Skip to content

תושב ירושלים התגייס לדעאש ונעצר בישראל

כתב אישום שהוגש היום לבית המשפט והותר לפרסום מגלה כי תושב ירושלים המזרחית עובד ביה"ח "איתנים", התגייס לשורות דעאש, אך לא לפני שנרשם לאימוני כושר במכון הכושר של האוניברסיטה העברית בהר הצופים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום (שני) הוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום המייחס לחליל עאדל חליל חליל, בן 25, תושב א-טור בירושלים המזרחית, עבירות של ניסיון לחברות ופעילות בהתאחדות בלתי מותרת, ניסיון למגע עם סוכן חוץ ועבירה של ניסיון יציאה שלא כדין. כך הותר לפרסום. מפרטי הפרסום עולה כי בתחילת ינואר השנה, במסגרת פעילות של שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל, נעצר חליל בירושלים. חליל, בעל תעודת זהות כחולה, מסר בחקירתו בשב"כ כי עבד ככוח עזר רפואי בבי"ח "איתנים", והודה כי כבר באוג' 2014 תכנן יחד עם חברו מחמד סאמי עא-עזיז אבו-סנינה להצטרף לדאעש בסוריה. זאת, לאחר שהשניים החלו לראות סרטונים של דאעש באינטרנט.
בחקירתו מסר ח'ליל כי במסגרת ההכנות ליציאה להילחם בשורות דאעש בסוריה, הצטרף לאימוני כושר שנערכו במכון הכושר של האוניברסיטה העברית בהר הצופים.
כמו כן מסר חליל בחקירה, כי טרם יציאתו מן הארץ סיפר לבני משפחתו ולממונים עליו בביה"ח בו עבד כי הוא מעוניין לקחת חופשה של מספר שבועות כדי לעלות לרגל למכה שבסעודיה, אך בפועל רכש כרטיס טיסה בכיוון אחד ליוון ומשם טס לאיסטנבול בתורכיה, וזאת במטרה להסתיר משרותי הביטחון בארץ את כוונתו להצטרף לדאעש.

מושך צעירים פנאטים - דעאש (צילום מתוך פרסומי דעאש)
מושך צעירים פנאטים - דעאש (צילום מתוך פרסומי דעאש)

בתחילת ינואר השנה יצאו חליל וחברו לאיסטנבול, שם יצרו קשר דרך האינטרנט עם פעיל דאעש, שהנחה אותם להגיע לדירת מסתור של הארגון בעיר אורפה שבדרום תורכיה, בסמוך לגבול הסורי. בדירה זו חברו מגוייסים נוספים של דאעש מכל רחבי העולם, בהם פעילים מבנגלדש ושני ערבים ישראלים. מדירת המפגש של דאעש חולקו המגויסים לחוליות של 4-5 איש, והוברחו לסוריה על ידי מבריחים טורקיים הפועלים בשירות דאעש. ההברחה לא עלתה יפה לאחר שהקבוצה נתקלה בגבול בכוחות הביטחון הטורקיים ונמלטה.
לאחר כמה שבועות שב חליל חליל לישראל וכאמור, בהמשך נעצר לחקירה על ידי שירות הביטחון הכללי. בשב"כ מציינים כי "מקרה זה ממחיש את האיום הביטחוני הטמון בהצטרפותם של ישראלים למעגל הלחימה בשורות דאעש, לאחר שנחשפו לתעמולה שמפיץ הארגון בעיקר ברשת אינטרנט. שובם של אלה לישראל, לאחר שצברו ידע וניסיון מעשי בפעילות טרור ובלחימה, מהווה סיכון משמעותי לביצוע פעילות טרור חמורה בתחומי ישראל".
מחבלי דעאש מוציאים להורג עיראקים (צילום מסך)
מחבלי דעאש מוציאים להורג עיראקים (צילום מסך)


תושב הגולן העביר לסורים מידע מצולם וטען בראיון טלפוני שצה"ל משתף פעולה עם המורדים

לפני שלושה ימים, הותר לפרסום כי השב"כ עצר באמצע פברואר השנה, את סודקי אלמקת, בן 48, תושב מג'דל שמס, שרק לפני שנתיים וחצי שוחרר מהכלא שבו נשא עונש של 27 שנות מאסר בגין עבירות ביטחוניות, בחשד שהעביר לחיזבאללה ולסוריה תמונות ומידע על פעילות צה"ל בגולן . אלמקת הורשע לפני 30 שנה בשורה של עבירות, בהן היזק בחומר נפץ, אימון צבאי ללא היתר, אחזקת אמצעי לחימה והתאגדות בלתי חוקית. זאת, אחרי שתכנן לפגוע בבסיסי צה"ל בגולן. הוא נכלא ב-1985 ושוחרר מהכלא ב-2012.
ביום שישי האחרון הוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט המחוזי בנצרת בעבירות של ריגול חמור, סיוע לאויב במלחמה, מגע עם סוכן חוץ, ריגול, תמיכה בארגון טרור וקשירת קשר לביצוע פשע.

סודקי אלמקת (צילום מסך)
סודקי אלמקת (צילום מסך)
אלמקת הואשם כי בסוף ינואר 2014 דיווח מאת חברו עאטף דרוויש, המכונה "אבו עלי", לפיו האחרון הבחין בחמישה כלי רכב של המשטרה במעבר קוניטרה, במזל"טים שמצלמים מישראל וכן ברכב שנכנס מהמעבר הסורי לישראל. "על רקע זה יצא הנאשם בהמשך היום לסיור ביחד עם אבו עלי במספר נקודות לאורך הגבול במהלכו התמקם בנקודת תצפית על מעבר קוניטרה ועקב אחר תנועת כלי רכב שנכנסו מסוריה אל ישראל ולהיפך ובמהלך הסיור הבחינו הנאשם ואבו עלי בארגזים שהיו מונחים בשטח ישראל באזור הגבול, והעריכו כי הארגזים מכילים אמצעי לחימה וציוד שמדינת ישראל מעוניינת להעביר כסיוע לכוחות המורדים". כך נכתב בכתב האישום. כחודש לאחר כן, נכתב, ב-18 בנובמבר, ערכו השניים סיור באזור הגבול ובמהלכו הבחינו בארגזים. "הנאשם העריך כי צה"ל הותיר אותם במקום בכדי להעבירם בשעות החשיכה לכוחות המורדים והחליט לצאת בלילה לסיור נוסף על מנת לאשש את הערכתו", כתבה הפרקליטות. עוד עלה מכתב האישום כי בסוף ינואר השנה צילם אלמקת סרטון המתעד את מיקומו של בית חולים שדה שהוקם בתוך מוצב צבאי באזור מעבר קוניטרה. אלמקת כך נכתב, תיאר במהלך הסרטון כי הוקם בנוסף חמ"ל משותף לצה"ל, לאו"ם ולכוחות המורדים ומתקיימת תקשורת על בסיס יום יומי בין הגורמים הנ"ל ונערכות פגישות בין חיילי צה"ל לבין המורדים. "הנאשם הוסיף ותיאר כי לאורך הגבול קיימים מספר פתחים דרכם מעביר צה"ל סיוע של אמל"ח וציוד לכוחות המורדים, ובנקודות נוספות, הקרובות לגדר הגבול, מאפשר צה"ל למורדים לירות לכיוון סוריה בסמיכות למוצבי צה"ל". התביעה טענה כי עוד באותו היום הוא פרסם את הסרטון בעמוד הפייסבוק שלו "מתוך ידיעה שהוא עשוי להגיע לאויב ובכוונה לסייע לו". הפוסט זכה ל-6,302 צפיות, 387 לייקים ו-146 שיתופים. הנאשם כך נטען העניק בסוף ינואר השנה ראיון טלפוני לערוץ "אל-אח'בריה א-סוריה" בו בירך ברכות חמות את חסן נסראללה מנהיג החיזבאללה ובהמשכו סיפר כי צה"ל מגיש סיוע משמעותי לכוחות המורדים ואף מגייס מתוכם סוכנים.
מניף ידיים בבית המשפט - אלמקת (צילום מסך חדשות וואלה)
מניף ידיים בבית המשפט - אלמקת (צילום מסך חדשות וואלה)

תופעת הצטרפותם של ערבים תושבי ישראל לדעאש מדאיגה את שרותי הביטחון. באמצע ינואר האחרון הוגש כתב אישום חמור כנגד שבעה תושבי הגליל, בגילי 25–40, שהחליטו לתמוך בדעאש ואף להצטרף לארגון. השבעה נאשמים בחברות ופעילות בהתאחדות בלתי מותרת, תמיכה בארגון טרור ונסיון מגע עם סוכן חוץ. לפי כתב האישום, שישה מהנאשמים – כרים אבו סאלח, שריף אבו סאלח, פאדי בשיר, מוחמד אבו סאלח, חוסאם מריסאת, עלאא אבו סאלח – נהגו להפגש באזור סכנין ולדבר על רעיונות הג'יהאד הסלפי. הם התווכחו בנוגע לשאלה אם לתמוך בדעאש או בג'בהת אל נוסרה, המזוהה עם אל־קאעדה. בשלב מסוים, לטענת הפרקליטות, הצטרף לשישה עדנאן עלא א-דין, עורך דין בן 40 שעבד בעבר כפרקליט חיצוני בסנגוריה הציבורית, אולם ההתקשרות איתו נפסקה לאחר שבמהלך "צוק איתן" התבטא בפייסבוק בגנות יהודים. השבעה נפגשו במועדים שונים וא־דין לימד חלק מהם לרכב על סוסים בחווה שבבעלותו בכפר מנדא, כדי שיהיו בכושר גופני "ומסוגלים לבצע ג'יהאד בעת הצורך", כך לפי כתב האישום

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן