Skip to content

סופית: גלעד ארדן מחוץ לממשלה; סילבן שלום שר הפנים

גם אם יצליח נתניהו לסיים את הרכבת הממשלה הערב, וגם לאחר שהממשלה תושבע, צפויים לה קשיים ומכשולים משפטיים. בחוות דעת שפרסם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בעניינו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, נאמר כי הוא יתקשה להגן בבג"ץ על המינוי של השר המיועד, שריצה בעבר עונש מאסר. חוות דעת נוספת שהגיש היועץ המשפטי לממשלה לבג"ץ, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי דחייה של שעתיים ואחרי התרוצצות מביכה, שבמהלכה חילק בנימין נתניהו את התיקים לחברי הליכוד – הוצגה סוף סוף הממשלה בפני הכנסת. בתום התהליך המביך התברר סופית כי דווקא גלעד ארדן – שנשכב עבורו על הגדר במהלך כל מערכת הבחירות והתרוצץ בין אולפני הטלוויזיה, כדי להגן אישית עליו  על רעייתו, לאחר דו"ח מבקר המדינה על הבזבוזים בבתי ראש הממשלה – נשאר מחוץ לממשלה. סילבן שלום, שהתנדנד והתלבט במשך היומיים האחרונים, נשאר בסוף בממשלה בתפקיד שר הפנים.

נתניהו בנאום הצגת הממשלה. קרא לשינוי שיטת הבחירות (צילום: דוברות הכנסת)
נתניהו בנאום הצגת הממשלה. קרא לשינוי שיטת הבחירות (צילום: דוברות הכנסת)

מבוכה קשה נרשמה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שביקש להשביע את הממשלה הערב ב-7. השבעת הממשלה, אשר נועדה להתקיים ב-7 בערב, נדחתה בשעתיים, לשעה 9 בערב. נשיא המדינה, ראובן רובי ריבלין, שהגיע לכנסת כדי להשתתף באירוע החגיגי – עזב את הכנסת, חזר למשכנו ושב לכנסת למועד ההשבעה.

הפארסה בדרך להקמת הממשלה החלה עוד אתמול, כאשר החלה ההתרוצצות סביב חלוקת התיקים לשרי וחברי הכנסת של הליכוד. ההתרוצצות נמשכה עד לרגע האחרון ממש – ורק אז התברר סופית כי גלעד ארדן החליט להישאר מחוץ לממשלה.

וזאת התמונה המעודכנת, של שרי הממשלה: שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון; שר החינוך, נפתלי בנט; שר הכלכלה, אריה דרעי; שר האוצר, משה כחלון; שר הפנים, בני בגין, שר בלי תיק; סילבן שלום; שרת המשפטים, איילת שקד; שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט; שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ; שר האנרגיה והתשתיות, יובל שטייניץ; שרת התרבות והספורט, מירי רגב; שר התיירות וביטחון הפנים, יריב לוין; שר הדתות, דוד אזולאי; שר בלי תיק, אופיר אקוניס; שר המדע והטכנולוגיה, דני דנון; שר הרווחה והשירותים החברתיים, חיים כץ. שר הקליטה, זאב אלקין; השר להגנת הסביבה, אבי גבאי; שר החקלאות, אורי אריאל; גילה גמליאל תהיה השרה לשוויון מגדרי, שוויון המיעוטים וקידום הצעירים והאזרחים הוותיקים. גמליאל תהיה גם חברה בקבינט הכלכלי-חברתי ובוועדת השרים לחקיקה.

ח"כ איוב קרא ב"הדסה" (צילום: קבוצת עיתונאים רוטרניק)
ח"כ איוב קרא ב"הדסה" (צילום: קבוצת עיתונאים רוטרניק)

 נתניהו ביקש בתחילה למנות את אופיר אקוניס לשר במשרד התקשורת, אולם מינוי זה נפסל מסיבות משפטיות, משום שחוקים לא ניתן למנות שר במשרד ממשלתי, ללא סמכויות – כפי שביקש נתניהו לעשות. בסופו של דבר מונה אקוניס, כאמור, לשר בלי תיק. אולם בהבהרה שפרסמה דוברות הליכוד נאמר כי "בסיום שנה זו יתחלפו חברי הכנסת הנגבי ואקוניס בתפקידיהם, וח״כ צחי הנגבי ימונה לשר בממשלה".

בנוסף לכך, מונתה ח"כ ציפי חוטובלי כסגנית שר החוץ, ללא שר מעליה. ח"כ יעקב ליצמן מונה לסגן שר הבריאות; משולם נהרי – סגן שר החינוך וח"כ איוב קרא, שסביבו התרחשה היום דרמה כאשר פונה לבית החולים הדסה בעקבות חשש לאירוע לב, חזר לקראת ערב לכנסת. קרא אמר, לאחר שנפגש עם ראש הממשלה, כי הוא יהיה סגן שר במעמד שר לשיתוף פעולה אזורי וממונה על הרשויות הדרוזיות. לח"כ אברהם דיכטר הוצע להיות סגן שר הביטחון, אך הוא דחה את ההצעה.

ח"כ ג'מאל זחלקה מורחק מאולם המליאה (צילום: דוברות הכנסת)
ח"כ ג'מאל זחלקה מורחק מאולם המליאה (צילום: דוברות הכנסת)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג בפני מליאת הכנסת את ממשלתו החדשה ואת קווי היסוד שלה, כשנאומו מופסק כל הזמן בקולות צחוק, בצעקות ובקריאות ביניים. חברי הכנסת  מסעוד גנאים, ג'מאל זחאלקה, ובאסל גטאס הוצאו מן האולם לאחר שנקראו לסדר שלוש פעמים תוך כדי שהזכירו לנתניהו את אמירתו ערב הבחירות על נהירת הערבים לקלפיות."הערב בעזרת השם נקים ממשלה בישראל, נשמור על הביטחון, נחתור לשלום, נפתח את הכלכלה ונצמצם את הפערים בחברה ונעשה את כל זה לטובת כל אזרחי ישראל", אמר נתניהו.

נתניהו המשיך בדבריו: "התוצאות של הבחירות היו חדות מאוד, הליכוד קיבל 30 מנדטים, המחנה הלאומי קיבל 67 מנדטים וזה היה מובהק ברור וחד משמעי. אבל מיד עם סיום הבחירות התחיל תהליך לא פחות ברור של עיוות רצון הבוחר, שהתאפשר בגלל שיטת הממשל שלנו. זה קרה למשל כשלקחו 6 קולות והעבירו אותם מצד אחד לצד אחר.

"הדבר הזה מעודד דרישות מופרזות גם מצד מפלגות וגם מצד יחידים. כל אחד מבין שבמצב הזה שממשלות חוזרות אליו פעם אחר פעם, כל שנתיים בממוצע ישראל מחליפה ממשלה. השיטה הזו חייבת להיות מוחלפת", אמר נתניהו. "אני משאיר את הדלת פתוחה להרחבת הממשלה משני טעמים. הראשון כי אני חושב שהמדינה זקוקה לזה, והשני הוא משום שהדרך הזו היא הדרך היחידה לעשות את התיקון ולשנות את השיטה שמחזרת את המפלגות הגדולות ואת ראש הממשלה".

ראש הממשלה המשיך ואמר: "אני משער שיו"ר האופוזיציה יגיד שהוא לא יכנס לממשלה אבל אנחנו צריכים לחבור יחד ולשנות את השיטה. אני חושב שרוב אזרחי ישראל מבינים את מה שאמרתי עכשיו. הם מבינים שטובת המדינה מחייבת שינוי שיטת ממשל, זה משרת את המדינה. אני מקווה שהדברים שלי חודרים ללב וגם לשכל".

"הקמת קרקס. ממשלת חטוף כפי יכולתך". ח"כ יצחק הרצוג (צילום: דוברות הכנסת)
"הקמת קרקס. ממשלת חטוף כפי יכולתך". ח"כ יצחק הרצוג (צילום: דוברות הכנסת)

ראש הממשלה, השמיע גם קריאה "לחברי גלעד ארדן" לשקול מחדש את אי הצטרפותו לממשלה "וזה כמובן יחייב שינוי בהרכב הממשלה הנוכחי".

יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג, תקף בחריפות את ראש הממשלה ואת דרכו. "יום השבעת ממשלה חדשה הוא בדרך כלל יום חג לדמוקרטיה ולמדינה", אמר. "לצערי היום איננו יום חג ושמחה. העם מביט בממשלה זו אינה הממשלה שהעם רצה וגם לא הממשלה שחצי העם רצה".

הרצוג פנה ישירות לראש הממשלה נתניהו: "השותפים הטבעיים כייסו אותך. הקמת קרקס. ממשלת חטוף כפי יכולתך, על חודו של קול. למטרה אחת – שתמשיך ותשרוד בכיסא ראש הממשלה. זו ממשלה בלי חזון, בלי קווי יסוד אמיתיים, בלי תוכנית עבודה, בלי תקווה.

"הבחירות מאחורינו. נותרנו לאסוף את השברים. מופע ההיסטריה שלך ביום הבחירות לא יישכח", המשיך הרצוג ותקף. "הסתה והמדנים כנגד 20% מאזרחי המדינה יישארו צלקת מבישה. השמעת דברים שאסור לרא ממשלה לומר לאזרחי ישראל. התנצלת מהפה ולחוץ. מההדר הבית"רי לא נותר רגב על רגב. זאב ז'בוטינסקי היה מתביישים מנחם בגין. ניצחת בכל מחיר והקמת ממשלה בכל מחיר, הכל כדי שתישאר על הכיסא עוד ועוד ועוד ואחריך המבול".

עוד אמר הרצוג לנתניהו: "אם תרים יד על בג"ץ תמצא אותי מולך ומחנה גדול מאחורי. אם תרים יד על התקשורת שבגין שמר על עצמאותה, תמצא אותי מולך ואם תרים יד על מיעוטים ותדבר אליהם כפי שדיברת לפני פתיחת הקלפיות, לא ניתן לך לפגוע במורשת הנביאים".

ח"כ הרצוג פנה לגם לשר האוצר כחלון וקרא לו לפרוש מן הממשלה, שבה לא יצליח להגשים את תוכניתו הכלכלית. "שים לזה סוף כבר בהתחלה", אמר.

ח"כ אביגדור ליברמן: "עברתי בעיון רב על קווי היסוד של הממשלה המוצגת כאן ואני יכול להגיד לכם בבטחון מלא, עם חותמת, שהממשלה הזו ראויה להיקרא ממשלת כלאם פאדי – ממשלת הכל דיבורים, אני מציע שהממשלה הזו תאמץ את השיר הצרפתי ״פארולה פארולה״ כשיר הנושא שלה.

שמעתי אתמול את חברי זאב אלקין מדבר על ממשלת ימין לאומית. אז אני רוצה להגיד לך ידידי זאב: כמי שחובש כיפה אתה חייב להפנים שבמקרה הזה לקרוא לממשלה שקמה כאן ממשלת ימין זה ממש חילול השם…"

גם אם יצליח נתניהו לסיים את הרכבת הממשלה הערב, וגם לאחר שהממשלה תושבע, צפויים לה קשיים ומכשולים משפטיים. בחוות דעת שפרסם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בעניינו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, נאמר כי הוא יתקשה להגן בבג"ץ על המינוי של השר המיועד, שריצה בעבר עונש מאסר.

בחוות דעת מפורטת שכתב, נאמר כי ניתן לפרש את המצב המשפטי ככזה שאינו מציב מניעה משפטית למינויו של דרעי לשר – אך יחד עם זאת "מדובר בהחלטה המעוררת קשיים משפטיים, וזאת נוכח עברו הפלילי המכביד של דרעי והפגיעה באמון הציבור ובטוהר מידותיו של השלטון ובתקינות פעילותו, אשר עלולה להיגרם עקב מינויו של דרעי לשר".

חוות דעת נוספת שהגיש היועץ המשפטי לממשלה לבג"ץ, בתגובה לעתירה שהגישה ח"כ זהבה גלאון, נאמר כי אחד מסעיפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לבית היהודי, הנוגע לחטיבה להתיישבות, סותר את ההנחיות המשפטיות של היועץ המשפטי לממשלה – ולפיכך ההסכמות שבו אינן ניתנות ליישום.

1 Comment

  1. גידי
    15 במאי 2015 @ 7:54

    שמעתי אתמול את הרצוג בנאום נרגש של מי ששכח שהפסיד. נאום בלי כבוד והדר, בלי הבנה בדמוקרטיה ובתהליך שהעם בו החליט.יצא לו הבוזי וזה למעשה לא נאום נגד נתניהו, למי שמבין זה נאום נגד לפיד שכבר לוקח אותו בהליכה על תפקיד דובר ומוביל האופוזיציה.
    למעשה נתניהו במצב הבעייתי והקשה של שיטת הממשל הוציא את המקסימום והרכיב ממשלה.כל אחד אחר היה מתקשה מי פחות מי יותר.
    אני לא רואה אופוזיציה הומוגנית , גלאון ליברמן וערבים כמה דבק יש שם .?שמעתי פרשנים בכירים שאמרו שאם שר אחד בחול כבר יש בעיה ויהיה מחטף ,מה באופוזיציה לא נוסעים לחול ,לא חולים, חברים כל טריק שיעשו האופוזיציה יכולים גם הקואליציה לעשות.יהיה מעניין.
    נראה שהקואליציה יותר דביקה והומוגנית והשנאה לחרדים למזרחיים ולליכוד יגרמו לממשלה לשרוד יותר מכל התחזיות של ה"פרשנים".
    "ואף על פי כן נוע תנוע"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן