Skip to content

"מהיר ועצבני 7": יותר מהיר, יותר עצבני, יותר נועז

מלבד פגמים דרמטיים בעלילה, מעניק הסרט השביעי בסדרה קטעי פעולה מטורפים ומושקעים. והוא מספק גם פרידה הולמת מהכוכב פול ווקר, שנהרג בתאונת דרכים לפני שהספיק להצטלם לסרט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=3]

סדרת סרטי "מהיר ועצבני" משגשגת כבר עשור וחצי (משנת 2001) והסרטים צברו יחדיו למעלה מ-2.3 מיליארד דולר. חלק מהסיבה להצלחה מגיעה מהסרטים הקודמים בסדרה: "מהיר ועצבני 5" ו"מהיר ועצבני 6" אשר שילבו בחוכמה אלמנטים חדשים בסוגה, כמו גם מבחר שחקנים עם מוניטין, אל תוך מרוץ הסרטים מלא הבנזין, אשר לא עושה סימנים כאילו עומד להסתיים. הסגנון המחוכם ממשיך גם בסרט "מהיר ועצבני 7", כיוון שהתסריטאי כריס מורגן (שגם כתב את ארבעת הסרטים המהירים והעצבניים האחרונים), תיבל סרט זה ויצר טעמים חדשים למתכון המצליח, ובכך יצר פרק נוסף אשר בוודאי מרצה את המפיקים בימים אלו.

בידור ואקשן חובקי עולם. באדיבות "גלובוס מקס"

"מהיר ועצבני 7", במובנים רבים, מספק את הערך הבידורי של סרטי ז'אנר סדרתיים – אלא שכאן הכל מוצג בחבילה אחת. המערכה הראשונה פועמת לאורך הקווים של מותחנים שנעשו בשנות ה-60-70, ומושלמת בקישוטים חזותיים ובציטוטים קולנועים מהסרטים "בוליט" ו"הקשר הצרפתי"; המערכה השנייה נכנסת לטריטוריה של סרטי מבצעים חשאיים חובקי עולם, באופן שמזכיר את סדרת "משימה בלתי אפשרית" וסרטי "ג'יימס בונד"; ועד שהמערכה השלישית יוצאת לדרך, אנו כבר בעיצומם של קטעי פעולה / מותחנים בסגנון "ג'י. איי. ג'ו", המתרחשים על רקע ניאו-נוארי המאפיין את כלל סדרת "מהיר ועצבני".

התוצאה הסופית: "מהיר ועצבני 7" הופך יותר ויותר מגוחך מבחינה עלילתית, אבל רוב הסיכויים שאוהדים ומעריצים מושבעים יתבדרו בקלות רבה למדי, לאחר שמזמן קיבלו את העובדה שסרטים אלה פועלים על גרסה מוגברת של מציאות (שבה הדמויות הראשיות של סדרת "מהיר ועצבני" הפכו לגיבורי קומיקס).

פתרון יצירתי. ווקר

ג'סטין לין ביים את ארבעת סרטי "מהיר ועצבני" הקודמים, אבל ג'יימס וואן השתלט על כס הבמאי ב"מהיר ועצבני 7". וואן, למרות היותו חדש בעולם של סרטים עתירי תקציב, מצליח להשאיר את החתימה האמנותית שלו על הסרט: שילוב של טכניקות חזותיות (זום תוך כדי שיח הדמויות, תנועת מצלמה אנכית), כמו גם בחירות סגנוניות (הילוכים איטיים, עריכה תזזיתית), המזכירה את עבודתו על סרטי אימה, כגון "מסור" ו"לזמן את הרוע" (ובמידה מסוימת, גם את מותחן הנקמה שלו: "גזר דין מוות").

גישה זו, בשילוב עם מאמציו של הצלם מארק ספייסר (מפעיל המצלמה של "וולברין") ומנהל הצילומים בכל סדרת הסרטים, סטפן פ. ווינדון, יצרו מספר סצנות קרב מרגשות המלוות בכוריאוגרפיה מדויקת – לצד חלק מן הרעיונות הנועזים והמטורפים ביותר בסדרה עד כה. עם זאת, וואן פחות מוצלח בהיבטים הדרמטיים השקטים בסרט. הם אמנם אינן שטוחות לחלוטין, אבל הרגעים שבהם הדמויות מדברות נוטים להרגיש קצת נוקשים ומלודרמטיים – אפילו בסטנדרטים של סדרת "מהיר ועצבני".

למען ההגינות, קשה לדעת כמה מן הסצנות הדרמטיות ב"מהיר ועצבני 7" סבלו עקב מותו הפתאומי של פול ווקר בשנה שעברה, לאחר שנהרג בתאונת דרכים במהלך הצילומים. לדוגמה, נראה כאילו חלק מהשיחות בין דמויות המפתח שוכתבו בתסריט, וזאת כדי להקל על התסריטאי למצוא דרך הולמת "להפריש" את דמותו של ווקר. העובדה שווקר לא צילם ולו סצנת פעולה אחת לפני מותו, מובילה למעשה לבימוי יצירתי מאוד של כמה רצפים (יש לציין כי אחיו לחיים שימשו ככפיליו בסרט).

מבלי להיכנס לאיכות המשחק הלא מתוחכמת של וין דיזל, דווין "דה רוק" ג'ונסון, מישל רודריגז והשחקן האורח ג'ייסון סתאתהם (גל גדות הישראלית לא נמצאת בפרק זה בסדרה), "מהיר ועצבני 7" הוא בהחלט פרק משתלם כלכלית לרוכשי הכרטיסים לסרט, ומלבד פגמים דרמטיים בעלילה, הוא מספק פרידה הולמת מפול ווקר. זהו סרט חובה למעריצים, אבל גם לצופים שנהנים מקטעי פעולה מגוחכים ומושקעים כאחד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן