Skip to content

פסטיבל ישראל 2015: משלום חנוך עד יוליוס קיסר ומישל וולבק

פסטיבל ישראל, שייפתח ב-28 במאי, מבטיח השנה מופעי תיאטרון ומחול "פורצי דרך" עם דגש על הלא צפוי, המיוחד, החדש והמאתגר. בתחום המוזיקה הולך הפסטיבל על בטוח עם מופע פתיחה של שלום חנוך, שיארח את ברי סחרוף, דני סנדרסון ויהודה פוליקר. מחירי הכרטיסים: 80-195 שקלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פסטיבל ישראל ה-54, שיתקיים בתאריכים  28.5.2015 – 24.6.2015, מציג תכנית אמנותית מסקרנת, המבטיחה לשלב מופעים החורגים מגבולות המדיום, עם דגש על הלא צפוי, המיוחד, החדש והמאתגר. הפסטיבל ייפתח במופע של שלום חנוך, עם יציאת אלבומו החדש "המקרה והטעות". חלוץ הרוק הישראלי יארח בבריכת הסולטן, את ברי סחרוף, דני סנדרסון  ויהודה פוליקר. במופע יבצע חנוך שירים חדשים – "תמיד זה עכשיו", "אנשים" ועוד לצד הקלאסיקות "מחכים למשיח", "הדרכים הידועות", "קח לך אישה", "ככה וככה", "נגד הרוח", "אהבת נעוריי" ו"סוף עונת התפוזים".

שם המשחק: פרובוקטיביות. יוליוס קיסר. צילום: LUCA DEL PIA

איזה מין תיאטרון

המתח בין הדימוי ועוצמתו לבין המילה וכוחה עומד כאחד האלמנטים העיקריים בהפקות התיאטרון שיועלו בפסטיבל. אירוע כזה בפסטיבל הוא הגעתו לראשונה לישראל של הבמאי האיטלקי רומיאו קסטלוצ'י, גדול במאי האוונגרד בימינו, שיעלה את "יוליוס קיסר" על פי שקספיר. ההפקה תעלה באולם ימק"א, שישנה פניו לגמרי לצורך המופע. בבסיס עבודתו של קסטלוצ'י עומדת האמירה – "הכול מגיע מעבודה שנעשית על הטקסט שלאחר מכן הופכת לעבודה כנגד הטקסט". ההתערבות הנועזת והפרובוקטיבית של קסטלוצ׳י במחזה טורפת את המונולוגים המפורסמים של שקספיר, עושה בהם מעשה כירורגי ומשתמשת בסצנות ובדימויים המתנגשים ללא הרף.

קבוצת התיאטרון הצרפתית "אילו היית יכול ללקק את ליבי" בהנהגת הבמאי ז'וליאן גוסלן, תעלה  את "החלקיקים האלמנטאריים" על פי ספרו של הסופר הצרפתי הידוע והשנוי במחלוקת מישל וולבק. הקבוצה יוצרת מופע עכשווי ורלוונטי המשלב תיאטרון, מוזיקה וקולנוע. ההפקה, שזכתה להצלחה בפסטיבל אביניון, מתייחסת לבלבול האישי-רוחני-מיני של דור שלם, באמצעות גיבורי הסיפור של וולבק: זוג אחים שאמם נטשה אותם בילדותם לטובת מסע רוחני ומיני לגילוי עצמי.

קבוצת She She Pop  מגרמניה הפועלת כקולקטיב למעלה מ-20 שנה ויוצרת מופעים בתחום התיאטרון הפוסט דרמטי, תעלה את "פולחן האביב" על-פי סטרווינסקי, עם טיפול מקורי בפער הדורות. היוצרת מיט וורלופ והתיאטרון החזותי קאמפו מבלגיה יגיעו לפסטיבל עם "מגנט מסתורי", מופע המחבר בין אמנות פלסטית לתיאטרון ולסלפסטיק.

"פולחן האביב" ופער הדורות. צילום: DORO TUCH

תיאטרון החאן יעלה בבכורה את "כנרת כנרת", על פי המחזה הראשון שכתב נתן אלתרמן. ההצגה, בבימויה של שיר גולדברג, מביאה את סיפורה של חבורת צעירים המתיישבת באזור הכנרת ב-1912 כדי לבנות עולם חדש וטוב יותר, ומתמודדת עם קשיים כלכליים, תאונות, להט אידיאולוגי, וסערות יצרים. הבמאי החדשני והמסקרן אייל וייזר יעלה את "מה שלום החיה?", הפקה המשלבת תנועה, וידאו ופרפורמנס ובמרכזה שלושה אמנים פיקטיביים מישראל, גרמניה ופולין, הנפגשים בברלין בתקופת "צוק איתן". הבמאית והכוריאוגרפית עמנואלה עמיחי, תעלה את "ליזיסטרטהX" – עיבוד למחזה הסאטירי הנוקב של אריסטופנס על שביתת המין של נשות ספרטה ואתונה, המואסות במלחמה הגברית הממושכת בין הערים.

מחול פוסט-מודרני

מופעי המחול בפסטיבל מתאפיינים בחקירה כוריאוגרפית הפורצת לא אחת את גבולות המדיום המחולי בהגדרתו המסורתית. ההפקות מציעות מבט מרתק על המחול הפוסט מודרני: מהחלוצות והמייסדות טרישה בראון ואנה הלפרין ועד "הבנים הממשיכים" היוצרים עבודות הממשיכות לחקור את המרחב והמדיום המחולי.

הכוריאוגרף  והרקדן הצרפתי קסבייה לה רוי יעלה את "עצמי לא-גמור"- הסולו שמציב אותו כאחד הקולות היחודיים והמשפיעים ביותר בעולם המחול העכשווי. הכוריאוגרף והרקדן בנואה לה שמבר מקנדה, יופיע בפסטיבל עם יצירתו "עורות נחש", שזכתה בשנת 2013 בפרס המחול היוקרתי של מונטריאול.

"פרפורמר עם אינטנסיביות מפחידה". איבו דימשב

על האמן הבולגרי איבו דמיצ'ב  נאמר שהוא "פרפורמר עם אינטנסיביות  מפחידה, כזה שאין איתו רגע דל. החבר המתוק והנחמד שלך, שבין רגע יכול להפוך לרוצח סדרתי". בפסטיבל הוא יופיע בשני מופעים פרי שיתוף פעולה עם האמן הפלסטי האוסטרי הנודע פרנץ ווסט. להקת המחול הישראלית ורטיגו תעלה בפרויקט מיוחד, גרסה עכשווית ליצירה פורצת הדרך Parades and Changes, של חלוצת המחול האמריקנית אנה הלפרין.

מוזיקה: מסע עם שיריו של זהר ארגוב

מופעי המוזיקה בפסטיבל חורגים בחלקם מהגבולות המסורתיים, כאשר במוזיקה הקלסית הקונצרט מאתגר את עצמו, לעתים חובר לתיאטרון ולספרות, והופך לחוויה הלוקחת את המוזיקה לשיאים חדשים. בחלקה האחר מאפשרת תוכנית המוזיקה של הפסטיבל מבט מורחב על מוזיקה ים תיכונית ומפגשה עם מוזיקה מערבית.

במוזיאון מגדל דוד, יציג הפסטיבל את ״בדד״ – מסע עם דמותו ושיריו של זוהר ארגוב, בהשתתפות נינט, שי צברי, רביד כחלני, אבישי כהן ואנסמבל רע מוכיח. אנסמבל מודרן מגרמניה, מהרכבי המוזיקה העכשווית החשובים בעולם, יאתגר את המוסכמה הקונצרטנטית עם "שחור על לבן" – יצירתו של המלחין הגרמני הידוע היינר גובלס. ביצירה זו לוקח גובלס את הקהל, לאולם ענק שבו "מככבים" עשרות ספסלים שרומזים על ספק כנסייה ספק אולם הגירה. במרחב זה מושמעות מילותיו של המשורר אדגר אלן פו בקולו של המחזאי הידוע היינר מולר. במלאת 400  שנה לספר "דון קיחוטה" מאת סרוואנטס, חוברים אנסמבל מיתר והשחקן והיוצר דורון תבורי לטקסט של סרוונטס ולהפקה הייחודית :"דון קיחוטה – כרוניקה של מלחמה אבודה".

מופע נוסף המותח את גבולות הקונצרט הוא "צומת רפידים", אופרה שופעת דרמה ותיאטרליות מאת המלחינה מרגרט וולף. הפקה זו היא פרי שיתוף פעולה של פסטיבל ישראל, קבוצת התיאטרון הירושלמית והתזמורת הסימפונית ברלין בניצוחו של אולריך פאקוש. היצירה מבוססת על מכתביהן של שתי נשים לאהוביהן בתקופת מלחה"ע השנייה: פרל מרגליות  (אמה של אליס שלוי, כלת פרס ישראל ויוזמת המופע) לבעלה שנמלט ללונדון, והמשוררת הצעירה מריאנה ריין לסופר יעקב פיקארד. ריין נרצחה בריגה, ואילו פרל ניצלה. הבמאי קאי מוריץ מחבר את המוזיקה של וולף לסיפורים האישיים לכדי יצירה מרגשת.

מכתבי אהבה מרגשים. "צומת רפידים"

"הילולה לאם", יצירתם של המשוררת חביבה פדיה והמלחין פרץ אליהו היא אופרת רוק אוריינטלית, שבה ישתתפו ברי סחרוף, דיקלה דורי, מארק אליהו, יעל דקלבאום ושי צברי. מסין תעלה ההפקה המוזיקלית בימתית "הרים נשגבים ומים זורמים"  של אנסמבל Jun Tian Yun He. האנסמבל מגיש עיבוד עכשווי ליצירה מסורתית מיתולוגית שבמרכזה כלי המיתר העתיק  קוצ'ין המכונה "כלי הנגינה של החכמים".

בתחום הג'אז יפגיש הפסטיבל על במה אחת, ב"צוללת הצהובה", את שני כוכבי הג'אז וולפגנג מוטשפיל וסוואנטה הנריסון. השניים יבצעו יצירות מקוריות ובהן מחווה לפסנתרן האגדי בראד מלדאו, מחווה של השניים למייקל ג׳קסון ועוד. במלאת 150 להולדתו של המלחין הפיני יאן סיבליוס, יוקדש קונצרט ליצירותיו עם הכנר הסולן הפיני הידוע פטרי איבונן ובהשתתפות התזמורת הסימפונית ע"ש מנדי רודן, המקהלה הקאמרית שליד האקדמיה ותזמורת הנשיפה של קונסרבטוריון הסדנה בירושלים.

המרתון המסורתי של הפסטיבל, בניהולו המוזיקלי של גיל שוחט, יוקדש השנה לצ'ייקובסקי ולמלודיה הפולקלוריסטית ביצירתו. במשך חמש וחצי שעות יבוצעו קטעים מהיצירות "מפצח האגוזים", "היפיפייה הנמה", "יבגני אוייגין" ו"וריאציות רוקוקו". באולם ימק"א יופיע הסולן הפיני פטרי איבונן (כינור), שיבצע יצירות מאת פאול בן חיים, אאוליס סאלינן, דביוסי, פרוקופייב ועוד. באותו אולם יופיעו הווירטואוזים הרוסים הצעירים ויטלי וטוליה (סקסופון) ופיליפ קופצ'בסקי (פסנתר), שיבצעו קונצרט מיצירות ראוול, צ'ייקובסקי, שופן, קליקוביץ' וברהמס. בעין כרם תמשיך מסורת סופי השבוע של מוזיקה קאמרית במרכז עדן תמיר.

עוד בפסטיבל: הצגות לילדים בשיתוף המדיטק בחולון ומופעי חוצות פתוחים לקהל הרחב. בתחום המחירים הפסטיבל מצהיר על "תוכנית מחירים חברתית חדשה". בהתאם לכך נקבעו מחירי הכרטיסים על 80-195 שקלים, מלבד מופע הפתיחה. האם אכן מדובר ב"מחיר חברתי"? לא ממש, אבל מצד שני מופע איכותי, מרגש ומיוחד שווה כל סכום כמעט. בשנים האחרונות לא היו מופעים רבים כאלה. נקווה שהשנה, עם מינויו של המנהל האמנותי החדש, איציק ג'ולי, הפסטיבל יקיים את כל ההבטחות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן