Skip to content

נתניהו: "הדבר האחרון שנעשה – זה להרכין ראש ולשאול במה טעינו"

"אנחנו לא מדינה מושלמת, אנחנו לא מתיימרים להיות כזאת - אבל מציבים לנו סטנדרטים, גם מעוותים וגם גבוהים יותר מאשר כל מדינה אחרת, כל דמוקרטיה אחרת", אמר נתניהו הבוקר בישיבת הממשלה. נשיא המדינה ריבלין לשר החוץ הגרמני: "יורשי רוצחי הספורטאים הישראליים במינכן מטיפים לנו על אפליה וצדק"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אין שום הצדקה למסע הדה לגיטימציה שעושים למדינת ישראל, שמנסים להשעות אותה מגופים בינלאומיים, והדבר האחרון שאנחנו צריכים לעשות זה להרכין ראש ולשאול במה טעינו, במה שגינו". כך אמר הבוקר, בישיבת הממשלה, ראש הממשלה, בנימין נתניהו – בתגובה לניסיון, בשבוע שעבר,  להרחיק את ישראל מהתאחדות הכדורגל העולמית, פיפ"א.

נתניהו בפגישתו עם שר החוץ הגרמני. "לא ניכנע לעלילות" (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נתניהו בפגישתו עם שר החוץ הגרמני. "לא ניכנע לעלילות" (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

 "לא טעינו ולא שגינו", אמר נתניהו. "אנחנו לא מדינה מושלמת, אנחנו לא מתיימרים להיות כזאת –  אבל מציבים לנו סטנדרטים, גם מעוותים וגם גבוהים יותר מאשר כל מדינה אחרת, כל דמוקרטיה אחרת. אין דמוקרטיה מאותגרת כמו מדינת ישראל, ששומרת על זכויות האדם, ששומרת על פלורליזם, ששומרת על אנושיות, גם במצבי מלחמה הקשים ביותר, גם כשנורים אלפי טילים על עריה. לכן, אנחנו לא עוסקים כאן בהצטדקות, אנחנו עוסקים כאן באמירת האמת.

"היינו צריכים להדוף בסוף השבוע, במאמץ בינלאומי גדול, את הניסיון להדיח אותנו מפיפ"א, ואני שמח שהצלחנו בזה", אמר נתניהו. "זה יהיה חלק ממאמץ מתמשך, אינני משלה את עצמי שהמאמצים האלה ייפסקו, ואנחנו נצטרך לפעול בחזית רחבה מאוד, אבל הדבר הראשון שנתחמש בו זה באמת, באמת, וגם בגאווה הפנימית שאנחנו יודעים מי אנחנו, ומה אנחנו ומה אנחנו מייצגים –  ולא ניכנע לעלילות. ולכן, צריך לרשום הישג, הישג חשוב, אבל צריך לרשום גם שזו נקודת ציון במסע ארוך שבו נעמוד על הזכויות שלנו.

"מה לא אמרו על העם היהודי בהיסטוריה – שאנחנו מקור רוע בעולם, שאנחנו שותים את דמם של ילדים קטנים. כל זה אומרים עלינו היום. זה לא היה נכון אז וזה לא נכון היום. כל עוד לא נאמין בעצמנו לדברים האלה, וכל עוד נדחה אותם ולא נעסוק בהלקאה עצמית, נהיה חזקים ואיתנים".

ריבלין ושטיינמאייר. "לחדד את המסר לאבו מאזן" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
ריבלין ושטיינמאייר. "לחדד את המסר לאבו מאזן" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

גם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, התייחס לנושא בפגישתו עם שר החוץ של גרמניה ד״ר פרנק וולטר שטיינמאייר. "ההתנהלות הפלסטינית, כפי שבאה לידי ביטוי רק ביום שישי האחרון בציריך, איננה נדרשת ותמוהה", אמר הנשיא. "יורשי רוצחי הספורטאים הישראליים במינכן מטיפים לנו על אפליה וצדק".

הנשיא התייחס ללחץ המופעל על ישראל בנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני ולחידוש המשא ומתן ואמר: ״איננו זקוקים שיפעילו עלינו לחץ. הצורך בשיקום עזה וחידוש משא ומתן ישיר מובן מאליו בעינינו״. הנשיא ביקש משר החוץ הגרמני, "לחדד את המסר" בפגישתו עם יושב ראש הרשות, מחמוד עבאס, ש"הדרך היחידה להביא לסיום של הקונפליקט היא משא ומתן ישיר״.

שר החוץ שטיינמאייר אמר, בתום פגישתו עם הנשיא, כי שוחח עם נתניהו על מספר אזורי סכסוך:  סוריה, איראן והפלסטינים. "אני עדיין מאמין שיש צורך לחזור למו״מ על פתרון שתי המדינות", אמר שר החוץ הגרמני. "המצב הקשה בעזה מצריך אותנו לחשוב על דרך לשיפור חיי היומיום. ללא פתרון למצב זה אנו עלולים למצוא עצמנו עם הסלמה נוספת."

בפגישתם של השניים הדגיש שטיינמיאר שכל צעד חד צדדי הוא מכשול בדרך לשיבה אל שולחן המשא ומתן. השר הדגיש כי הוא מעוניין לקדם צעדים קונקרטיים לשיקום עזה באופן שישקם את האמון בין הצדדים, מתוך ההבנה, עליה הרחיב הנשיא בפגישתם, כי לא ניתן להתעלם מהמתרחש בעזה ולדון רק על המציאות ביהודה ושומרון. הנשיא והשר הסכימו כי קיים פער מול הצד הפלסטיני בניסיון לייצר צעדים משותפים אשר יקדמו את השיבה אל משא ומתן ישיר ועל כן, הדגיש הנשיא, לצד האירופאי חלק חשוב בתיווך.

בגין התפטר

בתןך כך, השר בני בגין התפטר מהממשלה, אחרי 17 יום בלבד.

השר בגין הגיש את התפטרותו ביום שישי האחרון כדי לפנות מקום לגלעד ארדן. הוא נאלץ לוותר על מקומו לאחר שיתר השותפים הקואליציונים – כחלון, דרעי ובנט – סרבו לבקשת נתניהו להגדיל את חלקו של הליכוד בממשלה בשר נוסף. עם זאת, קיימת עדיין אפשרות שבגין יחזור לממשלה, אם אופיר אקוניס ימונה לשגריר באו"ם, אפשרות הנמצאת על הפרק.

ועוד: השר יובל שטייניץ הודיע הבוקר בממשלה כי ההחלטה לקיים רוטציה על מקום בקבינט בינו לבין זאב אלקין התקבלה שלא על דעתו ושהוא מתנגד לה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן