Skip to content

מעונות רה"מ: הוצאות מנופחות, אי סדרים וחריגות מנהליות

חשמלאי, חבר מרכז ליכוד, שהועסק בניגוד לנהלים, במעונו הפרטי של ראש הממשלה, ביצע לבקשת שרה נתניהו ומזכירותיה, עבודות "כמעט בכל סוף שבוע" וביום הכיפורים; עובדים במשרד ראש הממשלה שילמו מכיסם את הוצאות משפחת נתניהו: ארוחות, תרופות, עיתונים, קפה, מאפים ואפילו טיפות אף; הוצאות המזון בשנת 2011 הגיעו לכמעט חצי מיליון שקל; ראש הממשלה הוציא על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עובדים במשרד ראש הממשלה שילמו מכיסם הפרטי עבור רכישות מצרכים לראש הממשלה או לבני ביתו. איש לא השיב להם את כספם; חשמלאי, חבר מרכז הליכוד, הועסק במעונו הפרטי של ראש הממשלה למרות הנחייה ברורה שלא להעסיקו;  הוצאות הניקיון של המעון הפרטי בקיסריה, בשנים 2010, 2011 ו-2012, הגיעו לכ-8,200 שקל לחודש, למרות שנתניהו ומשפחתו שוהים מרבית ימות השנה במעון הרשמי בירושלים; הוצאות המזון והאירוח הרשמי הגיעו בשנת 2011 לכמעט חצי מיליון שקל. גם בתקופות שבהן הועסקה מבשלת במעון ראש הממשלה – הוזמנו ארוחות מבחוץ בשווי כולל של עשרות אלפי שקלים.

בנימין נתניהו ורעייתו שרה, מארחים את הנשיא אובמה במעונם הרשמי (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
בנימין נתניהו ורעייתו שרה, מארחים את הנשיא אובמה במעונם הרשמי (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

אלה הם חלק מהממצאים החמורים הנחשפים בדו"ח מבקר המדינה על הוצאות מעונות ראש הממשלה. מבקר המדינה מותח בדו"ח ביקורת קשה על ההתנהלות במעונות ראש הממשלה, ברחוב בלפור בירושלים ובקיסריה. אולם הגילוי המתמיה ביותר הוא סיפור החשמלאי אבי פחימה, חבר מרכז הליכוד, שהועסק במעונו הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה – למרות שבמפורש נפסל החשמלאי הזה מלהיות מועסק במעונה הפרטי של משפחת נתניהו. "ועדת השלושה" – הכוללת את היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, סמנכ"ל בכיר למינהל ולמשאבי אנוש וחשב המשרד – הנחתה מפורשות שלא להעסיקו ובחרה קבלן אחר, כחשמלאי במעון הרשמי.

חשמלאי לשבתות וליום כיפור

"החשמלאי הועסק במעונו הפרטי של ראש הממשלה, תוך מצג מטעה, לפיו ההתקשרות הרשמית הייתה עם קבלן אחר", קובע המבקר. בפועל העסיק הקבלן האחר את החשמלאי חבר מרכז הליכוד, בבית ראש הממשלה, כקבלן משנה.

עלות העסקת החשמלאי הזה, במשך שלושה חודשים – מספטמבר עד נובמבר 2009, הסתכמה בסכום של  10,500 שקלים – שהם כ-70 אחוזים מסכום של 15,000 שנועד לשנה שלמה. הפרט המוזר ביותר והמעורר סימני שאלה הוא כי באותם שלושה חודשים נרשמה (עפ"י החשבוניות) קריאת שירות לאותו חשמלאי, חבר מרכז ליכוד, כמעט בכל סוף שבוע, לרבות ביום כיפור (!!!). מה היה דחוף בכל אותם סופי שבוע כמעט רצופים ובאותו יום כיפור? אין לכך הסבר בדו"ח המבקר. המבקר רק מעיר כי "מאחר ש(החשמלאי) קיבל הוראות ישירות מרעיית רוה"מ וממזכירותיה, לא היה אפשר לבדוק את נחיצותן ואת דחיפותן של העבודות כדי לוודא האם אפשר לבצען בימי חול על ידי עובדי המשרד וכך לחסוך את ההוצאה האמורה". במקום אחר נכתב בדו"ח: "אין כל בקרה ביחס לצורך בעבודות המוזמנות, ואין כל בקרה לבדוק האם העבודה בוצעה בפועל היות והכל נסגר בין (חשמלאי א') לבין רעיית ראש הממשלה ומזכירותיה".

עוד מתברר מממצאי הדו"ח כי עובדים במשרד ראש הממשלה שילמו מכיסם הפרטי עבור הוצאות אישיות של ראש הממשלה. "המשמעות של אי-תשלום החזר מהקופה הקטנה בגין הקבלות האלו היא כי עובדי המשרד סופגים את עלות ההוצאות הפרטיות של ראש הממשלה או של בני ביתו", כותב המבקר. "כאשר עובד במשרד ראש הממשלה נאלץ לממן מכיסו הוצאה עבור ראש הממשלה, מדובר במינהל לא תקין, ואין נפקא מינה אם מדובר בסכום גדול או קטן".

ומי שחושב שמדובר בסכומים גדולים, שמשפחת נתניהו, או המדינה, לא היו עומדים בהם לו הוחזרו לאותם לעובדים – טועה. עפ"י הדו"ח מדובר בסכומים קטנים, שלא לומר מגוחכים, המדובר בהחזרים שלא אושרו לתשלום מהקופה הקטנה, כמו: 42.18 ש"ח לקניית כדורים נגד צינון, 32 ש"ח לקניית עיתונים למעון הפרטי ו-32 ש"ח עבור ארוחת צהריים.

טיפות אף לראש הממשלה, על חשבון העובד

כך, למשל, במסמך דרישת תשלום מיוני 2011 לא אושר לעובד מסויים החזר בגין שתי קבלות עבור הוצאות שהוציא עבור בית ראש הממשלה – האחת בסך 110 ש"ח, בגין ארוחת צהריים ממסעדה, והשנייה בסך 40 ש"ח, בגין קפה ומאפים.

בדצמבר 2011 הגישה סגנית מנהלת מחלקת תשלומים, במשרד ראש הממשלה, לסמנכ"ל בכיר למבצעים ונכסים מסמך דרישת תשלום להשלמת דמי מחזור, ובו מפורטות שלוש הוצאות שלא אושרו, והן: "הוצאה בגין כוס יין בסך 25 ש"ח, ארוחה ב… בסך 39 ש"ח, וארוחת … בסך 45 ש"ח".

המבקר שפירא: "סבירות, מידתיות, חיסכון ויעילות - נורמות-על שחלות על ראש הממשלה" (צילום: יצחק הררי)
המבקר שפירא: "סבירות, מידתיות, חיסכון ויעילות - נורמות-על שחלות על ראש הממשלה" (צילום: יצחק הררי)

המבקר מצטט מזכר פנימי של היועצת המשפטית, מאפריל 2012, שבו נכתב נכתבו הדברים האלה, בנוגע לארוחות שניתן להזמין לראש הממשלה: "יש 2 מסלולים: לבית… כמעט ללא הגבלה. ארוחות תקרה של 218 + מע"מ = 250 ש"ח לארוחה. למשרד: 1,400 ש"ח בחודש… עובר את המכסה, ואז יש לחצים על העובדים שמזמינים ארוחות שהזמין לבית. מחייב אותו בהפרש מעל 1,400 ש"ח…"

ובהמשך נאמר כי בדיון בוועדת השלושה, במאי 2012, ציין חשב המשרד כי "יש בעיה, רה"מ אומר לעובד ב' [אב הבית דאז], לך תביא לי טיפות עיניים. הוא לא יכול לומר לו לא ומביא קבלה – ואין איך לשלם".
מבקר המדינה מסכם את הסעיף הזה באמרו כי על אגף הכספים במשרד ראש הממשלה ליצור מנגנון, שלא יאפשר מצב שבו עובד משלם מכספו הפרטי עבור ראש הממשלה. "אשר לכספים שכבר שולמו, על האגף לברר את הדבר, ואם טרם הוחזרו – להשיבם לעובדים ששילמו ולבקש את החזרם מראש הממשלה, כפי שנהג במרבית המקרים בעבר".

המבקר גם בדק ומצא כי הוצאות המזון והאירוח הרשמי  גדלו מ-211,000 שקל בשנת 2009 –  שבמהלכה החל נתניהו לכהן כראש הממשלה –  והגיעו ל-490,000 ש"ח בשנת 2011.  ב-2012 ההוצאות עמדו על 458,000 שקל. בשנת 2013, (לאחר שהופיעו פרסומים בתקשורת בנושא ותוך כדי הבדיקה של משרד מבקר המדינה), חלה ירידה ניכרת בהוצאות המזון והם הסתכמו ב-226,000 שקל.

94 אלף שקלים, לאיפור ולעיצוב שיער

אחד הממצאים המעניינים בדו"ח נוגע להזמנת ארוחות למעון הרשמי: אחת מעובדות הניקיון במעון הרשמי שימשה גם כמבשלת מחודש מארס 2009 ועד אוקטובר 2011. המבקר מצא כי בשנת 2010 הוזמנו למעון ארוחות בסך 71,851 שקל שהם יותר מרבע, מכלל הוצאות המזון בשנה זו. בשנת 2011 הוזמנו ארוחות בסך 92,781 שקל, למרות שהייתה מי ששימשה מבשלת במעון. "התנהלות זו של משרד ראש הממשלה, שאפשרה רכישת ארוחות בהיקף זה כאשר הייתה מי ששימשה כמבשלת במעון הרשמי, אינה תקינה", קובע המבקר. "לדעת משרד מבקר המדינה, נוכח ההפחתה הניכרת בהוצאות בשנת 2013, ניתן לקבוע שהוצאות הכלכלה של ראש הממשלה, משפחתו ואורחיו במעון הרשמי, במיוחד בשנים 2010 ו-2011 ובמידה פחותה גם בשנת 2012, לא עלו בקנה אחד עם עקרונות היסוד של מידתיות, סבירות, חיסכון ויעילות".

הוצאות הניקיון:  ההוצאות החודשית הממוצעת על ניקיון שני המעונות בשנים 2009-2013 הייתה 75,400 שקל. "לדעת משרד מבקר המדינה הוצאה זו גבוהה מאוד". הוצאות הניקיון של המעון הפרטי בקיסריה, בשנים 2010, 2011 ו-2012, היו כ-8,200 שקל לחודש בממוצע תלת-שנתי. זאת על אף שנתניהו ומשפחתו שוהים מרבית ימות השנה במעון הרשמי בירושלים. "לדעת משרד מבקר המדינה, הוצאות אלה מופרזות במידה ניכרת ואינן עומדות ביחס הולם למשך השהייה במעון הפרטי", נאמר בדו"ח. "הירידה בהיקף הוצאות הניקיון במעון הפרטי בשנת 2013 לסך 48,000 ש"ח, דהיינו, כ-4,000 ש"ח בממוצע לחודש, ממחישה גם היא את היקף הוצאות הניקיון החריג במעון הפרטי בשנים 2010 עד 2012".

המבקר ממשיך וקובע: "ברי כי המעון הרשמי ובמידה מסוימת גם המעון הפרטי משמשים לצורכי עבודתו של ראש הממשלה, וכי יש להבטיח את רמת התחזוקה והניקיון המתחייבים מכך. עם זאת, לדעת משרד מבקר המדינה מן הראוי לבחון את הסבירות של היקף הוצאות הניקיון ולפעול על מנת להימנע מהוצאות מיותרות מקופת המדינה".

הוצאות הביגוד והייצוג של ראש הממשלה ורעייתו: המבקר מצא כי מיוני 2009 מימן משרד רוה"מ את ההוצאות הללו משני מקורות נפרדים. תקציב הוצאות האיפור ועיצוב השיער של רה"מ שולם  מתקציב התפעול של המשרד ושל רעייתו – מתקציב דמי הייצוג. ההוצאה בפועל  בממוצע הייתה פי שניים וחצי בקירוב יותר, מהסכום שנקבע בהחלטת ועדת הכספים.
המבקר מצא כי הוצאות האיפור של ראש הממשלה, שמומנו מתקציב התפעול, הגיעו בשנת 2010 לסכום של 85,557 שקלים ובשנת 2011 ל-66,020 שקל. הוצאות עיצוב השיער בלבד, של ראש הממשלה, הגיעו בשנת 2010 ל-8,570 שקל, ובשנה שאחריה ל-5,568 שקלים. בסך הכל הגיעו  הוצאות האיפור ועיצוב השיער של ראש הממשלה, בשנת 2010 ל-94,127 שקל ובשנת 2011 לסכום של 71,588 שקלים. הוצאות דמי הייצוג, של רעיית ראש הממשלה, הגיעו בשנת 2010 לסכום של 49,850 שקלים ובשנה שלאחריה ל-50,156 שקל.

הסרטון של מושיק גלאמין - לא רלוונטי לדו"ח המבקר (צילום מסך)
הסרטון של מושיק גלאמין - לא רלוונטי לדו"ח המבקר (צילום מסך)

סיפור היטל הבצורת: ראש הממשלה חויב בשנת 2009 בתשלום היטל בצורת בסך 1322 שקל ובשנת 2010 ב-4,160 שקל – אולם בהוראתו שולם ההיטל, לבסוף, בכספי משלם המסים.

המבקר קובע כי אף על פי שוועדת השלושה החליטה תחילה שאין לממן את היטל הבצורת על צריכת המים במעון הפרטי, היא שינתה את החלטתה, עקב שינוי הנחיית ראש הממשלה בנושא. ממצאי הביקורת העלו כי בשנת 2012 החזיר משרד ראש הממשלה לראש הממשלה את תשלומי מס הבצורת ששילם בשל צריכת המים העודפת במעון הפרטי.

"לדעת משרד מבקר המדינה ראוי היה שראש הממשלה יישא לבדו במימון היטל הבצורת, שהוטל עליו משום שצריכת המים במעונו חרגה מהכמות הקבועה בחוק", קובע מבקר המדינה. "מימון היטל זה מכספי אוצר המדינה אינו עולה בקנה אחד – לא עם אמות מידה ציבוריות ולא עם החשיבות של מתן דוגמה אישית. נוסף על כך, מימון זה ממחיש את הצורך להגדיר מהי 'הוצאה פרטית' ומהי 'הוצאה ציבורית' במעון הפרטי, בין במישרין, בין בדרך של קביעת תקרות ובין בכל דרך מתאימה –  על מנת להימנע מערבוב שאינו ראוי בין הפרטי לציבורי".

הבקבוקים ורהיטי הגן

המבקר ממשיך וכותב: "יתר על כן, לדעת משרד מבקר המדינה, נוכח מעמדו של ראש הממשלה, היה עליו להימנע מלהבהיר את עמדתו באופן שעשוי היה להיתפס כמתן הנחיה לקבלת החלטה מסוימת – לאשר את תשלום היטל מס הבצורת עבור המעון הפרטי. על ראש הממשלה להימנע להבא מהצגת עמדה בדבר ההחלטה הראויה או המתבקשת – באופן שייתפס כהתערבות בשיקול הדעת המקצועי של שומרי הסף, במיוחד בעניינים הנוגעים לזכות או לחבות כספית שלו.

נתניהו משתעשע עם שרה ובנו בשלג בחצר מעון רה"מ (צילום: לע"מ)
נתניהו משתעשע עם שרה ובנו בשלג בחצר מעון רה"מ (צילום: לע"מ)

"ההוצאות בבית ראש הממשלה עליהן העיר משרד מבקר המדינה בדוח זה לא עלו בקנה אחד עם עקרונות היסוד של סבירות, מידתיות, חיסכון ויעילות, המהווים נורמות-על אשר חלות על יישום נוהל משרד ראש הממשלה", כותב מבקר המדינה. "אמנם במישור המשפטי-טכני לא הייתה לכאורה חריגה מהנוהל: בתחומים שבהם נקבעו תקרות לא הייתה חריגה מתקרות אלה, ובתחומים שבהם לא נקבעו תקרות לכאורה לא תיתכן חריגה שכזו. ואולם גם בתחומים שבהם לא נקבעה תקרה נדרש לנהוג לפי עקרונות היסוד האמורים – ובהתנהלות בית ראש הממשלה הייתה חריגה מעקרונות אלה.

"לדעת משרד מבקר המדינה, ניתן לצפות מנבחר ציבור, בכיר ככל שיהא, להקפיד לפעול לפי העקרונות האמורים וכך גם לשמש דוגמה לחיסכון בכספי ציבור – בייחוד נוכח העובדה שהדבר הוכח כאפשרי לאור הירידה בהוצאות בשנת 2013".

המבקר אומר עוד כי הוא רואה בחיוב את הירידה בהוצאות המעונות בשנת 2013. "עם זאת, ניתן היה לצפות מנבחר ציבור, בכיר ככל שיהא, לגלות יתר רגישות ציבורית ולהקפיד לפעול במהלך כל שנות כהונתו לפי עקרונות היסוד של התנהלות ציבורית ראויה, ואף לשמש דוגמה ומופת לחיסכון בכספי ציבור".

הסלון במעון ראש הממשלה בירושלים (צילום מסך)
הסלון במעון ראש הממשלה בירושלים (צילום מסך)

שתי הפרשיות שעלו לאחרונה לכותרות – פרשיית רהיטי הגן ופרשיית הבקבוקים – לא נכללו בדו"ח והממצאים שהגיעו לנושאים אלה למבקר, הועברו ישירות ליועץ המשפטי לממשלה, לבדיקתו. בפרשת רהיטי הגן נטען, כזכור, כי רהיטי גן חדשים, שנרכשו בכספי ציבור עבור מעון ראש הממשלה בירושלים, הוחלפו לכאורה בדגם זהה, ישן יותר, שהובא מבית הזוג בקיסריה. בפרשת הבקבוקים נטען כי שרה נתניהו שלשלה, לכאורה, כספים לכיסה – מהחזר הבקבוקים הריקים וכי סכום הכספים האלה עלה על סכום ההמחאה שהחזיר הזוג נתניהו לאוצר, בסך 4,000 שקל.

"במהלך הביקורת הגיע למשרד מבקר המדינה מידע חלקי על ההתנהלות במעונות ראש הממשלה, לרבות בנושא פדיון הבקבוקים ובנושא רכישת רהיטי הגן", מסביר מבקר המדינה. "משרד מבקר המדינה החל בבדיקת שני הנושאים האמורים לעיל אל מול חשבות משרד ראש הממשלה וסמנכ"ל בכיר למבצעים ונכסים במשרד. בנושא פדיון הבקבוקים נמסר למשרד מבקר המדינה כי רעיית ראש הממשלה החזירה לקופת המשרד המחאה בסך 4,000 ש"ח בגין פדיון עבור בקבוקים ממוחזרים. הגם שבאופן שוטף השבת בקבוקי שתייה מזכה בדמי פיקדון שהיקפם מצומצם, אלה הם כספי ציבור, ובהם 'דין פרוטה כדין מאה'. כן נמסר למשרד מבקר המדינה כי אין נוהל המסדיר את הטיפול במחזור בקבוקים והעברת הפדיון בגינם לאוצר המדינה.

מצב פיזי ירוד במעון הרשמי

"בבדיקה ראשונית של נושא רכישת רהיטי הגן נמסר למשרד מבקר המדינה כי נרכשו רהיטי גן חדשים, הזהים לרהיטי הגן המצויים במעון הרשמי בירושלים, והועברו למעון הפרטי בקיסריה. ואולם לאחר פרסום העניין הוחזרו הרהיטים החדשים למעון הרשמי בירושלים. כן נמסר למשרד מבקר המדינה כי לא מנוהלת רשימת מלאי מסודרת בנושא המתעדת את הרכישות שנעשו ואת רישום הרכוש ומקום הימצאו, אף על פי שמדובר ברכוש המדינה שיש לפקח עליו".

המבקר מציין כי היועץ המשפטי לממשלה עודכן בזמנו בפרטים. "לפי בקשתו הועבר אליו החומר ב-2.2.15. החומרים הועברו הואיל ועלה מהם חשש לכאורה לפגיעה בטוהר המידות עד כדי חשש למעשה פלילי. כמו כן הועברו ליועץ המשפטי לממשלה חומרים הנוגעים לסוגיות נוספות שאף הן אינן נכללות בדוח, אשר מידע לגביהם התקבל במשרד המבקר לאחר גיבוש הטיוטה של דוח זה וכן חומרים הנוגעים לגורמים שאינם מבוקרים. כל זאת לטיפולו ככל שימצא לנכון".

המטבח כפי שנראה בסרטון של גלאמין, ולא המטבח ה"סודי", שלא צולם (צילום מסך)
המטבח כפי שנראה בסרטון של גלאמין, ולא המטבח ה"סודי", שלא צולם (צילום מסך)

דו"ח מבקר המדינה אינו עוסק במצב הפיזי של המעון הרשמי של ראש הממשלה (שהובלט בסרט התעמולה של מושיק גלאמין ומשפחת נתניהו). עם זאת מצא מבקר המדינה לנכון לציין, כי במהלך עבודת הביקורת, ניתן היה להתרשם ממצבו הפיזי הירוד של המבנה (הכולל, בין השאר, רטיבות רבה וחדירת מי גשמים, כפי שנצפתה הלכה למעשה). "בתנאיו הנוכחיים, ספק אם המבנה מתאים לשמש מעון ייצוגי של ראש ממשלת ישראל. תכנונו של פרויקט הקמת מתחם חדש הכולל את משרד ראש הממשלה ואת מעונו הרשמי הסתיים, אך טרם התקבלה החלטה בעניין מימושו, ומכל מקום יידרשו יותר מחמש שנים להשלמת הפרויקט". במילים אחרות – הסרטון של מושיק גלאמין ומשפחת נתניהו התפרץ לדלת פתוחה, מבחינתו של המבקר – אך לא ענה לאף אחת מהנקודות שהועלו בדו"ח.

בשורה האחרונה קובע מבקר המדינה שורה של המלצות:

  • יש לקבוע את תקציב מעונות ראש הממשלה בהליך מסודר, בהתבסס על ניתוח צרכים ואומדן הוצאות ועל תחשיבים מסודרים, כפי שנעשה לראשונה לקראת קביעת התקציב לשנת 2013, ויש לגבש את התקציב בדיונים בהשתתפות כל הנוגעים בדבר.
  • ראוי כי משרד ראש הממשלה יביא לפני ועדת הכספים של הכנסת הצעה למנגנון לקביעת תקרה להוצאות הכלכלה במעון הרשמי ולהוצאות הכרוכות בשימוש במעון הפרטי – בהלימה לתכלית העולה מהחלטת ועדת הכספים בדבר מימון הוצאות המעונות.
  • מבקר המדינה מפנה את תשומת לב ועדת הכספים של הכנסת לממצאי הדו"ח ומבקש ממנה לתת דעתה על היקף ההוצאות הכרוכות בשימוש במעון הפרטי – הנוספות בכל שנה להוצאות עבור המעון הרשמי. עוד ממליץ המבקר כי יוקצה תקציב נפרד, כולל ומוגבל בסכום, למעונות פרטיים של ראשי ממשלה בישראל. התקציב יושתת על "ניתוח צרכים מפורט שתיעשה בו הבחנה ברורה בין הוצאות פרטיות לבין הוצאות ציבוריות, העולה בקנה אחד עם אמות מידה ציבוריות ראויות".
  • על משרד ראש הממשלה להמשיך ולפעול על מנת לחסוך בכספי ציבור בכל הנוגע להוצאות המזון והאירוח, בהתאם למגמה שבה החל בעיקר בשנת 2013. "נוכח ההיקף הגדול של עלויות הניקיון, מן הראוי שמשרד ראש הממשלה יבחן את היקפן של הוצאות אלה ואת סבירותן ויפעל על מנת להימנע מהוצאות מיותרות מקופת המדינה".
  • על משרד ראש הממשלה לפעול לתקצוב הוצאות דמי הייצוג בהתאם להחלטת ועדת הכספים של הכנסת. "אם הסכום אינו מספק את צרכיו של ראש הממשלה, הדרך לשינוי התקציב בסעיף זה היא פנייה לוועדת הכספים, כפי שנקבע בחוק".
  • על אגף הכספים במשרד ראש הממשלה ליצור מנגנון שימנע מצבים שבהם עובדים משלמים מכספם הפרטי עבור ראש הממשלה.
  • על משרד ראש הממשלה לפעול על פי כללים ברורים של שקיפות ולפרסם את היקף התקציב של מעונות ראש הממשלה ואת השימושים הנעשים בו, כפי שנעשה החל בתקציב שנת 2013. הפעולה לפי כללים אלו, לצד מיסוד הבקרה שהחל בו משרד ראש הממשלה, יאפשרו ביקורת ציבורית ויחזקו את יכולתם של שומרי הסף להפעיל שיקול דעת מהותי בכל הקשור להוצאות מעונות ראש הממשלה.
  • לדעת משרד מבקר המדינה, לאור היותו של המבנה מעונו הייצוגי של ראש ממשלת ישראל ונוכח הצורך לאפשר לראש הממשלה תנאי עבודה הולמים ותנאי מגורים נאותים לו ולמשפחתו – על משרד ראש הממשלה לדון ולהחליט מהי הדרך הראויה לטיפול במצב הפיזי הירוד של המעון הרשמי של ראש הממשלה.

תגובת הליכוד:

בתגובה נמסר מדוברות הליכוד: "ראש הממשלה מכבד את המלצות דוח המבקר לגבי כל הנושאים שנבדקו.

"חלק גדול מההמלצות בדו"ח יושמו טרם כתיבתו. ראש הממשלה הנחה ליישם את ייתר ההמלצות באופן יעיל ומיטבי.

"לצערנו, הקמפיין התקשורתי המתגלגל סביב דו"ח זה בשבועות האחרונים הוא ניסיון ברור להפיל את ראש הממשלה וממשלת הליכוד על ידי עיסוק בזוטות והסחת דעת מהנושא החשוב באמת: מי יגן על מדינת ישראל מול האיומים הביטחוניים העצומים והלחצים הבינלאומיים – בנימין נתניהו או ציפי ובוז'י.

"עובדה: בדברים שכן נבדקו בדו"ח על ידי המבקר – אין שום חשש לפגיעה בטוהר המידות ובוודאי לא חשש לפלילים.

"הפתיח שלפני הדו“ח, שאיננו חלק מהדו"ח, כולל זוטי דברים על מיחזור בקבוקים ורכישת רהיטי גן. דברים אלו לא נבדקו על ידי המבקר, לא נעשתה פנייה למשרד ראש הממשלה או לראש הממשלה בעניינים אלה ולא ניתנה להם זכות תגובה בנושאים אלו.

"בדוח המבקר אין השוואה למעון רשמי אחר כלשהו בישראל. מצב זה יוצר בעיה קשה של אמת מידה, כי הוצאות של מעון רשמי אינן דומות בשום אופן להוצאות בבית פרטי כלשהו. לדוגמה, הוצאות בית הנשיא גדולות עשרות מונים מאלו של מעון ראש הממשלה. לגבי בית הנשיא, אין פירוט בדוח המבקר על חלוקת התקציב, ואין ירידה לפרטים. על כן אין בסיס להשוואה המאפשר לציבור לשפוט מהן אמות המידה המקובלות.

עו"ד דוד שמרון וניצב בדימוס יעקב בורובסקי, במסיבת העיתונאים של הליכוד (צילום: דן בר דוב)
עו"ד דוד שמרון וניצב בדימוס יעקב בורובסקי, במסיבת העיתונאים של הליכוד (צילום: דן בר דוב)

"חשוב להדגיש: הוצאות מעון ראש הממשלה ירדו משמעותית בשנתיים האחרונות. ההוצאות גדלו משמעותית בתקופה מסוימת, שבה ניהל את המעון הרשמי מני נפתלי – עובד ממורמר לשעבר, המוביל מסע השמצות והכפשות נגד ראש הממשלה, על מנת להוציא כספים שלא כדין מקופת המדינה ולפגוע בראש הממשלה ובליכוד בתקופת בחירות. הוצאות המעון הרשמי ירדו ופחתו משמעותית לאחר עזיבתו של נפתלי את התפקיד".

במסיבת עיתונאים שכינס הליכוד עם פרסום הדו"ח טען עו"ד דוד שמרון, פרקליטה של משפחת  נתניהו, כי אין בדו"ח טענה לפגיעה בטוהר המידות או לפלילים וכי חלק מההמלצות שבדו"ח כבר תוקנו – והשאר יתוקנו בעתיד.

על מינוי החשמלאי אבי פחימה, טען עו"ד שמרון, כי הוא נבחר במכרז, ללא כל קשר להיותו חבר מרכז ליכוד, ע"י חברה קבלנית, כנראה בגלל שהכיר היטב את מעון ראש הממשלה בקיסריה. "פחימה היה החשמלאי הבית עוד בימי הבעלים הקודמים עוד לפני שהבית נרכש על ידי משפחת נתניהו", טען שמרון.

ניר חפץ, יועץ התקשורת של משפחת נתניהו, הכחיש כי משפחת נתניהו הקפיצה את החשמלאי ביום כיפור לביתה בקיסריה. לטענתו, משפחת נתניהו בדקה ומצאה כי במשך שנים רבות מאוד היא לא שהתה בבית הפרטי בקיסריה, ביום כיפור – ולכן מדובר, כנראה, בטעות.  ברשימות.

***

ביחד עם הדו"ח על מעונות ראש הממשלה, מפרסם מבקר המדינה גם דוחות על בית הנשיא (בתקופת שמעון פרס) ועל סוגיות במינהל הכנסת.

בדו"ח על בית הנשיא מצא מבקר המדינה ליקויים בפעולותיו של בית הנשיא (בתקופת הנשיא פרס)בעיקר בתחומי ניהול כ"א, כספים, רכש, תכנון העבודה והתקציב.  עוד נמצאו ליקויים בפעולות שביצע בית הנשיא כנותן חסות ל"וועידת הנשיא". מבקר המדינה גם מצביע על ליקויים שהועלו בדוח הקודם וטרם תוקנו.

ניהול ומשאבי אנוש – בבית הנשיא הועסקו 14 עובדים במשרות אמון. לא נמצא כי נעשתה בחינת צרכים לצורך העסקתם של נושאי משרות אמון אלה.

עוד מצא המבקר כי בית הנשיא המשיך להעסיק יועץ כקבלן חיצוני, בניגוד להנחייתו בדו"ח קודם.

ועידת נשיא ישראל –  בדוח הקודם  על בית הנשיא, אשר כלל התייחסות לנושא, נכתב כי מן הראוי שהועידה בהיותה אירוע ממלכתי – תמומן מתקציב המדינה ולא באמצעות תרומות. נמצא, כי ועידות הנשיא, שהתקיימו בחסות הנשיא, מומנו מתרומות בניגוד להערת מבקר המדינה. האוניברסיטה העברית שהייתה הגוף אשר באמצעותו הוכנה הוועידה והתקיימה, לא קיבלה למעשה את האחריות לפעילות ועידת הנשיא אף שכך הוצגו הדברים.

תכנון עבודת בית הנשיא ותקציבו:  בשנים 2011-2014 נע התקציב המקורי של בית הנשיא בין כ-40 מיליון שקל עד כ-44 מיליון שקל בשנה. במשך אותן שנים נדרשו תוספות תקציב לבית הנשיא בשיעור ממוצע של כ-20%. דבר המלמד שאגף התקציבים באוצר לא גיבש תקציב המשקף נכונה את הוצאות בית הנשיא. הגם שאגף התקציבים באוצר קיבל עוד בשנת 2011 את המידע על כך שיש פערים בין התקציב שגיבש לבין הצרכים. כתוצאה מכך נדרשו גם בשנים 2013-2014 תוספות ניכרות במהלך השנה.

מלשכת הנשיא התשיעי נמסר בתגובה: "אנו מברכים על עבודת מבקר המדינה אשר יש בה כדי להביא לייעול תהליכי העבודה בבית הנשיא.

"כפי העולה אף מן הדו"ח עצמו, במהלך כהונת הנשיא התשיעי נעשתה בבית הנשיא עבודה משמעותית ומקיפה מאוד לשיפור וייעול בתחומי המנהל השונים, ובעקבות דו"ח המבקר הקודם אף תוקנו רוב רובם של הליקויים עליהם הוצבע במסגרת הדו"ח.

"הנהלת בית הנשיא בתקופת כהונת הנשיא התשיעי ייחסה חשיבות רבה לבחינת הערות מבקר המדינה והובילה, יחד עם גורמי המקצוע השונים, תהליכי עומק שנועדו להביא לשיפור וייעול בכל נושאי המנהל. מאמצים אלה אף מצאו ביטוי בדו"ח מבקר המדינה, ואנו מברכים על כך".

בדוח על סוגיות במנהל הכנסת מובאים ליקויים מהותיים בתחום ניהול משאבי אנוש ובהם ליקויים חמורים במשמר הכנסת.

בין השאר נמצא כי מנכ"ל הכנסת בשנים 2010-2013, אישר שינויים ארגוניים ובכלל זה תוספת משרות ושדרוג משרות קיימות על סמך מידע חסר. בהליכי הבחינה וההחלטה בשינויים האמורים נתגלו ליקויים.

עוד נמצא כי נמצאו סטיות מהתנאים שנקבעו לגבי השירות במשמר הכנסת. כך, למשל: איש משמר הכנסת מתקבל לעבודה לתקופה של חמש שנים, אלא אם הוא מתמנה לתפקיד המזכה אותה להמשיך שירות במשמר. נמצאו סטיות מהכלל הזה והחלטות לגבי הארכת שירות נתקבלו בלי שקיימים כללים כתובים כלשהם.

עוד נמצא כי עובדי משמר הכנסת נהנים הן מתוספות  ייחודיות למשטרה הן מתוספות ייחודיות למנהל הכנסת. היועצת המשפטית למנהל הכנסת כתבה, כי פערי השכר בין אנשי המשמר לשוטרים אינם תואמים את הוראת החוק. למרות זאת החליט יו"ר הכנסת הנוכחי להחיל את תוספת "שיטור חדש" שהונהגה במשטרה. התוספת ניתנה על פי אמות מידה מקלות ליותר מ-80% מעובדי המשמר. משרד מבקר המדינה מותח ביקורת, על ההתעלמות של מנהל הכנסת מחוות דעת משפטיות שהוגשו לו המסתייגות  מתשלום תוספת השכר האמורה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן