Skip to content

מתיחות קשה בגבול הצפון – ארגון המסונף לאל קאעידה כבש כפרים דרוזים

על פי דיווחים מהשטח נמסר אודות כפרים דרוזים כבושים וצבא סורי המצוי במצור ונסוג. בקרב בני העדה הדרוזית עשרות פצועים. בני העדה מהכרמל, הגליל ומג'דל שמס הקימו בית חולים שדה בסמוך לגדר הצעקות. צה"ל תגבר כוחות וסגר את האזור בהכריזו כי האזור הנו שטח צבאי סגור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מתיחות קשה לאורך גבול צפון בגזרת מג'דל שמס שברמה"ג. הכפר הדוזי חדר, שבדרום סוריה בקרבת ישראל סופג כעת ירי כבד מצד כוחות ג'בהת אל נוצרה המסונפים לאל קאעידה סוריה. על פי דיוחי התקשורת הסורית גם  כפר חרפא המצוי מזרחית לחדר סופג הפגזות מתותחי ארטילריה כבדה שהעמידו כוחות ג'בעת אל נוצרה בכפר הדרוזי בית ג'ן שנכבש אף הוא על ידי המורדים הבוקר. על פי הדיווחים גם הכפרים תלאל אלחומר ותלאל אלכרום נפלו לידי ג'בהת אלנוצרה. פצצות שנפלו בסמיכות לגבול ישראל גבול גרמו לשריפה שכבתה מעצמה מטרים בודדים מציר המערכת. מוקשים שהונחו בסמיכות לגדר התפוצצו כתוצאה מהשריפה.

המורדים ממטירים אש על הצבא הסורי בחדר (צילום: תקשורת סורית)
המורדים ממטירים אש על הצבא הסורי בחדר (צילום: תקשורת סורית)

המתיחות בגבול ישראל החלה בשעות הבוקר (שלישי) לאחר שלוחמי ארגון המורדים קיצוני ג'בהת אל-נוצרה-אל קעידה סוריה, תקף משעות בוקר מוקדמות את הכפרים הדרוזים באזור חדר שבדרום סוריה. עקב כך סגר צה"ל בשעות בוקר  את הכביש ממפל סער עד מג'דל שאמס, הכביש נפתח שוב לתנועה לקראת שעות הצהריים ונכון לעכשיו עומד צה"ל לסגרו בשנית כשצה"ל מרכז כוחות באזור הגבול.  סיור וביקור של שר הביטחון, בוגי יעלון שבמהלכו תוכננה מסיבת עיתונאים בשעה 11:00 בבוקר בקצרין בוטל ברגע האחרון.
מדיווחי התקשורת הסורית עולה כי בשעות הבוקר החלו לוחמי ג'בהת אלנוצרה לתקוף עמדות של הצבא הסורי בגזרת חדר. כתבי התקשורת דיווחו  על קרבות המתחוללים באזור הכפרים בית ג'ן ואלמזרעה שממזרח לחדר. על פי הדיווחים טילים נפלו בחדר וצלפי ג'בהת אלנסרה כבר כבשו מספר עמדות של הצבא הסורי ומשם הם ממטרים אש על חדר.

שריפה שפרצה בגבול חדר ישראל (צילום באדיבות פורטל הכרמל)
שריפה שפרצה בגבול חדר ישראל (צילום באדיבות פורטל הכרמל)

על פי הדיווחים מדובר בעשרות פצועים דרוזים, כששבעה מתוכם נכון לעכשיו פצועים קשה. אלו נמצאים בשטח ואמורים להגיע בשעה הקרובה לבית חולים שדה שהקימו תושבי רמת הגולן הדרוזים ביוזמת פרג' מרעי, סמוך לגבעת הצעקות 10 מטרים מגדר הגבול.
פרג' מרעי שהקים את בית החולים עם חבריו הסביר כי "כששמענו שיש הרבה פצועים בחדר, הגעתי למג'דל שמס, עם חובשים לתת טיפול לפצועים, אנחנו מקימים בית חולים שדה אזרחי לכל דבר, בלי התערבות של הצבא
. המטרה שלנו לסייע לאחים ועל מנת שהפצועים יגיעו לטיפול אצל אחיהם במג'דל שמס, יש ציוד רפואי ובית החולים יתחיל מייד לעבוד". 
בנוסף לכך הקימה הרשות המקומית במג'דל שמס אשכול קופות חולים, בראשות ד"ר וגדי ספדי וד"ר תייסיר מרעי שנערכים גם הם לקלוט את הפצועים מהקרבות.
מדובר צה"ל נמסר כי בבוקר רוכזו כוחות צה"ל באזור הגבול הסורי ובמהלך היום המתיחות התפוגגה. אלא שכעת שוב נמצאים כוחות באזור הגבול שמנטרים את המצב וככל הנראה יחליטו לסגור שוב את התנועה באזור זה. צה"ל הכריז על האזור כשטח צבאי סגור על מנת למנוע הפגנות בני העדה הדרוזית על גדר המערכת.
אין ספק כי ישראל וצה"ל עומדים כעת במצב בעיתי קשה מאוד שמתפתח במהירות בהר הדרוזים שם מתגוררת במאות עיירות וכפרים אוכלוסייה של למעלה מחצי מיליון דרוזים וכל זאת במרחק של 80 ק"מ מגבול רמת הגולן עם ישראל, ובמרחק של כ-38 ק"מ מגבול ירדן.
הדרוזים מצויים בליבו של מרחץ דמים בקרב שבין צבא סוריה וחיזבאללה מול צבא סוריה החופשית 
FSA וארגון ג'בהת אל-נוצרה-אל קעידה סוריה, המשתלטים בימים  האחרונים על חלקים גדולים של דרום-סוריה. מנגד, מודאגים מאוד הדרוזים גם מול אנשי אל קעידה בעיראק ובלבנט ה-ISIS,  המתקדמים באיטיות  אולם בכוחות לא גדולים אל המובאות המזרחיים של הר הדרוזים.
נשיא המדינה ראובן ריבלין העלה את הנושא ביום רביעי שעבר בפני ראש המטות המזוינים האמריקנים הגנרל מרטין דמפסי, שעה שזה בא לבקרו בירושלים
.  "מה שמתרחש עתה הם הצקות ואיומים על עצם קיומם של חצי מיליון דרוזים הנמצאים בהר הדרוזים הקרוב מאוד לגבול הישראלי", אמר הנשיא בדאגה.

לוחמי ג'באת אל נוסרה (צילום: אל מידיאן)
לוחמי ג'באת אל נוסרה (צילום: אל מידיאן)

התאמן בסוויה בג'בהאת אל נוסרה וביקש ליישם את אימוניו בשטחים ובישראל

תוך כך הוגש הבוקר בבית המשפט הצבאי ביו"ש כתב אישום כנגד ארנס כארנה, תושב הרשות הפלסטינית המייחס לו חברות ופעילות בהתאחדות בלתי מותרת, מגע עם האויב והאימונים צבאיים מחוץ לאזור. על פי עובדות כתב האישום עולה כי באוקטובר 2014 הצטרף כארנה לארגון הטרור "ג'בהת א-נוסרה" שבסוריה, כדי לצבור ניסיון צבאי כדי שיוכל ליישם אותו באזור יהודה ושומרון. במסגרת הארגון למד וצבר ניסיון צבאי רב באימוני ירי ולחימה וזאת לצד הדרכות תיאורטיות ולימודי דת. כארנה אף נלחם למען הארגון בקרב הסמוך לעיר חאלב. במהלך הקרב הוא נפצע אך פציעתו לא מנעה ממנו להמשיך וליטול חלק בארגון הטרור. הוא נתפס בדרכו חזרה לאזור השטחים כשהוא נשא בכליו חומרים רגישים והדרכות אשר אותם קיבל מהארגון במהלך הכשרתו בסוריה. בית המשפט האריך את מעצרו עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינו.

צילום ועריכה פורטל הכרמל

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן