Skip to content

"שיקוי אהבה" באופרה: שיקוי משכר

סיפור האהבה של דוניצטי בבימוי עמרי ניצן מצליח לכבוש את הקהל למרות מנצח שלא שולט בתזמורת ומקהלה רועמת ונעדרת עומק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=4]

את "שיקוי אהבה" של גאטנו דוניצטי, סיפור האהבה בין בן כפר תמים לגברת מגונדרת ואמידה, העתיק הבמאי עמרי ניצן מראשית המאה ה-19 לתקופת החלוצים שלנו. כך מחזר נמורינו ה"יוֹצְמָך" אחר אדינה היפהפייה  בסנדלי טבע ומכנסיים כחולות. אך את ליבה כובש הקצין בלקורה שמגיע לכפר עם פלוגת חיילים.  כל זה מתרחש  בשדה חמניות הנעות ומתכופפות בקצב סיפור האהבה. בגרסה זו גם להן יש יכולת הבעה מילולית. צבעי ון-גוך שולטים על הבמה העליזה של המשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב.

אהבה בשדה חמניות. צילום: יוסי צבקר

ילדותם ושחר עלומיהם של הגיבורים הראשיים מגולמים ע"י דמויות ילדים שהן תעתיק מדויק של זוג האוהבים – ילדים שמשחקים מחבואים בין ערימות חציר. את שדה החמניות חוצה קדילאק ורודה מתוכה נשלפים "פרופסור" דולקמרה  – ה"רופא" הנוכל המוכֵר לנמורינו הנואש שיקוי אהבה. שיקוי שאמור להפוך את ליבה של אדינה ולגרום לה להתאהב בו. וגם רעייתו – הלא היא הגברת דולקמרה בנעלי גולדה מצויצות בפרחים אדומים. החיילים צונחים מהשמיים כבובות והופכים על הבמה לצנחנים חובשי כומתות אדומות. אפילו מכתב שנשלח זקוק למצנח כדי להתעופף מלבו של נמורינו ללבהּ  של אהובתו הסרבנית.

סוף טוב הכול טוב: שמועה על ירושה ענקית שעומד לרשת נמורינו עם מותה של דודתו הופך אותו למצרך מבוקש. וכך מאמין הפתי התמים ששיקוי האהבה הוא שהצליח להטות את לבן של כל בנות הכפר כלפיו, כולל אדינה, בעוד שלמעשה השמועה על ירושתו העתידית היא שעשתה זאת.

דומה שהאריות הנודעות שכולם אוהבים לפזם הופכות את "שיקוי אהבה" ללהיט כובש. אלא שבביצוע זה המנצח עומר ולבר לא שלט בתזמורת הסימפונית ראשון לציון, שניגנה ללא  לכידות עם המקהלה והסולנים. שירת המקהלה בהדרכת איתן שמייסר הייתה רועמת מדי ונעדרה  עומק וגוונים.

מהמאה ה-19 לתקופת החלוצים שלנו. צילום: יוסי צבקר

הטנור סטפן פופ כמו נולד לגלם את נמורינו בכרסו העגלגלת ודמותו הגמלונית. אך למרות המוזיקליות והפרשנות היפה לתפקידו, בלט קולו בהעדרו. בריטון מרשים היה לאנדריי בונדרנקו בתפקיד בלקורה – הקצין הכובש את לבה של אדינה בביטחונו היהיר. אמנם הוא החל באי-ניקיונות ובהאטות מופלגות, אך לאחר שהתחמם אפשר היה להתענג על קולו הערב.

על כולם התעלה הבריטון האיטלקי ברונו דה סימונה בתפקיד דולקמרה בקולו המשוחרר ובכישרון משחקו הנדיר. הוא מסך פלפל לתפקיד רופא האליל המוכֵר בקבוקי שיקוי אהבה – לא רק בנעליו, באפודתו המשובצת  ובעניבת הפרפר האדומה, אלא בעיקר בשירתו הכובשת. לסופרן הילה בג'יו בתפקיד אדינה הועיד דוניצטי שלוש שעות ללא הפוגה של תפקיד תובעני. היא עמדה במשימה בכבוד: ניקיון שירתה וקולה הזוהר הרשימו. הקלילות והחן בהם גילמה את תפקידה היו כובשי לב. מפתיעה ביפי קולה המשוחרר הייתה הסופרן ענת צ'רני בתפקיד ג'אנטה, חברתה של אדינה המפיצה בכפר את השמועה על התעשרותו הפתאומית של  נמורינו. הפקה מענגת.

1 Comment

  1. ענת
    16 במרץ 2015 @ 7:11

    ביקורת מקצועית מאוד גם אני הייתי בערב הפרמיירה סולנית וסולנים מעולים נומרינו הייתה אכזבה קלה אם כי הוא שיחק את תפקידו נפלא אך קולו בגד בו. לדעתי, אורנה לנגר החמרת עם התזמורת והמקהלה , אכן היו כמה אי דיוקים והרבה פורטה אך בסך הכל , ההפקה עם המגרעות שלה היא מרשימה ומענגת וממליצה בחום ללכת!!!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן