Skip to content

הנשיא ריבלין: מדינה דמוקרטית – לא רק ליהודים

במושב פתיחת ועידת ישראל לדמוקרטיה של עיתון "הארץ", אמר נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין: ״הערבים צריכים להבין שאנו היהודים שבנו לארצנו למולדתנו והקמנו מדינה יהודית, ואילו היהודים צריכים להבין שזו גם מולדתם של ערביי הארץ. זה לא עניין של גזירה, אנחנו חיים יחד. כל הסדר מדיני לא ישנה טופוגרפיה גיאוגרפיה או דמוגרפיה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"יש המאמינים כי האמירה מדינה יהודית ודמוקרטית משמעה מדינה דמוקרטית ליהודים. אינני יכול לחיות עם אמירה זו". כך אמר היום נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין. הנשיא ריבלין השתתף הבוקר במושב פתיחת ועידת ישראל לדמוקרטיה של עיתון "הארץ".

נשיא המדינה ריבלין ועורך "הארץ" אלוף בן. "אסור שיהיה ניגוד בין מדינה יהודית לדמוקרטית" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
נשיא המדינה ריבלין ועורך "הארץ" אלוף בן. "אסור שיהיה ניגוד בין מדינה יהודית לדמוקרטית" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

״אסור שיהיה ניגוד בין מדינה יהודית לדמוקרטית", אמר הנשיא. "זו אמונתי גם אם יש הרואים בזה חלום – אך גם בהזיות יש תקווה שמתגשמת. גדלתי על משנת ז׳בוטינסקי ו'קיר הברזל', שאינו קיר מאיים אלא כזה המאפשר ליהודים לשוב לארצם. בבית אבי, התחנכתי על הצורך לחיות יחד עם ערביי ארץ ישראל כי האמנו שזו מולדתנו אך גם המולדת של מי שנולד בארץ ישראל ואיננו יהודי.

״יש המאמינים כי האמירה מדינה יהודית ודמוקרטית משמעה מדינה דמוקרטית ליהודים" המשיך הנשיא ואמר. "אינני יכול לחיות עם אמירה זו. אנו בשעה לא פשוטה בפני הכרעות כלכליות וסכנות ביטחוניות העומדות בפנינו והמערכה שונה בתכלית. על המערכת הפוליטית להיות משוכנעת בעצמה שעליה להוביל את העם. למנהיג יש יותר מידע מאשר לציבור ועליו להשתמש בו באומץ כדי להכריע".

כשנשאל הנשיא, האם בישראל השבטים השונים יכולים להתאחד תחת אותה זהות, ענה כי זה מחייב קבלת שתי אקסיומות: ״הערבים צריכים להבין שאנו היהודים שבנו לארצנו למולדתנו והקמנו מדינה יהודית, ואילו היהודים צריכים להבין שזו גם מולדתם של ערביי הארץ. זה לא עניין של גזירה, אנחנו חיים יחד. כל הסדר מדיני לא ישנה טופוגרפיה גיאוגרפיה או דמוגרפיה. אם היו 14 מיליון יהודים בארץ, ניחא. אנחנו הרוב שעליו החובה להוכיח שאין סתירה בין יהודית לדמוקרטית, זהו חזון שיש להפוך למציאות. אני רואה חובה בצורך לבנות גשר בין יהודים לערבים, אזרחי המדינה גם בכדי להוכיח לשכנינו שזה אפשרי. יש לבוא לידי מצב שבו נקיים חברה אחת. ובעניין המיעוט החרדי כמו גם המיעוט הערבי עלינו להבין שהם כבר לא מיעוט. גם הם מבינים שבגידול הדמוגרפי שלהם יש צורך בקבלת אחריות״.

הרצוג: נתניהו מפרק את המדינה ואת הדמוקרטיה (צילום: דור נבו)
הרצוג: נתניהו מפרק את המדינה ואת הדמוקרטיה (צילום: דור נבו)

בסיום נשאל הנשיא האם יטיל את הרכבת הממשלה לאחר הבחירות על ראש הסיעה הגדולה או בידי מי שרוב הסיעות ימליצו עליו, הנשיא השיב: ״המשפט החוקתי בישראל נהיר לי, ברור לכל שח״כ שיקבל הזדמנות להקים ממשלה הוא זה שאתרשם אחרי התייעצות עם כל הסיעות שהוא בעל הסיכוי הרב יותר. אם יהיו סיעות שינסו להתחמק מתשובה, לא אעזוב אותם עד שישיבו. אלו דברים ברורים, לא תוכלנה להיות הפתעות בנושא זה אם כי היו פעמים בעבר בהן גם אני נחשבתי מפתיע״.

יו"ר תנועת המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג, אמר כי עוצמתה של ישראל תהיה בעוצמתה של הדמוקרטיה. לדבריו, פעם הגורמים האנטי דמוקרטיים היו בשוליים של החברה. מי שהפך אותם לבני ברית סביב שולחן הממשלה הוא לא אחר מראש הממשלה ובדרך הזו הוא מפרק את המדינה ואת הדמוקרטיה. במקום להילחם בתג מחיר, הוא נלחם בשלטון החוק ומאפשר לימין להוביל חקיקה אנטי דמוקרטיים. אנו רואים תעמולה שלא הייתה מביישת את אויבנו. אנו בקיץ 95. החברה הישראלית ראויה להנהגה אחרת".

מו"ל הארץ עמוס שוקן, אמר כי יש ערעור על הדמוקרטיה הישראלית כפי שנכתב במגילת העצמאות ויש ערעור על היותה של ישראל יהודית ודמוקרטית כפי שנכתב בחוקי היסוד. הכנס עוסק במאפיינים של הדמוקרטיה הישראלית ובמהלכו נבדוק האם הם קיימים או שנשקפת להם סכנה. בעיניי הירידה בערך הדמוקרטיה הוא סימפטום לעליית הדת והשליטה במיליוני פלסטינים נטולי זכויות.

מנכ"לית הקרן החדשה, רחל ליאל, אמרה כי מזה 35 שנה הקרן מחזקת את ישראל באמצעות חיזוק החברה האזרחית יחד עם אלפי פעילים ופעילות. הדמוקרטיה היא כל מיני דברים החל מבג"צ אליס מילר, דרך בג"צ קעדאן, המאבק על שקיפות שלטונית, סוגיות שמובנות מאליהן אבל אז נאבקנו. דווקא עכשיו חשוב להביט אחורה בסיפוק, ולדעת שאנחנו נכונים למאבקים הבאים. חופש, שיוויון וצדק חברתי הם ערכים שיש להיאבק למענם. מי שהחרים אותנו יצא נגד העיקרון של שיח פתוח שנועד לשכנע ולא לכפות. הדמוקרטיה עבורנו אינה שלטון של הרוב אלא זכויות המיעוט וזכויות האדם. הדמוקרטיה היא גם סיום הכיבוש כי אי אפשר להיות דמוקרטי עם כיבוש.

ח"כ זהבה גלאון אמרה כי הסרטון של ועד מתיישבי השומרון הוא "סרטון גבלסי" ומי שאחראי לו הוא ראש הממשלה. הוא זה שהעביר תקציבים למועצת יש"ע, תוך שיתוף של מפלגות מרכז שהכשירו את השרץ ונתנו לו לגיטימציה בינלאומית.

על הכנסת היוצאת אמרה גלאון כי "כשאני רואה את השיח הדמוקרטי, אני רואה מנגנון שמנסה לרסק את כל מי שמתנגד לשלטון. הכנסת הייתה אמורה לבצר את זכויות אזרח והאדם, ובמקום זה הפכה לגוף הפוגעני ביותר כלפי מי שלא שייך לקבוצה השלטת.

עוד אמרה גלאון כי "אנחנו כמו טיטאניק שעומד להתנגש באירופה הכועסת ובארצות הברית העצבנית. יש לנו הנהגה שלוקה בהזיות ושהמרשם שלה הוא לפגוע במי שאומר שמשהו לא בסדר. יש לנו ראש ממשלה של דחיינות, קורבנות והתבכיינות. זה זלזול באינטליגנציה של הציבור. דמוקרטיה שרודפת את הקרן החדשה אינה דמוקרטיה. צריך להילחם על הדמוקרטיה ולא להתמסר למי שרוצה למוסס אותה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן