Skip to content

הנשיא ריבלין: "הצתת הכנסייה – איום על רקמת החיים במדינתנו"

הצתת כנסיית הלחם והדגים בטבחה עוררה סערה וגל תגובות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "ההצתה המזעזעת על כנסיה היא התקפה על כולנו"; יצחק (בוז'י) הרצוג: "ואנדליזם נפשע ואלים"; אביגדור ליברמן: "מי שמצית כנסייה הוא לא רק טיפש חסר כבוד לדת - הוא גם מחבל שפוגע בצורה קשה ביותר במדינת ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם ראש השב"כ יורם כה והנחה אותו לקיים חקירה מואצת של הצתת כנסיית הלחם והדגים הבוקר.

"ההצתה המזעזעת על כנסיה היא התקפה על כולנו", אמר נתניהו. "חופש הפולחן בישראל הוא אחד מאבני היסוד של ערכנו והוא מוגן בחוק. נמצה את הדין עם האחראים למעשה הנפשע הזה. לשנאה וחוסר סובלנות אין מקום בחברה שלנו".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שוחח עם האב גרגורי קולינס, ראש המסדר הבנדיקטיני בישראל, והביע בפניו את צערו על ההשחתה וההצתה שאירעו בכנסיית הלחם והדגים בטבחה שבכנרת.

פנים כנסיית הלחם והדגים בטבחה (צילום ארכיון: David Shankbone/ויקיפדיה)
פנים כנסיית הלחם והדגים בטבחה (צילום ארכיון: David Shankbone/ויקיפדיה)

"עודכנתי הבוקר בתדהמה ובעצב על השריפה בכנסיית טבחה", אמר הנשיא. "זהו הרס נוראי של אתר קדוש ומקום תפילה, ואיום על רקמת החיים במדינתנו. בישראל חיים אנשים מאמונות שונות שרוצים לחיות יחד בהרמוניה, כבוד וסובלנות. אנו מחויבים כמדינה וחברה להגן על האתרים הקדושים לכל האמונות ולשמרם. אני יכול להבטיח כי רשויות החוק בישראל יחקרו את הפשע הזה ויעשו כל מאמץ להביא את האשמים לדין במהרה". הנשיא אמר עוד: "בעולם בו קיצוניים בחרו בנתיב האלימות וההפחדה יש לנו חובה קדושה להתאחד וללכת בנתיב הדיאלוג וההבנה. אנא מסור את תמיכתי לחברי הקהילה כולה".

האב גרגורי הודה לנשיא ואמר כי טבחה הוא מאתרי התיירות הפופולאריים בישראל, וכי יותר מ-5,000 מבקרים פוקדים אותו בכל יום. עוד הוסיף הרב גרגורי כי כעת, לאחר השריפה האתר ייסגר למבקרים לשלושה ימים. "אנו רואים במעשה התקפה על הדמוקרטיה הישראלית", אמר האב גרגורי. "אנו יודעים שכל ישראלי בר-דעת מתנגד למעשה הנורא הזה, שוודאי בוצע על ידי מיעוט קיצוני".

השר לביטחון הפנים וההסברה, גלעד ארדן, אמר: "זהו מעשה פחדני ושפל שמנוגד לערכים הכי בסיסיים של מדינת ישראל שמאמינה בדו קיום בין כל העדות והדתות". ארדן הדגיש: "לא ניתן לאיש לערער את הדו קיום בין הדתות והעדות בישראל" והוסיף כי הנחה את המשטרה לתת עדיפות לחקירת האירוע.

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, גינתה את ההצתה ואמרה: "מדינת ישראל מכבדת את חופש הפולחן של כל הדתות, ומסתייגת לחלוטין מכל פגיעה בו. חוטובולי אמרה עוד כי הצתת הכנסייה ומעשי ההתנכלות למוסדות דת הינם פיגועים מדיניים המחבלים ביכולתה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית המאפשרת חופש לכל הדתות. עוד אמרה כי יש כי יש לנקוט יד קשה נגד מבצעי המעשה ולהעמיד אותם לדין במהירות כדי למגר את התופעה.

חצר הכנסייה ובה עץ הזית ובריכת הדגים (צילום ארכיון: David Shankbone/ויקיפדיה)
חצר הכנסייה ובה עץ הזית ובריכת הדגים (צילום ארכיון: David Shankbone/ויקיפדיה)

מועצת המוסדות הדתיים בארץ הקודש גינתה בחריפות את ההצתה ומסרה כי מאז דצמבר 2009 הוצתו וחוללו כ-43 כנסיות ומסגדים בישראל וביהודה ושומרון – אולם לא הוגשו כתבי אישום ואף אחד מהמציתים והמחללים לא הועמד לדין. מועצת המוסדות הדתיים בארץ הקודש, המייצגת את הרבנות הראשית לישראל, ראשי הכנסיות המקומיות בארץ הקודש ובתי הדין השרעיים ברשות הפלסטינית, קראה למשטרה ולרשויות הרלוונטיות לעשות ככל שביכולתן להביא את המבצעים לדין, למנוע את הישנותן של מתקפות כאלו ולהשיב את הביטחון ואת הכבוד ההדדי למקומות הקדושים לכל הדתות.

גם הפורום הפועל למען גיוס בני העדה הנוצרית לצה"ל הגיב ואמר כי ההצתה היא חילול קודש ופגיעה חמורה ברגשות הנוצרים. בפורום קוראים למצות את הדין עם המחבלים המנסים לפגוע בדו-קיום ומשחירים את פניהן של מדינת ישראל ושל החברה הישראלית.

יו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג, פרסם הודעה חריפה ובה גינה בכל תוקף את "הוונדליזם הנפשע והאלים שהתרחש בכנסיית הלחם והדגים בטבחה שהיא אחת הכנסיות החשובות ביותר לעולם הנוצרי". הרצוג אמר כי רשויות החוק צריכות לטפל בנושא בכל החומרה ולהביא במהירות את האשמים לדין. "זהו פשע שנאה מן הסוג הגרוע ביותר והוא מנוגד לערכיה הבסיסיים ביותר של מדינת ישראל. רגע לפני תחילתו של חודש הראמדאן אנו נדרשים במשנה תוקף לשמור מכל משמר על חופש הדת וחירות האמונה של כל האוכלוסיות החיות במדינת ישראל".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני): "מעניין איזה אלוהים ואיזה תיקון עולם הזוי ומשובש יש בליבם של המנוולים האלה, שקצת נפט וגפרורים הם כלי נשק בידם להכריז מלחמה על העולם הנוצרי. בדיוק מה שאנחנו צריכים בכלל, ובפרט עכשיו.

"המשטרה חייבת לשים את הטיפול בלכידת המציתים בראש סדר העדיפויות", אמרה ח"כ יחימוביץ'. "זה פשע שנאה, שזורע ריב ומדון, ומסכן קשות את מעמדה של ישראל, ועל המדינה לקחת אחריות מלאה, כספית ומוסרית לתיקון ההרס, ולהביע צער בפני האפיפיור. ההצתה הזאת היא תזכורת עגומה למה שמצווה עלינו לעשות כל העת: לכבד את בני כל הדתות בארץ הזאת, ולגונן על המיעוטים בינינו, על זכויותיהם המלאות, על שלומם, ועל אמונותיהם".

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד: "המעשה שהיה בכנסיית הלחם והדגים הוא מעשה יותר מנפשע. אלה  דברים שמסכנים את מרקם היחסים בין האוכלוסיות במדינת ישראל. זה תוצר של שיח אלים שקיים במדינה, שבין השאר פוליטיקאים מלבים אותו, והגיע הזמן שיפסיקו. הגיע הזמן שנזכור שהמבחן הגדול שלנו הוא לא שאנחנו מסכימים אחד עם השני אלא שאנחנו לא מסכימים אחד עם השני. האם אנחנו יודעים להישאר בני תרבות? האם אנחנו יודעים להישאר מדינה אחת? אני מגנה את זה ובטוח שמכל צידי המפה הפוליטית מגנים את הדבר המתועב הזה שקרה בכנסייה".

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן: "מי שמצית כנסייה הוא לא רק טיפש חסר כבוד לדת – הוא גם מחבל שפוגע בצורה קשה ביותר במדינת ישראל. על רשויות אכיפת החוק לנהוג בחומרה יתרה במי שיימצא אשם בכך".

ח״כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) ערכה השוואה בין הטבח שביצע בארה"ב אזרח לבן, שטבח בכנסייה שחורה 9 אנשים ובין ההצתה בכנסיית הלחם והדגים. "מי שחושב שהקישור בין השניים מוגזם מוזמן לבחון את הכמות המדאיגה של אירועי תג מחיר ופשעי שנאה בשנים האחרונות בישראל", אמרה ח"כ נחמיאס ורבין. "יש להבין את החשיבות והדחיפות בשיח סובלני בקרב כלל אזרחי ישראל, לצד ענישה מחמירה לנאשמים בפשעי שנאה".

ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) איים כי אם משרדי הממשלה הרלוונטיים לא יהיו מסוגלים להעניק רשת ביטחון למקומות הקדושים, של הנוצרים ושל המוסלמים במדינה, "נראה את עצמנו חופשיים לפנות להגנה בינלאומית על המקומות הקדושים".

ח"כ בהלול, שביקר היום בכנסיית הלחם והדגים, אמר כי "תמוה שבמשך שעות ארוכות לאחר הפעולה הנפשעת בכנסיית טבחה, טרם הגיע נציג ממשלתי רשמי לבקר במקום ולהרגיע את הרוחות". הוא הדגיש: "הצתת הכנסייה מזעזעת ומאיימת באופן ישיר על צביונה הדמוקרטי של מדינת ישראל. עלינו לפעול למיגור התופעות המסוכנות הללו ואני תובע ממשטרת ישראל לפעול לאלתר במלוא העוז על מנת למצוא את הפושעים ולמצות עמם את מלוא חומרת הדין, למען יראו ויראו וכדי למנוע חלילה התלקחות בלתי רצויה".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה: "שריפת הכנסיה בכפר נחום היא התוצאה הטבעית של הסתה נמשכת של גורמים בכירים ברבנות כנגד הנצרות ומאות מעשי אלימות נגד אתרים נוצרים ואנשי דת נוצרים שעוברים ללא כל תגובה משמעותית של הממשלה והמשטרה.

"מדינת ישראל עוברת לסדר היום על תופעה מתרחבת של יריקות על אנשי דת נוצרים, ריסוס גרפיטי ופגיעות במקומות קדושים לנצרות והתנכלות לתפילותיהם בחדר הסעודה האחרונה. לכן זו הייתה רק שאלה של זמן מתי יבינו בריונים המתיימרים לפעול בשם היהדות שמותר לשרוף גם את כנסיותיהם. ספק גדול אם ישראל עדין יכולה לטעון שהיא מגנה ביעילות על חופש הדת ועל המקומות הקדושים לנצרות".

לדברי רגב, "אחריות ישירה מוטלת על רבנים בכירים שמסיתים נגד הנצרות ומגדירים אותה כ'עבודה זרה ואלילות שיש לשרש אותה'. הם לא יכולים לרחוץ את כפיהם במי הכינרת, כשהמציתים כותבים 'והאלילים כרות יכרתון' ברור שהם הפנימו מסר מתמשך של שנאת הדתות האחרות.  לכן לא מספיק לגנות את האלימות, דרושה מהפכה ביחס הממסד הדתי והמנהיגים הדתיים לנצרות ולדתות האחרות, ודרושה מדיניות חקירה וענישה מחמירה, ואפס סובלנות לעבירות על רקע שנאה דתית".

ארגון "יוזמות קרן אברהם" לקידום שילוב ושוויון בין ערבים ליהודים בישראל: "המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט חייבים לחקור, לאתר, להעמיד לדין ולהעניש במלוא חומרת הדין את האנשים שהציתו את כנסיית הדגים והלחם בטבחה שעל חוף הכינרת. בנוסף, המדינה חייבת להשלים את החקירות של האירועים הרבים מהסוג הזה שאירעו בשנים האחרונות בישראל ולהעניש את העבריינים במלוא חומרת הדין. חלק מאירועי ההסתה והגזענות הללו לא נחקרו עד הסוף ולא הוגשו לגביהם כתבי אישום, ורק מעטים מאלה שביצעו אותם נענשו.

"המעשה הברברי והפוגעני הזה נעשה על רקע אווירת ההסתה במדינה", אומרים מנהלי קרן אברהם, אמנון סוליציאנו וד"ר ת'אבת אבו-ראס, "אירוע כזה פוגע קשות ברגשותיהם של כ-160 אלף איש בישראל – כ-2% מתושבי המדינה, פוגע באזרחים הערבים במדינה ובחברה הישראלית כולה. טיוח שלו עלול לשדר לאוכלוסייה הלא-יהודית בישראל מסר לפיו חופש הפולחן שלהם וביטחונם הם הפקר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן