Skip to content

לפיד על נאומו הצפוי של נתניהו בקונגרס: "נאום החליפה הריקה"

"ללא נאומו המיותר והמזיק של נתניהו יכולה הייתה ישראל, כמעט באופן ודאי, להשיג בקונגרס רוב של שני-שליש כדי להפיל את הווטו שהיה מטיל הנשיא אובמה", טען לפיד. "אלא שמרגע שנתניהו הודיע שהוא מקבל את הזמנת הרפובליקנים ונוסע לנאום בקונגרס, הוא חִייב את הדמוקרטים להגן על הנשיא שלהם ואיבדנו את הרוב"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התקפה בוטה מצד ח"כ יאיר לפיד, על ראש הממשלה בנימין נתניהו, על רקע נאומו הצפוי בקונגרס האמריקני.

"בתחילת מרץ הקרוב, תעלה לדוכן הנואמים בקונגרס האמריקאי חליפה ריקה", פתח היום לפיד את נאומו בכנס המכון ללימודי ביטחון לאומי. "ראש ממשלת ישראל לא יהיה בתוך החליפה הריקה, מפני שראש ממשלה ישראלי אמיתי, שרק טובת המדינה לנגד עיניו, לא היה נושא את הנאום הזה. הוא לא היה נושא אותו, מפני שבגלל הנאום הזה – ישירות בגללו – הקונגרס לא יטיל על איראן סנקציות נוספות והאיראנים יתקדמו צעד גדול נוסף לקראת הפיכתם למדינת סף גרעינית.

"בגלל הנאום הזה – ישירות בגללו – הקונגרס לא יטיל על איראן סנקציות נוספות". לפיד (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"בגלל הנאום הזה – ישירות בגללו – הקונגרס לא יטיל על איראן סנקציות נוספות". לפיד (צילום ארכיון: דן בר דוב)

"בלי נאום החליפה הריקה, הייתה מוגשת לקונגרס הצעת חוק דו-מפלגתית – הצעת קירק-מננדז – שהיתה אמורה לעבור עד ה-24 למרץ ולהטיל על האיראנים סנקציות נוספות", המשיך לפיד התקפתו על נתניהו. "אלא שברגע שנתניהו הודיע שהוא עומד לשאת את הנאום המיותר הזה – המהווה עלבון גלוי לדמוקרטים ולבית הלבן – אחד משני החותמים על ההצעה, הסנטור הדמוקרטי רוברט מננדז, לשעבר יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, משך את הצעת החוק והודיע שלא יגיש אותה.

"כל מה שרצינו היה בהצעה הזו. הצעת חוק דו מפלגתית, דמוקרטים ורפובליקנים ביחד, שהלכה לאיראנים על הראש בכל הכוח", המשיך לפיד. "הצעת חוק כזו לא הייתה משאירה לאיראנים שום ברירה, והם היו מודיעים על ביטול ההסכם עם מדינות המערב. במצב כזה, ארצות הברית הייתה נאלצת לפעול חד צדדית לעצירת תוכנית הגרעין האיראנית, אפילו במחיר של פעולה צבאית".

בדבריו טען לפיד כי ללא נאומו המיותר והמזיק של נתניהו יכולה הייתה ישראל, כמעט באופן ודאי, להשיג בקונגרס רוב של שני-שליש כדי להפיל את הווטו שהיה מטיל הנשיא אובמה. "אלא שמרגע שנתניהו הודיע שהוא מקבל את הזמנת הרפובליקנים ונוסע לנאום בקונגרס, הוא חִייב את הדמוקרטים להגן על הנשיא שלהם ואיבדנו את הרוב. כך, במו ידיו, הסיר נתניהו את המכשול האחרון בפני חתימת ההסכם עם האיראנים".

לפיד האשים כי הייתה לנתניהו הזדמנות ליצור מהלך מול האמריקאים והוא טרפד אותה מהחשש ההיסטרי, שחלילה בנט יגנוב לו מנדט. "הוא צריך השקיע מיליארדים באימונים מיותרים ובהכנות למבצעים שלא יקרו, הזניח את ניהול המדינה, ובסופו של דבר נכשל. נכשלת מר נתניהו, ואתה צריך לקחת אחריות וללכת הביתה לקיסריה".

לפיד התייחס בדבריו לתגובת הבית הלבן בנוגע למידור של ישראל מהשיחות החשאיות אשר דווח אתמול בתקשורת ואמר: " למרות ההכחשה הרפה ברור שהאמריקאים כבר לא ששים לחלוק מידע עם נתניהו מפני שאינם סומכים עליו, ואינם סומכים על מניעיו".

 ח"כ ציפי לבני, שהופיעה גם היא במכון למחקרי ביטחון לאומי, אמרה: ״אזרחי ישראל עוברים שטיפת מוח – שהבידוד של ישראל בעולם הוא תוצאה של אנטישמיות ואיסלאמיזציה, ולא של מדיניות ממשלת נתניהו.

"הגיע הזמן לעשות סדר: צריך להבחין בין הביקורת הבינלאומית על מדיניות ממשלת נתניהו – שאומר שתי מדינות לאום, אבל בפועל  עושה הכל כדי לחזק את ההתנחלויות המבודדות –  לבין הדה לגיטימציה לעצם זכותה של ישראל להתקיים כמדינת העם היהודי", אמרה לבני.

 "כשאנחנו מבחינים בין הביטחון של ישראל וזכותנו להגן על עצמינו, לבין ההתנחלויות – אנחנו מחזירים את הלגיטימיות לביטחון. כשאנחנו מבחינים בין ההתנחלויות המבודדות ולגושי ההתיישבות – אנחנו מחזירים את הלגיטימיות לגושי ההתיישבות.

 "נתניהו לא מבחין בין שני הדברים, הוא נכנע לבנט-זמביש ואורי אריאל ונוח לו שלא תעשו את האבחנה הזאת – והתוצאה: אנחנו, מדינת ישראל, אזרחיה, משלמים את המחיר – היא כך מתחזקת ומחזקת את הדה לגיטימציה כלפי ישראל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן