Skip to content

נתניהו לאייזנקוט: "לא יהיה לך יום אחד של חסד, לא אחד"

בטקס חילופי הרמט"כלים, שנערך במשרד ראש הממשלה, אמר נתניהו לרמטכ"ל הנכנס: "המזרח התיכון מתפרק, מדינות קורסות - ולתוך החלל הזה שועטת אימפריה. האימפריה הזו היא איראן, היא כבר כבשה ארבע בירות. היא לופתת את באב אל מנדב, היא שועטת להתחמש בנשק גרעיני, היא מנסה ללפות אותנו בארבע זרועות הרצחניות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אני נותן לך הבטחה גדי, צ'ק חתום: לא יהיה לך יום אחד של חסד, לא אחד". כך הבטיח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לרמטכ"ל הנכנס גדי אייזנקוט – בטקס שבו הוענקו לו דרגות הרב-אלוף. רב-אלוף גדי אייזנקוט נכנס היום לתפקידו כרמטכ"ל צה"ל. הרמטכ"ל היוצא, בני גנץ, פושט את מדיו אחרי 38 שנות שירות.

דרגת רב אלוף לגדי אייזנקוט. "אפילו לא יום אחד של חסד" (צילום: חיים צח/לע"מ)
דרגת רב אלוף לגדי אייזנקוט. "אפילו לא יום אחד של חסד" (צילום: חיים צח/לע"מ)

"האתגרים שאיתם מדינת ישראל מתמודדת מוכרים לך היטב", אמר ראש הממשלה לרמטכ"ל אייזנקוט. "המזרח התיכון מתפרק, מדינות קורסות – ולתוך החלל הזה שועטת אימפריה. האימפריה הזו היא איראן, היא כבר כבשה ארבע בירות. היא לופתת את באב אל מנדב, היא שועטת להתחמש בנשק גרעיני, היא מנסה ללפות אותנו בארבע הזרועות הרצחניות, שלוש בינתיים: אחת בלבנון, אחת בעזה, אותה היא מחדשת, ואחת חדשה בגולן, שם נמצאים למעלה מאלפיים לוחמים של חיזבאללה בפיקוד מעשי של איראן.

שיח רמטכ"לים (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)
שיח רמטכ"לים (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)

"איראן זאת מכריזה בגלוי על כוונתה להשמיד את מדינת ישראל בדרך זו או בדרך אחרת, ומתווספים אליה כוחות האיסלאם הקיצוני שפורצים דרך כל סדק במזרח התיכון וגם מביאים את מעשי הרצח שלהם אל העולם כולו", אמר נתניהו. "זהו עולם אחר, וארבע השנים הבאות תהיינה לא פחות קשות ולהערכתי קשות עוד יותר מארבע השנים שעברנו. אנחנו נזדקק לכל כלי, לכל אדם, כי במזרח התיכון סביבנו אין רחמים לחלשים, רק החזקים שורדים.

"צה"ל איתן ברוחו, בטוח בכוחו", אמר נתניהו. "אנחנו מצוידים בנשק, אני אקרא לו האולטימטיבי, כוח הרצון הלאומי של עם עתיק שנלחם על ארצו המתחדשת, ואנחנו נצטרך להיאבק עם נשק נוסף, נשק מתוחכם שיתמודד עם הנשק המתוחכם של אויבינו שאינם קופאים על שמריהם. גם להם מדענים, גם להם לבבות מחויבים, נשק התקפי ונשק הגנתי. אימונים לחיילינו ומיטב המוחות של בנינו ובנותינו, עדיף צעירים, צעירים וצעירים במרחבי האוויר, היבשה, הים והסייבר. עלינו להכין תשתית של כוח ורוח, להתמודד עם אתגרים חדשים, לא פחות קשים, לא פחות מאיימים ממה שידענו עד כה. את זה נצטרך לעשות בשילוב של תעוזה ותבונה. תבונה ללא תעוזה זה שיתוק, תעוזה ללא תבונה זה הרפתקנות – והשילוב הזה, עם כל המשאבים שהמדינה צריכה לתת לצה"ל, זה המפתח לניצחוננו. ואני בטוח שאנחנו ננצח".

נפרדים מבני גנץ: "יש על מי לסמוך" (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נפרדים מבני גנץ: "יש על מי לסמוך" (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

לרמטכ"ל היוצא, בני גנץ, אמר ראש הממשלה: "זה כמעט ארבעה עשורים שאתה נמצא בלבה של העשייה הביטחונית, וכבן לניצולי שואה הבנת שתפקידך איננו כשל מפקד אחר של צבא אחר, כי אנחנו כאן נושאים על כתפינו את האחריות ל'לא עוד', ואנחנו נושאים על כתפינו והרמטכ"ל נושא על כתפיו את האחריות הישירה לקיים את חומת הברזל שמקיימת את מדינת ישראל.

"אתה הובלת שלושה מבצעים ידועים, אינספור של מבצעים שאינם ידועים, או רק מקצתם ידוע, אבל שלושה שהגיעו לתודעה ציבורית, אפילו עולמית: מבצע 'שובו אחים', קודם לכן 'עמוד ענן', ולאחר מכן 'צוק איתן'. עשית זאת בשיקול דעת, באחריות, בתקיפות ובהצלחה, כשעבדנו כצוות שרואה את טובת העניין.

"אני מקווה, בני, שתוכל עכשיו להקדיש את עצמך למשפחתך, לתחביביך. אני לא יכול להגיד לך הגביה טוס באופנוע, אבל הכוונה ברורה. תעשה את כל אותם דברים שלא יכולת להספיק לעשותם כמפקד בכיר, בוודאי כרמטכ"ל, אבל אני בטוח שתמשיך לאחר ההפוגה הזו להעמיד את כישוריך, את כישרונותיך ואת הניסיון שצברת לטובת העם והמדינה, ואני מאחל לך הצלחה בני, בכל אשר תפנה".

עם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)
עם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון אמר לרמטכ"ל הנכנס: " השנתיים האחרונות הוכיחו לי כי אתה האיש הנכון, במקום הנכון ובזמן הנכון, ועליך להמשיך להיות מי שאתה: לעמוד על שלך, להשמיע את דעתך בקול רם וברור גם אם אינה כדעתו של הדרג המדיני, לא להתפשר על עקרונותיך ועל מקצועיותך. להיות גדי איזנקוט.

"מדינת ישראל", אמר שר הביטחון, "תוסיף להושיט יד לשלום לשכניה. זו דרכנו ואלו הם ערכינו. מי שיבקש לפנות לדרך השלום עימנו – ידו לא תיוותר תלויה באוויר. אך לשם כך אנו זקוקים לצה"ל חזק, איכותי, מתקדם ונחוש, שתחת פיקודך יידע להמשיך לפעול בכל עת ובכל מקום כדי לגדוע את כוונות הזדון של אויבינו".

לרמטכ"ל היוצא אמר השר יעלון: "כשר ביטחון ידעתי שיש על מי לסמוך. במהלך מבצע 'צוק איתן' הובלת את צה"ל להכות את חמאס וארגוני הטרור האחרים, ועשית זאת באופן חסר פשרות, תוך הבנת התמונה הכוללת, באחריות ובשיקול דעת, בנחישות ובעוצמה. בטוחני כי גם בשעה זו אתה נזכר בנופלי המבצע, טובי בנינו שחירפו את נפשם בהגנה על אזרחי ישראל, ומחויב, גם לאחר שתפשוט את מדיך, להיאבק כדי להשיב את סמל ראשון אורון שאול וסגן הדר גולדין זכרם לברכה, לישראל".

הרמטכ"לים ונשותיהם בבית הנשיא (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
הרמטכ"לים ונשותיהם בבית הנשיא (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

בנאום הפרידה שלו אמר הרמטכ"ל היוצא, בני גנץ: "השכונה שאנו חיים בה לא הפכה לפשוטה יותר לשום צבא באזור, גם לא לצבא הטוב מכולם. המציאות השתנתה. ואולם אנו לא השתנינו בהיבט החשוב ביותר, והוא ערכינו ואיכות אנשינו. לא משנה לאן תנוּוט הספינה – חיילינו תמיד ימשיכו להיות משמר כבודו של העם.

"קיבלתי את צה"ל כפיקדון לפני ארבע שנים לעובדו ולשמרו. ביצרנו את גבולותינו והגברנו את המוכנות לכל תרחיש. פעלנו בעוצמה ככל שנדרש, והמוכנות הוכיחה עצמה שוב ושוב כשנדרשנו לה בזירות השונות", אמר בני גנץ.

בדבריו התייחס הרמטכ"ל היוצא לאתגרים הביטחוניים. "במרחב השברירי והנפיץ שבו אנו חיים ופועלים, כל תוכנית שיישמנו, כל תהליך שהבשיל, נבנה בראייתו של צבא שנידון, היום וגם בעוד עשור, לשנות את פניו ואת דפוס פעילותו ברגע אחד. ברשף תותח אחד. מרחק קליע בודד, מרחק לחיצת מקש, מאפס למאה, ברגע אחד. משגרת ביטחון לערפל הקרב. לכן, לא נשכח זאת ולא נזנח את התעצמותנו. אם לא נחזה את פניו של קרב העתיד אנו עתידים ללחום את מלחמות העבר".

גנץ ואייזנקוט בחברת נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
גנץ ואייזנקוט בחברת נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

רא"ל גנץ פנה למחליפו בתפקיד ואמר: "גדי חברי, אני מוסר לך היום את הפיקדון כשהוא חזק, עוצמתי ומתקדם יותר. היום, כשתחלוף אתה, הרמטכ"ל ה-21 של מדינת ישראל, על פני אותו משמר כבוד, דע כי מאחוריו צבא מיומן ומוכן למשימתו".

הרמטכ"ל הנכנס, רב-אלוף גדי איזנקוט, שנכנס לתפקידו לאחר 37 שנות שירות כלוחם וכמפקד, אמר: "בתחושת אחריות גדולה אני ניצב מולכם ומקבל לידי את הזכות לפקד על צה"ל. אנו בעיצומה של תקופה מתוחה ומלאת אתגרים; המזרח התיכון משנה את פניו ומתאפיין בחוסר יציבות. אתגרי השעה מחייבים אותנו לפעול בנחישות.

"רק צבא חזק, מוכן ונחוש ימלא את ייעודו להרתיע אויב, להרחיק מלחמה, להגן ולנצח", אמר הרמטכ"ל הנכנס. "אנו אחראיים לדאוג לנושאים בנטל, לטיפוחם, להעצמתם ולשמירה על כבוד האדם. צה"ל הוא צבאו של העם ומשם הוא שואב את כוחו".

לאחר מכן אירחו נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ורעייתו, נחמה ריבלין, את גנץ, אייזנקוט ואת רעיותיהם.

הנשיא לחץ בחום את ידיהם, ואמר: "זהו רגע יוצא דופן שבו אנו עומדים בין רבי אלופים ששניהם עדיין בשירות פעיל. עם ישראל יכול להיות בטוח ורגוע, אנחנו בידיים טובות. שני הרמטכ"לים חברים כל כך טובים, וחברות היא דבר חשוב גם אם הרעות אצלנו נשכחה והפכה רק לשיר. הרעות היא דבר שאנו מחויבים לו היום כמו שהיינו מחויבים לו בעבר".

הרמטכ"ל היוצא, רא"ל בנימין (בני) גנץ אמר לנשיא בתגובה: "תודה רבה אדוני הנשיא כבוד עבורנו להיות פה". ופנה בחיוך לאשת הרמטכ"ל הנכנס, הגברת חנה איזנקוט ואמר: "חנה המון בהצלחה גם לך, כפי שהיטיבה לומר אתמול רויטל אשתי, אתן הנושאות בנטל", הגברת ריבלין הוסיפה: "המון בהצלחה, להיות אשת הרמטכ"ל זהו תפקיד קשה וחשוב לא פחות. אתן אכן הנשים המשרתות ללא מדים, מאחורי הקלעים".

הרמטכ"ל הנכנס, רא"ל גדי איזנקוט התייחס בדבריו להזמנת הנשיא ורעייתו את הנוכחים לפגישה ביום חילופי התפקידים, ואמר: "חידוש מסורת הגעת הרמטכ"ל היוצא והנכנס לבית הנשיא ביום הזה, הוא חידוש מסורת היסטורית שהופסקה, המבטאת את היחס החם שהצבא זוכה לו בבית הנשיא ומבטאת את העוצמה והחוזק של צה"ל ועם ישראל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן