Skip to content

לא חוזר לעירייה: ראש עיריית רמת השרון נשלח לעבודות שירות עם סעיף קלון

לאחר חקירות ומשפט שנמשכו מיוני 2006 ועד היום, נגזרו על יצחק רוכברגר 6 חודשי מאסר שיומרו לעבודות שירות ובמקביל נגזר כי cהרשעתו יש קלון. בית המשפט הטיח ביקורת קשה מאוד במשטרה ובפרקליטות על טעויות, מחדלים ומשגים שנעשו בתיק וציין כי ניתן היה לסיים את המשפט עוד ב-2008
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חצי שנת מאסר בפועל שיומרו לעבודות שירות באתר ההנצחה יהוד, ועוד שישה חודשי מאסר על תנאי ותשלום קנס בן 40 אלף שקלים, הוטלו היום (ראשון) בבית משפט השלום בתל אביב על ראש עיריית רמת השרון יצחק רוכברגר שהורשע בעבירות של מרמה והפרת אמונים, זיוף מסמך ושימוש במסמך מזויף. "הנאשם התמיד במצגי שווא ולא נרתע מביצוע חוזר של עבירה כדי לקבל את הכספים. הוא ניצל את מעמדו בקרן ויכול היה להפסיק את מעשיו. הוא ניצל את מעמדו ותפקידו לטובתו האישית, וזה חזר על עצמו במעשי מרמה וזיוף מסמכים שקריים ועוד אילו מעשים חמורים שאינם עולים עם שלטון החוק. הוא סטה מדרך הישר ובמעשיו דבק קלון", כתב השופט עידו דרויאן בגזר דינו. בצאתו מאולם בית המשפט אמר רוכברגר כי איננו מטיל ביקורת בהחלטת השופט וכי הוא מלא הערכה לדברי בית המשפט אבל "יחד עם זאת ההחלטה שזו עבירה שיש עמה קלון אני חושב שזה עוול נוראי שנגרם לי. מי שילמד את התיק יראה שמדובר בטעות בתום לב, מדובר על 600 שקל לא יותר מזה, זה לא היה צריך להיגמר כך, זה לא היה צריך להגיע למשפט, יש כאן אווירה ציבורית מאוד קשה, נקלעתי לתוך אווירה ציבורית, ואני מתכון לערער על כך", אמר רוכברגר.  בהקשר לכך כתב דרויאן כי "יכול היה הנאשם (ראש עירייה) להפסיק את ביצוע המעשים בכל רגע ורגע; ודאי שיכול היה "להסתפק" בהוצאות ביתו וצרכיו, ולא לפעור את לועו רחב גם לקבלת החזרים עבור טיסת בתו לחו"ל ועבור חגיגה משפחתית במסעדה, ועוד; הנאשם לא חדל ולא הגביל עצמו, אלא מיקסם בכל דרך את התועלת האסורה מפעילותו העבריינית עד שנחשפו מעשיו".

"מדובר ל 600 שקל, לא יותר מזה, אני אערער" רוכרבגר (צילום מסך)
"מדובר ל 600 שקל, לא יותר מזה, אני אערער" רוכרבגר (צילום מסך)

לפני חצי שנה הרשיע משפט השלום בתל אביב את רוכברגר בעבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר ושימוש במסמך מזויף, בעת ששימש כיו"ר קרן השתלמות של עובדי רשויות מקומיות אותה ניהל כמנכ"ל בעת שעבד בהסתדרות החדשה וכיו"ר הקרן לאחר בחירתו לראשות רמת השרון. במקביל זוכה רוכברגר מסעיף של הגשת חשבוניות כפולות לעירייה ולקרן.  בכתב האישום נטען שרוכברגר ניצל את ההבנות עם הקרן בזכות קשריו והיכרותו עם ראשי ההסתדרות  לצורך קבלת תגמול על שירותיו כמנכ"ל וכיו"ר הקרן – תגמול שהוא לא היה רשאי לקבל. למעשה רוכברגר המציא חשבוניות וקבלות על הוצאותיו האישיות, והציג אותן ככאלה הקשורות לכיסוי עלויות שבהן נשא במסגרת תפקידו בקרן.
בכתב האישום נטען כי למעשה לא היה שום קשר בין ההוצאות לבין תפקידו בקרן. לשם כך הוא אף זייף פרטים. בהתאם לחשבונות שהגיש ראש העירייה לקרן הוא קיבל החזר של 117,894 שקל, אותם החזיר לאחר שמעשיו נחשפו.
הפרקליטות שביקשה מבית המשפט להטיל על רוכברגר עונש של שישה עד 18 חודשי מאסר בפועל, קנס משמעותי ובנוסף להטיל עליו קלון, הגיבה עם תום הקראת גזר הדין ואמרה כי השופט לא קיבל את תביעת הפרקליטות לעונש מאסר בפועל אבל עם זאת קיבל את הקביעה שיש כאן עבירה שיש עימה קלון. בשלב הטיעונים לעונש, ביקש סנגורו של רוכברגר, עו"ד ליאור אפשטיין להסתפק בשעות לתועלת הציבור או לכל היותר בעבודות שירות וכל זאת ללא הטלת קלון. רוכברגר עצמו פנה לשופט ואמר כי "רק מעצם הכרעת הדין, כמוה כגזר דין מוות בשבילי". רוכברגר יתייצב לריצוי עונשו ב-2 באוגוסט אלא אם יחליט בית משפט מחוזי לעכב את תחילת ביצוע גזר הדין.

חקירת משטרה לקויה והתנהלות לקויה ותמוהה של הפרקליטות

התלוננתי כנגד רוכברגר ושילמתי מחיר יקר - אלי בר (צילום באדיבות המצולם)
התלוננתי כנגד רוכברגר ושילמתי מחיר יקר - אלי בר (צילום באדיבות המצולם)

חבר מועצת העיר לשעבר, אלי בר, שהגיש את התלונה הפלילית כנגד ראש העיר הגיב היום ואמר: "אומרים שבנפול אויבך אל תשמח, אבל אני אומר בכנות כי אני דווקא שמח. האמת יצאה לאור".  בר התמודד בבחירות לראשות רמת השרון והפסיד, נאלץ להתנצל בחודש נובמבר 2008 בבית המשפט המחוזי בהרצלייה בפני ראש העירייה יצחק רוכברגר על דברים שטען נגדו במהלך ישיבות מועצה.
"אי אפשר להסתיר את העננה הרובצת מעל שולחן זה. עומדים להיקבע לפחות בחמישה מקרים כתבי אישום מן החמורים שיש בשלטון המקומי, ועולם כמנהגו נוהג, הכול בסדר. החמורים ביותר נוגעים לעשרות מיליונים שעברו מכיסים ציבוריים לכיסים פרטיים", אמר בר. רוכברגר הגיב בתביעה על לשון הרע ובמסגרת הסכם נמחקה התביעה ובר התנצל.
בר, חוקר פרטי ומשפטן, קצין שטרה נאלץ לעזוב באוגוסט 2009 את חווילתו ברמת השרון ועקר לדירה בנתניה לאחר שמכר את ביתו בגין חוב בן כ-2.4 מיליון שקל.
"בעקבות התעקשותי שנעשו כאן עבירות על החוק, עסקיי נפגעו קשות ילדיי נפגעו וכך גם אשתי. ראש העירייה פעל במשנה מרץ לשם כך", טוען בר, "אבל אני לא מצטער כי החקירה נפתחה בעקבות תלונה שהגשתי כנגד רוכברגר והיו גורמים שניסו למסמס ולטייח את החקירה, אך היום היא הגיעה לסיומה".
בהקשר לטענותיו של בר לא חסך השופט דרויאן ומתח בפרק מיוחד שהקדיש לכך בגזר דינו ביקורת קשה ונוקבת על מחדלי החקירה והתביעה בעניין ראש עריית רמת השרון.
"ביום 6.11.06 נחקר הנאשם לראשונה, בגין פרשה אחרת המכונה "פרשת הסתדרות הפקידים", שהסתיימה בגניזת התיק בעניינם של כל המעורבים" כתב השופט "הנאשם נשאל על-ידי החוקרת שֶמֶר לגבי שכר והטבות שקיבל מהקרן ומסר לראשונה את גרסתו, שעל עיקריה עמד גם להבא. החוקרת הבינה מיד שמדובר ב"בוננזה חקירתית" כלשונה, אך מששבה החקירה לטיפולו של החוקר חי שדה-אור, 'נרדם' נושא זה ונשכח כליל, גם כשהחלה חקירה חדשה שהתמקדה בנאשם ובנושאים דנן". כשנתיים לאחר מכך ביום 11.6.08 נחקר רוכברגר לראשונה במסגרת חקירה שנפתחה בגין החשדות שגובשו סוף-דבר לכתב האישום בהליך דנן. חקירה זו, שטופלה גם-היא על-ידי החוקר שדה-אור, נערכה ללא כל התייחסות לאמרות הנאשם מהחקירה שנערכה בשנת 2006. גם בחקירה זו חזר הנאשם על עיקרי גרסתו", נזף השופט ואמר כי "כך ארע, שחקירה שיכולה הייתה להתחיל להמשיך ולהסתיים בסוף שנת 2006, החלה למעשה רק במחצית שנת 2008".

נלמד את ביקורת בית המשפט ונעבירה הלאה עו"ד פיה גרבר פרקליטות מחוז תל אביב (צילום מסך)
נלמד את ביקורת בית המשפט ונעבירה הלאה עו"ד פיה גרבר פרקליטות מחוז תל אביב (צילום מסך)

השופט לא חסך את שבטו וביקורתו הקשה מהתנהלות הפרקליטות בתיק זה, "כתב האישום הוגש כאמור בחודש מאי 2013, כאשר שמיעת העדים החלה ביום 6.1.14, לאחר דחיות לבקשות הצדדים. לאחר מספר ישיבות הופסקה שמיעת העדים בהסכמה, עקב גילוי חומר נוסף, שנאסף ונרשם במסגרת חקירת הפרשה של הסתדרות הפקידים ולא הועבר להגנה". וכך "ביום 18.6.14 התחדשה שמיעת הראיות, כאשר שני עדים הושבו לדוכן ונשמעו שני עדים נוספים שצורפו לכתב אישום מתוקן".
"אני מקווה המשטרה תחקור בעניין התנהלות הפרקליטות שניסתה למסמס את התיקים נגד ראש הרשות  את עורך הדין רות דוד שהייתה בשנים אלו פרקליטת מחוז תל אביב", מסכם בר את דבריו. "אנו נלמד את הערות השופט ונעביר אותן הלאה" התייחסה קצרות לביקורת הקשה, עו"ד פיה גלבר מפרקליטות מחוז תל לאחר גזר הדין.


 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן