Skip to content

המדריך למהפכה. מאת בנימין נתניהו

כל הפיכה מתחילה בהשתלטות של המורדים על אמצעי התקשורת. כי כידוע, המדיה היא המסר. ועל כן, סדרת פעולות ההשתלטות של בנימין נתניהו על כל מרכיבי התקשורת, הן הפיכה אזרחית לכל דבר. זו אולי הפעם הראשונה שבה השלטון משתלט על החברה שהוא עצמו נבחר לשלוט בה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בנימין נתניהו, האיש של האתמול, מתהדר שוב ושוב בעובדה שאביו היה היסטוריון כביר שהממסד האקדמי הדיר והפלה; אבל גם על עצמו הוא חושב ומדבר בסופרלטיבים גרנדיוזיים, פנטסטיים, פנטזיונריים, שכמו הועתקו מתרגומים זולים של מרכבות האלים, של מלחמות העולמות, של מלחמות העולם. מבחינתו, הוא איש היסטורי. לא פחות.

תקשורת, תדמית, מדיה, מסרים. נתניהו (צילום ארכיון: דן בר דוב)

ובהיותו איש האתמול, הוא שבוי – ממש אובססיסי – בתיאוריית השליטה של האליטות בכל תחומי החיים כאן. האליטה האקדמית (בשם אביו המנוח, שכל חייו טען לקיפוח והדרה), האליטה המשפטית (רודפים אותו, תופרים לו תיקים, נוהגים בו וברעייתו בחוסר הגינות משווע ביחס לכל קודמיו ויורשיו) – ובעיקר הוא שבוי בתיאוריות אימפריות הרוע של ה"תקשורת". זה הוא ומשפחתו נגד של האליטה התקשורתית. מבחינתו, כל התקשורת שמאלנית והיא נשלטת בידי האליטות השנואות. הבולשביקיות. כל העיתונאים רוקדים לצלילי חלילו של השטן ארנון מוזס. בעוד שמנחם בגין כעס (ועשה הון פוליטי ופופוליסטי) מאיזו עווית צינית בזווית פיו של מר טלוויזיה חיים יבין – נתניהו נכנס לאמוק למראה כל כותרת, כל ציטוט, כל חשיפה, כל מאמר, ידיעה, דיווח, שהוא בטוח שהוכתבו – מילה במילה – מהלשכה המסוגרת בדרך מנחם בגין.

בנימין נתניהו, היסטוריון חובב ובנו של היסטוריון מדופלם, יודע שאקורד הפתיחה בכל הפיכה – אזרחית ובוודאי צבאית – מתחילה בהשתלטות על אמצעי התקשורת: הטלוויזיה, הרדיו, העיתונים. וככזה, הוא סימן את המטרות ועובד לפי תוכנית אורנים גדול: את ממשלתו הקודמת הוא פירק והקדים את הבחירות בגלל הצעת חוק (שבסך הכל עברה בקריאה טרומית, ובכלל עסקה בהפצת עיתונים בחינם);  לכאורה בפקודת פטרונו (או גרוע מכך – בשליחות מטעם עצמו), המו"ל של העיתון הנפוץ ביותר במדינה; והעיתון עצמו, שהוקם לפני יותר מ-7 שנים לשם הנצחת שלטונו של הראש, מתמקד על הדרך – בשיטתיות ובנחישות – במשימת החיסול של ידיעות אחרונות ומוזס.

נתניהו דאג לשליטה מלאה התקשורת ומשרד התקשורת (כולל סעיף מיוחד ותקדימי בהסכמים הקואליציוניים), על רשות השידור (על מנהליה ובכיריה) ומשם הדרך קצרה לשליטה והפחדה של מערכות החדשות של ערוץ 1 בטלוויזיה ורשת ב' ברדיו; את ערוץ 10 וחברת החדשות הנשכנית (יחסית) שלו הוא מחזיק קצר באמצעות דרישות רגולטוריות דווקניות, נקמניות ואנטי דמוקרטיות; בעוד שחברת החדשות של ערוץ 2 ממילא שייכת לאותו קו כלכלי וחברתי של הראש, בהיותה ממומנת בידי בעלי ההון (בעל השליטה בערוץ 2  מחזיק במקביל בשליטה בערוץ מוביל ובבנק גדול). ואם זה לא מספיק, אז גם על ערוץ 2 הוא מאיים בפיצול, החלשה ונטרול.

אז עם מה נשארנו? אה כן, הדבר הבלתי מחונך הזה, הבלתי נשלט לכאורה, המכונה "הרשת". רשת האינטרנט. ובכן, גם המשלט הזה בידיו. הפעם באמצעות ידידו הטוב, בעל השליטה בבזק (תשתיות) וגם בתוכן (דרך וואלה! – הפורטל הוותיק, הגדול והחזק ביותר באינטרנט הישראלי, שאינו בשליטת נוני מוזס). האינטרסים הכלכליים של שאול אלוביץ, בעל השליטה ביורוקום, בזק (ודרכה בחברת הלווין יס), וואלה! ועוד, הם רק חלק מהסיפור. תגידו, הכל עסקים וכסף – מותר לבעל הון להיאבק באמצעים חוקיים נגד פגיעה בחברות שבשליטתו, בהונו וברווחיו. אלא שהמקרה הזה שונה: במקרה הזה, מי ששולט בתשתיות (בזק) ושם רגל גסה על התוכן (וואלה!) – שולט בנרטיב. ובפועל הוא מונופול דורסני. בלתי חוקי בעליל. כאן בדיוק מתבקשת הפרדה, גילוי נאות, הכרזה רגולטורית על ניגודי עניינים, אינטרסים צולבים ומה לא. אבל לא. אין אף אחד כאן שיכול וגם רוצה לעצור את הגלגל הזה.

ושיהיה ברור, כאן לא מדובר על האינטרנט במובן הקלאסי שלו. הפורטלים המובילים היום עוסקים בכל ספקטרום תקשורת ההמונים: טלוויזיה, רדיו, תוכן כתוב, תוכן אינטראקטיבי, דואר אלקטרוני, חיפוש, קידום, לוחות ומה לא. זאת ועוד: אלוביץ', כמו נתניהו, יודע שהעתיד יהיה כולו וובי; שכבר היום קווי הטלפון  הנייחים נופלים במספריהם מהקווים הסלולריים; שדורות של צעירים כלל אינם מחזיקים קווים נייחים; ובאותה הרוח בדיוק, צורכים את הטלוויזיה שלהם דרך הרשת. אז אולי מסעודה מנתיבות וגם כותב שורות אלה מהשרון עדיין ישלמו בעשור הקרוב על קווים נייחים וטלוויזיה בכבלים או בלוויין, אבל העתיד שייך לממשקים רשתיים, סלולריים וניידים.

ובתמצית, זה הסיפור כולו: שליטה אבסולוטית על מקורות המידע וערוצי התקשורת. ישראל היום בפרינט; המחוקק (ומי כמו שרת המשפטים איילת שקד – שרק לפני כמה שנים יצאה במסע צלב לסגירת גל"צ – תתגייס למשימה בהתלהבות) באמצעות הרגולציה על ערוצי הטלוויזיה המסחריים; משרד התקשורת ורשות השידור על השידור הציבורי; ועכשיו גם האינטרנט: חברת בזק על הצינור ופורטל וואלה! על מה שיעבור בו.

תגידו: עדיין יש פייסבוק, טוויטר, בלוגים, עיתוני רשת עצמאיים; מי יכול לעצור אותם? ובכן, לא. ממש לא. באמצעות חקיקה דרקונית (שבחלקה כבר קיימת, בועטת ונושכת), הכל מבוקר, מנוטר ומאוים. כל ידיעה, כל דעה, כל חשיפה, כל ניסיון לגרד את פני השטח, ייתקלו (ובעצם כבר נתקלים) בידו הכבדה של השלטון: באמצעות המשטרה, בסיוע המערכת המשפטית, באיומי תביעה מטעמם של נבחרי ופקידי ציבור, באיומי סגירה, עיקול, מעצר, מאסר. וזה לא תיאורטי: תביעות נזיקים ותביעות לשון הרע כבר הוגשו לבתי המשפט. ומי שלא התנסה בזה, כדאי שיידע: זה לא משחק. זה מפחיד,  זה מאוד יקר. וזה בעיקר מרתיע. משתיק. משתק.

הדמוקרטיה וחופש הביטוי במדינת ישראל נרמסים ברגל גסה בשעה שאנחנו כותבים וקוראים את המילים האלה. ההפיכה כבר כאן. ולמרבה האירוניה והאימה, היא מבוצעת בידי השלטון עצמו.

 

[related-posts title="מדבר אל הקיר – מאמרים קודמים"]

 

 

4 Comments

  1. גידי
    20 במאי 2015 @ 7:48

    מיד לאחר הבחירות ישבו "בכירי העיתונאים והתקשורת "המומים ונרעשים והכו על חטא היוהרה . כולם שהיו בטוחים במפלתו של הליכוד היו המומים כואבים ומדוכאים.ובצד המקצועי אמרו איך לא ראינו? איך טעינו ?למה הרגש גבר על השכל…!?
    כל מי שעושה הפקת לקחים מבין שהתקשורת שמאלנית וחלקה קיצונית(פרט לישראל היום) והם אלה שהמליכו את נתניהו והימין . הם אלה שכל כתבה שלהם בגנות נתניהו ,המתנחלים,שרה,ודתיים הוסיפו מצביעים לימין.זאת עובדה שגם בבועה שלהם בת"א היום מתחילים להבין.
    ההסבר פשוט התקשורת כפי שהיא היום זה הכוח של הליכוד והימין ,אפשר לאיים עליו ,להשתמש בו אך לא להשתלט.
    לכן ביבי שרוצה "שליטה בתקשורת" וטובי שכח לציין, לא סגר את ערוץ 10 ולא יסגור. המהפכה כבר פה מזמן לכן הליכוד והימין מנצחים.!!!
    אתה הבנת את זה ,הבנת מי חי את האתמול טובי?

    • טום
      20 במאי 2015 @ 13:49

      במדינה בה מרבית האנשים מספיק דבילים כדי לרצות שישלוט בהם "אבא,מלך, רודן (סטאלין?)" אין מקום לחשיבה אחרת, אין מקום לפלורליזם, אין מקום לקדמה.

      היהודים אינם "העם הנבחר" אלא ה"עם הנכחד" ומי האויב הכי גדול שלו אם לא הוא עצמו?

      מספיק לבדוק מי מצביעי הליכוד ומה תרומתם של"מוצאם" לאנושות כדי להבין את העתיד.

      • גורן
        21 במאי 2015 @ 7:21

        טום דבריך מריחים גזענותו כמו כל איש שמאל המכבד את עצמו גם יהירות בקשר למצביעי הליכוד מי אמר שמצבעי הליכוד הם רק מזרחים? עכשיו תאמר אני צינתי באיזה מקום מזרחים?? אבל לא צריך להיות חכם כדאי להבין את כוונותיך אני מכיר מאות כאלה שאינם מזרחים שהצביעו ליכוד ביניהם רופאים מהנדסים ושאר מקצעות חופשים בקשר למי האויב הכי גדול שלו אם לא הוא עצמו בזה אני מסכים אתך עשרות אנשי שמאל קוראים לעולם להחרים את המדינה בכלכלה באומנות ובתוצרת חלקם אפילו מוכנים לוותר על המדינה וטוענים שאין עם יהודי

      • גידי
        21 במאי 2015 @ 7:57

        טום .
        אתה אינטליגנט ,יודע להתנסח,עצמאי ,נאור,נבון ,ותורם לחברה כמה יפה אמרת כל מילה בסלע. אני מעריץ אותך.
        כבר יותר מאלפיים שנה היהודים מכחידים את עצמם ולא נגמר…
        כדי לזרז את היותנו עם נכחד אולי תעזור קצת ותירה לעצמך בראש !?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן