Skip to content

עשרה מיליון בני אדם בסכנת רעב במערב אפריקה

משבר מזון מתפשט ברחבי ניז'ר בעקבות בצורת מתמשכת ומלחמת אזרחים. ארגוני הסיוע חוששים שהמצב ידרדר במהירות. גם במאלי, בצ'אד, במאוריטניה ובבורקינה פאסו הוכרז על מצב חירום מאת גרשון גירון איזור הסהל גווע ברעב. כמעט במחצית ניז'ר אין די מזון. 5.4 מיליון בני אדם הנאבקים לחיות הם חלק ממשבר רחב יותר המקיף 10 מיליון בני אדם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משבר מזון מתפשט ברחבי ניז'ר בעקבות בצורת מתמשכת ומלחמת אזרחים. ארגוני הסיוע חוששים שהמצב ידרדר במהירות. גם במאלי, בצ'אד, במאוריטניה ובבורקינה פאסו הוכרז על מצב חירום

מאת גרשון גירון

איזור הסהל גווע ברעב. כמעט במחצית ניז'ר אין די מזון. 5.4 מיליון בני אדם הנאבקים לחיות הם חלק ממשבר רחב יותר המקיף 10 מיליון בני אדם לרוחב האזור, המשתרע דרומית למדבר סהרה. כך מדווחת רשת CNN.

זו הפעם השלישית בעשור שתושבי האזור הזה מתמודדים עם מחסור קשה במזון. הבעיה, שמקורה בבצורת ובמחירי מזון גבוהים, הופכת קשה יותר בשל העימות המתמשך במאלי, בין הצבא למורדי הטוארג, שאילץ רבים להימלט למדינות השכנות. מדינות אלה – ניז'ר, מאלי, צ'אד, בורקינה פאסו ומאוריטניה – ניצבות כולן בפני רעב. כל חמש הממשלות המושלות בהן הכריזו על מצב חירום.

הרעב מגרש העירה
הרעב מגרש העירה. פליטי בצורת בדרכי המדבר בניז'ר

"אנו המתגוררים בעיר רואים את סימני המשבר הראשונים מתפשטים ברחבי המדינה. ראינו זאת קודם לכן. זה התחיל, וזה מתקדם במהירות", כך כתב הוואה לנקואנדה, מנהל בארגון הסיוע Care, בבלוג שהוא מפרסם מבירת ניז'ר, ניאמי.

השלב הראשון של הרעב מגרש את הכפריים העירה; בשלב השני נשמעות נקישות בדלתות, כתב לנקואנדה ובפתח עמדי פליטים המתחננים למזון. בסופו של דבר בשלב השלישי, המשיך לנקואנדה, אנשים לא מבקשים יותר. "אתה מתעורר ויוצא החוצה בבוקר, ומוצא משפחה ישנה על סף דלתך. הם לא מבקשים כלום, רק מתבוננים בך, בתחינה".

Care וארגוני סיוע אחרים חוששים שניז'ר נמצאת כבר בשלב הראשון של המשבר. בניז'ר, אנשים תלויים למחייתם ביבולים ובבעלי חיים. הם רגילים לחיות על סף רעב. בכל שנה, החיים הם הימור. בחודשי היובש הם מתכוננים למה שמכונה "העונה השחונה". בתקופה זו הם אוכלים אחת ליום או אפילו אחת ל-36 שעות. קסנדרה נלסון, דוברת ארגון הסיוע "מרסי קורפס" אומרת כי זהו רק קצה הקרחון. לרוב, אמרה נלסון לרשת CNN, העונה השחונה מתחילה במאי. השנה היא כבר כאן, הרבה קודם לכן – והיא קטלנית. "הגשמים אחרו לבוא והארבה והצרצרים הזיקו ליבולים. היבול הבא צפוי רק באוקטובר. אנשים נואשים יותר מיום ליום", אמרה נלסון.

השבוע הגיעה לניז'ר משלחת מטעם האו"ם לאמוד את המצב המידרדר. "אנו יודעים מה עומד בפתח, ואנו יודעים מה יש לעשות כדי להציל חיים", אמרה ואלרי איימוס, מתאמת סיוע החירום של האו"ם, "אף שאיננו יכולים למנוע את המשבר, אנו נוקטים צעדים כדי למנוע קטסטרופה". לדבריה, ארגוני הסיוע הבינלאומיים מצויים במשבר כספי. הם זקוקים ל-725 מיליון דולרים כדי להתמודד עם המשבר, אך התרומות שהגיעו עד כה מסתכמות ב-135 מיליון דולרים.

טיפות מים אחרונות מוואדי חרב
חופרים טיפות מים אחרונות מוואדי חרב. כך מתמודדים עם הבצורת ועם מכת הארבה

"סוכנות המזון העולמית" של האו"ם (WFP) אומרת כי כרגע עומדים לרשותה כמויות מזון המספיקות להאכלת שני מיליון בני אדם בסהל במשך חודשיים. היא מקווה להגיע לאפשרות להאכיל שמונה מיליון תושבים במהלך החודשים הבאים.

דיז'ה אוסמנה, אם ניז'רית מוכת יאוש, אמרה לאנשי ארגון הרווחה Care שהיא מנסה לא לחשוב על שלושת התינוקות שאיבדה בשנות הבצורת הקודמות, אך היא כבר מזהה את כל סימני הרעב הנוראים בבנה בן החודשיים, עבדולהאדי, הממתין שיאכילו אותו. היא הניחה את תינוקה על חזה אך בשדיה אין חלב. "עדיין לא אכלתי היום", סיכמה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן