Skip to content

ברק: הידברות עם אבו מאזן או צעדים חד צדדיים להתנתקות

"ההתפרצות של אינתיפאדת אל-אקצה קרתה משום שאנחנו, באותה עת, שלטנו על הפלסטינים בניגוד לרצונם במשך 32 שנה. מי שחושב שאפשר להמשיך לשלוט עוד 32 שנה בלי שיהיו התפרצויות - הוא חי בעולם פנימי של אשליה. אין לו חיבור למציאות"; "יש אינטרס עמוק, משותף, לנו ולעולם הערבי המתון להגיע להסדרים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, קורא להידברות ישירה עם אבו מאזן – ואם לא, "לשקול בכל הרצינות את הצעדים החד צדדיים שנדרשים כדי ליצור מצב אל-חזור של התנתקות מהפלסטינים". ברק אמר זאת היום בראיון מקיף בגלי צה"ל, לספי עובדיה וליועז הנדל, לציון 15 שנים לנסיגת צה"ל מלבנון. ברק – שכראש ממשלה הוביל את הנסיגה מלבנון – נשמע מודאג מהיעדר היוזמה מצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתהליך השלום מול הפלסטינים ומתח ביקורת על התנהלותו.

"לסמן גבול שבתוכו יש לנו רוב יהודי לדורות". אהוד ברק (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)
"לסמן גבול שבתוכו יש לנו רוב יהודי לדורות". אהוד ברק (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)

"יש אינטרס עמוק, משותף, לנו ולעולם הערבי המתון להגיע להסדרים", אמר ברק. "המרכז של האינטרס המשותף זה היחס לטרור הרדיקלי המוסלמי והיחס לכוונות הגרעיניות וההגמוניות של איראן. אבל אין שום סיכוי, וזו אשליה מוחלטת לחשוב, שאפשר להניע את שיתוף הפעולה הזה על ידי שמפעם לפעם נגיד למוגריני או למישהו שאנחנו מעוניינים, אבל לא נבין שתנאי הכרחי להצפת האינטרס המשותף הוא נכונותו לדון ברצינות בעניין הפלסטיני".

ברק קרא להידברות עם אבו מאזן. "אני מכיר את אבו מאזן ואני מכיר את יורשיו, ואני אומר שאנחנו צריכים לנסות לפתור את זה איתם, ואם לא – לשקול בכל הרצינות את הצעדים החד צדדיים שנדרשים כדי ליצור מצב אל-חזור של התנתקות מהפלסטינים". במקרה של נקיטת צעדים חד צדדיים קרא ברק, "לסמן גבול בתוך ארץ ישראל שכולל כמובן את גושי הישובים ואת כל השכונות בירושלים, את הנוכחות הצבאית על נהר הירדן שבתוכו יש לנו רוב יהודי לדורות, שעונה על צרכי הביטחון. ובצידו אחר תקום מדינה פלסטינית עצמאית".

ברק סיפר בראיון  על מאמציו להביא להסכם עם ערפאת, בקמפ דיוויד, בקיץ 2000, לפני פרוץ "אינתיפאדת אל אקצה". "אני וקלינטון שמנו הצעה על השולחן, מרחיקת לכת, ואמרנו לערפאת 'אנחנו מציפם שתיקח אותה כבסיס לדיון'. הוא סירב, הוא דחה את זה. עם עראפת, באותה עת, לא היה לנו בן שיח, לא היה פרטנר. אני אמרתי אז אחרי קמפ דיוויד שגם אם זה יקח 50 שנים, בסופו של דבר אם נגיע, ואני מקווה שנגיע, להסדר – הפלסטינים יצטרכו זכוכית מגדלת כדי לראות את ההבדלים בין מה שעמד על השולחן בשנת 2000 לבין מה שיוסכם בסוף", אמר ברק.

ברק התייחס לטענה שהנסיגה מלבנון הפגינה חולשה שהובילה לפרוץ אינתיפאדת אל-אקצה בזמן כהונתו. "מישהו חושב באמת שאילו אנחנו היינו נשארים בלבנון בלי שזה משרת שום מטרה שלנו וקוברים שמה 20-25 בחורים כל שנה, אז התנועה הלאומית הפלסטינית הייתה אומרת 'אנחנו נעיז בכלל להרים את הראש, תראו איך שהישראלים יושבים בלבנון'? זה פשוט הזוי", אמר.

"ההתפרצות של אינתיפאדת אל-אקצה קרתה משום שאנחנו באותה עת שלטנו על הפלסטינים בניגוד לרצונם במשך 32 שנה. מי שחושב שאפשר להמשיך לשלוט עוד 32 שנה בלי שיהיו התפרצויות – הוא חי בעולם פנימי של אשליה. אין לו חיבור למציאות", אמר.

לצד הנסיגה מלבנון, ברק העריך כי בעתיד גם ההתנתקות תיתפס בציבור כמהלך חיובי. "עוד עשר שנים גם ההתנקות תיראה מהלך יותר חיובי מאשר לפני". עם זאת הוא מתח ביקורת על התנהלותה וביצועה: "כל הטיפול בתושבים לא הוכן בצורה נכונה. הוא היה מאולתר ולא מתאים. מדינת ישראל יכולה לבנות יישובים מכובדים, ושלא יהיה מצב שאחרי 10 שנים הם עוד זרוקים שם בקרווילות בניצנים".

הוא התייחס גם לממשלה החדשה שנבחרה. "יש לה אחריות, ואני מקווה שהיא תעמוד בה ותפעל לקדם את העניינים של ישראל. בסופו של דבר, חלק מהאבחנות של הממשלה הזאת על המצב הם נכונות. יש פה באמת מצב מאוד מסובך מסביבנו. המסקנות הם בחלקן תלושות לחלוטין מהמציאות, זו הבעיה". על הסיכוי לממשלת אחדות: "יש למפלגת העבודה יושב ראש נבחר, אני מניח שראש ממשלה יודע את הטלפון שלו. אני מניח ששניהם שוקלים אם צריך או לא צריך לעשות, והם כרגע נבחרו והם צריכים להוביל – או שכן או שלא".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן