Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 15.5.2015

אברהם אברהם חוזר, התבגרות עם הפרעה כפייתית מקורית, מדע בדיוני משובח במיוחד ועוד. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מלב אל לב / ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן מבחר מיצירותיו של הסופר והמשורר הלבנוני, שבעיקר בגלל שמו כנראה, זוהה לנצח עם ערביותו על אף שדמותו כאמן רב תחומי עוצבה בעיקר בארצות הברית ובאירופה. "מלב אל לב" מגיש תמונה רחבה של יצירתו העשירה של ג'ובראן, על שירתו ומשליו, מאפשר מבט מעמיק אל השפה העשירה ואל דמותו של מי שנחשב לפילוסוף לא פחות מאשר לכותב. ג'ובראן נחשב על ידי רבים לאחד ממבשרי העידן החדש בתפיסתו הרוחנית את החיים ואת מהותם וכאחת ההשפעות המרכזיות על כתיבתם של סופרי העידן החדש בגל שהגיע מאוחר יותר, שנים לאחר מותו ב-1931. בספר משולבים גם רישומים פרי ידו שאולי מגלים עוד משהו עליו כיוצר רב תחומי אבל גם חושפים מדוע זכור ג'ובראן ככותב ולא כצייר.. באחת הציטטות המפורסמות שלו שמייצגות גם את ההומניות ואהבת האדם שלו הוא מגיב על האמרה האמריקנית שמבקשת לא להעיר לעולם עבד ישן אלא אם כן הוא חולם על החופש, ומתקן: "אם תראו עבד ישן, העירו אותו והבהירו לו מהו החופש".

מלב אל לב מאת ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן, הוצאת אסטרולוג, תרגמו: יהושע בן ציון, איריס ברעם ואלישע בן מרדכי, 281 עמ'

 

השטן נמצא בפרטים הקטנים / ג'ניפר טרייג  ספרה הראשון של הסופרת היהודייה-אמריקאית הרואה אור בעברית ועוסק בגיל ההתבגרות שלה על כל נפלאותיו. מפעם לפעם ספר מתורגם עושה מסלול מעט שונה מזה המקובל ומגיע בעקבות שיגעון לדבר של אדם אחד. כך גם "השטן נמצא בפרטים הקטנים" שהמתרגמת שלו, איריס רילוב קראה אותו בשפת המקור והחליטה שהוא חייב לצאת גם בעברית. כאמור, עלית הספר נסובה סביב חייה של ג'ניפר המתבגרת הצעירה שסובלת מכמה וכמה הפרעות אבל בעיקר מהפרעה טורדנית כפייתית הנוגעת למנהגי הדת והאיסורים השונים. הפרעה כפייתית היא לשון המעטה ביחס למה שמעבירה ג'ניפר הצעירה את משפחתה ובעיקר את עצמה, כי אין לדעת מי נגע בכל דבר ומתי והאם אי פעם לא עבר או נגע או שפשף בטעות משהו שמזכיר חזיר למשל. שלא לדבר על גזירת כל אותיות ה' ממגזינים עיתונים וסתם עלונים כי לא יעלה על הדעת להשליך לפח את שם השם. טרייג חוזרת אל נעוריה כמעט בטבעיות ונשמעת לחלוטין כמו נערה מתבגרת שכותבת את הדברים בסמוך להתרחשותם. ההומור והשנינות שלה הופכים הכל להנאה גדולה אבל גם עלולים לשכנע מישהו שכל ה-OCD הזה זו חוויה לא רעה בכלל..

השטן נמצא בפרטים הקטנים מאת ג'ניפר טרייג, הוצאת דיונון, תרגמה מאנגלית: איריס רילוב, 251 עמ'

  

האיש שרצה לדעת הכל / דרור משעני הרומן השלישי של משעני הוא גם השלישי בסדרת החוקר אברהם אברהם והראשון הרואה אור ב"אחוזת בית" אחרי שנים ארוכות בהוצאת "כתר". אולי כדאי להתחיל דווקא מהסוף, עם השאלה המתבקשת של קוראים אפשריים שלא קראו את "תיק נעדר" ואת "אפשרות של אלימות", האם אפשר או כדאי לדלג עליהם ולהתחיל דווקא מזה החדש. אז קודם כל, כן, אפשר. אם כדאי, זו כבר שאלה מורכבת וסביר שהחוויה תהיה מושלמת יותר לאחר קריאה של השניים הראשונים. אוטוטו שבוע הספר כאן וסביר שאפשר יהיה  לסגור דיל טוב על שלושתם.. שני הספרים הראשונים בסדרה כבר תורגמו לשפות רבות ו"תיק נעדר" אף זיכה את משעני בפרס מרטין בק השבדי לרומן הבלשי המתורגם הטוב לשנת 2013. בנוסף התבשרנו רק לאחרונה כי "קשת" מפתחת בימים אלה סדרת מתח המבוססת על שני הספרים הללו והזכויות על "תיק נעדר" נרכשו על ידי במאי הקולנוע הצרפתי אריק זונקה. תעלומת הרצח הנוכחית מובילה את אברהם אברהם להתנגשות אפשרית עם הממונים עליו וגם אל מפגש עם מלי בנגטסון אליה הוא מגיע תוך כדי חקירה ומוצא עצמו נסחף אחר דמותה המרתקת וסיפור הטראומה האישית שחוותה.

האיש שרצה לדעת הכל מאת דרור משעני, הוצאת אחוזת בית, 245 עמ'

 

זולגות דמעותי, אמר השוטר / פיליפ ק' דיק  אחד מגדולי סופרי המדע הבדיוני שאמנם הלך לעולמו כבר לפני למעלה משלושים שנה אבל משפיע על רבים מאיתנו כצרכני תרבות, גם על אלו שלא שמעו את שמו מעולם. דיק, כמו סופרים גדולים רבים לפניו, זכה להכרה מועטה בלבד עד למותו וחלק ניכר מחייו הסתובב בעולם כשהוא טרוד בבעיות פרנסה קשות. לאחר מותו, כאמור, הוא זכה להכרה רחבה וחלק גדול מיצירותיו אף עובד לקולנוע ביניהם "זיכרון גורלי" ו"בליינד ראנר". "זולגות דמעותי, אמר השוטר" ראה אור בשנת 1975 אך נדמה שיכול היה להיכתב ממש בימים אלה. מנחה טלוויזיה מוכר מגלה יום בהיר אחד שהוא איננו, איש אינו מכיר עוד בקיומו. שמו נעלם ממאגרי הנתונים והוא הופך לפושע במדינה שבה חוסר זהות היא עבירה על החוק ומשטרה נמצאת בכל פינה (העלילה מתרחשת בארצות הברית אחרי מלחמת אזרחים שניה). כמו בספרים רבים אחרים שלו גם כאן עוסק דיק בשאלות של זהות מציאות ואשליה ואולי יותר מאלה, בגיבורים נרדפים, דוגמת דיק עצמו שסבל בחייו מתסביך רדיפה והאמין כי ה-ק.ג.ב וגורמים נוספים טומנים לו מלכודות כמעט בכל יום.

זולגות דמעותי, אמר השוטר מאת פיליפ ק' דיק, הוצאת כתר, תרגם מאנגלית: עמנואל לוטם, 271 עמ'

[related-posts title="'הַצָּעָה לְסֵפֶר'"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן