Skip to content

שני שוטרי סיור הורשעו בשימוש באקדח הטייזר

השניים, שוטרי סיור בתל אביב הפעילו את האקדח החשמלי על גופו של עצור לאחר שנאזק ונכבל ואחד מהם אמר לעצור: "מי המלך?". בית המשפט דחה את הגנתם וטען כי השניים תיאמו גרסאות ושיקרו בבית המשפט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

3.5 שנים לאחר אירוע בו הפעילו המורשעים אקדח חשמלי על גופו של עצור, הורשעו שני שוטרי סיור במרחב ירקון, בעבירות של שימוש באקדח טייזר שלא כדין. השניים הורשעו הבוקר (ראשון) בבית משפט השלום בתל אביב בעבירות של פציעה בנסיבות מחמירות ושימוש לרעה בכוח המשרה. השוטרים שהואשמו בתחילת דצמבר 2014 על ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) מרכז, הורשעו בכך שעשו שימוש מספר פעמים במכשיר אקדח הטייזר (חשמלי) לגופו של עצור בהיותו אזוק. שני השוטרים, ארנון אפטבי ומאור הדס טענו להגנתם כי השימוש באקדח נעשה לאחר שהעצור השתולל, קילל וגידף ולא נרגע גם לאחר שהוזהר כי האקדח החשמלי יופעל נגדו. "אני מציין כי הנאשמים עשו עליי רושם בלתי אמין, הם תאמו ביניהם גרסאות ולא מסרו בפניי עדות אמת", כתב השופט דניאל בארי בפסק דינו.
על פי עובדות כתב האישום, ביום ה-11.8.2011, עסקו השניים באכיפת עבירות תעבורה. במהלך עבודתם השניים רשמו למתלונן דו"ח לאחר שסברו שנהג ברכבו כשהוא ללא חגורת בטיחות. בעקבות זאת, החל עימות מילולי שהפך לעימות פיזי בין המתלונן לנאשמים ולאחריו עצרו הנאשמים את המתלונן תוך שימוש בכוח שכלל ריסוס בגז פלפל. "באותו יום נרשם דוח נגד המתלונן על נהיגה בלי חגורת בטיחות. המתלונן הגיב בקללות, השוטרים החליטו לעכב אתו. המתלונן ברח למכולת של אמו השליך שקית פחמים ובקבוק מים מפלסטיק לעבר השוטרים. השוטרים עשו שימוש בגז פלפל כדי לכבול וידיו מאחורי גבו" הסביר השופט את מהלך השתלשלות האירועים בכל האמור לשימוש בגז פלפל.

אקדח הטייזר (צילום: וויקיפדיה)
אקדח הטייזר (צילום: וויקיפדיה)

אלא שמה שהתרחש לאחר מכן, הוא זה שביסס את הרשעתם. השוטרים כבלו את המתלונן באזיקים כשידיו מאחורי גבו והובילו אותו לניידת תוך שהם מבקשים תגבורת ומכשיר "טייזר". כשהחלו כנסיעה לכיוון תחנת מרחב ירקון הגיעה ניידת התגבור מולם והם עצרו בצד הכביש. אפטבי לקח מניידת התגבור את מכשיר הטייזר והתיישב במושב הנהג, הדס התיישב בספסל האחורי לצד המתלונן ולפני שהחלו בנסיעה עשה אפטבי שימוש בטייזר על גופו של המתלונן מספר פעמים ושלא לצורך, תוך שהדס אוחז בכתפיו של המתלונן. לאחר שהגיעו לחניון התחנה, הורה אפטבי למתלונן לצאת מהרכב, כבל אותו באזיקי רגליים ושאל אותו "מי המלך?" כשהמתלונן סרב להשיב, עשה אפטבי שימוש נוסף במכשיר הטייזר על גופו של המתלונן ואמר כי לו בפעם הבאה שיראה שוטר עליו להצדיע. כל זאת בנוכחות הדס. השופט ציין כי החלטת מח"ש שלא להגיש בכתב האישום גם אישומים בדבר השימוש בכוח וריסוס המתלונן בגז פלפל, מוצדקת וכי יש מקום להאמין כי הדבר נדרש לצורכי המעצר והוסיף כי גרסת השוטרים לשימוש בטייזר הנה שקרית.
השימוש בטיזר שהנו מסוכן ועלול להיות קטלני, על בדוח מבקר המדינה שפורסם בדצמבר האחרון. "המשטרה אינה ערה דיה לפוטנציאל הקטלני הטמון במכשיר הטייזר, אינה עוקבת אחר המחקרים לגביו, וגם לא אחר דרך השימוש בו על ידי שוטרים בשטח. כתב מבקר המדינה יוסף שפירא. מכשיר השליטה החשמלי "טייזר" נכנס לשימוש מבצעי במשטרה ב-2011. בסיום פיילוט שנערך לפני כן במשך שנתיים, קבעה המשטרה שהמכשיר מגדיל מאוד את תחושת הביטחון של השוטרים, משמש להם כאמצעי הגנה עצמית ומכשיר יעיל להשתלטות על חשודים מתפרעים גדולי גוף, וגורם להם רק נזק מינימאלי. את הטייזר אפשר להפעיל בשתי דרכים: כשוקר חשמלי המוצמד לגוף או בהפעלה מרחוק, בלחיצה על ההדק המביאה להעפת שני דוקרנים, השולחים זרם חשמלי אל הגוף במשך חמש שניות. לפי הנהלים מ-2013, מותר לשוטר ללחוץ על הדק הטייזר שלוש פעמים ולהביא לפריקת מטען משך 15 שניות. בחודש יוני 2013 מת אדם בישראל מדום לב לאחר שהופעל נגדו טייזר שמונה פעמים. האיש התבצר והשתולל עם מגרפה, ולטענת השוטרים סיכן את חייהם. מח"ש סגרה את התיק מחוסר ראיות בטענה שהמוות לא נגרם ישירות מהמכשיר.
המבקר העיר גם על כך ששוטרי מחוז תל אביב השתמשו בטייזר מספר כפול של פעמים לעומת שוטרי הדרום (360 הפעלות בשלוש השנים האחרונות), אף שלרשות שני המחוזות עומד אותו מספר מכשירים.
יצוין כי מתוך 115 תיקי תלונה שטופלו במח"ש בעקבות שימוש בטייזרים, (עד פרסום דוח המבקר) רק ב-10 אחוזים מהתיקים ננקט הליך פלילי או משמעתי, בעוד יתר התיקים נסגרו בשל חוסר עניין לציבור, חוסר אשמה או חוסר ראיות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן