Skip to content

אם שותים לא נוהגים חוץ מבאזור השרון

סקר חדש של עמותת "אור ירוק" לרגל חג פורים, חושף נתונים מפתיעים לגבי נהיגה תחת השפעת אלכוהול. על פי הסקר נהגים תושבי השרון הודו יותר מכל תושבי מדינת ישראל כי הם נהגו לאחר שתיית אלכוהול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משנכנס אדר מרבין בשמחה, ואכן בשבוע קרוב מאות אלפי חוגגים יגיעו למסיבות פורים רוויות אלכוהול במטרה לשתות "עד דלא ידע". על פי נתוני הסקר שביצעה עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, לא נראה כי הנהגים בישראל חוששים לעלות על ההגה לאחר שתיית אלכוהול, ורבים מודים כי הם עשו זאת בעבר, חלקם אף למעלה מפעם אחת.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הסברה היא כלי חשוב במאבק בנהגים שיכורים שמסכנים את כולנו בכביש, אך היא לבדה לא מספיקה. על משטרת ישראל להגביר את האכיפה לתפיסת נהגים שיכורים בכל ימות השנה ולא רק באירועים מיוחדים. למשטרה חסרות מאות ניידות שיתפרסו בכבישים וירתיעו נהגים שיכורים מלעלות על הכביש. אגף התנועה נמצא בשפל חסר תקדים שלא היה כמותו. שר התחבורה חייב להתערב ולדאוג כי המשטרה תקבל ניידות כדי להגן עלינו בכביש מנהגים שיכורים".

תאונה לאחר שתיה (צילום דני בר)

התפלגות תשובות הנשאלים לפי אזור בארץ:
• 31% מתושבי השרון הודו כי הם נהגו לאחר שתיית אלכוהול לפחות פעם אחת.
• 20% מתושבי תל אביב והמרכז הודו כי הם נהגו לאחר שתיית אלכוהול לפחות פעם אחת.
• 17% מתושבי הצפון הודו כי הם נהגו לאחר שתיית אלכוהול לפחות פעם אחת.
• 14% מתושבי ירושלים הודו כי הם נהגו לאחר שתיית אלכוהול לפחות פעם אחת.
• 8% מתושבי הדרום הודו כי הם נהגו לאחר שתיית אלכוהול לפחות פעם אחת.

התירוצים והסיבות לנהיגה לאחר שתיית אלכוהול, באזורים השונים בארץ:
• 51% מתושבי הצפון טוענים כי לא היה מי שינהג במקומם ולכן נהגו תחת השפעת אלכוהול.
• 51% מתושבי השרון טוענים כי למרות ששתו אלכוהול הם נוהגים בזהירות רבה.
• 46% מתושבי המרכז טוענים כי הם נוקטים אמצעי זהירות כמו שתיית קפה או מים ורק אז יוצאים לדרך.
• 23% מתושבי ירושלים טוענים כי הם נוהגים אחרי שתיית אלכוהול אם הם שתו כמות קטנה שלא משפיעה עליהם.
• 57% מתושבי הדרום נוהגים אחרי שתיית אלכוהול כי מאמינים שהאלכוהול לא משפיע עליהם.

על פי דוח מיוחד שהכינה עמותת אור ירוק עולה, כי בכל שנה נהרגים בממוצע 18 בני אדם בתאונות דרכים שבהן אחד הנהגים נהג תחת השפעת אלכוהול, ונפגעים בממוצע 653 בני אדם, ב-336 תאונות דרכים (נתוני למ"ס שנים 1999-2013).

למרות החוק: המשטרה מתקשה לאכוף 0% אלכוהול לנהגים צעירים. מחקרים רבים מראים שנהגים צעירים מהווים קבוצת סיכון בהיותם צעירים וחסרי ניסיון בנהיגה בכלל, לא כל שכן, בסיכוני הנהיגה שנגרמים על ידי אלכוהול. 68 נהגים צעירים (15-24) היו מעורבים בשנת 2013 בתאונות דרכים עם אלכוהול, מתוכם חמישה בתאונות דרכים קטלניות (תאונות עם הרוג אחד לפחות). מדובר בעליה משמעותית ביחס לשנת 2012, שבמהלכה לא נהרג אף נהג צעיר בתאונות דרכים בהן הנהג היה תחת השפעת אלכוהול.

שיעור מעורבותם של הנהגים הצעירים בתאונות אלכוהול גבוה פי 2.5 ביחס לשאר האוכלוסיות וממוצע הדוחות לנהגים צעירים בשנים האחרונות עומד על כ-17% מסך כל הדוחות לנהגים שנתפסו נוהגים בשכרות.

בשנת 2010 נכנס חוקק חוק 0% אלכוהול, הקובע כי לנהגים צעירים אסור לנהוג לאחר שתיית אלכוהול בכל כמות, כלומר, גם לאחר כוס משקה אחת. כיום, חמש שנים אחרי, אין בידי המשטרה מכשיר שמסוגל לבדוק רמת 0% אלכוהול. לכן, מתבצעת אכיפה חלקית ומועטה של החוק, וזאת באמצעות בדיקות דם. למרות שנערכו דיונים רבים בנושא לרבות דיונים בוועדות הכנסת, טרם בוצעו הצעדים הנדרשים לקביעת רף האכיפה הכמותי במכשירי הינשוף אשר יעמוד בדרישות החוק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן