Skip to content

נתניהו: "ההסכם עם איראן – סכנה חמורה לישראל, לאזור ולעולם"

"אין פער בין עמידת ארה"ב לצד ישראל וביטחונה - לבין ההסכמה שהושגה עם איראן", אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה, בנאום שנשא בבית הלבן, מיד עם ההכרזה בלוזאן, על ההסכמות שאליהן הגיעו ששת המעצמות עם איראן. אובמה הבהיר גם כי תימשך ההתייעצות ההדוקה עם הצמרת הישראלית, "על מנת לראות איך ניתן להמשיך מכאן. נמשיך להגן על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ההסכם הזה הוא הערובה הטובה ביותר לכך שאיראן לא תחתור להשגת נשק גרעיני בדרכים חשאיות. זהו הסכם לטווח ארוך שמכסה כל ערוץ לפצצה. תהיה שקיפות של התכנית האיראנית כדי להבטיח שאיראן לא תוכל לעולם לייצר נשק גרעיני". כך הבטיח נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בנאום שנשא זמן קצר – לאחר שנציגי ששת המעצמות ואיראן הודיעו על ההסכמות שאליהן הגיעו.

אובמה: "הדרך הטובה ביותר למנוע נשק גרעיני מאיראן" (צילום: Official-White-House-Photo-by-Pete-Souza)
אובמה: "הדרך הטובה ביותר למנוע נשק גרעיני מאיראן" (צילום: Official-White-House-Photo-by-Pete-Souza)

"איראן לא תוכל להגיע לפצצה מפני שהיא לא תייצר פלוטוניום", אמר נשיא ארה"ב. "חסמנו את ההתקדמות שלה גם בתחום האורניום המועשר – והמצבור של החומר המועשר שבידיה ינוטרל".

הנשיא אובמה התייחס גם להתנגדותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להסכם. "זה לא סוד שאני לא מסכים עם ראש ממשלת ישראל בנושא האיראני", אמר. "אם נתניהו מחפש את הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן גרעין – זוהי הדרך הטובה ביותר. אני אדבר עוד הערב עם ראש הממשלה ואבהיר לו שאין פער בין עמידת ארה"ב לצד ישראל וביטחונה – לבין ההסכמה שהושגה עם איראן". אובמה הבהיר גם כי תימשך התייעצות הדוקה עם הצמרת הישראלית, "על מנת לראות איך ניתן להמשיך מכאן. נמשיך להגן על ישראל".

נשיא ארה"ב הדגיש: "יש רק שלוש דרכים להתמודד עם האיום האירני: דרך אחת היא להשיג הסכם כמו זה שהשגנו – שאפשר לפקח עליו; דרך שנייה היא להפציץ את המתקנים הגרעיניים של איראן ולהחזיר לאחור את התכנית האיראנית בכמה שנים, אבל את זה אנחנו משיגים גם בהסכם;. הדרך השלישית היא לצאת מהשיחות ולהמשיך בסנקציות – אבל אנחנו יודעים שבכל פעם שנקטנו סנקציות, איראן לא נכנעה והתוצאה תהיה חזרה לדרך של הפעלת כוח צבאי".

הנשיא אובמה הדגיש כי מבחינתו אין מדובר בהסכם של אמון הדדי – אלא בהסכם שילווה בפיקוח מעמיק וקפדני לכל אורכו. "אם ההסכם לא יכובד, אפשר יהיה להחזיר את הסנקציות", אמר הנשיא אובמה. "אם תהיה נסיגה מצד האיראנים לגבי מנגנוני הפיקוח והעימות, אז לא יהיה הסכם. הוריתי לנושאים ונותנים לתת דיווח מלא לקונגרס. אני בטוח שנוכל להוכיח שההסכם הזה טוב לעולם כולו".

ואלו הן הנקודות העיקריות בהסכמה שהושגה:

  • תחולת המגבלות על העשרת האוראניום והפיקוח ההדוק על תוכנית הגרעין האיראנית תהיה 10 שנים, אבל איראן לא תורשה לבנות אף מתקן חדש להעשרת אורניום במשך 15 שנים.
  • איראן תמשיך להפעיל כשליש מכלל הצנטריפוגות שבידיה כעת – ובסה"כ כ-6000 מתוך כ-19,000. אבל מתוך 6000 הצנטריפוגות – רק 5000 יורשו להעשיר אורניום והשאר יוכלו לפעול רק לצרכים מחקריים. רמת ההעשרה לא תעלה על 3.67 אחוזים, הרמה בה פועלות הצנטריפוגות כיום – וזאת, למשך 15 שנים לפחות. האורניום המועשר שיישאר ברשותה יוגבל ל-300 ק"ג בלבד – לעומת כ-10,000 ק"ג שמצויים בידיה כיום.
  • ייעודו של מתקן הגרעין התת-קרקעי בפורדו ישונה ממתקן העשרה למרכז מחקר לפיסיקה ולגרעין. במתקן יופעלו 1,000 צנטריפוגות, אך לצורכי מחקר בלבד ולא יהיה חומר גרעיני בקיע בפורדו. כור המים הכבדים באראק, המבוסס על פלוטוניום, יפורק – ובמקומו הקהילה הבינלאומית תסייע לאיראן לתכנן מחדש כור חדש של מים כבדים, שלא יוכל להפיק חומר בקיע שממנו ניתן לייצר נשק גרעיני.
  • פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יוכלו לבצע ביקורות פתע בכל מתקן באיראן ללא הגבלה וללא הפרעה. עם תחילת היישום של ההסכם תחל מיד הסרה הדרגתית של משטר הסנקציות. הסנקציות בתחומי בבנקאות, הביטוח והנפט יוסרו מייד. מועצת הביטחון של האו"ם תגבש החלטות חדשות במקום ההחלטות שהטילו סנקציות על איראן.
הודעת הטוויטר של נתניהו, בצירוף מפה הממחישה את האיום הנשקף מאיראן
הודעת הטוויטר של נתניהו, בצירוף מפה הממחישה את האיום הנשקף מאיראן

בתגובה לדיווחים מלוזאן, צייץ הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו בטוויטר: "כל עסקה עם איראן צריכה להסיג לאחור את יכולותיה הגרעיניות ולהפסיק את הטרור והתוקפנות מצדה".

אחרי שיחתו עם הנשיא אובמה הגיב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעמוד הפייסבוק שלו: "שוחחתי הלילה עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, והבעתי את התנגדותה הנחרצת של ישראל למסגרת ההסכם עם איראן, המהווה סכנה חמורה לישראל, לאזור ולעולם. עסקה המתבססת על מסגרת זו תאיים על קיומה של ישראל.

"רק שלשום אמרה איראן ש'השמדתה של ישראל איננה נתונה למשא ומתן'. בימים הרי גורל אלה מאיצה איראן את חימוש שלוחות הטרור שלה במטרה לתקוף את ישראל. העסקה הזו תיתן לגיטימציה לתוכנית הגרעין האיראנית, תחזק את הכלכלה האיראנית ותגביר את התוקפנות והטרור האיראני ברחבי המזרח התיכון ומעבר לו.

"עסקה כזו לא תחסום את דרכה של איראן לפצצה אלא תסלול את הדרך אליה. זה יגביר את הסיכונים להתחמשות גרעינית אזורית ולמלחמה. האלטרנטיבה היא לעמוד בנחישות ולהגביר את הלחץ על איראן עד להשגת הסכם טוב יותר".

יו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג, הגיב: "עם פרסום ההודעה על הסכם העקרונות אנו עוברים לשלב חדש בהתמודדות עם איום הגרעין האיראני.

"אנחנו חייבים לזכור כי העיקר עוד לפנינו ועלינו לגרום לכך שההסכם הסופי שיגובש כעת יביא להסגת תוכנית הגרעין האיראנית לאחור בצורה שתמנע מהם נשק גרעיני ותבטיח את האינטרסים הבטחוניים של ישראל.

"בתקופה הקרובה עלינו לפעול בצורה הדוקה עם המעצמות ובראשן ארצות הברית כדי להחזיר את תכנית הגרעין האיראנית לאחור ולמנוע ממנה נשק גרעיני. בנוסף נהיה חייבים לעשות הכל כדי להפסיק את תמיכתה רבת השנים של איראן בארגוני הטרור והפצתו ברחבי העולם.

"שיקום היחסים עם ארה"ב הוא הכלי החשוב ביותר לשמירה על האינטרסים הבטחוניים של ישראל והאזור".

יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, הגיב: "בנושא הגרעין האיראני אין אופוזיציה וקואליציה. כולנו שותפים לחשש שהאיראנים יעקפו אותו, וישראל צריכה להגן על האינטרסים הביטחוניים שלה. משטר האייאתולות האיראני עוסק כבר שנים בהונאה ואחיזת עיניים ומקדם את תוכנית הגרעין שלו מתחת לאפו של המערב. הם ינסו, החל מהיום הראשון, לרמות את הקהילייה הבינלאומית כפי שעשו גם בעבר. אין בסיס לקביעה שהיום נמנע מאיראן נשק גרעיני. ישראל צריכה לשתף פעולה עם ארה"ב והקהילייה הבינלאומית כדי לוודא שאין פה מעשה רמיה המסכן את בטחונה של ישראל ואת ביטחונו של העולם".

ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני), חבר ועדת החוץ והביטחון, הגיב להסכם הביניים עם איראן ואמר כי על פי הפרטים שפורסמו, מדובר כפי שחששנו בהסכם שאינו טוב לישראל. "הסכנה המרכזית בהסכם המסתמן, היא טווח הזמן הקצר של שנה בלבד שיפריד בין איראן ליכולת גרעינית התקפית. העובדה שהגענו למצב הזה, היא הוכחה שהדרך שבה בחר לפעול ראש הממשלה מול ההסכם היא כישלון. נתניהו התנהל במהלך השנים האחרונות בצורה בלתי אחראית מול בעלות הברית של ישראל בעולם ובראש ובראשונה מול ארצות הברית, ובכך ביטל את יכולת ההשפעה האמתית שלנו על המשא ומתן. המשימה כעת היא לשנות את המדיניות, לנסות ולשקם ככל הניתן את היחסים עם ממשל אובמה ועל ידי כך, להשפיע על הסכם הקבע שצפוי להיחתם בעוד שלושה חודשים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן