Skip to content

סגן נשיא ארה"ב ביידן ייעדר – למרות המקובל – מנאום נתניהו

יצחק הרצוג: "עם כל הכבוד לקמפיין שלו, ביבי חייב לנהוג כפטריוט ישראלי ולא לזרוק את ביטחון ישראל מתחת לגלגלי אוטובוס הבחירות". שלי יחימוביץ: "אנחנו בפיגוע מדיני מתגלגל". יואב גלנט: "אסור להשתמש בבית הלבן ככלי בידי הפוליטיקה הישראלית. הגעה ללא תמיכת הנשיא היא פשוט שגיאה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסערה המדינית סביב נאומו הצפוי של נתניהו בקונגרס בוושינגטון גוברת. זאת, לאחר שהתברר כי סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, יחרים את נאומו של ראש הממשלה נתניהו בחודש הבא. ביידן – בתוקף תפקידו כנשיא הסנאט – אמור היה להיות נוכח בקונגרס בעת נאומו של נתניהו, אך לשכתו  הודיעה כי הוא ישהה מחוץ לגבולות ארצות-הברית, בנסיעה שתוכננה עוד לפני שפורסם מועד הנאום.

ג'ו ביידן. ייעדר מנאום נתניהו (צילום: ויקיפדיה)

בראש הדורשים מנתניהו לוותר על נאומו בקונגרס, התייצב ראש האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג. "עם כל הכבוד לקמפיין שלו, ביבי חייב לנהוג כפטריוט ישראלי ולא לזרוק את ביטחון ישראל מתחת לגלגלי אוטובוס הבחירות", קרא הרצוג, שנמצא במינכן בוועידה מינכן השנתית לביטחון. הרצוג – שאף נפגש עם ביידן בפגישה "מקרית" מתוכננת בשולי ועידת הביטחון – האשים את נתניהו כי ארגן את הנאום בקונגרס רק לצרכי בחירות – ואמר כי בשיחות שקיים עם מנהיגים מאירופה וארה״ב עולה זעם גדול על כך שהוא הסיט את דיון הגרעין האיראני לצרכים פוליטיים והפך אותו לעימות עם נשיא ארה״ב.

הבוקר (א'), בשיחה עם התוכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל, אמר הרצוג כי פגישותיו במינכן עם סגן נשיא ארצות הברית ביידן ומזכיר המדינה האמריקאי לא קשורות לראש הממשלה או לבחירות. "בארוחת ערב רשמית, עם עשרות ראשי מדינות ומנהיגים בינלאומיים, אני הולך ומולי מגיע שר החוץ האמריקני", סיפרר הרצוג בראיון לאסף ליברמן, "בחום ובחיוך רב הוא אומר לי 'היי בוז'י, מה נשמע?' ואנחנו מדברים". הרצוג סיפר עוד כי מנהיגים כמו שר החוץ הבריטי, שר החוץ הגרמני, נשיא הפרלמנט האירופי ושרת החוץ האירופית ביקשו לשוחח עימו בוועידה במינכן – וכולם נפגשו עימו לבסוף באופן רשמי. "האמריקנים, בגלל סדר היום העמוס שלהם וגם בגלל שהם נזהרים שלא להתערב בבחירות בארץ, לא ביקשו לפגוש אותי – אבל כשהם ראו אותי הם נענו ופנו אלי בחום ובידידות", הוסיף.

מנגד, השר ישראל כ"ץ מהליכוד אמר בשיחה עם אסף ליברמן כי הרצוג עשה במינכן את מה שחושבים שנתניהו יעשה בוושינגטון. "הרצוג לוקח פגישת מסדרון והופך אותה לעניין עקרוני כדי לנסות לבודד את ראש הממשלה, שיפסיק להיתמם", אמר כ"ץ, "אם ראש הממשלה היה מעביר מסר עכשיו שהוא הולך לשבח את ההסכם עם איראן, אני מבטיח לך שהבית הלבן עצמו היה פורס לו את השטיח האדום בקונגרס, שפתאום סגן הנשיא היה מוצא זמן ופתאום נשיא ארצות הברית היה מזמן אותו".

גם חברות הכנסת ציפי לבני ושלי יחימוביץ', שקיימו הבוקר ראיון משותף בשבתרבות, תקפו את נתניהו בחריפות על רקע נסיעתו המתוכננת לוושינגטון. "אנחנו בפיגוע מדיני מתגלגל", אמרה ח"כ שלי יחימוביץ'. "אפילו פוקס יוצאים נגד נתניהו. מדובר באצבע בעין של נשיא ארה"ב. אני קוראת לנתניהו לוותר על הנאום בקונגרס, זהו בונוס פוליטי מפוקפק שגורם לקרע עמוק עם הממשל האמריקאי, אם הוא חושש שילעגו לו אני מתחייבת בפניו שאם ייעשה את המהלך הנכון ויבטל את ההופעה, אנחנו לא נשתף זאת בקמפיין פוליטי".

 לבני : "סגן נשיא ארה"ב לא יישב במקום המיועד לו בנאום הקונגרס ודבר זה מראה עד כמה במקרה של הנאום נתניהו חושב על טובתו האישית ולא על טובת המדינה. יש ראש ממשלה שמתפוצץ מצחוק שהוא רואה צעירים ועניים, הוא צוחק גם שהוא על הידרדרות היחסים עם ארה"ב מתפרקים, אני רוצה שהאזרחים שהולכים לקלפי יזכרו את התמונה של נתניהו עם הכירבולית על הספה וצוחק על עליהם".

גם האלוף יואב גלנט ("כולנו") תקף את נסיעתו המתוכננת של ראש הממשלה לוושינגטון: "הנסיעה הינה שגיאה. אסור להשתמש בבית הלבן ככלי בידי הפוליטיקה הישראלית. הגעה ללא תמיכת הנשיא היא פשוט שגיאה.

"מערכת יחסים אסטרטגית עם ארה"ב היא לא בגדר פריבילגיה. היא חובה מבחינתנו ואין דרך אחרת. באולימפיאדה של המזרח התיכון כולם נושאים עיניהם לכח ההרתעה של מדינת ישראל שהוא פועל יוצא מהיחסים שלנו עם ארה"ב. אסור לנו לסכן את זה. זה כלי שנותן לנו יכולת לנצח במלחמה – לא פחות מכיפת ברזל״

יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד התייחס בדבריו להודעה של סגן נשיא ארה"ב, ביידן שהוא לא יהיה נוכח בנאום של רה"מ בקונגרס. "רה"מ מוביל לפגיעה קשה ביחסים האסטרטגים של ישראל עם ארה"ב", אמר לפיד. "ביבי הצליח להסתכסך  עם הבית הלבן ועכשיו גם עם חצי מהקונגרס. זה אקט פוליטי שכל מטרתו לקושש עוד כמה קולות בבחירות".

מועמד המחנה הציוני לתפקיד שר הביטחון, אלוף (מיל) עמוס ידלין, נפגש בוועידה עם קבוצת חברי פרלמנט אירופאים ואמר להם: ״ישראל לא תתפשר בנושאי ביטחון. במקרים רבים, העמדות האירופאיות הדורשות מישראל נסיגה לגבולות 67 מקשיחות את העמדות הפלשתיניות ומובילות לסרבנות פלשתינית במו״מ ולמבוי סתום״.

ידלין, הנמצא בוועידה ביחד עם ראש האופוזיציה הרצוג, הוסיף: ״היעד שלנו הוא הבטחת קיומה של ישראל כמדינה יהודית, דמוקרטית, בטוחה, עם גבולות מוסכמים ומוכרים, מדינה  שנשענת על לגיטמיות ועליונות מוסרית״.

מהליכוד נמסר בתגובה: "השמאל מפקיר את ביטחון ישראל למען בחירות. במקום להתייצב עם ראש הממשלה במאמץ למנוע הסכם מסוכן עם איראן, הם מתייצבים עם המעצמות ונגד ישראל, כדי לאפשר להם להעביר הסכם שיאיים על ביטחוננו ועל קיומנו״.

יו״ר המשלחת הישראלית לוועידת הביטחון, השר יובל שטייניץ, גינה בחריפות את ההתייחסות של יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, להזמנת נתניהו לקונגרס: ״מה שעשה הרצוג הוא חצייה של קווים אדומים ופגיעה בנוהל המקובל, אין תוקפים את הממשלה בחו״ל", אמר. לדבריו, "יחסי ישראל-ארה״ב הינם חזקים מאוד וישארו כאלו גם אחרי הבחירות. הגעה להסכם גרוע עם איראן, שיאפשר לה לפתח נשק גרעיני ולהפוך למדינת סף גרעינית, עלולה לייצר איום קיומי על מדינת ישראל. חובתו של ראש ממשלת ישראל לעשות הכל כדי למנוע הסכם כזה לפני שיחתם. חלק נכבד מהפגישות שאנחנו מנהלים בצד הכנס עם נציגי המעצמות והסוכנות הבין לאומית לאנרגיה אטומית מוקדשים למטרה זו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן