Skip to content

ישראל נותקה מצינור המידע האמריקני, על המו"מ עם איראן

עפ"י הדיווח בערוץ 2, וונדי שרמן, תת שר החוץ האמריקני והממונה על שיחות הגרעין עם איראן, הודיעה שהיא חדלה לתדרך את ישראל ולעדכן אותה על המתרחש בשיחות, "משום שבחומר נעשה שימוש מניפולטיבי ופוליטי בישראל". גם סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי של אובמה, מנתקת קשר עם המועצה לביטחון לאומי. בארה"ב מכחישים: לא ניתקנו קשר - הזהרנו. […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התפתחות דרמטית לרעה, ביחסי ישראל-ארצות הברית. על רקע נאומו המתוכנן של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס, ניתק ממשל אובמה את ישראל מצינור הידע על המו"מ עם איראן. בארה"ב מסבירים את מידורה ישראל משיחות הגרעין עם אירן – בחשש שנתניהו משתמש בתדרוכים לצרכים פוליטיים-ישראלים. כך נחשף הערב בחדשות ערוץ 2, ע"י אמנון אברמוביץ'.

וונדי שרמן, תת שר החוץ האמריקני: תפסיק לדווח לישראל על המו"מ עם איראן (צילום: ויקיפדיה)
וונדי שרמן, תת שר החוץ האמריקני: תפסיק לדווח לישראל על המו"מ עם איראן (צילום: ויקיפדיה)

עפ"י הפרטים שפורסמו הודיעה וונדי שרמן, תת שר החוץ האמריקני והממונה על שיחות הגרעין עם אירן, שהיא חדלה לתדרך את ישראל ולעדכן אותה על המתרחש בשיחות, משום שבחומר נעשה שימוש מניפולטיבי ופוליטי בישראל.

גם סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי של אובמה ואשת סודו, הודיעה שהיא מנתקת קשר עם המל"ל (המועצה לביטחון לאומי) ועם העומד בראשה יוסי כהן – משום שישראל הפכה נושא ביטחוני בינלאומי לנושא פוליטי ולאמצעי לחתירה בפוליטיקה הפנימית של ארצות הברית.

בלשכת ראש הממשלה אמרו בתגובה: "היחסים האסטרטגיים בין המדינות עמוקים". כמו כן, הוסיפו בלשכת נתניהו, יוסי כהן ייצא בהמשך השבוע לוושינגטון כדי להשתתף בוועדה – ויפגוש הן את שרמן והן את רייס.

בתגובה אמר יו"ר המחנה הציוני הרצוג: "הדבר שהתרענו עליו הולך ומתרחש – עכשיו ברור לכולם שנתניהו פוגע בביטחונם של אזרחי ישראל ובמאבק באיום האירני. היחסים עם הידידה מס' 1 שלנו צריכים להיות מעל כל שיקולי בחירות ונתניהו צריך להודיע לאלתר על ביטול נסיעתו".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "זוהי התגובה הראשונה לפעולת תג מחיר שמבצע נתניהו בקונגרס האמריקני. אם למישהו היה ספק ביחס לנזק שגורם נתניהו ליחסי החוץ של ישראל, האמת הולכת ונחשפת. נתניהו הפך לנטל על ההסברה הישראלית, ערער את מעמד ישראל בעולם והשאיר אותה ללא השפעה על הגרעין האירני – נתניהו מחליש את ישראל, וטוב היה אם היה ממדר עצמו מנאום הבחירות המיותר".

בארה"ב הכחישו חלקית את הדיווח ואמרו כי לא קיים נתק עם ישראל, אך הועברה אליה אזהרה תקיפה, שלפיה ההחלטה לפעול בכל הכוח, נגד כל הסכם עם איראן, תפגע בשיתוף הפעולה ובאינטימיות של הקשר, בכל הקשור לאיראן. מהסטייט דיפרטמנט נמסר: "תת מזכיר המדינה שרמן נפגשה במינכן עם כהן מהמועצה לביטחון לאומי ועם שר המודיעין יובל שטייניץ במינכן והיא תראה את כהן שוב השבוע. המשא ומתן עם איראן היה כמובן הנושא העיקרי של השיחה. מזכיר המדינה קרי ממשיך את השיחות שלו עם ראש הממשלה נתניהו בנושא הזה וכך זה היה תמיד". מהמועצה לביטחון לאומי שבבית הלבן נמסר כי היועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס, שומרת על קשר קבוע עם מקבילה, יוסי כהן – וכי היא תיפגש איתו בהמשך השבוע בבית הלבן. "נמשיך את הקשרים הרציפים ברמות השונות בתחומי המודיעין, הצבא והדיפלומטיה".

ריבלין: "אין לנו בוחרים אחרים. אין לנו בחירות אחרות. ואין לנו בית נבחרים אחר" (צילום: חן גלילי)
ריבלין: "אין לנו בוחרים אחרים. אין לנו בחירות אחרות. ואין לנו בית נבחרים אחר" (צילום: חן גלילי)

גם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, מתח ביקורת על נאומו הצפוי של נתניהו בקונגרס. בדברים שנשא בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי אמר הנשיא: "אני מאמין, כי אם אנחנו מוצאים לנכון לדבר בבימות בינלאומיות רלוונטיות על הסכנות האורבות והאיומים המסוכנים – על אחת כמה וכמה שמוטל עלינו לדבר בישירות, באורך רוח, ובעברית, לאזרחנו שבבית. אין לנו בוחרים אחרים. אין לנו בחירות אחרות. ואין לנו בית נבחרים אחר. אזרחי ארצנו קודמים. את מה שיש לנו לומר בואו נאמר, לכל הפחות, גם כאן בבית".

הבוקר הודה ג'ון ביינר, יו"ר בית הנבחרים, כי הזמנת נתניהו בוצעה ללא עדכון הממשל בוושינגטון. בריאיון לרשת "פוקס" אמר ביינר: "האיבה של הממשל לנתניהו אינה סוד בוושינגטון – זהו מסר חשוב שיש לנתניהו להעביר לעם האמריקני: אני שמח שהוא בא, ומצפה לשמוע את מה שיש לו לומר"". ביינר הוסיף כי אינו מתחרט על המהלך.

נתניהו. "שימוש מניפולטיבי ופוליטי" בחומר על המו"מ עם איראן (צילום ארכיון: אבי אוחיון/לע"מ)
נתניהו. "שימוש מניפולטיבי ופוליטי" בחומר על המו"מ עם איראן (צילום ארכיון: אבי אוחיון/לע"מ)

בתוך כך, שר החוץ, אביגדור ליברמן אמר לפני זמן קצר בנאום בפני ״ועידת הנשיאים״ בירושלים כי  ״איראן היא הגורם המרכזי לחוסר היציבות במזרח התיכון, היא זו שעומדת מאחרי פעולות טרור ברחבי העולם" וכי הוא מקווה שהמעצמות שנושאות ונותנות עם איראן יקחו גם נתונים אלו, בנוסף למירוץ החימוש הגרעיני שלה, בטרם יחליטו לחתום על הסכם עימה.

השר ליברמן אמר עוד: ״בכל הנוגע לאפשרות של תקיפה צבאית באיראן מוטב להמעיט בדיבורים ולנהוג לפי המשפט: אם אתה רוצה לירות – תירה, אל תדבר״.

השר ליברמן אמר כי ״לאחר הבחירות צפוי לחץ אירופאי כבד על ישראל ויהיה עלינו לעמוד נחושים ולהגן על האינטרסים הישראליים מול הלחץ הזה. האירופאים סבורים שיש רק דרך אחת לכסות על כישלונותיהם המדיניים ברחבי העולם והיא לכפות פתרון רע על ישראל בענין הפלסטיני ואני לא מוכן שיכפו עלינו פתרון גרוע״.

בהתייחסו לאירועי הטרור האחרונים נגד יהודים בפריס ובקופנהגן אמר השר ליברמן כי ״על היהודים החיים ברחבי העולם להבין שיש רק מקום אחד בטוח ליהודים והוא מדינת ישראל וכי עלייה כזו תתרום גם למדינה משום שאחרי שיהיו כאן 10 מיליון יהודים נוכל לפתור את כל בעיותיינו, למרות האו"ם ולמרות האיחוד האירופי, למרות ידידינו ולמרות אויביינו״ דברי השר ליברמן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן