Skip to content

"החמאס ביצע פשעי מלחמה. ישראל פעלה עפ"י הדין הבינלאומי"

כך נאמר בדו"ח מיוחד שפרסמה ישראל בנסיון לבלום את ההשפעה הצפויה של דו"ח ועדת החקירה מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם, שיוגש בימים הקרובים. מי שרוצה לדעת את האמת, שיקרא את דו"ח עמדת ישראל ואת דו"ח הגנרלים הבכירים מאירופה וארה"ב", אמר הבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "מי שרוצה בהאשמה אוטומטית נגד ישראל, שאין לה בסיס, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישראל מנסה להקדים תרופה למכה, הצפויה עם פרסום הדו"ח של ועדת החקירה מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם על מבצע "צוק איתן". לקראת פרסום הדו"ח, הצפוי להיות עויין – פרסמה ישראל היום דו"ח מפורט משלה, על הלחימה ברצועת עזה לפני כשנה.

כריכת הדו"ח שישראל פרסמה
כריכת הדו"ח שישראל פרסמה

הדו"ח מאשים את חמאס בפשעי מלחמה וקובע כי כוחות צה"ל כיבדו את זכויות הפלסטינים ונהגו עפ"י הדין הבינלאומי במהלך הלחימה. הדו"ח הוכן לאורך חודשים ארוכים, מאז הסתיים המבצע בשיתוף פעולה של גופים רבים, בראשם משרד המשפטים, משרד החוץ, הפרקליטות הצבאית וגופים נוספים בצה"ל והמטה לביטחון לאומי.

הדו"ח מציג את הרקע למבצע צוק איתן ואת יעדיו של המבצע וכולל מספר פרקים, לרבות פשעי המלחמה שבוצעו על-ידי חמאס וארגוני טרור אחרים במהלך המבצע; איומי הטרור שנשקפו לאזרחי ישראל והמאמצים שמדינת ישראל עשתה על מנת להגן על אזרחיה; התנהלות צה"ל במהלך המבצע, בדגש על הצעדים השונים שננקטו כדי לפעול על-פי כללי הדין הבינלאומי ולצמצם ככל הניתן פגיעה באוכלוסייה אזרחית; ולבסוף מנגנון הבדיקה והחקירה שפועל מאז סיום המבצע, על-מנת לבחון טענות בדבר הפרות, לכאורה, של דיני הלחימה מצד חיילי צה"ל במהלך מבצע צוק איתן.

במסמך נאמר כי חמאס הכריח פלסטינים להישאר באזורים בהם צה"ל עמד להפציץ וכי מחבלים  התחזו לאזרחים ולחיילי צה"ל והשתמשו בבתי אזרחים, בבתי ספר ובמסגדים כעמדות צלפים, כמחסני נשק, כזירות של מטעני חבלה וכמקומות שמהם נחפרו מנהרות. "פעילות ארגוני הטרור המפורטת בדוח מהווה פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות והפרה בוטה של החוק הבינלאומי", נאמר בדו"ח.

נתניהו מקבל את הדו"ח ממזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נתניהו מקבל את הדו"ח ממזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

עוד קובע הדו"ח כי צה"ל פעל במהלך הלחימה כדי לצמצם את הפגיעה באזרחים, פרסם אזהרות לאזרחים באזורי לחימה ונקט צעדים לוודא אי פגיעה באזרחים בלתי מעורבים לפני כל תקיפה. עוד מודגש כי צה"ל עשה שימוש בחימוש מדויק במטרה למזער נזק היקפי ובמספר מקרים אף ביטל תקיפות מתוכננות מחשש לפגיעה באזרחים. בדו"ח מודגש עוד כי למרות שחמאס וארגוני הטרור תקפו את המעברים בעת מעבר הסחורות, ישראל אפשרה להכניס ציוד רפואי, מזון ואספקה לעזה תוך כדי הלחימה. עוד מודגש כי חמאס סרב לקבל את היוזמות להפסקת האש שהוצעו בתחילת ובמהלך הלחימה בקיץ, כולל זו  שביוזמת מצרים שהליגה הערבית וישראל קיבלו.

הדו"ח מפרט את התקפות החמאס וארגוני הטרור על אזרחי ישראל. משנת 2000 פעילות הטרור של החמאס הביאה למותם של לפחות 1265 ישראלים, חמאס ירה מעל 15,200 רקטות ופצמ"רים לעבר אזרחי ישראל (מתוכם כ 4,500 במהלך מבצע "צוק איתן") תוך כיסוי של כ 70% מאוכלוסייתה. חמאס חפר לפחות 32 מנהרות חוצות גבול בין עזה לישראל שנועדו לבצע טרור נגד מרכזי אוכלוסייה ישראלים.

באשר למנגנוני הבדיקה והחקירה של ישראל מדגיש הדו"ח את הלקחים שהופקו בעקבות ועדת השופט טירקל, את עצמאות הפרקליטות הצבאית ומנגנוני החקירה בצה"ל ואת החקירות שכבר בוצעו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקיבל בישיבת הממשלה את הדו"ח, מידי מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, אמר: "הדו"ח הזה חשוב במיוחד משום שמדינת ישראל נמצאת תחת התקפת דה-לגיטימציה חסרת תקדים. המתקפה הזאת איננה עניינית, היא פוליטית. המטרה שלה היא להשחיר את מדינת ישראל, ולמתקפה הזאת אנחנו מתכוננים להגיב. זאת תגובה אחת, אנחנו נפעל בכל מקום ככל שנדרש, כדי להתמודד עם טענות שקריות ועם יוזמות אנטי-ישראליות".

4500 רקטות ופצמ"רים במהלך "צוק איתן" (צילום: רפי מיכאלי)
4500 רקטות ופצמ"רים במהלך "צוק איתן" (צילום: רפי מיכאלי)

נתניהו המשיך ואמר: "הדו"ח מוכיח באופן חד משמעי שהפעולות שביצע צה"ל וביצעו כוחות הביטחון במבצע צוק איתן נעשו בהתאם לדין הבינלאומי. הן נעשו מתוך הצורך להגן על אזרחי המדינה מול ארגון טרור רצחני שמבצע פשע מלחמה כפול. הוא יורה במכוון על אזרחים תוך שהוא מסתתר במכוון מאחורי אזרחים. חמאס עשה שימוש בבתי ספר, בבתי חולים, במסגדים, במתקני או"ם, בשכונות מאוכלסות בצפיפות למטרות צבאיות. הוא שיגר מתוכם, במכוון, רקטות, הטמין בהם מצבורי נשק, הקים שם חמ"לים, פתח שם פתחי כניסה למנהרות, כל אלה במכוון. הירי הוא פשע מלחמה, ההסתתרות המכוונת במתקנים אזרחיים – פשע מלחמה. יש כאן פירוט מפורט של הרקטות, של המנהרות, של פצמ"רים, כל אותם דברים שנעשו על ידי החמאס.

"הדו"ח הזה מצביע על ממצאים דומים שאליהם הגיעו גנרלים בכירים מארצות הברית ומאירופה", אמר נתניהו. "הם קבעו מפורשות שישראל פעלה מעבר לכל סטנדרט בינלאומי במהלך המבצע כדי להימנע מפגיעה בחפים מפשע. הם מכירים את הסטנדרט הבינלאומי, הם מכירים את זה על הצבאות שלהם, הם אומרים שישראל פעלה מעבר לסטנדרט הבינלאומי.

"מדינת ישראל וצה"ל אכן מחויבים לכללי הדין הבינלאומי, גם כשאנחנו נלחמים בארגוני טרור שמפרים את הכללים הללו בצורה מכוונת", אמר ראש הממשלה. "אני חייב להגיד שהמחויבות שלנו לא נובעת מדו"ח כזה או אחר של ועדה כזו או אחרת של האו"ם. היא נובעת מכך שישראל היא מדינה דמוקרטית, מדינה מוסרית, מדינה ערכית שפועלת לפי הדין הבינלאומי.

"צה"ל פעל במהלך הלחימה כדי לצמצם את הפגיעה באזרחים" (צילום: נירה ידין)
"צה"ל פעל במהלך הלחימה כדי לצמצם את הפגיעה באזרחים" (צילום: נירה ידין)

"אנחנו גם לא חוששים לבדוק את עצמנו כשצריך. מנגנוני הבדיקה והחקירה שקיימים במדינת ישראל ביחס לטענות על הפרת דיני מלחמה הם מהמובילים בעולם", אמר נתניהו. "כשמגיעות טענות אמינות הן נבדקות כנדרש. אני משווה את זה למה שעומד להתפרסם בקרוב, הדו"ח של ועדת החקירה מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם. אם היה פעם שם של גוף שסותר את תוכנו – הנה דוגמה לכך, כי הגוף הזה כבר הוכיח את העוינות שלו לישראל, את חוסר האובייקטיביות שלו נגד ישראל, ולא רק נגד ישראל. מדובר בארגון שקיבל יותר החלטות נגד ישראל מאשר נגד סוריה, איראן וצפון קוריאה גם יחד. ארגון שהחליט לחקור את מבצע צוק איתן יום אחרי חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים.

"הארגון הציב בראש ועדת החקירה אדם מוטה מראש ומסית נגד ישראל שנאלץ להתפטר כי התברר שהוא קיבל תשלום מארגונים פלסטינים. מי שרוצה לדעת את האמת, שיקרא את הדו"ח הזה (דו"ח עמדת ישראל) ויקרא גם את דו"ח הגנרלים הבכירים", אמר ראש הממשלה. "מי שרוצה בהאשמה אוטומטית נגד ישראל, שאין לה בסיס, יבזבז את הזמן בקריאת הדו"ח של ועדת האו"ם. אנחנו מצדנו נמשיך להגן על החיילים שלנו, הם ימשיכו להגן עלינו".

בתדרוך לכתבים שנערך במשרד החוץ, אמר מנכ"ל משרד החוץ, ד"ר דורי גולד כי ישראל החליטה שלא לשתף פעולה עם ועדת החקירה של מועצת זכויות האדם באו"ם, משום היותה מוטה מלכתחילה. "אין לנו מה להסתיר", אמר ד"ר גולד. ישראל עשתה צעדים רבים שאפילו לא התחייבו ממנה על פי החוק הבינלאומי, רק בגלל שדאגה לאזרחים תמימים, בעוד חמאס תקף באופן ברור אזרחים ישראלים וירה ממרכזי אוכלוסיה במהלך המלחמה. חמאס אחראי באופן אישי לאובדן חייהם של אזרחים רבים".

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, אמרה "מדינת ישראל אינה מפחדת מהאמת ואינה חוששת לבדוק את עצמה בכל האמצעים". היא ציטטה את דברי נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק, שאמר כי 'דמוקרטיה נלחמת בטרור כשידה האחת קשורה מאחורי גבה'. "לעיתים נראה שקושרים את שתי ידינו דרך הניסיון להציג את ישראל באופן שאינו נאמן לאמת", אמרה חוטובלי. "קיים ניסיון מצד גורמים בזירה הבינלאומית להפוך את היוצרות ולצייר את חמאס כקורבן ולהאשים את ישראל בשלל האשמות שווא. אין צבא יותר מוסרי מצה"ל ואין מדינה שחוקרת באופן השקוף ביותר כמו מדינת ישראל. אין עוד צבא בעולם בו קצינים פועלים בשטח בליווי משפטנים".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון: "שני דוחות חיצוניים של קצינים בכירים מצבאות שונים בעולם המערבי, בתוספת דוחות ותחקורים פנימיים שביצענו, מוכיחים באופן הברור ביותר כי במהלך מבצע 'צוק איתן' פעל צה"ל על פי החוק הישראלי ועל פי הדין הבינלאומי, ונקט באמצעי זהירות חריגים כדי להימנע מפגיעה באזרחים.

"אני יכול לומר זאת בצורה חד משמעית: אנו מקפידים קלה כחמורה ולא מתפשרים בכל מה שקשור לשמירה על עקרונות מוסר וחוק. בימי הלחימה, ועוד לפניהם, עסקנו בכך לא מעט, וזאת למרות שנאלצנו להתמודד עם אויב שירה אל עבר אזרחינו מתוך ריכוזי אוכלוסייה, בתי חולים, מסגדים ומוסדות חינוך. אנו מתמודדים מול מדינות וארגונים אשר מבצעים פשעי מלחמה ופוגעים בזכויות האנושיות הבסיסיות של אזרחים באופן יומיומי.

 "הצבנו רף מוסרי וערכי גבוה מאוד, גם עבור צבאות מערביים, ובמקומות בהם סברנו כי יש מקום לתחקיר מקצועי או חקירה פלילית, לא היססנו לעשות זאת, ובמידת הצורך להעניש, ללא פשרות, את מי שעברו על החוק. כך עשינו וכך נעשה.

 "עלינו להיאבק על האמת הזו בכל מקום. לא להסס להשמיע את קולנו. להגן על חיילי צה"ל, אשר יוצאים להגן על אזרחי ישראל ופועלים על פי הדין ועל פי ערכים וחוקים. לא להתפשר אל מול מי שנוהגים בצביעות ומעוותים את המציאות, ובעידן בו סביבנו אזרחים נטבחים ומדינות וארגונים מפעילים טרור חסר מעצורים, מתעקשים להפיץ דברי שקר נגד מדינת ישראל ונגד צה"ל. אנו ניאבק בכך בכל כוחנו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן