Skip to content

על מחשבי לוח ואבולוציה של גאדג'טים

מחשב הלוח הוא לא הרבה יותר מפוקט פי סי מוגדל במיוחד, שביר במיוחד ויקר במיוחד. מאת עמית מנדלזון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מודה ומתוודה, אני לא יודע אם טעיתי או לא. כשאפל הוציאה את ה-iPad שלה. טענתי שהוא לא יתפוס. הוא תפס? לא יודע, קשה לומר, מכיוון שאלו שקונים אותו הם מועדון המעריצים של אפל ולאו דווקא כל העולם, אני יודע שקונים אותו אבל אני לא רואה אותו ברחובות, אני עדיין רואה בבתי קפה אנשים עם לפטופים ונטבוקים

מאת: עמית מנדלזון

אומרים שמחשבי הלוח ישנו את הרגלי צריכת הספרים והעיתונים בעולם. בדיקת הסטטיסטיקה של מגפון לא מוכיחה משהו אפילו קרוב לזה. אבל בחנויות יש היצע לא רע של מחשבי לוח, וכאן הייתי רוצה להתחיל.

נקודת המבט שלי על הצעצועים הללו שונה קצת משל אחרים. עבורי המכשיר הנ"ל הוא נגן מדיה (טקסטים, תמונות, וידאו ומוזיקה) וכלי לגלישה באינטרנט. ועם נקודת המוצא הזו אני ניגש לבצע את ההשוואה. לא, עוד לא המציאו את מחשב הלוח שיוכל להחליף מחשב שולחני, נייד או אפילו נטבוק. כוח העיבוד שלהם מגוחך, נפח האכסון עוד יותר מצחיק, ואפליקציה רצינית פשוט לא קיימת עבורם.

ה-iPad – מסגרת תמונות יקרה במיוחד

בגדול, מכשיר שעולה לי כפול ולפעמים יותר מנטבוק ועושה הרבה פחות ממנו פשוט לא שווה את הכסף. תוסיפו לזה את העובדה, שעקרונית מחשב לוח עם מסך 10.1 אינץ לא עושה לי את זה. הוא לא נייד, לא נוח, והואיל ואני זקוק לכוח עיבוד, אני חייב לסחוב אותו ביחד עם מחשב נייד אמיתי.

אחד לאחד ניצבים להם הצעצוע של אפל מול היצע ענקי של מכשירים מבוססי אנדרואיד, פה ושם צצים להם מכשירים מבוססי Windows Mobile, ויש אפילו מחשב לוח מבוסס מערכת הפעלה של בלקברי.

משפט אחד על ה-Ipad: מדובר בצעצוע יקר, מדליק ומאוד מוגבל. הוא מוגבל בגלל מדיניות החברה: מצד אחד המאבק על התמיכה בפלאש לא מאפשר למשתמשיו לגלוש לאתרים סטנדרטים, מצד שני ההתעקשות על מערכת סגורה הרמטית בלי חיבור לכלום הופכת אותו למאוד מוגבל בשימוש. וכמובן, התלות בחנות היישומים, שירים, סרטים של החברה הופכת אותו למחלבת כסף. הוא יקר ושביר, מה שהופך את חוויית הניידות לחרדת הניידות, ולבסוף העובדה שאף טכנאי לא יכול לגעת בו, גם לא להחליף לא סוללה, הופכת את הרכישה של מכשיר שכזה למעין רצועה קצרה במיוחד שבצד אחד הצוואר של הלקוח ובצד השני רוחו של סטיב ג'ובס. אני לא אוהב את הרעיון, שמישהו כובל אותי דווקא אחרי ששילמתי לו כל כך הרבה כסף.

אל מול ה-IPAD ניצבת גלריה ענקית של מכשירים מבוססי אנדרואיד. מגוון יישומים רחב וחינמי, מגוון ענק של מכשירים מתוצרת של חברות שונות בגדלים שנעים מ-4.3 אינץ דרך 7-8 אינץ וכלה ב-10.1. מחירי המכשירים הללו משתנים בהתאם לספציפיקציות: מעבד, זיכרון, אכסון.

סמסונג גלקסי טאב - גירסת הכיס (כיס גדול)
סמסונג גלקסי טאב – גירסת הכיס (כיס גדול)

לסמסונג יש את המכשירים האימתניים ביותר, הטובים ביותר (סדרת הגלאקסי טאב) אבל גם הוא עולה כפול מנטבוק, וגם הוא עושה רק חצי מנטבוק.

הואיל ואני מינימליסט בדרישותיי, אני הולך לחלק התחתון. אני לא זקוק לנפח אכסון של 16 גיגה בייט, אבל אם יש מקום לכרטיס זיכרון של 32 מגה בייט, למה לשלם 200 יורו על נפח זיכרון מובנה כשאפשר לשלם 6 יורו על כרטיס זיכרון לעוד 6 יורו על כרטיס נוסף וכן הלאה?

לחברת ארכוס (Archos) הצרפתית יש סדרה של טאבלטים מעולים במחירים שכבר נוגעים בנטבוק. אבל גם זה יותר מדי, ואני צריך משהו שנכנס לכיס, אז יורדים עוד קצת 75 יורו למכשיר עם מסך 4.3 אינץ', אבל אז אני מסתכל על הטלפון שלי ואומר לעצמי: “למה בעצם אני צריך את זה?” המכשיר שלי מתחבר לאינטרנט, מוריד דואר, מנגן מוזיקה, קורא קבצי PDF, מציג וידאו, יש לו כרטיס זיכרון הוא מתחבר למחשב, יש לו מצלמה

לא הרבה יותר מפוקט פי סי מוגדל במיוחד, שביר במיוחד ויקר במיוחד

אבולוציה של מכשירי אלקטרוניקה היא עסק מעניין. הרי לפני הסמארטפונים היו לנו את הפוקט פי סי והפאלם עם חיבור לאינטרנט ובעצם עם כל מה שעושה היום טאבלט. הם מתו ונקברו קבורת חמור עם צאתו של הסמארטפון הראשון, ובעצם כל מה שקרה הוא שמישהו חיבר את הפוקט פי סי עם מכשיר טלפון. מחשב הלוח הוא לא הרבה יותר מפוקט פי סי מוגדל במיוחד, שביר במיוחד ויקר במיוחד. עכשיו הוא עובר תהליך הקטנה והוא חוזר לגודל של פוקט פי סי, אבל הרבה פחות אנשים זקוקים לו היום, כי יש להם סמארטפונים. מעגל סגור, שרק חובבי גאדג'טים או לחלופין מוגבלים טכנית לא מודעים לו.

מהפוקט פי סי ועד ל…פוקט פי סי ?

 ואם כבר אבולוציה של מכשירים, אז בואו נזכר בטלפון הסלולרי הראשון של מוטורולה. כן,  זה שהיה באורך ועובי של זרוע אדם. עם אנטנה מפלצתית. מכאן החל תהליך מינימליזציה עד שהגיע למכשירים בגודל של שתי אצבעות עם אנטנה מובנית. ואז בא המקלדת הקטנטונת מבית מדרשה של בלאקברי, והמכשיר החל לגדול. האייפון הביא איתו את בשורת מסך המגע והמכשיר המשיך לגדולהיום מסתובבים בשוק לפחות חמישה מכשירים בגודל של ספר כיס.

שלבים באבולוציה של טלפונים

מה שאני מנסה לומר הוא, מחשב הוא מחשב, ולא קיים מחשב לוח שיחליף אותו. מחשב הלוח הוא בעצם פוקט פי סי מוגדל, אז לא ממש התקדמנו עם הטכנולוגיה, רק מכרו לנו שהתקדמנו. פוקט פי סי מוגדל כבר לא נכנס ל"פוקט", אז מה עשינו? מחשב לוח מוקטן חוזר כבר לגודל של פוקט פי סי ונכנס בחזרה לכיס ושוב חזרנו אחורה במקום קדימה. טלפונים חכמים? זה לא סיפור חדש, אבל מה עושה טלפון לחכם? הרי כל הפונקציות החכמות האלו היו קיימות כבר לפני עשר שנים, רק מערכת הפעלה אחרת.

 בקיצור, מישהו חושב, ובצדק, שאנחנו מטומטמים, בעלי זיכרון קצר, ויש לנו יותר מדי כסף בכיס!

5 Comments

  1. מתנות
    23 באפריל 2013 @ 21:05

    אין ספק שחלק גדול מההתלבטויות בקנייה הוא חוזק המכשיר זאת אומרת אם הטאבלט שביר במיוחד.
    הרי זו השאיפה של כל חברה….כמה שיותר דק…
    אבל האם הוא מספיק עמיד? האם יהיו לו תיקונים רבים והוצאות נוספות…

  2. איתן
    18 בפברואר 2012 @ 20:55

    ברור זה לא מחשב אבל חוץ מיזה זה עושה הכל. אצלנו האיפד משמש לקריאה בשרותים לשיטוט אין סופי ביוטיוב לשליטה על הטלויזיה הטלויזיה מחוברת למחשב והמחשב נשלט עי האייפד וכך אפשר לבחור סרטים בצפייה ישירה או לבחור סרטים שיש על המחשב להציג תמונות ועוד ועוד.

    כל מה שקשור לילדים קטנים הם צופים בתוכניות ביוטיוב ואפילו ההרדמה נעשית עם האייפד בימינו.
    יש לנו גם ילד עם מוגבלות שאין סיכוי שיפעיל עכבר אבל עם האייפד הוא מסתדר מצויין.

    אנחנו לא היינו גרופים של אפל יש לנו pc רגיל אבל האייפד בהחלט הפך אותנו לגרופים של אפל כך ששנינו גם קנינו אייפון בעקבות האייפד.

    • עמית מנדלזון
      18 בפברואר 2012 @ 21:17

      אין לי ספק שיש לו שימוש אבל מכאן ועד להחליף מחשב הדרך רחוקה. אני גם כמו שאמרתי לא אוהב את הרעיון של מכשיר ששייך לי וממשיך לחלוב ממני כסף, מכשיר שכדי להחליף לו בטריה אני צריך לשלוח אותו לחברה.

  3. נועם
    18 בפברואר 2012 @ 16:42

    לגבי החסרונות של הIPAD הנני מסכים איתך לגבי הטאבלטים מבוססי אנדרואיד אתה טועה ובגדול הם אינם מנסים או מתיימרים להחליף מחשב אמיתי מצד שני הם מספקים לך כל מה שצריך בזמן שאתה נייד אם זה אופיס אינטרנט ספרים משחקים ועוד הם הרבה יותר קלים מכל נטבוק או לפטופ הסוללה מספיקה ליום שלם של עבודה קשה לעומת שעתיים גג בלפטופ כך שלמי שיש מחשב נייח הם יספקו הכל בזמן לימודים ועבודה ברמת נוחות שאף לפטופ לא יכול להתחרות איתה אגב גם הנטבוקים החדשים לא פחות שבירים…

    • עמית מנדלזון
      18 בפברואר 2012 @ 17:08

      נועם ידידי אל תטעה גם לי יש טאבלט אנדרואיד קטנצ'יק, ואם כבר טאבלט אז רק אנדרואיד אבל היה לי בזמנו לפני 10 שנים פוקט פי סי, ויש לי נטבוק, לצערי הרב לביצוע משימה נורמלית גם האנדרואיד לא מספיק, ואכן הוא משמש לי לכל יישום ויזואלי (קריאת ספרים, צפיה בסרטים, גלישה באינטרנט) או ווקלי (שמיעת מוזיקה) אבל בשום יישום רלוונטי אחר. נכון נטבוקים הם גם שבירים אם כי הרבה פחות ולשבור משהו שעולה 250-300 $ כואב הרבה פחות ממשהו שעולה 600-800 דולר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן