Skip to content

"ההסכם רק יחזק את יכולותיה הגרעיניות הצבאיות של איראן"

כך אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנאומו בקונגרס. אובמה בתגובה: " אין שום דבר חדש בנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס. ללא הסכם איראן רק תאיץ את תוכנית הגרעין שלה"; מנהיגת המיעוט הדמוקרטי, ננסי פלוסי: "הנאום - עלבון לאינטליגנציה"; הרצוג: "אחרי מחיאות הכפיים נתניהו נשאר לבד, ישראל נותרה מבודדת והמשא ומתן עם איראן נמשך […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בנאום שארך כ-40 דקות מול שני בתי הקונגרס בוושינגטון, הזהיר הערב ראש הממשלה נתניהו, כי ההסכם הנרקם בין המעצמות לבין איראן – רק יחזק את יכולותיה הגרעיניות הצבאיות של איראן. נתניהו שב ואמר כי עדיף שלא להגיע להסכם – על פני הסכם רע ותבע מהמעצמות הנושאות ונותנות עם איראן לדרוש ממנה את הפסקת התוקפנות שלה כלפי שכנותיה, הפסקת התמיכה שלה בטרור והפסקת האיומים בהשמדת ישראל.

אולם הקונגרס. המושבים של חברי הקונגרס שנעדרו - נתפסו ע"י אחרים (צילום: עמוס בן גרשום)
אולם הקונגרס. המושבים של חברי הקונגרס שנעדרו - נתפסו ע"י אחרים (צילום: עמוס בן גרשום)

נאומו של נתניהו הופסק 22 פעמים ע"י תשואות מצד חברי הקונגרס שקמו על רגליהם ל"סטנדינג אוביישנס". אולם לא היה צריך עין חדה במיוחד כדי להבחין בכך, שלא כל חברי הקונגרס קמו על רגליהם ואפילו לא כולם מחאו כפיים.

"היכולות הגרעיניות של איראן יהיו בלתי מוגבלות", הזהיר נתניהו. "איראן תהיה חופשית לבנות פצצות גרעיניות רבות. התיאבון של איראן לאלימות אגרסיבית הוא גדול. אם ניתן להם את ההסכם, התיאבון רק יגדל. ההסכם לא ישנה את איראן לטובה, אבל את המזרח התיכון הוא ישנה לרעה. ההסכם יצור מרוץ חימוש גרעיני באזור המסוכן ביותר בעולם".

נתניהו: ההסכם סולל את הדרך לאיראן גרעינית (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתניהו: ההסכם סולל את הדרך לאיראן גרעינית (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

את דרישותיו סיכם נתניהו בשלוש נקודות: "על איראן להפסיק את האגרסיביות שלה כלפי שכנותיה במזרח התיכון; עליה להפסיק לתמוך בטרור ברחבי העולם ולהפסיק לאיים להשמיד את מדינתי – המדינה היהודית היחידה בעולם".

נתניהו פתח את נאומו בניסיון לשכנע כי לא הגיע לנאום בקונגרס מסיבות פוליטיות. "אני מצטער על כך שיש אנשים שמפרשים את הגעתי לכאן כאירוע פוליטי", אמר בפתח דבריו. "אני רוצה להודות לרפובליקנים ולדמוקרטים על תמיכתכם המשותפת בישראל". הוא הקדיש גם דברי הערכה לפועלו של הנשיא אובמה למען ישראל: "ישראל מודה לארצות הברית על תמיכתם של הנשיאים מטרומן ועד אובמה, וגם תמיכתו של העם האמריקני", אמר. "אנו מעריכים את כל מה שהנשיא אובמה עשה עבור ישראל. התקשרתי אליו ב-2010 כאשר פרצה השריפה בכרמל והוא מיד נענה לבקשתי לקבלת סיוע חירום. ב-2011, שעה שהשגרירות שלנו בקהיר הייתה תחת מצור, הוא שוב העניק סיוע חיוני ברגע קריטי. כך גם כשסייע באספקת טילי יירוט במהלך המבצע שלנו בקיץ האחרון כשניצבנו מול הטרוריסטים של החמאס. בכל אחד מהרגעים הללו, התקשרתי לנשיא והוא היה שם.

"חלק ממה שהנשיא עשה למען ישראל אולי לא ייוודע לעולם כיוון שהוא נוגע בכמה מן הסוגיות האסטרטגיות הרגישות ביותר שבין נשיא אמריקני וראש ממשלה ישראלי", אמר נתניהו. "אבל אני יודע את זה, ותמיד אהיה אסיר תודה לנשיא אובמה על תמיכתו".

שרה נתניהו ואלי ויזל צפו בנאום מהיציע (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
שרה נתניהו ואלי ויזל צפו בנאום מהיציע (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

נתניהו קשר את דבריו, גם לחג הפורים. "אנו עם עתיק-יומין", אמר. "לאורך כמעט 4,000 שנות היסטוריה, רבים ניסו שוב ושוב להשמיד את העם היהודי. מחר בערב, בחג הפורים, נקרא את מגילת אסתר. נקרא על המשנה למלך פרס, איש רב עוצמה בשם המן, שתכנן להשמיד את העם היהודי לפני כ-2,500 שנה. אישה יהודייה אמיצה, אסתר המלכה, חשפה את המזימה והעניקה לעם היהודי את הזכות להגן על עצמו נגד אויביו. המזימה סוכלה. עמנו ניצל.

"היום", המשיך נתניהו, "העם היהודי ניצב מול ניסיון נוסף להשמידו מצד שליט פרסי אחר. מנהיגה הרוחני של איראן, האייתולה חמינאי, מביע את השנאה העתיקה ביותר, האנטישמיות, באמצעות הטכנולוגיה החדישה ביותר. הוא 'מצייץ' שיש להשמיד את ישראל. אתם יודעים שבאיראן אין בדיוק אינטרנט חופשי. אך הוא 'מצייץ' באנגלית שחובה להשמיד את ישראל.

"לאלה המאמינים שאיראן מאיימת להשמיד את המדינה היהודית אך לא את העם היהודי, אני אומר הקשיבו לחסן נסראללה, מנהיג החיזבאללה, בת חסותה הטרוריסטית המרכזית של איראן. הוא אמר: אם כל היהודים יתקבצו בישראל, הם יחסכו מאיתנו את הטרחה שבלרדוף אחריהם ברחבי העולם", אמר נתניהו.

נתניהו הזכיר לחברי הקונגרס כי רק לפני שבוע – בעוד ארה"ב נושאת ונותנת עם איראן – ביצעה איראן תרגיל צבאי, שבמהלכו הפציצה דגם של נושאת מטוסים אמריקנית. "איראן לא עושה רק תרגילים. היא גם מבצעת פיגועים נגד ארה"ב כמו המצור בשגרירויות בטהרן, הפיגוע בביירות והאחריות של איראן למותם של אלפי חיילים אמריקנים בעיראק. איראן תומכת בטרור בכל רחבי העולם.

"לפני שנתיים אמרו לנו לתת הזדמנות לנשיא איראן רוחאני ולשר החוץ האירני זריף", אמר נתניהו. "אמרו לתת להם הזדמנות להביא שינוי ומתינות. איזה שינוי? איזו מתינות? המשטר תולה עיתונאים והומוסקסואלים, מוציא להורג אסירים רבים, ובשנה שעברה, אותו זריף שמהלך קסם על דיפלומטים מערביים, הניח זר על קברו של עימאד מורנייה. עימאד מורנייה הוא אדריכל הטרור ששפך דם אמריקני יותר מאשר כל טרוריסט אחר למעט אוסמה בן לאדן".

לחיצות ידיים לחברי הקונגרס. עשרות נעדרו ומבין אלה שנכחו - לא כולם הצטרפו לתשואות (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
לחיצות ידיים לחברי הקונגרס. עשרות נעדרו ומבין אלה שנכחו - לא כולם הצטרפו לתשואות (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

נתניהו אף הזכיר את המלחמה שארה"ב מנהלת נגד ארגון הטרור דאע"ש: "איראן ודאע"ש מתחרים על אותו כתר של אסלאם קיצוני", אמר נתניהו. "האחד מכנה את עצמו 'הרפובליקה האסלאמית'. האחר מכנה את עצמו 'המדינה האסלאמית'. שניהם מבקשים לכפות אימפריה אסלאמית קיצונית קודם כל על האזור ואז על העולם כולו. הם רק חלוקים בינם לבין עצמם בשאלה מי מביניהם יהיה שליטה של אותה אימפריה.

"במשחקי כס קטלניים אלה, אין כל מקום לאמריקה או לישראל. אין כל שלום לנוצרים, ליהודים או למוסלמים שאינם חולקים את אותה אמונה אסלאמיסטית ימי ביניימית. אין כל זכויות לנשים ואין כל חירות לאיש. לכן, ככל שהדבר נוגע לאיראן ודאע"ש, האויב של האויב שלך הוא האויב שלך.

"ההבדל הוא שדאע"ש חמוש בסכיני קצבים, בנשק מוחרם וביוטיוב, ואילו איראן עלולה להיות חמושה בקרוב בטילים בליסטיים בין-יבשתיים ובפצצות גרעין", אמר נתניהו. "עלינו לזכור תמיד – ואומר זאת פעם נוספת – הסכנה החמורה ביותר הניצבת בפני עולמנו היא הזיווג שבין אסלאם קיצוני ונשק גרעיני. מיגור דאע"ש תוך מתן אפשרות לאיראן להשיג נשק גרעיני פירושם ניצחון בקרב אך הפסד במלחמה. אסור לנו לאפשר לזה לקרות".

נתניהו הזהיר כי אם לא יהיה שינוי דרמטי, העסקה תשאיר לאיראן תשתית גרעינית נרחבת שתאפשר לה יכולת פריצה לפצצה. "על פי העסקה אף מתקן גרעין לא יפורק. אלפי צנטריפוגות ימשיכו להסתובב באיראן, אלפים מאותן צנטריפוגות ינותקו באופן זמני. משום כך יכולת הפריצה של איראן תהיה במרחק שנה לפי ההערכה של ארצות הברית, אפילו פחות לפי ההערכה שלנו בישראל. אומרים שהאלטרנטיבה היחידה להסכם היא מלחמה, אבל זה לא נכון", טען נתניהו. "האלטרנטיבה ל'לא הסכם' היא 'הסכם הרבה יותר טוב'. הסכם שימנע מאיראן נשק גרעיני ויהיה טוב יותר לאנושות כולה".

נתניהו אף הזהיר כי איראן עלולה להגיע ל-190 אלף צנטריפוגות. "מנהיגה הרוחני של איראן אומר זאת מפורשות. הוא טוען שאיראן מתכננת להגיע ל-190,000 צנטריפוגות, לא ל-6,000 ואפילו לא ל-19,000 שיש לה היום, אלא לפי עשר מכך – 190,000 צנטריפוגות המעשירות אורניום. עם תשתית אדירה כזאת, איראן עשויה לייצר את הדלק לארסנל גרעיני שלם בתוך שבועות מרגע קבלת ההחלטה", אמר נתניהו. "ידידי הוותיק, ג'ון קרי, מזכיר המדינה, אישר בשבוע שעבר שאיראן יכולה להחזיק באופן לגיטימי את כמות הצנטריפוגות המסיבית הזאת כאשר יפוג תוקף העסקה.

 "אני רוצה שתחשבו על זה. נותנת החסות המרכזית של טרור עולמי עלולה להיות מרחק שבועות מספר מהשגת מספיק אורניום מועשר לארסנל שלם של נשק גרעיני, בלגיטימציה בינלאומית מלאה. ואגב, אם תכנית הטילים הבליסטיים הבין-יבשתיים של איראן איננה חלק מהעסקה, ועד כה איראן מסרבת אפילו להניח את זה על שולחן המשא ומתן, איראן עשויה להשיג את האמצעים לשגר את אותו ארסנל גרעיני לארבע קצוות תבל, לרבות כל חלק בארה"ב".

נתניהו הזכיר בנאומו גם את הניסיון הצפון-קוריאני. "פקחים ידעו מתי צפון קוריאה השיגה פריצת דרך לפצצה, אבל זה לא עצר שום דבר. צפון קוריאה כיבתה את המצלמות וגירשה את הפקחים. כעבור מספר שנים, היא השיגה את הפצצה. כעת מזהירים אותנו שבתוך חמש שנים, צפון קוריאה עלולה להחזיק בארסנל של מאה פצצות גרעין.

"בדומה לצפון קוריאה, גם איראן הטעתה את הפקחים הבינלאומיים", אמר נתניהו. "היא עשתה זאת לפחות בשלוש הזדמנויות – 2005, 2006 ו-2010. כמו צפון קוריאה, איראן שברה את המנעולים וכיבתה את המצלמות. אני יודע שזה לא יפתיע איש מכם, אבל איראן לא רק שמטעה את הפקחים, היא גם משחקת משחק לא רע של הסתרה והונאה.

 "כלב השמירה הגרעיני של האו"ם, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אמרה שוב אתמול שאיראן עדיין מסרבת לחשוף את תכנית הגרעין הצבאית שלה. איראן אף נתפסה – לא פעם אחת אלא פעמיים – מפעילה מתקני גרעין חשאיים בנתאנז וקום, מתקנים שהפקחים כלל לא ידעו על קיומם".

את דבריו סיים נתניהו באמרו כי ישראל תוכל, גם לבדה, להתמודד עם איראן. "הימים שהעם היהודי היה פסיבי מול אויבים שמעוניינים להשמידו – חלפו מן העולם", אמר. "אני, כראש הממשלה, יכול להבטיח שאם ישראל תצטרך לעמוד לבד – היא תעמוד. אבל ישראל לא עומדת לבדה, היא יודעת שארה"ב עומדת לצד ישראל".

הרצוג: "נתניהו נשאר לבד, ישראל נותרה מבודדת"

יו"ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג, הגיב על נאומו של נתניהו ואמר כי הוא פגע קשות ביחסים בין ארצות הברית לישראל.

בדברים שאמר בביקור בעוטף עזה, אמר הרצוג: "אחרי מחיאות הכפיים נתניהו נשאר לבד, ישראל נותרה מבודדת והמשא ומתן עם איראן נמשך ללא מעורבות ישראלית. יכולתי להיות במקום אחר, אבל היה לי חשוב להיות כאן. אני מעדיף להיות בנגב ולא בוושינגטון, כי בעיות הביטחון של עוטף עזה וקריית שמונה, מנרה, זרעית וירושלים, מדאיגות לא פחות מאיום הגרעין האיראני", אמר הרצוג שקיבל זמן שידור בערוצי הטלוויזיה בתגובה לזמן השידור שקיבל נתניהו בשל נאומו.

"הנאום הוא חבלה קשה ביותר ביחסי ישראל-ארצות הברית ורק ירחיב את הקרע", אמר הרצוג. "את מחיר הקרע כולנו עלולים לשלם".

"הנאום – עלבון לאינטליגנציה"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר בתגובה כי לא האזין לנאומו של נתניהו אך מתמליל נאומו למד כי אין שום דבר חדש בנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס.

אובמה דחה את דברי נתניהו ואמר שללא הסכם איראן רק תאיץ את תוכנית הגרעין שלה. הוא הדגיש כי הסכם עתידי עם איראן יחסום בפני טהרן כמה דרכים להשגת נשק גרעיני ויביא לנסיגה בחלקים מתוכנית הגרעין שלה. אובמה הוסיף ואמר כי "מדיניות החוץ צריכה להתנהל דרך הזרוע המבצעת של ארה"ב".

מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, ננסי פלוסי, הייתה אף חריפה יותר בביקורתה על נתניהו. "כמי שמעריכה מאוד את יחסי ארה"ב-ישראל ואוהבת את ישראל, הייתי קרובה לבכי במהלך הנאום" אמרה פלוסי. "התעצבתי מהעלבון למודיעין של ארה"ב ומההתנשאות לגבי הידע שלנו על האיום שמציבה איראן ומההתחייבות שלנו למנוע נשק גרעיני מאיראן.

"היום, ראש הממשלה נתניהו חזר על משהו שכולם מסכימים עליו: איראן גרעינית היא מצב שאינו מקובל על שתי המדינות שלנו. כולנו אמרנו שעסקה רעה גרועה יותר מאשר מצב שבו אין עסקה. הנשיא אובמה חזר שוב ושוב שכל האופציות למניעת פיתוח נשק גרעיני על ידי איראן נותרו פתוחות", אמרה פלוסי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן