Skip to content

מזכ"ל האו"ם גינה את ישראל – וספג תגובות קשות מימין ומשמאל

נתניהו: "האו״ם בוחר שוב להטיף מוסר לישראל שמקפידה לנהוג על פי הסטנדרטים הבינלאומיים כפי שקבעו רק השבוע שורת גנרלים בכירים מארה״ב ואירופה. במקביל זוכה ארגון הטרור חמאס לחסינות מהאו״ם"; ח"כ אילן גילאון, יו"ר סיעת מרצ: "כריכת שמה של ישראל לצדם של מדינות המפעילות טרור נגד אזרחיהן, זאת לא רק איוולת גמורה, אלא גם צביעות השומטת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מזכ"ל האו"ם באן קי מון, תקף את ישראל על מה שכינה "היקף הפגיעה חסרת התקדים בילדים במהלך מבצע צוק איתן" ואמר כי הדבר "מעלה דאגה חמורה בנוגע לתיאום של ישראל עם החוק ההומניטרי והשימוש המוגזם שלה בכוח". באן אמר את הדברים האלה במהלך דיון שנערך במועצת הביטחון של האו"ם, על דו״ח הנוגע לפגיעה בילדים במהלך סכסוכים ברחבי העולם – וספג מיד התקפה נגדית בכל קצווי הקשת הפוליטית בישראל.

"יום שחור לאו"ם". נתניהו ובאן קי מון בימים טובים יותר (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"יום שחור לאו"ם". נתניהו ובאן קי מון בימים טובים יותר (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)

"זהו יום שחור לאו״ם", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "במקום לציין את העובדה שחמאס הפך את ילדי עזה לבני ערובה, כאשר ירה מתוך גני ילדים לעבר ילדי ישראל וחפר מנהרות טרור לעבר גני ילדים בישראל – האו״ם בוחר שוב להטיף מוסר לישראל שמקפידה לנהוג על פי הסטנדרטים הבינלאומיים כפי שקבעו רק השבוע שורת גנרלים בכירים מארה״ב ואירופה. במקביל זוכה ארגון הטרור חמאס לחסינות מהאו״ם על אף שהוכח מעבר לכל ספק שביצע פשעי מלחמה כשירה מבתי חולים, מסגדים ומתוך מתקנים של האו״ם. מתברר שאין גבול לצביעות".

"איוולת גמורה וצביעות". ח"כ אילן גילאון (צילום: ויקיפדיה)
"איוולת גמורה וצביעות". ח"כ אילן גילאון (צילום: ויקיפדיה)

גם יו"ר סיעת מרצ, ח״כ אילן גילאון, תקף בחריפות את דבריו של מזכ״ל האו״ם, במועצת הביטחון ואמר כי הם מוטים ומוגזמים. ״אף שנעשו שגיאות חמורות בהתנהלות ישראל במהלך צוק איתן, דברי באן שומטים את הבסיס המוסרי מכל דבר ביקורת מצד האו״ם כלפי ישראל", אמר ח"כ גילאון. "כריכת שמה של ישראל לצדם של מדינות המפעילות טרור נגד אזרחיהן, זאת לא רק איוולת גמורה, אלא גם צביעות השומטת באופן מוחלט את תוקפו המוסרי של האו״ם. חרף כל הביקורת, מה שמדינת ישראל הספיקה לשכוח ביחס להפרת זכויות אדם, מדינות מקבילות שנדונו עדיין לא למדו״.

גם חבר הכנסת יאיר לפיד התייחס לדברים של המזכ"ל ואמר כי דבריו מנותקים מהמציאות. "תמוה בעיני כי באן קי מון לא ציין ולו פעם אחת את העובדה כי חמאס השתמש בילדים חפים מפשע ברצועה כמגן אנושי בעודו יורה על ילדים ישראלים".

לפיד הוסיף: "מעולם, בכל תולדות המלחמות, לא היה צבא שעשה יותר מצה"ל כדי להמנע מפגיעה בחפים מפשע. אין עוד דוגמא לצבא שמצלצל לאויביו לפני הפגזה, שמחזיר טייסים מגיחת הפצצה כי יש אזרחים בשטח ושבזמן הקרבות מקים בית חולים לאויביו על גבול הלחימה".

אולם מועצת הביטחון של האו"ם (צילום: ויקיפדיה)
אולם מועצת הביטחון של האו"ם (צילום: ויקיפדיה)

סגן ראש משלחת ישראל באו"ם, דוד רוט, דיבר בדיון מועצת הביטחון והתייחס גם לדוח שפורסם בנושא זה, לפני מספר ימים, שבו נמתחה ביקורת חריפה על ישראל.

"נוכח כל הזוועות המכוונות נגד ילדים בעולם על ידי ארגוני טרור, זהו אבסורד מוחלט שדוח שעוסק בילדים בסכסוך מזוין מתמקד בצורה לא פרופורציונאלית בישראל", אמר רוט. הוא ציטט מתוך הדוח, שבו נטען כי בעזה נהרגו יותר ילדים ב-2014 מאשר בסוריה – והצביע על נתון שפרסם הניו יורק טיימס השנה, לפיו כ-3,500 ילדים נהרגו בסוריה באותה שנה, בעוד שבדוח צוין כי 368 ילדים נהרגו. "הסיבה לפער ברורה", אמר רוט. "הוא נובע מכך שהדוח, מבסיסו, מוטה פוליטית ורווי אינטרסים".

רוט הצביע גם על היעדר ההתייחסות לחמאס בדוח: "אפשר היה להניח שחמאס, המקיים קייטנות טרור לילדים בעזה, יוזכר בדוח בהקשר של פגיעה בילדים, אך הניסיון לספור כמה פעמים חמאס מופיע בו, מאתגר כחיפוש אחר מחט בערימת שחת. לא זו בלבד שחמאס פועל על מנת לפגוע באזרחים ובילדים חפים מפשע, הוא גם מפגין אפאטיות מוחלטת כלפי מצבם של הילדים בעזה.

"ישראל נוקטת בכל האמצעים כדי להימנע מפגיעה באזרחים, ובזמן המבצע בקיץ, היא אף קבלה את כל הפסקות האש, בזמן שחמאס הפר אותן בזו אחר זו", אמר רוט. "מדוע העובדות הברורות והידועות הללו נעדרות מהדוח?"

קודם לדיון במועצת הביטחון חשף שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, בפני מזכ"ל האו"ם, שורה של כשלים בכתיבת הביקורת על ישראל בדוח. "הדוח נכתב יחד עם ארגונים פרו-פלסטיניים בעלי אג'נדה אנטי ישראלית מובהקת, המכנים את ישראל 'מדינת אפרטהייד', מקדמים את ה-BDS וחלקם אף מנהל קשרים עם חמאס", אמר פרושאור. "לעומת זאת, הניסיונות הישראליים להציג עובדות במהלך כתיבת הדוח נבלמו כמעט לחלוטין על ידי משרדה של שליחת מזכ"ל האו"ם, לילה זרוגי. לא מפתיע אם כן, שישראל מופיעה בדוח יותר מאשר דאעש, טליבן ואל קאעידה, וחמאס נעדר ממנו לחלוטין".

על פי הממצאים שהציג פרושאור, המחדלים החלו כאשר עצם כתיבת הדוח הוסתרה מישראל. כשנתגלה לה דבר קיומו של הדוח, דרשה ישראל להציג נתונים מצדה, אך דרישתה נדחתה. לעומת זאת, בכל אותו הזמן, בחר משרדה של זרוגי לשתף בתהליך העבודה ארגונים בעלי אג'נדה ופעילות אנטי- ישראלית מובהקת".

פרושאור הצביע על כך שמתוך כלל הדוח 2% בלבד מוקדשים לעיראק, שבה דאעש פועל במלוא המרץ, 6% מוקדשים לסוריה, שבה נטבחים באופן יומיומי מאות ילדים, ואילו ישראל זוכה באופן מפתיע במקום הראשון, ולמעלה מ -11%  מוקדשים אך ורק לה.

"בדוח אין אזכור לשרשרת האירועים אשר הובילה למבצע 'צוק איתן' ולפעולות האלימות של חמאס, כירי הטילים וכשימוש באזרחים כמגן אנושי. ישראל מחויבת למשפט הבינלאומי וחייליה עושים כל שניתן על מנת למנוע פגיעה בילדים ואזרחים חפים מפשע והיא תמשיך לנהוג כך", אמר שגריר ישראל באו"ם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן