Skip to content

זוגיות טובה: במקום להתחרות למי היה יום גרוע יותר – לתמוך

מחקר שנערך בבי"ס למנהל עסקים של אוניברסיטת פלורידה סטייט בחן את היחס של בן/בת הזוג במשק בית שבו שני בני הזוג נמצאים בלחצים יומיומיים. מאת שרית פרקול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחקר שנערך בבי"ס למנהל עסקים של אוניברסיטת פלורידה סטייט בחן את היחס של בן/בת הזוג במשק בית שבו שני בני הזוג נמצאים בלחצים יומיומיים בעבודה ומצא שיש לתמיכה תפקיד מכריע 

מאת שרית פרקול

זוג רב
נראה לך? לי הרבה יותר קשה! (צילם: David Castillo Dominici / FreeDigitalPhotos.net)

זוגות שמתחרים זה בזה על השאלה למי היה יום גרוע יותר, או מפציצים את בני הבית בבעיות קטנות שיש להם בעבודה, עלולים למצוא את עצמם בדרך לגירושין.

מחקר שנערך בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת פלורידה סטייט בחן את תפקיד התמיכה של בן/בת הזוג במשק בית שבו שני בני הזוג נמצאים בלחצים יומיומיים (ביותר מ-80 אחוז מבתי האב בארצות הברית, שני בני הזוג עובדים מחוץ לבית).

ד"ר וויין הוכוורטר, שניהל את המחקר, בחן יותר מ-400 זוגות עובדים במפעלים ובמקצועות חופשיים ושאל אותם לגבי רמות הלחץ והסטרס שלהם ולגבי היחסים ביניהם. "בהתחשב בעובדה שהיעדר תמיכה מבן הזוג מהווה עילה מרכזית לגירושין ולשיבוש הקריירה, המחקר הזה נדרש לסוגיות המשפיעות הן על הבית והן על העבודה", אמר הוכוורטר.

נמצא כי זוגות שנהנו מהתמיכה הרבה ביותר בבית היו שבעי-רצון יותר מהנישואין שלהם והעידו שהם ביחסים טובים עם עמיתיהם ומתרכזים טוב יותר בעבודה. זוגות כאלה גם פחות יגידו שהם עייפים בתום יום העבודה, פחות ירגישו אשמים על כך שהם מזניחים את הבית ופחות ימתחו ביקורת על בן/בת הזוג ועל הילדים.

החוקרים נדהמו ממספר העובדים שחזרו למקום העבודה עוד יותר נסערים, מפני שלא הצליחו לקבל תמיכה בבית. "כשאתה כועס או עצוב בגלל הלחצים של יום האתמול, יום העבודה שלך יילך רק לכיוון אחד – למטה", אמר הוכוורטר.

הבדלי מיגדר: נשים וגברים זקוקים לתמיכה מסוג קצת אחר

החוקרים גילו דפוסי תמיכה שונים בהתאם למיגדר. באופן כללי, נשים שעבר עליהן יום קשה בעבודה יעריכו זאת אם יקבלו "הנחה" במשימות הבית, אם ירגישו נחשקות ואם יקבלו ביטויי חום וחיבה. לעומת זאת, גברים שעבר עליהם יום לחוץ יגיבו בחיוב אם בת הזוג תציע עזרה בסידורים ותאמר דברים שיעידו על כך שהם מוערכים ונחוצים. בני שני המינים ירגישו אסירי תודה אם בן/בת הזוג יעזרו להם להתרחק קצת מטרדות העבודה והבית, לנוח ולטעון את המצברים.

"כשמתח ולחץ נכנסים למערכת יחסים, יש לזה פוטנציאל של קירוב או פרידה", אומר הוכוורטר. "הממצאים תומכים בכך מאוד, בכל הנוגע ללחצים בעבודה".

אחת ממשתתפות המחקר, עוזרת אדמיניסטרטיבית בת 54, שנשאלה איך הלחץ בעבודה משפיע על היחסים, השיבה: "תשאלו את בעלי לשעבר".

בין הזוגות התומכים ביותר נמצאו זוגות שבהם כל אחד מודע לדרישות העבודה של חברו, הם מרגישים שהם יכולים לשוחח בכל עת ושומרים על קווי תקשורת פתוחים, הם לא מנסים להרחיק את עצמם ולא מטילים על המשפחה כל בעיה קטנה שיש בעבודה. הם גם לא מנסים להתחרות למי היה יום יותר קשה ולא מנהלים פנקסנות לגבי מי נותן ומי מקבל יותר. "אבל הכי חשובה היא היכולת להציע תמיכה בבן/בת הזוג בזמנים שבהם תמיכה כזאת הכי נדרשת", מסכם הוכוורטר.

צילום: David Castillo Dominici / FreeDigitalPhotos.net  

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן