Skip to content

"בוז למילים המכוערות. בוז למי שחשב שהן ראויות ומחא כפיים"

כך הגיב יו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג על דברי עודד קוטלר ב"נאום הבהמות" שלו אמש. גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גינה: "הדברים שנאמרו אמש נגד ציבור גדול ויקר בישראל מקוממים וראויים לכל גינוי". יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: אין לי שום כבוד וסובלנות כלפי מי שמטיל רפש על ציבור שלם, אבל אני לא מתכוונת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו וראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, מגנים בחריפות את דבריו של השחקן והבמאי, עודד קוטלר, ב"נאום הבהמות" שלו אמש.

"אין זכות אוטומטית לכך שכל דבר שנאמר יקבל מימון ציבורי". בנימין נתניהו (צילום ארכיון: חיים צח/לע"מ)
"אין זכות אוטומטית לכך שכל דבר שנאמר יקבל מימון ציבורי". בנימין נתניהו (צילום ארכיון: חיים צח/לע"מ)

"הדברים שנאמרו אמש נגד ציבור גדול ויקר בישראל מקוממים וראויים לכל גינוי", אמר היום ראש הממשלה נתניהו בישבת סיעת הליכוד. "אני גאה להיות ראש הממשלה של מדינה דמוקרטית ששומרת על זכויות אדם באשר הוא וגם שומרת בקנאות על חופש הדיבור. לכל אדם יש זכות לומר וליצור את אשר על ליבו. הזכות הזו מעוגנת בחוק, אבל אין זכות אוטומטית לכך שכל דבר שנאמר יקבל מימון ציבורי. אני מציע שנשמור על ההבחנה בין שני הדברים הללו.

"בזמן שישראל ניצבת בפני אתגרים גדולים מאוד, אנחנו צריכים ללכד את הכוחות בתוכנו ולא לפלג אותם – כי כשאנחנו מאוחדים אנחנו חזקים", אמר נתניהו.

למרות הזמן הרב שחלף, מאז התפרסמה פרשת ח"כ אורן חזן, ראש הממשלה המשיך להתעלם מהנושא הזה ולא אמר מילה.

גם יו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג מתח ביקורת נוקבת על דבריו של קוטלר. "אני מצטער שלא הייתי אתמול באולם כדי לצעוק בוז", אמר הרצוג בישיבת סיעת המחנה הציוני. "בוז למילים המכוערות. בוז למי שחשב שהן ראויות ומחא כפיים.

"אין הבדל בין אמירותיו המיותרות של קוטלר לבין איומיה המסוכנים של רגב". יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום: ציפי מנשה)
"אין הבדל בין אמירותיו המיותרות של קוטלר לבין איומיה המסוכנים של רגב". יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

"לא נוכל אף פעם לשכנע בצדקת דרכנו אם לא נשמח בישראל הרב תרבותית. ישראל שיש בה הרבה צבעים ודעות ומנהגים ואמונות", אמר הרצוג. "לא נוכל אף פעם לגעת בלב של האנשים שאת תמיכתם בבחירות אנחנו מבקשים אם נדבר בבוז ובהלעגה ובהתנשאות. אבל אין הבדל בין אמירותיו המיותרות של קוטלר לבין איומיה המסוכנים של רגב על האמנות והתרבות. מירי רגב היא שרת התרבות ולא צריכה להמשיך להשתמש בכלים שלמדה ויישמה כאשר כיהנה כצנזורית ראשית.

"אין סיבה שאף אומן או יוצר יהיו מאויימים בשלילת מימון או עונשים יצירתיים אחרים רק כי הביעו את דעתם במדינה דמוקרטית".

הרצוג התייחס גם לפרשת ח"כ אורן חזן ואמר: "אנחנו לא משטרה ואנחנו לא בית משפט, אבל הטענות לניצול נשים לשעשוע תמורת כסף הן חמורות ביותר. מי שנטענות נגדו טענות כאלה, איננו יכול לשמש חבר כנסת, וודאי חבר בוועדותיה היוקרתיות, ודאי סגן יו״ר הכנסת. ביבי כמובן טמן ראשו בחול. אולי בגלל שלדון אדלסון. אולי בגלל פחד ממרכז הליכוד. האחריות מוטלת לפתחו והוא לא עשה דבר בימים שניתנו לכך.

"אני יוזם פנייה דחופה ומסודרת לוועדת האתיקה בבקשה להשעות את חזן מכל תפקידיו עד לבירור מלא של הטענות", אמר הרצוג. "ולכל המודאגים: אל תתבלבלו בי. בהזדמנות הראשונה שניתן יהיה להפיל את הממשלה – אני אפיל אותה. לא נפרוס רשת ביטחון לממשלה אפילו לא לדקה אחת. זה לא אומר שאנחנו לא צריכים תמיד לעשות את הדבר הנכון והטוב למדינה".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "האמירה של עודד קוטלר היא לא מתקבלת על הדעת, והיא לגמרי ראויה לגינוי. אין לי שום כבוד וסובלנות כלפי מי שמטיל רפש על ציבור שלם, אבל אני לא מתכוונת לרוץ לקחת אחריות ולהתנצל על כל אמירה של כל שמאלן בעיני עצמו.

"האמירה החמורה הזו משחקת בראש ובראשונה לידי הימין ולידי מירי רגב שהציתה את האש מלכתחילה כשניסתה להפוך לקומיסרית תרבות, להגביל את היצירה והאמנות ולהלך אימים על אמנים ושחקנים. האבסורד הוא שעכשיו רגב מציגה את עצמה כקורבן ומדברת על תרבות של חושך, ואנחנו מתבקשים להגיב ולהתנצל על אמירות שאין לנו שום קשר אליהן ולא משקפות את הערכים שלנו.

"האמירה החמורה הזו משחקת לידי הימין ולידי מירי רגב". זהבה גלאון (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
"האמירה החמורה הזו משחקת לידי הימין ולידי מירי רגב". זהבה גלאון (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

"אני אומרת לחבריי באופוזיציה: במקום להתרפס עם התנצלויות על אמירות פרטיות של שחקן כזה או אחר המייצג אך ורק את עצמו, בואו נתאפס על עצמנו ונזכור שהתפקיד שלנו הוא להאבק בקואליציית נתניהו. התפקיד הזה כולל להתייצב מול רגב שמדברת בשם שלושים המנדטים, לבטל את הקיזוז ההזוי להצלת הממשלה שמי שעומד בראשה אפילו לא גינה את מעשיו המבחילים בואכה פליליים של ח"כ אורן חזן, ובמקום להשקיע את האנרגיה והמרץ שלנו בלקיחת אחריות סדרתית על כל התבטאות, בזיונית ככל שתהיה, של אנשים פרטיים, להשקיע אותם בלהפיל את הממשלה".

שרת התרבות והספורט מירי רגב השיבה היום, במליאת הכנסת, להצעת אי אמון שהגישה סיעת הרשימה המשותפת  בנושא "פגיעה בתרבות משיקולים פוליטיים".

"זה שיח של כיכרות העיר- שיח של צ'חצ'חים, של אספסוף, מנשקי קמעות ועכשיו גם בהמות", אמרה רגב. "אדון קוטלר האם 61 חברי הכנסת היושבים כאן הם בהמות גסות או דקות בעינך? האם עשרות האומנים שמחאו כף לך ולעולם הדימויים שלך סבורים כמוך, כי מיליון איש, הם לא יותר מאשר אוכלי עשב וקש. האם מדובר באותו 'קומץ' שעמד בכיכר רבין ומחא כפיים לגרבוז. או שמא זה אותו ה'קומץ' ששמע את דודו טופז מכנה אותנו אתכם 'צחצחים'. על מי בדיוק מדובר ובשם מי אתה מדבר? והאם השיח הזה הוא תרבות בעיניך?"

"חופש ביטוי חד סיטרי". מירי רגב (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
"חופש ביטוי חד סיטרי". מירי רגב (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

רגב טענה כי בשבוע האחרון היא חווה מסע של ניסיון לדה לגיטימציה מ"קומץ" אנשי רוח ואומנים שלא מוכנים לקבל את אמירתה הברורה – שלא תתמוך במוסדות תרבות ששותפים לחרם מבית ועושים דה לגיטימציה למדינת ישראל. "לצערי חופש הביטוי לעיתים הוא הופך חד סטרי, חופש ביטוי השמור לכאלה שמותר להם ולכאלה שצריכים לשתוק. לשתוק כאשר אלה יורים בתותחי חופש הביטוי שלהם בעוצמת אש גבוהה שהם מחטיאים את מטרתם.

"אז הנה אני אומרת בקולי, גם דעתי תישמע. גם לי יש דעה. חופש הביטוי והיצירה הם מנשמת אפה של חברה דמוקרטית השוחרת תרבות. חופש הביטוי מוגן וכך יישאר עד קץ הימים. עם זאת, האם מחובתה של ממשלה ומדינה החפצה חיים, לממן מכספי משלם המיסים הצגות או אומנים העושים במימון זה כקרדום לחפור בו נגד המדינה. מי שרוצה להוציא דיבתה של הארץ יעשה זאת לבד. לא נחסום את זה אך לא נממן זאת".

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד), הודיע כי יגיש הצעת חוק שתבלום את ניסיונותיה של שרת התרבות והספורט מלערב תרבות ופוליטיקה. לדבריו, הוא פועל לגיבוש קואליציית תמיכה רחבה להצעת החוק בכנסת, ובכוונתו להעבירה בקריאה שלישית בהקדם האפשרי.

 "יש לעצור את הסחף הפוליטי מלהכתים את התרבות הישראלית", אמר פרי. "נראה כי שרת התרבות מונעת משיקולים פוליטיים ולא משיקולים מקצועיים. על מדינת ישראל לפעול לפריחת התרבות הישראלית המגוונת, ולא לייצר צנזורה פוליטית המזכירה משטרים דיקטטוריים".

על פי הצעת החוק, תוקם רשות עצמאית לתרבות ואומנות,אשר תפעל באופן עצמאי, תוך מתן אפשרות תכנון והסתמכות תקציבית לטווח ארוך, ללא התערבות פוליטית בהחלטותיה ובשקיפות ציבורית מלאה. הרשות תפעל למניעת אפליה בין אזורים ובין קבוצות אוכלוסייה, וכן תמנע השפעה חיצונית על הגורמים היצירתיים ועל מוסדות התרבות והאמנות.

היבט נוסף של ההצעה עוסק בהקמת מכון ייצוא לתרבות ואומנות, אשר יתפקד כמשרד החוץ של התרבות הישראלית, ויעודד ויקדם את ייצור התרבות ממדינת ישראל אל מדינות העולם, בכדי להגיע לקהלים חדשים ולחזק את התרבות הישראלית- ואת מדינת ישראל.

במקביל לגיבוש וקידום הצעת החוק, ח"כ יעקב פרי גינה את דבריו של עודד קוטלר, ואמר: "דברים קשים שלא היו צריכים להיאמר. התרבות חייבת להיות מנותקת מהפוליטיקה ושייכת לכולם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן