Skip to content

ריבלין: "החרם האקדמי – איום אסטרטגי מהמעלה הראשונה"

במפגש עם ראשי האוניברסיטאות אמר עוד נשיא המדינה: ״המאבק בחרם האקדמי הוא נושא אסטרטגי ואדאג להעבירו לכל המערכות הרלוונטיות ברמת היחסים הבינלאומיים והן מול מוסדות אחרים. אני רואה עצמי חייל שלכם במאבק זה ואמשיך לפגוש אתכם בנושא גם בעתיד״.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"החרם האקדמי- איום אסטרטגי מהמעלה הראשונה". כך אומר נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין במפגש שקיים היום עם ראשי ועד ראשי האוניברסיטאות.

במפגש עם הנשיא הציגו ראשי האוניברסיטאות את ההשלכות החמורות של החרמות האקדמיים נגד ישראל: חוקרים ישראלים אינם מתקדמים בדרגה, ירידה משמעותית בשיתוף פעולה במחקרים מדעיים עם חברות בינלאומיות החוששות שיחרימו את מוצריהן; מאמרים שלא מתקבלים לכתבי עת;  לחץ עצום מצד ארגוני הסטודנטים על ראשי האקדמיה בעולם להחרמת האקדמיה הישראלית – ועוד.

ריבלין במפגש עם ראשי האוניברסיטאות (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
ריבלין במפגש עם ראשי האוניברסיטאות (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

במהלך הפגישה אמר הנשיא: "לאחרונה פגשתי מספר לא מועט ממנהיגי העולם והבעתי בפניהם את חרדתי על האופן שבו העולם הנאור מדבר על חופש אקדמי ובאותה עת מערב בו אקדמיה ופוליטיקה. לא חשבתי שתהיה סכנה אמתית לאקדמיה הישראלית אבל האווירה בעולם משתנה ויוצרת מצב שאי אפשר שלא להתייחס לנושא הזה כאיום אסטרטגי מהמעלה הראשונה".

פרופסור פרץ לביא, יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות הסביר לנשיא: "עוד אפשר לעצור את כדור השלג, אבל אנחנו בדקה התשעים. עלינו להתגייס ולעצור את התהליך במדינות אירופה וגם בארה"ב. ארגוני סטודנטים אנטי ישראליים היו בעבר מעטים מאוד והיום הם בכל האוניברסיטאות המובילות. פנינו אליך כדי להציב את הבעיה על סדר היום".

פרופסור רות ארנון, נשיאת האקדמיה למדעים, ביקשה להוסיף: "אין להתעלם מהעובדה שיש ל-BDS הרבה יחסי ציבור לחרם, התנועה ממומנת היטב ופעילה מאוד בהרבה אוניברסיטאות שפועלות נמרצות לדה לגיטימציה של ישראל ושל האקדמיה הישראלית בפרט. מעשית עדיין לא רואים את השפעות החרם, אבל אין ספק שיהיה חמור יותר בעתיד".

פורפסור מנחם בן ששון, נשיא האוניברסיטה העברית, פנה בבקשה לנשיא: "החרם הוא חרם "שותק", הוא איננו מוכרז באופן רשמי ולכן עד עתה נעשתה העבודה המשמעותית מאחורי הקלעים מול ראשי האוניברסיטאות בחו"ל, גופי המחקר ומקביליהם. כעת אנו מבקשים לחשוף אותו ומבקשים ממך אדוני הנשיא להביא את הדבר לידיעה בפגישותיך המדיניות עם מנהיגי העולם".

ראשי האוניברסיטאות ואנשי האקדמיה פועלים למניעה ובלימה של חרמות, בין השאר באמצעות פעילות המתבססת על קשרים אישיים ועל היכרות עם תחום הידע. לאחרונה הוקם בוועד ראשי האוניברסיטאות פורום בינאוניברסיטאי מיוחד לטיפול בחרמות אקדמיים. הפורום מרכז ומנתח את המידע המתקבל מהמדענים והחוקרים לגבי גילוי חרמות סמויים וגלויים, ומסתייע גורמים רלוונטיים באקדמיה ובממסד לטיפול בנושא.

בשנתיים האחרונות התקבלו החלטות הצהרתיות ורשמיות של מספר ארגונים להחרמת מוסדות אקדמיים ישראלים ובכלל זה האגודה ללימודי מזרח תיכון, אגודת האנתרופולוגים האמריקאית, חרמות של איגודי סטודנטים וחברי סגל בקנדה ובאוניברסיטאות בקליפורניה, האגודה ללימודי אמריקה, האגודה ללימודי אמריקה-אסיה, ארגוני המורים של אירלנד ויוזמות חרם נוספות.

כאמור, הנשיא הביע בפני ראשי האקדמיה את נכונותו לקחת חלק בכל תהליך שירצו לקדם מול גורמים מדיניים וסיפר כי הוא דואג להעלות את הנושא בכל פגישותיו עם גורמים מדיניים בארץ ובעולם.

בתגובתו לדברים שהעלו ראשי האקדמיה הדגיש הנשיא את חשיבות ההדברות והדיאלוג בכנסים בינלאומיים ואמר כי: ״האקדמיה היא מעוז הביקורת והפתיחות ועלינו לאפשר במפגשינו עם עמיתים מהעולם את העלאת הטיעונים השונים על המדיניות הישראלית מפני שברוב המקרים זוהי הדרך להגיע לפתרון והבנה״.

עוד אמר הנשיא: ״המאבק בחרם האקדמי הוא נושא אסטרטגי ואדאג להעבירו לכל המערכות הרלוונטיות ברמת היחסים הבינלאומיים והן מול מוסדות אחרים. כשאני רואה את הדאגה העולמית מול תופעות כמו אנטישמיות אני מבהיר כי אנטישמיות מכלה את החברה במקום בו היא פועלת ואין ספק שגם בעניין זה יש היבטים של תופעה זו״.

הנשיא חתם את דבריו ואמר: ״אני רואה עצמי חייל שלכם במאבק זה ואמשיך לפגוש אתכם בנושא גם בעתיד״.

עוד השתתפו במפגש ראשי אוניברסיטאות, נציגי המועצה להשכלה גבוהה, האקדמיה למדעים, נציגי המכללות הציבוריות ונציגי משרד החוץ: פרופ' דניאל זייפמן נשיא מכון ויצמן למדע, פרופ' דניאל הרשקוביץ' נשיא אוניברסיטת בר אילן, פרופ' צבי ציגלר יו"ר הפורום הבינאוניברסיטאי לחרם אקדמי בטכניון, פרופ' יוסף קלפטר נשיא אוניברסיטת תל אביב, עמוס שפירא נשיא אוניברסיטת חיפה, פרופ' צבי כהן רקטור אוניברסיטת בן גוריון, דוד ברקת סגן נשיא ומנכ"ל אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' קובי מצר נשיא האוניברסיטה הפתוחה, דבורה מרגוליס ר' מנהל ור"ה, ריקי מנשה מזכירת ור"ה, רחל פירסטנברג מהאוניברסיטה העברית, פרופ' יהודה דנון נשיא אוניברסיטת אריאל, ד"ר ליאת מעוז, חגית מסר ירון  ס' יו"ר המל"ג, פרופ' שלמה גרוסמן נשיא המכללה האקדמית אשקלון ויו"ר ור"מ, ד"ר פינחס חליוה מנכ"ל המכללה האקדמית אשקלון ומנכ"ל ור"מ, פרופ' אריאלה לבנשטיין נשיאת המכללה האקדמית עמק יזרעאל, פרופ' עליזה שנהר רקטור המכללה האקדמית עמק יזרעאל, פרופ' ינעם ליף נשיא האקדמיה למוזיקה ולמחול ירושלים, ארתור קול סמנכ"ל תקשורת והסברה של משרד החוץ, ואשר פרדמן מהמשרד לנושאים אסטרטגיים במשרד החוץ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן