Skip to content

השיח פנימי במגזר הערבי על ההשתתפות בבחירות

הדיון הוא לא בין המפלגות הערביות כפי שהיה בבחירות הקודמות, אלא בין תומכי ההשתתפות בבחירות לבין המחרימים אותן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במגזר הערבי יש דיון בולט בתקשורת הערבית וברשתות החברתיות, אך הוא לא בין המפלגות הערביות כפי שהיה בבחירות הקודמות, אלא בין תומכי ההשתתפות בבחירות לבין המחרימים את הבחירות.

על המפלגות שרצות ביחד ותומכיהן גם תומכים בהשתתפות בבחירות,  נמנות החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש)  שהיא מפלגה ליברלית קומוניסטית, ברית לאומית דמוקרטית (בל"ד) מפלגה לאומית ערבית, תנועה ערבית להתחדשות  (תע"ל) שעומד בראשה אחמד טיבי והרשימה הערבית המאוחדת (רע"ם) שהיא הזרוע הפוליטית של התנועה האסלאמית, הפלג הדרומי, שהאב הרוחני שלה הוא השיח' עבדאללה נימר דרוויש. דרוויש תומך בהשתתפותם של הערבים בכנסת. מפלגות אלו התאחדו ורצו לבחירות ברשימה משותפת שנקראה "הרשימה המשותפת". ואילו המחרימים, שמתנגדים להשתתפות, הם התנועה האסלאמית הצפונית שמנהיגה הוא השיח' ראאד צלאח, ותנועת "אבנא אלבלד" (בני הכפר) שהיא תנועה לאומית ערבית.

איימן עודה ממפלגת חד"ש, ויושב ראש הרשימה הערבית המשותפת, קורא להשתתפות פעילה
איימן עודה מחד"ש, ויושב ראש הרשימה הערבית המשותפת, קורא להשתתפות פעילה

התומכים טוענים שהכנסת היא המקום שבו מתקבלות ההחלטות בישראל, ולכן על  הערבים בארץ לנצל את הכלי הזה ולהגן על זכויותיהם במדינה ולהשפיע על המדיניות הישראלית הפנימית כלפי הערבים וכלפי הסוגיה הפלסטינית.

איימן עודה ממפלגת חד"ש, ויושב ראש הרשימה הערבית המשותפת, קורא להשתתפות פעילה בבחירות ותמיכה במפלגה שהוא עומד בראשה. הוא מדגיש בנאומיו שהרשימה הערבית המאוחדת תדאג למגזר הערבי ולבעיותיו ושהרשימה אולי תעמוד בראש האופוזיציה בכנסת הבאה.

במסמך שפרסמה התנועה האסלמית הדרומית, שמשתתפת בבחירות, נכתב שם שיום הבחירות הוא "מלחמת האמת" כנגד הכיבוש והגזענות וכנגד אלו שמנסים לחלק את אחדותם הלאומית של הערבים בישראל.

ד"ר באסל גטאס ממפלגת בל"ד הדגיש את החשיבות של ההשתתפות בבחירות, כדי להעלות את אחוז ההצבעה, על מנת שהערבים יזכו לייצוג הולם בכנסת. כמו כן  קרא למלחמה באדישות שבמגזר הערבי לנושא ההצבעה.

הכנסת היא מוסד ציוני. ראאד סלאאח מהפלג הצפוני של התנועה האסלאמית (מקור: ויקימדיה)
הכנסת היא מוסד ציוני. ראאד סלאאח מהפלג הצפוני של התנועה האסלאמית (מקור: ויקימדיה)

ואילו המתנגדים סבורים שהשתתפות הערבים בישראל בכנסת נותנת למדינה לגיטימציה שתציג עצמה כמדינה דמוקרטית, ומוסיפים שאין להשתתפות הערבים בכנסת שום השפעה על המדיניות הישראלית, לכן השתתפותן היא חסרת תועלת. כהוכחה לדבריהם הם טוענים שחברי הכנסת הערבים לא הצליחו להשפיע על המדיניות הישראלית כלפי הערבים בפנים ובחוץ מאז שנכנסו לכנסת.

מחמד קנאענה, ממנהיגי תנועת "אבנא אלבלד"  טוען, שהמחנה של המתנגדים אינו זוכה לתמיכה ולא לסיקור תקשורתי כפי שזוכה המחנה של התומכים, שמקבל תמיכה כספית מהמדינה, מהרשות הפלסטינית, מגופיים ציונים מארצות הברית וממדינות ערב. לדבריו, תנועתו דבקה בעקרונותיה ובמיוחד בנושא החרמת הכנסת והיא קוראת לכל העולם לתמוך בה ולעמוד לצדה עד שהעם הפלסטיני ישיג את זכויותיו.

התנועה האסלאמית הצפונית טוענת במסמך שפרסמה, שהכנסת היא מוסד ציוני, ושחברי הכנסת הערבים לא הצליחו עד כה להשיג דבר לטובת הערבים במדינה ולא הסירו מעליהם את העוול שנגרם להם מאז קום המדינה. לכן, מחרימה התנועה האסלאמית את הבחירות וקוראת להקמת מוסדות אלטרנטיביים כמו חיזוק "ועדת המעקב העליונה של  הציבור הערבי בישראל"  ובחירתה באופן ישיר על ידי הציבור הערבי בישראל.

2 Comments

  1. גידי
    16 במרץ 2015 @ 7:51

    איימן עודה המסכן הוא בובה שבלד ורעמ "המליכו " עליהם.לא לחינם הם בחרו נוצרי . ראו מה דאעש עושים לנוצרים הערבים במזרח התיכון ,זה יהיה גורלם של הנוצרים בארץ על פי התנועה האיסלמית .הנוצרים בארץ החלו להבין את זה לכן החלו להתגייס וללכת לשרות לאומי.
    שיפור חייהם של הערבים בארץ ישמוט את הבסיס לשנאה והניכור שהחכים הערבים מפיצים לכן זה לא בראש מעיינם.

  2. גורן
    15 במרץ 2015 @ 9:11

    אנשי הרשימה הערבית המאוחדת צרכים לשנות את הדרך במקום להתעסק בבעיה הפלסטינאית שיתחילו לטפל בבעיות של האזרח הערבי בעיות פשע חינוך בעיות של שחיתות במועצות בעיות עוני הדרך להצלחה בנושאים הללו היא השתתפות בממשלה כשרים אי אפשר לטעון שהממסד לא עושה כלום מצד אחד ומצד שני אתם מסרבים לטפל בבעיות כחלק מהממשלה ולא בישיבה באופוזיציה הפחד שלכם הוא שאם תשבו בממשלה [כמובן שזו תהיה ממשלת שמאל מרכז] ויאשימו אתכם שאתם "משתפים "או במקרה הגרוע בוגדים הרי אתם בסופו של דבר אזרחי ישראל חיים כאן נהנים מכל מה שהמדינה יכולה להציע לאזרח הישראלי שרותי רפאה מוסדות השכלה רווחה כלכלית [ביטוח לאומי פנסיה ] כמו שכל אזרח מגיע לו לקבל אז מה הפחד איזו בגידה היא להיות חלק מהדמוקרטיה הישראלית ולעזור לאוכלוסייה שלכם לשבת ולבכותו להאשים את המדינה בכל הצרות שלכם לא עזר ולא יעזור הפלסטינאים יכולים להסתדר לבד ואולי הישיבה שלכם בממשלה תהיה חלק מפתרון הבעיה קשה לי לראות שהרשימה עם כל הניגודים שיש בה יכולה בכלל להצטרף לממשלה " ציונית"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן