Skip to content

אין באמת סיבה להתרגש מהאיום האיראני

כל מי שעוקב בשבועות האחרונים אחר מהלכיו ודבריו של ראש הממשלה, עלול לקבל את הרושם שאכן תמו כל תלאותינו בתחומי הדיור, יוקר המחיה, העוני, ביטחון הפנים ומה לא, ונותרנו רק עם האיום האיראני. ובכן: האיום זה רחוק מלהיות איום קיומי כפי שמציג אותו נתניהו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
בראש שלו - אילוסטרציה - עמית מנדלזון

לפני יותר משמונה שנים הצהיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי ישראל לא תאפשר לאיראן להפוך למדינת סף גרעינית. במהלך אותן שנים השקיעה (ואולי יש לומר בזבזה) ישראל סכום מדהים של 13 מיליארד שקל (ואולי יותר) בהכנות לתקיפה באיראן, תקיפה שהייתה אמורה למנוע מהאיראנים להגיע לאותו סף. כיום, ובחלוף אותן שנים, מתקיימות כבר שתי עובדות: הראשונה, איראן הפכה גם הפכה למדינת סף גרעינית; והעובדה השנייה היא שתקיפה ישראלית כיום כבר לא תוכל להשמיד את המערך הסבוך המגוון והממוגן, שהקימו האיראנים לשם מימוש שאיפותיהם בתחום הגרעיני.

כשעוסקים בנשק גרעיני, מן הראוי לזכור שמאז תום מלחמת העולם השנייה ועד היום, הוכח פעם אחר פעם ובזירות שונות על פני הגלובוס, שנשק גרעיני הינו הנשק האפקטיבי ביותר דווקא לשמירת מצב של אי לוחמה ואו לוחמה מוגבלת וזהירה וזאת כמובן בתנאי שלשני הצדדים בעימות, קיים ארסנל נשק גרעיני ובכך מתקיים הלכה למעשה אותו מאזן אימה מרתיע וממתן.

באשר לנו במזרח התיכון, מאז "שמפעל הטכסטיל בדימונה" הפך לעובדה קיימת ובעולם כולו כבר רווחה הדעה שבידיי ישראל כמות נכבדה של ראשי נפץ גרעיניים, נעשו מאמצים לא מעטים על-ידי מספר ממדינות ערב, להגיע לאותו איזון אסטרטגי או מאזן אימה גרעיני מול ישראל. הללו אף דיברו ודשו לא מעט במה שכונה על ידם "הפצצה האסלאמית." במאמץ הגרעיני המוסלמי, נטלו חלק וברמות מאמץ שונות, לוב, עיראק ומאוחר יותר גם סוריה, אולם הייתה זו דווקא פקיסטן ש"זכתה" בבכורה. הפקיסטנים שאויבתם המושבעת הודו, כבר הצטיידה קודם לכן בנשק גרעיני, הצליחו ליצור מול ההודים מאזן אימה גרעיני ומאז, אכן מתקיימת באזור אותה הנחת יסוד שצוינה על ידי בתחילת הדברים.

על פי ההערכות זרות, לרשות ישראל עומד ארסנל חימוש גרעיני שהינו ככל הנראה הרביעי או החמישי בגודלו בעולם כולו. עובדה זו מוכרת ונהירה לכל גורם צבאי ואו רוחני/דתי באיראן, כמו גם העובדה שהמדינה שתתקוף את ישראל בנשק גרעיני, תושמד במכת נגד בתוך כ 7-8 דקות. יותר מכך. איראן אינה מדינה ערבית וחרף ההצהרות הקיצוניות המופנות חדשות לבקרים מטהרן כלפינו, ישראל אינה נמצאת בראש מעייניהם. האיראנים נתונים כל כולם במלחמה שבין השיעה לסונה, מלחמה המתנהלת כבר מאות שנים ועתה היא ממש קורעת את המזרח התיכון כולו. על כן המצאות פצצה גרעינית בידי טהרן, צריכה קודם כל להדיר שינה דווקא מעיני הסעודים בשל אי יכולתם כיום להציב איום גרעיני נגדי לאיראנים.

לסיכום הדברים מבקש לומר שהמציאות ב 70 השנים האחרונות, מוכיחה מעבר לכל ספק שנשק גרעיני המצוי משני עברי המתרס, משמש דווקא ולמרבה האבסורד כגורם ממתן המונע סכסוכים צבאיים בעצימות גבוהה. מאחר וללא התייחסות לקו שבו נוקט בנושא רוה"מ נתניהו אי אפשר, אזי אומר שאין שום צידוק להמשיך והלך אימים על תושבי ישראל עם האיום האיראני שהינו מרחוק מלהיות איום קיומי. כמו כן, כל תרגילי ה"תחזיקו אותי" אינם מתקבלים כרציניים הן בשל קשיי הביצוע והאפקטיביות הנמוכה, וגם משום שאין מי שמסוגל לקבל בפועל החלטה הרת גורל שכזו. צאו וראו כיצד תפקדו ראש הממשלה ושר הביטחון לאורך 51 יום ובסיטואציה פשוטה, הרבה יותר פשוטה.

5 Comments

  1. גידי
    1 במרץ 2015 @ 18:32

    מכיר את הסיפור על העקרב הארסי שרצה לחצות נהר על גב צפרדע ?.השתכנע הצפרדע מדברי העקרב שאם יעקוץ אותו שניהם יטבעו בנהר…העקרב שעלה לגבו של הצפרדע עקץ אותו באמצע הנהר ,מה עשית צעק הצפרדע התמים באימה שנינו נטבע ,זה הטבע שלי השיב העקרב…והמבין יבין.

  2. גידי
    28 בפברואר 2015 @ 8:16

    דודי ירון הוא כותב רומנים וככזה באמת אין סיבה להתרגש מדבריו .נראה שהוא מתבלבל בין העולם האמיתי לבין הדמיון.(החונטה תעניק לו פרס ישראל)
    גם ספרו "העם האיראני מעניק בזאת" טרור איראני בלונדון או בהמשך אטום על ישראל , לא מתיישב עם השטויות בכתבתו. מסתבר שהעובדות גם אם נכונות במקרה מבלבלות את הכותב ,ההיקשים שהוא עושה מזירה אחת לשנייה מוטעות בזדון . להשוות הגיון רוסי אמריקאי לאיראני שיעי ולישראל נו באמת.
    אטום איראני גם בלי להפעילו ישתק את ישראל, והמזרח התיכון יעבור לחסות איראנית .
    הסעודים,המצרים,הנסיכויות ,מתים מפחד(מעניין למה?) מהרגע שיהיה לשיעים אטום ורק הכותב מחייך וטוב לו.כמו כן מה לאובמה ולשיחות גרעין גם אובמה ואירופה לא מודאגים…?!
    תשאלו את עצמכם ואת הכותב ההזוי מה אם הוא טועה…!

    • עמית מנדלזון
      28 בפברואר 2015 @ 23:19

      איך אתה יודע שהוא טועה ????

      • גידי
        1 במרץ 2015 @ 18:32

        מכיר את הסיפור על העקרב הארסי שרצה לחצות נהר על גב צפרדע ?.השתכנע הצפרדע מדברי העקרב שאם יעקוץ אותו שניהם יטבעו בנהר…העקרב שעלה לגבו של הצפרדע עקץ אותו באמצע הנהר ,מה עשית צעק הצפרדע התמים באימה שנינו נטבע ,זה הטבע שלי השיב העקרב…והמבין יבין.
        להגיב

        • עמית מנדלזון
          1 במרץ 2015 @ 19:31

          תשובה לא רלוונטית. אני יכול להשיב לך אלף סיפורים באותה מטבע אבל עדיין תשאל השאלה האם איראן תנסה להשמיד את מדינת ישראל שלא רק שקשה לפגוע בה מפאת גודלה והמרחק יש לה גם מערכת הגנה נגד טילים ותסתכן בהשמדה טוטאלית מהנשק הגרעיני הישראלי ? אני לא חושב שזה עניין של טבע. או המזרח התיכון. האיראנים כבר הוכיחו עשרות פעמים שיש הגיון מאחורי הפעילות שלהם והם לא מתאבדים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן