Skip to content

הנשיא ריבלין בביקורו ברהט: ״אתם בני הארץ הזאת, אזרחים שווים"

הנשיא ריבלין שהגיע לביקור בעקבות האירועים הקשים שהיו לאחרונה ברהט, אמר: "אני כואב כאזרח, יחד אתכם, ואני כואב כנשיא, שלכם. אזרחי ישראל, כולם שווים: זה בפני זה, ובפני החוק. אסור שיהיו במדינת ישראל אזרחים סוג א', ואזרחים סוג ב'. בוודאי- לא ברמת העובדות, אבל גם לא ברמת התחושות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

״אתם בניה של הארץ הזאת, אזרחים שווים, חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל". כך אמר נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, במהלך ביקור שערך ביישובי הפזורה הבדואית, רהט וחורה. הנשיא הדגיש: ״עליונות החוק מחייבת את כולם: את האזרח והשוטר כאחד. חובתו של השוטר להגן על האזרח וזוהי חובתו של האזרח לאפשר לשוטר למלא תפקידו, ללא חשש וללא איום״.

"לא באתי הנה היום כדי לתפוס צד כזה או אחר". הנשיא ריבלין במפגש עם המשפחות שאיבדו את יקיריהן (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"לא באתי הנה היום כדי לתפוס צד כזה או אחר". הנשיא ריבלין במפגש עם המשפחות שאיבדו את יקיריהן (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

ביקורו של הנשיא ברהט נפתח במפגש מצומצם עם ראש העיר, טלאל אלקרנוואי. אליו הצטרפו מאוחר יותר בני שתי המשפחות אשר איבדו את יקיריהן בעימותים האחרונים בעיר.

ראש עיריית רהט, טלאל אלקרנאווי, הביע תחושות קשות מההתפתחויות בעקבות האירועים האחרונים. הוא הביע חשש כי זמן רב ייקח לשקם את העיר מהכאב הגדול ואמר כי היא מחויב להשבת השקט ולהחזרת האמון.

"הגעתי לכאן מתוך ההבנה העמוקה של חשיבות החיים המשותפים שלנו יחד", אמר הנשיא ריבלין בתגובה. "הטענות כולן נבדקות כל העת ואם חלילה הייתה טעות יהיה מי שייתן את הדין על כך. עלינו לתת למשטרה למצות את החקירה ולאפשר לכל הגורמים הרשמיים במדינה לעשות כל מאמץ על מנת לחדש את מרקם היחסים התקין. אנחנו חייבים להרגיע את הרוחות ולשוב ולאפשר למשטרה לקיים פה את פעילותה התקינה לביטחון תושביה. כל הנדרש לחקירה ייחקר והמסקנות הנדרשות יוסקו – אבל אסור להקדים את המאוחר".

ריבלין ביקש מכל ראשי העדה הבדואית לפעול עכשיו לשיקום היחסים. "הדפתי כל לחץ שהופעל עלי לא להגיע", אמר. "באתי להעניק נחמה למשפחות שחוו אובדן קשה ומכאן עלינו להמשיך למען המשך החיים זה לצד זה ואלו עם אלו. משטרת ישראל עושה כל מאמץ מנת לאכוף את החוק, גם במגזר הבדואי ולאפשר חיים בטוחים לכל תושבי רהט ומתוך כך אני מבקש מכם לעשות בכל על מנת להתגבר על הכאב ולהביא להרגעת הרוחות".

חאלד אלג'עאר, אביו של סאמי אלג'עאר, אשר נהרג במהלך העימותים אמר לנשיא כי ביקורי התנחומים המרגשים של יהודים מכל המדינה המגיעים אל רהט מעידים על דו קיום אמיתי.

אל הנשיא התלווה חבר הכנסת לשעבר חיים אורון (ג׳ומס), תושב האזור, הפועל בשנים האחרונות למען החיים המשותפים באזור.

בטקס שנערך באולם הפיס בעיר אמר ראש העיר כי ביקורו של הנשיא מהווה נחמה והקלה בכאב שנגרם לתושבי העיר לאחרונה. ״התגייסותך למען תושבי האזור גם לאחר האירועים הקשים אצלנו וגם לאחר התאונה הקשה בחורה, היא חיבוק אמיץ ומחזק עבור כולנו״, אמר.

הנשיא השיב: ״לא באתי הנה היום כדי לתפוס צד כזה או אחר, החקירה עודנה מתנהלת, ביושר, וממצאיה יפורסמו. באתי הנה היום משום שאתם בניה של הארץ הזאת, אזרחים שווים,  חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. גם מעומק האבל, לנגד עינינו, כולנו, חייב לעמוד תמיד, לא העבר, כי אם העתיד- העתיד המשותף שלנו, יהודים ובדואים, יחד. אסור לנו להעמיק, את התהום שמאיימת להיפער בינינו; אלא, אנו מוכרחים להמשיך ולבנות את הגשר בינינו. עלינו להמשיך ולבנות את הגשר הזה באמונה, צעד אחד צעד. נוכל לעשות זאת, רק על ידי שיקום וביסוס האמון בין הצדדים; רק על ידי שיתוף פעולה; רק מתוך הבנה עמוקה, שהדרך שלנו משותפת, ושאנו מוכרחים לצעוד בה יחד״.

הנשיא חתם את דבריו ואמר: ״אני כואב כאזרח, יחד אתכם, ואני כואב כנשיא, שלכם. אזרחי ישראל, כולם שווים: זה בפני זה, ובפני החוק. אסור שיהיו במדינת ישראל אזרחים סוג א', ואזרחים סוג ב'. בוודאי- לא ברמת העובדות, אבל גם לא ברמת התחושות. מדינת ישראל חייבת להתייחס לכל אזרחיה בכבוד ובשוויון, כפי שהיא מוכרחה לעשות צעדים משמעותיים ואמיצים, כדי לגשר על הפערים הכלכליים, במשאבים, בתשתיות ובתעסוקה, שבין הציבור היהודי, הערבי והבדואי.״

לאחר מכן המשיך הנשיא לביקור תנחומים ביישוב חורה. הוא נפגש עם ראש המועצה ד״ר מוחמד אלנבארי ועם בני משפחות שמונה ההרוגות בתאונת הדרכים בצומת להבים שאירעה בתחילת החודש. במהלך המפגש הודו המשפחות לנשיא על הגעתו לחורה ועל מילות הנחמה שנשא עמו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן