Skip to content

פטנט חדש בצה"ל – עט של שבת

בקרב יחידות צה"ל השונות חולקו עטים שהדיו שבהם מתנדף מהדף עליו נכתבה רשומה לאחר 3 ימים מזמן הכתיבה והכתב נמחק. הרבנות הנחתה את החיילים כי מעתה עליהם לכתוב בשבת בעט שבת וביד ה"חלשה", זו שאיננה מתורגלת בכתיבה. צה"ל נדרש להוציא מאות אלפי שקלים לצרכי השבת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ההתחרדות הצה"לית גוברת בשנים האחרונות. לאחרונה הופצה בצה"ל הנחייה בצה"ל הנוגעת לכתיבה בשבת. לשם כך הומצאה "עט של שבת".  ההנחיה שמגיעה מאגף תחום ההלכה ברבנות הצבאית, מופצת בקרב חיילי סדיר, קבע ומילואים, ומנחה באופן ברור מה על החייל לעשות במידה ויידרש לכתוב בשבת. לשם כך, מסבירה ההנחיה, הומצא עבור צה"ל "עט של שבת". לידי מגפון הגיע צילום דף הנחיות אלו שהופץ באחת מהאוגדות הלוחמות בצה"ל.

עט של שבת מיוחד לחיילים
עט של שבת מיוחד לחיילים

ראשית, מייעצת הרבנות, תשתדלו כלל לא לכתוב. נסו להכין פתקים כתובים מראש, אותם יש להדק מראש עם מהדק משרדי. ברבנות מנחים כי "הכתיבה בשבת אסורה לחלוטין, למעט צרכים מבצעיים, מודיעיניים ורפואת חירום".
בכל זאת, אם החייל/ת נדרשים לכתוב הרי שעל פי הרבנות יש לבצע את הכתיבה באופן הבא: יש לכתוב "ביד חלשה", כלומר: ימני יכתוב בשמאלו ושמאלי יכתוב בימין. ברבנות ממדרים זאת ואומרים כי הכתיבה אסורה למעט צורכי כתיבה עם דחיפות מבצעית שאז מובן לרבנות שכתיבה ב"יד חלשה" תפגע בה "בגלל איכות הכתיבה או אריכות הזמן הנדרשת עבורה".

הנחיות הרבנות לכתיבה בשבת - עט שבת
הנחיות הרבנות לכתיבה בשבת - עט שבת

עט של שבת הומצא במיוחד עבור חיילים וחרדים. באתר מכון צומת – צוותי מדע ותורה, שם פותח ה"שבעט", מסבירים זאת ומתארים זאת כך:  "שבת. החייל היושב בתצפית נצטווה לרשום כל תנועה שהוא מאתר בגזרת האויב. מאוחר יותר ינותחו רשימותיו על ידי המודיעין. תנועות רבות נעשו לנגד עיניו, ורובן לא נראות בעיניו חשודות כלל. למרות זאת, נאמן לתפקידו הוא ביצע את המוטל עליו ללא סטייה כלל. ובכל זאת, לבו נוקפו: אולי יכולתי לעשות זאת אחרת?".  לשם כך מסבירים בעלי האתר לחייל הנבוך, הומצא הגדג'ט הבא: ה"שבעט" – עט של שבת.
ההבדל בין העט הזו לעטים רגלים מצוי בכך שהדיו מתנדף לאחר 3 ימים והכיתוב, היה כלא היה, פשוט נמחק. לכן מנחה הרבנות את החיילים "לעבור מייד בצאת השבת בעט רגיל על מה שנכתב בעט של שבת". לחילופין מציעה הרבנות לצלם את המסמך כדי לשומרו. הרבנות מזכירה לחייל שבצאת השבת עליו להוסיף פרטים למסמך שכתב, אותם לא כתב בשבת מפאת חילול השבת.

מהי העט? סרטון היצרן


בצה"ל מסבירים כי השימוש בעט שבת איננו בחזקת פקודה צה"לית. "זו רק הנחיה לאלו שמבקשים לשמור על כשרותם, אבל זו לא פקודה", מסביר גורם צה"לי יודע דבר.  35 שקלים ליחידה גובה היצרנית עבור כל עט. צה"ל שנדרש לרכוש עטים כאלו נאלץ להוציא מאות אלפי שקלים לצרכי השבת.

 

 

2 Comments

  1. מתי
    29 ביוני 2015 @ 9:17

    הכרתי פעם בתל אביב חנות קטנה ומטריפה בשם "עט לכל עת".
    עדיף בהרבה על העט של שבת……

  2. מנצל
    3 ביוני 2015 @ 12:54

    חשבתי הרבה איך להגיב על זה, אבל כל דבר נראה כמו אנדרסטייטמנט מטורף לעומת המציאות ההזויה שבה אנו (יותר נכון הם) חיים בה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן