Skip to content

יוזמה אירופית: תדלוק באוויר של מטוסי נוסעים

התוכנית מיועדת לאפשר למטוסים לטוס ללא חניות ביניים בנתיבים ארוכי טווח עיקריים. החוקרים גילו עוד, כי באמצעות תדלוק באוויר תפחת צריכת הדלק בין 11% לבין 23%. בגלל אי השימוש בעומס דלק מלא, בעיקר בזמן ההמראה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האיחוד האירופי הקצה 2.7 מיליון שטרלינג למימון בדיקת התכנות להפעלת מערכת תדלוק אווירית למטוסי נוסעים. אחת המטרות היא לאפשר טיסות ללא הפסקה לטווחים ארוכים, כמו מבריטניה לאוסטרליה, ללא חניות ביניים ולהמריא ולנחות עם פחות דלק במיכלים. הרעיון נמסר לביצוע של מומחים וגופי מחקר באוניברסיטאות אירופיות. כבר עתה גילה המחקר, כי באמצעות תדלוק באוויר ניתן יהיה לחסוך עד רבע מתצרוכת הדלק. כך מדווח הטיימס הלונדוני.

המרתו של מטוס איירבס A380 למיכלית תדלוק באוויר, תאפשר תדלוק של 6 - 7 מטוסי נוסעים במשימה אחת. צילום: איירבס
המרתו של מטוס איירבס A380 למיכלית תדלוק באוויר, תאפשר תדלוק של 6 - 7 מטוסי נוסעים במשימה אחת. צילום: איירבס

סיירת מיכליות אוויריות לאורך הנתיב

הרעיון הבסיסי להקמת מערכת תדלוק אווירי למטוסי נוסעים טמון יהיה בפיזור כמה מיכליות אוויריות גדולות לאורך נתבים ארוכי טווח עיקריים, שיתדלקו את מטוסי הנוסעים בקטעים מתוכננים מראש. יישום מערכת מיוחדת כזאת עבור מטוסי נוסעים יהיה לאחר שכבר קיימות הרבה שנים מערכות תדלוק באוויר עבור מטוסים צבאיים.

בארט הסבין (Bart Heesbeen), מהנדס מחקר ופיתוח בכיר במעבדה הלאומית לאוויר וחלל באמסטרדם, המובילה את התוכנית, אמר, כי המערכת המושתתת על "סיירת מטוסי תדלוק" יכולה לחולל מהפכה בתחום הטיסות ארוכות הטווח. לדבריו, ""היתרון העיקרי צפוי להיות בהפחתת צריכת הדלק בטיסות ארוך טווח. עם ניסיון זה אנו רוצים להראות שזה קל יהיה לביצוע תדלוק אוויר-אוויר של מטוסים אזרחיים, תוך שמירה על רמות הבטיחות של היום. בהתבסס על המשוב שקבלנו מהטייסים שהשתתפו בניסויי שלב אחד, אנו יכולים להסיק, כי כל הטייסים מאמינים שניתן יהיה להפעיל בשלום את המטוסים בזמן התמרון הכרוך בתדלוק אוויר-אוויר, באמצעות שליטת דלק אוטומטית מאוד של המערכת ".

ניסויים בסימולטורים

החוקרים גילו עוד, כי באמצעות תדלוק באוויר תפחת צריכת הדלק בין 11% לבין 23%. בגלל אי השימוש בעומס דלק מלא, בעיקר בזמן ההמראה, בגלל העובדה שלהמריא עם מטוס קל יותר, צריכת הדלק של המנועים פחותה יותר. נתוני מחקר אלה התבססו על מטוסים טסים 6,000 מיילים ימיים עם 250 נוסעים, כאשר החוקרים השתמשו בסימולטורים כדי לבחון את מערכת התדלוק באוויר לאורך קטעי הטיסה בנתיב הארוך.

לדברי החוקרים, המרתם של מטוסים גדולים, כגון איירבוס A380, למכליות תדלוק, תאפשר לכל מטוס כזה לתדלק 6 – 7 מטוסי נוסעים במשך משימה אחת.

1 Comment

  1. גורן
    9 באפריל 2015 @ 0:17

    תדלוק באוויר אולי טוב למטוסי קרב יש שם מצנחים במקרה של תקלה אך למטוסי נוסעים הדבר כרוך בסכנת חיים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן