Skip to content

בפעם ה-25 יתקיים פסטיבל "אבן בגליל" במעלות-תרשיחא

לבאים צפויה הזדמנות לחוות את אירועי הפסטיבל ואת העיר הגלילית המיוחדת המשדרת ירוק, ניקיון, מרחבים ופסלים. ליהנות ממסעדת ביסטרו צרפתית יוקרתית, ללון באחוזת אסיינדה הסמוכה ולרדת לאפיקו של נחל כזיב בשאטלים, ללא תשלום, של אוצרות הגליל ורשות הטבע והגנים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לא משנה מהיכן מגיעים למעלות-תרשיחא המאוחדת – מלמטה, או מלמעלה ובשיטוט ברחובותיה – תמיד רואים ירוק, ניקיון, מרחבים ופסלים. היופי, חצרות הבתים ומפל המים משדרים תרבות של כרך מעורב בפן כפרי. איש תנועת העבודה והוגה הדעות א.ד.גורדון כתב פעם: "הטבע בכל מרחביו לאין-סוף ובכל עומקו לאין תהום הוא לאדם המרגיש והמכיר ממש מה שהמים לדג". הוא לא ידע שברבות השנים יתאר משפט זה את העיר הפורחת הממוקמת בלב הגליל המערבי, על גבעות עגלגלות, בין כבישים פתלתלים, בגובה 600 מטר מעל פני הים, המשקיפה לעבר על נוף הררי יפה.

אגם המונפורט על רקע החורש הטבעי של האזור
אגם המונפורט על רקע החורש הטבעי של האזור

תיירות כלכלית

תיירות היא סוג של פעילות פנאי אנושית שמהותה יציאה זמנית מחוץ למקום המגורים וביקור במקומות אחרים, לסיפוק צורכי בילוי ונופש. גם היוצאים מביתם למטרות עסקים, יחפשו בסופו של יום את הבילוי והרגיעה. לאור זאת נוצרה בעידן המודרני כלכלה תיירותית שכספיה תורמים למדינה, או לאזור שאליו מגיעים התיירים. לכן אפשר לומר כי כלכלה תיירותית מוניציפאלית היא היכולת של העיר לגרום לכך שהתיירים ישאירו יותר שקלים במרחבה ובכך יתרמו ישירות לעסקים, למוסדות הציבור ויניעו את הכלכלה המקומית.

אמרו שבוחבוט משוגע

שלמה בוחבוט, ראש העיר הדינמי של מעלות-תרשיחא, שחתימת ידו מורגשת בכל רחבי העיר, חש זאת כאשר החליט לפני 22 שנה להקים למרגלות העיר אגם מלאכותי שיהווה מתחם נופש, פנאי וריאה ירוקה נגיש לציבור. האגדה מספרת, שאת הרעיון הוא קיבל כאשר נסע במכוניתו עם חלון פתוח והביט מלמעלה לעבר העמק הריק נטול אטרקציות תיירותיות ואמר שם יקום אגם. "אמרו שאני משוגע, אז אמרו", סיפר לא מכבר לעיתונאים שביקרו באזור.

היום אגם המונפורט מהווה אבן שואבת מרכזית וחשובה לתיירות במרכז הגליל המערבי, את מימיו הוא מקבל מניקוז הגשמים בחורף בעיר והפנייתם לעברו. גודלו – 55 דונם וסביבו 295 דונם למתחמי תיירות, אטרקציות ואומנות. כיום מציע האגם למבקריו: סירות, מתחם קמפינג לתנועות נוער, קבוצות מטיילים ובתי ספר, טיילת, אולם החלקה על הקרח, קרטינג וטיולי טרקטורונים, אולם כדורסל ומסעדות איכות.

מחפשים עוד

אבל, בוחבוט וצוות עוזריו לא מסתפקים במה שיש, אלא מחפשים את העוד. כך נולדה התוכנית החדשה להפוך את אגם מונפורט לפארק התיירות האקולוגי הראשון בישראל, שיהווה מודל להרמוניה בין הטבע, כאשר שטח האגם הגדול, בשילוב הסביבה הטבעית הסמוכה הכוללת חורש טבעי, שמורת טבע ונחל כזיב יהוו פארק טבע עירוני איכותי.

תוכנית הפיתוח המוצעת מושתתת על פיתוח מתחם פנאי ייחודי ומגוון סביב אגם מונפורט בדגש על פיתוח בר-קיימא והעצמת הערכים האקולוגיים של השטח. ליד האגם יוקמו בתי מלון, והפארק יקושר לעיר העליונה עם רחובות מיוחדים, ביניהם רחוב מפלים מיוחד. בפארק יוקם מרכז קיימות אזורי הכולל מעבדות וכיתות לימוד, שיאפשר משיכת אוכלוסיות ללמידה והתנסות ייחודית בתחום.

פסטיבל "אבן בגליל"

ליד אגם המונפורט יתקיים בחול המועד פסח, בין התאריכים 5 – 7 באפריל, אירוע הפסח המרכזי של הצפון – הפסטיבל הבינלאומי לפיסול "אבן בגליל", החוגג השנה 25 שנה לפעילותו. לבאים מובטחת חוויה ייחודית ואיכותית לכל המשפחה – ללא תשלום.

פיסול באבן של אמנים מכל העולם. צילום: רועי שפרניק
פיסול באבן של אמנים מכל העולם. צילום: רועי שפרניק

בפסטיבל אפשר יהיה לסייר בין האומנים החוצבים בסלע, ולראות איך דמויותיהם קורמות עור וגידים ומגוש אבן הופכות אט אט ליצירת אמנות. כמו כן יהיו הצגות לילדים, מתחמי פעילויות ילדים, מופעי לוליינות, סדנאות, ירידי אומנים ופעילויות לכל המשפחה, משעות הבוקר המאוחרות ועד הערב.

נושא הפסטיבל השנה הוא פיסול עתידני, שבו 14 פסלים נבחרים מאיטליה, גרמניה, בולגריה, גאורגיה, טורקיה, בלרוס, יפן, צ'כיה, רומניה, ספרד וישראל יפגינו את כישוריהם. הם נבחרו על ידי ועדה אמנותית, בראשותו של הפסל משה פרלמן, הוגה הפסטיבל. הוועדה בחרה את האמנים, מבין עשרות אמנים מכל רחבי העולם שהגישו הצעות. בתום הפסטיבל יוצבו הפסלים החדשים ברחבי מעלות-תרשיחא ויצטרפו ל-350 פסלים הפזורים ברחבי העיר, שנוצרו בפסטיבלים הקודמים.

השנה יצטרפו לראשונה לאירוע אמנים ויוצרים מפסטיבל נוגעים בחומר המצליח בכפר הוורדים בתחום הקרמיקה ואליהם יצטרפו אומני ניפוח בזכוכית.

באזור אגם מתחמי יוקמו מתחמים ענקיים לילדים ולמבוגרים הכוללים סדנאות ויצירות משלל תחומים של מותגי הילדים המובילים:

מתחם טבע –פעילויות וסדנאות בנושא מיחזור וטבע, בריאות וכושר הכוללים: הכנת בובות אצבע, סדנת יצירת קישוטים לגינה בעזרת חומרים ממוחזרים, סדנת בישול בריא הכוללת הכנת שיפודי בריאות וקאפקייקס ירקות, מתקני כושר לילדים, סדנת התנסות מדעית בקרח יבש, סדנת היכרות עם צמחי תבלין ומרפא הכוללת הכנת שמנים מיוחדים ומוצרי טיפוח מחומרים טבעיים, פיסול חיות מאצטרובלים, עיצוב צנצנות נוי ועוד.

מתחם כוכבי "הופ" – טבע תום והדבורה מאיה- הילדים יכינו יצירות על טהרת שמירת כדור הארץ ומגוון יצירות מיוחדות ברוח הדבורה מאיה.

מתחם קופיקו – משחקי קופסה, דוכני פעילות היתוליים נושאי פרסים (קליעה למטרה, השחלת כדורים, דוקים), מתחם משחקים (סולמות וחבלים, מתנפחים ומשחקי ילדות).

מתחם xbox – הכולל שלל משחקי XBOX במסכי פלזמה ענקיים כגון: פיפ"א, טניס, אגרוף, תחרות ריקודים, שיט אבובים, מרוץ מכוניות ועוד.

בכל יום יתקיימו שני מופעי איכות לילדים ונוער:
– יום א' 5.4

12:30, 14:00- טבע תום– מערוץ הופ! איבד את כוחות הקסם שלו! הצטרפו אליו ואל חבריו נתי ובילי למסע קסום בעקבות כוחות הקסם.

15:30, 17:00- הכל זהב– איכר עני משתוקק להשיא את ביתו למלך ומספר לו שהיא הופכת קש לזהב.. שדון קטן לעזרתה נחלץ וקש מזהב פתאום לו צץ. השדון הקטן מבקש תמורה יקרה. האם תעזרו לו להיחלץ מהצרה?
מופע מקסים לכל המשפחה!

יום ב' 6.4

12:30, 14:00- פאוור ריינג'רס מגה פורס– חברי הפאוור ריינג'רס האמיצים נלחמים נגד דיסקורד הרשע ומצילים את כדור הארץ מהרשע של אדמירל.

15:30, 17:00- עמית הקוסם– עמית הקוסם מגיע במופע קסמים עוצר נשימה!
מופע קסמים סוחף לכל המשפחה.

יום ג' 7.4

12:30, 14:00- סופר סטרייקה– יונתן וליאור מעריצי סופר סטרייקה פוגשים באורה גירי מאמן הקבוצה של הנבחרת היריבה אשר בעזרת תחבולות ושקרים ינסה לגייס אותם לקבוצתו בשביל לנצח את הסופר סטרייקה. האם יצליח?

15:30, 17:00- שירלי בשתיים– שירלי היא ילדה חדשה בעיר חדשה אין לה ממש חברים כי היא ביישנית ובעיקר מתגעגעת לחברים הישנים שלה. יום אחד מתגלה במראה מולה ילדה שנראית ממש כמוה אבל לא בדיוק. שירלי החדשה יוצאת מהמראה ולאט לאט נרקמת בין השתיים חברות נפלאה. השתיים מזמינות את כל הילדים לחגיגת מצחיקה עם מוסיקה ושירים נפלאים!

במקביל תקיים קק"ל פעילויות וסדנאות פיסול בעץ לילדים ומבוגרים.

במקום תפעל פינת חי וליטוף.

פעילויות בתשלום

מתנפחים, קרטינג, טיולי רייזרים (טרקטורנים מהירים), טיולי רכיבה על סוסים ומשחקיית (ג׳ימבורי) ענקי.

פעילויות נוספות שקיימות במקום ויהיו פתוחות הן שיט באגם והחלקה על הקרח.

"תקן של איכות ויוקרה עבור פסלים"

ראש עיריית מעלות תרשיחא, שלמה בוחבוט: "סימפוזיון הפיסול במעלות-תרשיחא הפך למסורת ולתו תקן של איכות ויוקרה עבור פסלים מהארץ ומהעולם. זו השנה ה-25 שמעלות תרשיחא היא שגרירת ישראל בקרב קהילת האומנים הבינלאומית ומייבאת במקביל את הפסלים הבולטים בעולם להשתתף בפסטיבל. אנחנו גאים במסורת המיוחדת שהושרשה בעיר ומתגאים בכך שערים נוספות בישראל מעוניינת לפתח מודלים דומים לטובת קידום האמנות במרחב הציבורי לטובת כלל הציבור".

מסעדת הדרל'ה

על שפת אגם המונפורט ממוקמת מסעדת ביסטרו צרפתית יוקרתית, שמבעד לחלונותיה נשקף הנוף הירוק, האגם וסירות הפדלים המשייטות בו. המסעדה מציעה מגוון מנות המשלבות קלאסיקה צרפתית לצד פיוז'ן ישראלי. האווירה בה רומנטית וחמה הודות לריהוט העץ הכבד, אור הנרות, המפות הלבנות הפרושות על השולחנות והכלים הצחורים.

מסעדת הדרל'ה. יופי, אווירה ואוכל טעים
מסעדת הדרל'ה. יופי, אווירה ואוכל טעים

הדרל'ה הוקמה ב-2005 על ידי בני הזוג הדר וסיון אמסלם והיא נושאת את שם החיבה של בעלת המסעדה – הדר, שהיא המארחת וסיוון הוא השף, המחזיק סוג 5 בדן גורמה ובוגר HEG program בקורדון בלו צרפת. תחום ההתמחות העיקרי של המסעדה הוא בשרים, הנעשים לפי השיטה הצרפתית המסורתית בשילוב עם פיוז'ן ישראלי, תוך שימת דגש על מידות עשייה מדויקות, לצד מנות דגי ים מובחרים. התפריט משלב מוצרי יסוד מהאיכותיים ביותר מדגת הים, בשרים טובים וירקות טריים הנבחרים בקפידה על ידי השף סיון.

כשמתארחים במסעדת שף, המכנה עצמה ביסטרו צרפתית, מקווים ליהנות מצלילים נעימים, מיופיו של המקום ומטעמים נפלאים. בהדרל'ה כבר בכניסה רואים את יופיו של המקום. כשברקע מוזיקת ג'אז קלאסי חרישית, המשרה שלווה, מוזמנים לשולחן ומחכים למארחת. כאמור, התפריט בהדרל'ה הוא בסגנון צרפתי לצד פיוז'ן ישראלי, כשיש אפשרות לבקש גם מנות גורמה נטולות גלוטן.

לנו הציעו תפריט המכונה שרינג, (המיועד לזוג תמורת 160 שקל לאדם) הכולל לחם הבית (באפייה ביתית) לצד חמאה מתובלת, מנות ראשונות המוגשות למרכז השולחן הכוללות – חציל קלוי במרינאדה אסיאתית- שמן שומשום, אננס, פלפל צ'ילי, בצל ירוק, פטרוזיליה וסויה (45 שקל); קרפצ'יו פילה בקר – מתובל בחומץ בלסמי, מלח ים, פלפל גרוס,שמן זית ושבבי פרמז'ן (42 שקל); סלט גינה – תערובת חסות ועלים רעננים ברוטב ויניגרט קלאסי (33 שקל); ובומב שמפיניון – פטריות מוקפצות בתיבול אוריינטלי, נגיעות סומק אורגנו ושום (35 שקל) ומנות עיקריות לבחירה לכל סועד מבין כגון – סטייק אנטריקוט 350 גרם (125 שקל), פילה בקר (110 שקל), פילה סלמון (92 שקל) וריזוטו (99 שקל), ולקינוח סופלה שוקולד חם זוגי וגלידת שמנת (38 שקל).

אנחנו בחרנו בחציל במרינאדה אסיאתית שהיה עונג לפה והחליק בקלות בחיך, כך גם הקרפצ'יו. שניהם היו עשויים בדייקנות כמעט מתמטית. למנה עיקרית בחרנו בסטייק אנטריקוט. מיוצאי דרום אמריקה למדנו בזמנו, שבשר אוכלים בנגיסות קטנות, כדי ליהנות מרכותו ומטעמיו. בהדרל'ה, לא הקפדנו כל כך, כי הסטייק היה רך, טעים ועסיסי. מתמטיקה כבר אמרו – לא?

את האוכל ליוונו בלגימות יין לסקוב, שזהו יין בוטיק ייחודי למסעדה, Private Label, יין זה הוא מסדרה מוגבלת וממוספרת אשר יוצרה עבור מסעדת הדרל'ה לזכרו של עמוס לסקוב ז"ל – אביה של הדר. יצירת הבלנד נעשתה על ידי יינן היקב והדר וסיון, כך שטעמו ישתלב בהרמוניה נפלאה עם טעמם המשובח של המנות המוגשות בהדרל'ה. היין הופק מ-5 זני ענבים (קברנה פראנק, קברנה סוביניון, מרלו, פטיט ורדו וסירה) מכרם כישור שבגליל המערבי העליון. בהחלט יין אלגנטי בעל גוף בינוני וסיומת פירותית נעימה, שמושך לרצות עוד ועוד. מחיר כוס – 35 שקל, מחיר בקבוק – 140 שקל.

שאטלים אל נחל כזיב

לקראת חופשת הפסח והציפיה למאות מבקרים שיגיעו ליהנות מטיול בשמורת נחל כזיב, חברו יחד מיזם התיירות אוצרות הגליל ורשות הטבע והגנים ויעמידו היסעים חינם במיניבוסים לנחל כזיב, בקטע שבין עין זיו לעין טמיר, בליווי מדריכים מטעם רשות הטבע והגנים שיסיעו את המטיילים עד לנקודה בה מתחיל המסלול. ההיסעים יעמדו לרשות המבקרים בחופשת חג הפסח החל מיום שבת 4.4.15 פסח, ועד יום שישי 10.4.15, שביעי של פסח, בין השעות 9:00 בבוקר ועד 17:00 אחר הצהריים.

הדרך היורדת לעבר נחל כזיב
הדרך היורדת לעבר נחל כזיב

בשנים האחרונות נסגרה הגישה לנחל כזיב מכיוון מעלות, בגלל בעיית בטיחות בכביש הצר, שהתגברה כאשר היה עומס מכוניות בכביש, שמנע מעבר שירותי חירום והצלה, כשפרצה שריפה בחורש הנחל. סגירת כביש הגישה הפכה את ההגעה לנחל לבעייתית במיוחד עבור משפחות, בגין הליכה של שלושה קילומטרים הלוך וטיפוס של שלושה קילומטרים חזרה. השאטלים פתרו בעייה זו. הם מסיעים את המטיילים ממגרש החנייה לנקודת עין זיו ומאפשרים בכך לנופשים, מקטן ועד גדול לחוות פנינת טבע ייחודית ומאלפת. נאסר להעלות כלבים לרכבי ההסעה.

נחל כזיב הוא הגדול והעשיר בנחלי הגליל המערבי, בעיקר הודות למעיין עין זיו הנחשב למעיין
העיקרי שמזרים מים לנחל. הנחל זורם ברוב ימות השנה, ומהווה את אחד ממסלולי המים האטרקטיביים והיפים ביותר באזור בגליל המערבי.

המפל של מעיין עין זיו
המפל של מעיין עין זיו

מסלול הטיול המתחיל בעין זיו חביב במיוחד על המטיילים, מכיוון שהוא מתחיל בתוך ערוץ הנחל, והמרחק מנקודת ההתחלה עד בריכות עין טמיר הוא של פחות משעה הליכה. המסלול כולו מישורי כמעט לחלוטין, וניתן ללכת בשביל כורכר נוח או בערוץ הנחל. הבריכות של עין טמיר מאפשרות טבילה מרעננת ובצידן מצויה ניקבה המהווה את מקור נביעת המעין, המסלול מתאים לכל המשפחה (לא עם עגלות).

אחוזת אסיינדה

אסיינדה היא אחוזה, בדרך כלל חקלאית, באמריקה הלטינית. מקימי המלון, שבעבר היה בית הבראה, בחרו בשם הזה בגלל מיקומו ביער מעלות, בתוך חורש טבעי, המשתרע על פני 70 דונם, עם בניינים הפזורים בשטח. אופיו של המלון המיוחד הזה, השייך לרשת סי הוטל, באמת מזכיר אחוזה סגורה בעלת מרחבים המספקים לבאים בצל קורותיו את כל מה שמחפשים בנופש והירגעות.

מלון אחוזת אסיינדה
מלון אחוזת אסיינדה

במלון 142 חדרים שקטים ואלגנטיים, כשחלקם משקיפים ליער – חדרים רגילים, חדרי גן עם ג'קוזי ומרפסת חיצונית הנושקת לדשא הקרקעי, חדרים מיוחדים הבנויים בתוך מבנה הספא וחדרים נשיאותיים.

פועלים בו מועדון לילדים, מרכז טיפולי ספא, מגרשי ספורט ומיני גולף. בקיץ פועלת בו בריכה חצי אולימפית. המלון מפעיל 5 אולמות כנסים, ומספק לאורחיו, תמורת תשלום, אינטרנט אלחוטי.

המלון מגיש ארוחות בוקר ישראליות עשירות במיוחד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן