Skip to content

תחילתו של חשבון נפש בשמאל הישראלי

בשם הצלת המדינה וטובתה, לטענתם של אנשי השמאל הישראלי, מותר לעשות הכול. למען גאולת ישראל, יש לפרוץ את כל הגבולות והכל כשר. בכך מאמץ השמאל בישראל הלכי רוח גאוליים ואפוקליפטיים, שלחלוטין אינם שונים מאלו של הימין הקיצוני שנוא נפשו, המכונה על-ידו פשיסט וגזען ששואף להשליט משטר אפרטהייד בשטחי יו"ש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אם עד לבחירות האחרונות השמאל הישראלי הסתפק בקינות על המצב הרע במדינה – אוי כמה רע, כמה רע – וקול חרישי ונוגה של בכי ונהי בקע מגרונו ונחמת מה ומרפא בצידו, תוצאות הבחירות האחרונות לכנסת, לרבים בשמאל הישראלי, היו בבחינת מטמורפוזה – שינוי תודעתי והתנהגותי קיצוני שעיקרו מעבר מתגובה פסיבית לעשייה אגרסיבית וחסרת מעצורים.

האכזבה מתוצאות הבחירות, וגודל האשליה שקדמה להן, שביכולתו של השמאל לשוב אל קדמת הבמה הציבורית של חיינו, הם הדבר. החלום הרטוב הזה נגוז באחת והשאיר אחריו מטענים עצומים של תסכול ואנרגיה רעה שהתפרצה, ובאחת העלתה את מפלס המתחים הגואה בחברה הישראלית. יאיר גרבוז ופרופסור חצרוני הם רק דוגמה אחת מני רבות. די לעקוב אחר מאמריי הדעות בעיתון הארץ כדי להבין עד כמה הבעיה חמורה ומסוכנת. גם הרשתות החברתיות לא חסרות מכך.

עוד לפני הבחירות שלחה קבוצה נבחרת בתוכנו של סופרים, אמנים, אנשי אקדמיה, קצינים בכירים בעבר, ואנשי ציבור שונים לפרלמנטים באירופה מכתב בקשה להצביע על הקמת מדינה לפלשתינאים בגבולות 67. רעיון זה לפעול עם גורמים שונים בחו"ל נגד ממשלתה הנבחרת של ישראל ורוב עם קיבל תנופה עתה וחלקים נרחבים בשמאל מאמצים זאת, ומאמריי הדעות שהם מפרסמים נותנים לגיטימציה ודרור למחשבה נואלת זו. יש אף בשמאל הממליצים לשתף פעולה עם הפלשתינאים בחו"ל במאמציהם במוסדות הבינלאומיים נגד מדינת ישראל.

בשם הצלת המדינה וטובתה, לטענתם של אנשי השמאל הישראלי, מותר לעשות הכול. למען גאולת ישראל יש לפרוץ את כל הגבולות והכל כשר. בכך, מאמץ השמאל בישראל הלכי רוח גאוליים ואפוקליפטיים, שלחלוטין אינם שונים מאלו של הימין הקיצוני שנוא נפשו, והמכונה על ידו פשיסט וגזען השואף להשלטת משטר אפרטהייד על שטחי יהודה ושומרון.

בשיטה הדמוקרטית מותר לאנשים לחשוב ככל העולה על רוחם. זו זכות בסיסית. אך כדי לשנות דברים יש לשכנע את הציבור בעדם ובצדקתם, ולא לצאת החוצה אל אומות העולם ולפעול נגד השיטה והתשתית החברתית החשובה הזו של חיים משותפים תוך השגת הסכמות לאומיות נרחבות.
כשקבוצת אנשים קמה בבוקר ומתחילה לנוע כי נגלתה לה אמת מופלאה וקסומה שאיש לפניהם לא ראה אותה אני מתחיל לדאוג. מה, רק הם נבונים וחכמים. רק הם יודעים את כל התורה. רק להם ניתנה התבונה וכולם כסילים, בורים ועמי ארצות.

אם השמאל הישראלי אכן חפץ חיים עליו לצאת בכל מעוזו נגד מגמות קיצוניות אלו בתוכו. מהרסייך ומחריבייך ממך ייצאו. זה הזמן לחשבון נפש נוקב על דרכו. כישלונו בבחירות לא סתם כך קרה. לעוסקים בלימוד החברה והפוליטיקה הישראלית אין זו הפתעה כלל. הסימנים והאותות נראו בשטח מזה שנים ארוכות. וכבר כתבתי בספרי על הפוליטיקה הישראלית "לקראת פרדיגמה חדשה", כי בכל האמור לזירת חיינו הציבוריים והמערכת הפוליטית בראשם, אנו מצטיירים כשמורת טבע של ילדותנו האישית והלאומית. אנו פועלים בדפוסים של תנועות נוער ולא של חברה של בוגרים כפי שנדרש. ומה שטוב לתנועת נוער ולחברת ילדים איננו טוב לחברה של בוגרים. זה אלף בית של החיים.

אמונה בערכים חשובה במאוד, אך היא בלבד איננה מתכון להשגת תוצאות טובות. אין בה די כדי לקום בבוקר ולעשות מעשה איכותי וקונסטרוקטיבי. התחושה שלי יש 'מקל קסמים', המכונה בשם "הערכים האוניברסליים", שביכולתו להביא מזור לכל חולי היא אבסורדית וילדותית עד מאוד. וההיסטוריה מלמדת אותנו כי היא גם אסונית. אם נוסיף על כשל זה את נטיית הדור כולו להתעלם מן הדחפים האנושיים ההרסניים לשליטה ולריבונות על המציאות שהשתלטו עלינו, עם היעלמותם של האבות המייסדים שלנו ופירוק יסודות החברה פותרת הבעיות שהקימו וביססו כאן, תתבהר התמונה במלוא היקפה.

התוצאה של מציאות זו היא התפתחות בתוכנו של שיח ציבורי הנשען על משאלות לב ולא על הרלוונטי, המציאותי והאפשרי, וכן על התפיסה שהכול תלוי אך ורק בנו ובמעשיי ידינו. על שניהם להשתנות ובהקדם. זה תנאי ראשוני לפיוס ולהדברות לאומית מחודשים.
אשר לנושאי הכלכלה והחברה בישראל, וכלל ההיבטים האזרחיים של חיינו, ניתן כיום לומר בבירור כי בתקופה זו אין עוד הבדלים משמעותיים כלשהם בין הליכוד לעבודה – בין הימין לשמאל בישראל. זה גם זה מעוניינים להתמודד עם הבעיות החשובות האלו בדרכים דומות. אשר לשאלה הפלשתינאית, גם כאן אילו רק היינו מקיימים בתוכנו שיח לאומי ענייני ומקצועי יותר, ולא מוטה-יתר ערכית ואידאולוגית ומסית ומדיח, היינו מגיעים להבנות ולהסכמות נרחבות באשר לדרכים האפשריות בפניהם אנו עומדים. במחשבה שכזו בהחלט ניתן להצביע על כך, שהתפיסה השגורה של שתי מדינות לשני העמים איננה עומדת עוד במבחן המציאות. אין בכך לומר שעלינו לספח את השטחים. התפיסה הבינרית הזו של או סיפוח או שתי מדינות היא הצגה לא נכונה של הדברים והיא סלע המחלוקת הגדול והנורא בין הימין והשמאל בישראל בימים אלה.

ולסיום, ניתן לומר בבהירות רבה, כי בכל האמור לחיינו הציבוריים במדינה, הסיפור הגדול של דורנו הוא "כיצד אנשים טובים מייצרים תוצאות רעות". כך למשל, אנשי הרוח מלבד תרומתם המוסרית, שהיא כאמור חשובה אך אין בה די, אין להם בהכרח יתרון, על פני רבים בתוכנו, בהבנת המציאות ובחיפוש דרכים נכונות ונאותות להתמודדות עמה. ברוב המקרים תרומתם שלילית. הנשגבות ורוממות הנפש שלהם והתנשאותם מונעת מהם להיחשף למידע מאתגר ומאיים, ולדרכי תקיפה והתמודדות אחרות, כנדרש וכמתחייב ממורכבותם הרבה של הדברים.

4 Comments

  1. sofar202
    24 באפריל 2015 @ 17:49

    מעניין אותי מה כל האנשים מקשקשים ש"יש לקבל את הכרעת העם"…העם כל הזמן מחריע, וגורם נזק לעצמו.
    האם אני יכול לא לקבל את תוצאות הבחירות?? לא!
    האם בגין קיבל את הכרעת הרוב ב1948? לא. הוא החליט לחמש את האצ"ל ודאג להביא אנית נשק.
    זוכרים איך קראו לה??… "אלטלנה"! אז איזו הכרעת רוב צריך לקבל?
    אני אזרח שומר חוק, ואינני אזרח על תנאי.אני מקיים חוקים, משלם מיסים, וילדי משרתים במילואים, בניגוד להרבה "מכריעים" שאינם משלמי מיסים ולא משרתים בצבא. רק היום נמצאו כתובות נאצה כנגד הציונות בבית שמש, שנכתבו לזכר 67 שנות "בגידה בבורא עולם והקמת יישות ציונית" אבל נציגיהם יהיו בממשלה עם "המכריעים"!
    האם אני חייב לשנות את דעותי בגלל שכמה "מחריעים" מצפים ממני בעקבות תוצאות הבחירות??
    שימתינו עד בוש.
    דרכם היא לא דרכי, ואני לא מתכוון להתיישר איתם, ואין לי נאמנות לאף אחד, זולת לקיום החוקים והחובות כאזרח.
    אני לא יוצא למנגל ביום העצמאות, אפילו אם מזג אויר הוא טוב, ומעדיף לחגוג באיפוק, הגם שאני סבור שכמעט כל הסיבות לחגיגות כבר נעלמו.
    מי שטוען שפרופ' חצרוני הוא שמאלן – הוא טיפש גמור. חצרוני הוא גזען, ולא דווקא שמאלן.
    אבל גם הגזענות שלו לא נולדה אתמול.
    חצרוני רק הוציא את הרפש החוצה. היא קיימת במחוזותינו, והרבה מימין,ופחות מהשמאל.
    דבר אחרון: מצד השמאל, שמעתם רק מילים,וגם הן מדודות וזהירות.
    מצד ימין, תמיד היתה אלימות, החל מרצח ארלוזורוב ע"י סטבסקי ורוזנבלט; רצח אמיל גרינצוייג ע"י יונה אברושמי;
    רצח רבין ע"י יגאל וחגי עמיר; רצח בבר נוער שעדיין לא פוענח !

  2. שרה
    17 באפריל 2015 @ 23:55

    הבעיה הגדולה אצלנו היא שכל צד וכל פלג נשאר בעמדתו ואינו מקבל את הכרעת הרוב. במצב כזה בחירות תמיד יעמדו כאופציה ותקווה לצד שלא זכה ברוב. לכן, חשוב לשנות את השיטה ולו במעט כך שאופציה כזו לא תהיה קיימת ולא תקום ממשלה שתלויה על בלימה או על גחמה של מפלגה קטנה וסחטנית. כאשר השלטון שייבחר יהיה יציב וקבוע לארבע שנים לפחות, לא נשמע את הבכי והנהי של המפסידים. הם יעשו חשבון נפש ותיקון אמיתי וידעו שיש להם ארבע שנים תמימות לפני שיזכו להזדמנות נוספת לזכות בשלטון. דברי ההבל והגזענות של חלק גדול של אנשי ה״רוח״ ששמים עצמם מעלי ומעל רבים אחרים לא משפיעה על דעותי. אני יודעת מה אני עושה. צר לי שהם פונים לגופים זרים ולממשלות זרות ובכך פוגעים בסיכויינו לפתור את הבעיות שלנו בעצמנו.

  3. גידי
    14 באפריל 2015 @ 15:05

    קשה לראות את חשבון הנפש שאתה מדבר עליו .הפוך מאז הבחירות יצאו הרבה שמאלנים טיפשים כמו גרבוז,חצרוני,אלונה ווקסמן ואין צורך לחזור על דברי ההבל שלהם.
    עכשיו על פי טבעם הם מחכים לנקמה, הם אומרים שהעבדים השחורים השתלטו להם על החווה ,כל זאת באדיבות ובהזמנת העורכים השטחיים והפרובוקטיביים באולפנים של ערוץ 2 ו-10 .
    נמרוד, חשבון נפש עושים לא רק בדיבורים אלא במעשים !!!
    אציין כמה מהלכים להתנעת חשבון הנפש .
    העם לא טיפש וראה את נסיון השתלטות שמאל קיצוני על העבודה (מיכאלי,פרץ,יונה,בהלול,שפיר)בליכוד הראו את הדרך החוצה, לנסיון של הימין הקיצוני של פיגלין וחבריו להשתלט.
    על הרצוג בנושא איראן לישר קו עם נתניהו בפומבי, להיכנס לממשלה לקחת את תיקי החוץ,האוצר,והשיכון.ולפעול למען החלשים בחברה.
    אתה רואה את זה קורה ? אני לא.

  4. גורן
    13 באפריל 2015 @ 17:26

    חלק גדול מהשמאל לא מקבל את הכרעת העם למחרת הבחירות (17 במארס) כתב גדעון לוי בטורו ב"הארץ" מאמר תחת הכותרת "להחליף את העם". רעיון זה נשמע , על ידי אנשי שמאל בערוץ 2 ענת וקסמן על מצביעי הליכוד: ביבי רק אומר "ערבים" ו"השוקולדים" יוצאים מהחורים וקסמן הוסיפה שלדעתה מי שבוחר בימין אינו עושה בחירה רציונלית……..נזכיר את אלונה קמחי ….מ אז המהפך השמאל לא מוכן לקבל את הכרעת העם אם הדבר היה הפוך היו אומרים על הימין הפשיסטי הולך לבצע הפיכה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן