Skip to content

ועדת השרים לחקיקה אישרה את "חוק לבנת פורן"

עפ"י החוק שכר הטרחה של חברות למימוש זכויות רפואיות יקוצץ במחצית. גם התשלומים לעורכי דין יוגבלו. במסגרת הרפורמה הכוללת, יינתן ייעוץ חיצוני חינם למימוש זכויות בכל סניפי הביטוח הלאומי. את החוק יזמו חברי הכנסת מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) והשר חיים כץ, עוד בקדנציה הקודמת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חלית? נפצעת? בקרוב תשלם פחות עמלה, על שירותיהן של חברות למימוש זכויות רפואיות. כך החליטה ועדת השרים לחקיקה.

את החוק יזמו חברי הכנסת מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) והשר חיים כץ (עוד בהיותו יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת). עפ"י החוק שכר הטרחה של חברות למימוש זכויות רפואיות יקוצץ במחצית. גם התשלומים לעורכי דין יוגבלו. במסגרת הרפורמה הכוללת, יינתן ייעוץ חיצוני חינם למימוש זכויות בכל סניפי הביטוח הלאומי. ח"כ רוזנטל: "הרפורמה שמה קץ לתופעה מכוערת של מאכערים שניצלו את מצוקתם של הנכים וגזלו רבע מהקצבתם".

 החוק שנידון בהרחבה בכנסת ה19 ועבר בוועדת העבודה והרווחה לשלוש קריאות הוקפא בעקבות פיזור הכנסת. היום מאשרים השרים את המשך קידומו (דין רציפות). החוק קובע כי שכר הטרחה של חברות למימוש זכויות רפואיות (כגון "לבנת פורן" ו"זכותי") יקוצץ במחצית. גם התשלומים לעורכי דין יוגבלו. החוק צפוי לעבור סופית תוך זמן קצר.

"הקץ לתופעה מכוערת של המאכערים" ח"כ מיקי רוזנטל (צילום: ציפי מנשה)
"הקץ לתופעה מכוערת של המאכערים" ח"כ מיקי רוזנטל (צילום: ציפי מנשה)

"תחום מימוש הזכויות הפך פרוץ ונצלני", אומר ח"כ מיקי רוזנטל. "חברות מימוש זכויות גובות כיום שכר טרחה של כ-20-25 אחוזים מקצבת נכות של זכאים. באופן אבסורדי, הכסף שמיועד לתרופות, סעד וניידות הנכים לא מגיע אל יעדו כאשר מתווכים גוזרים קופון שמן על גבם של הזכאים לקצבה".

 בשנה וחצי האחרונה פועלו ח"כ מיקי רוזנטל (המחנ"צ) וח"כ חיים כץ, כיום שר הרווחה (הליכוד) על מנת להסדיר את הנושא בכמה מישורים. ראשית, לאחר בדיקה מקצועית ומקיפה על ידי גורם חיצוני אובייקטיבי נקבע כי הגבלת שכר הטרחה של המתווכים  יקוצץ בכמחצית. במסגרת הרפורמה יינתן ייעוץ מקצועי חינם למיצוי זכויות בכל אחד מסניפי הביטוח הלאומי וכן יורחב השירות הבלתי תלוי של "יד מכוונת" הפועל כיום בהצלחה בחיפה גם למרכז ולדרום.

לדברי ח"כ רוזנטל חברות המימוש ולשכת עורכי הדין מפעילים לחץ כבד על חברי הכנסת והשרים על מנת למנוע את התקדמות החוק תוך הוצאת מאות אלפי שקלים ושכירת  שש חברות לובי שונות, חברת יח"צ וכן אנשי מפתח בעלי קשרי ממשל ענפים. "הרפורמה תסייע לעשרות אלפי ישראלים הזכאים מדי שנה לקצבה מהביטוח הלאומי לקבל את מרב כספם", אומר ח"כ רוזנטל. "בקרוב נשים קץ לתופעה מכוערת של מתווכים שגזלו לעתים עד רבע מקצבתו של נכה. בנוסף, פרשנו רשת ביטחון גם למי שאין בידם אמצעים לשלם למאכערים והמדינה תסייע להם לממש את זכויותיהם".

עפ"י הצעת החוק שאושרה יוגבל שכר הטרחה של חברות מימוש הזכויות במחצית הסכום הנהוג כיום. במקרה שהתיווך לא נעשה על ידי חברת מימוש זכויות אלה על ידי עורך דין, נקבע מדרוג על פי דרגות ייצוג. כך תתאפשר גביית אחוזי שכר טרחה שונים במקרה של ייצוג עו"ד בפני ועדת ערר ובייצוג בבית הדין.

 החוק החדש קובע כי יונהג חוזה אחיד בין מבקש השירות לבין חברות המימוש ועורכי הדין. אדם שקצבתו הופסקה מטעמים כלשהם לא יחויב בהמשך תשלום שכר הטרחה. עד היום  דרשו חלק מהגורמים בשוק המשך תשלום אחוזי התווך גם אם הופסקה הקצבה ולעיתים גם לאחר פטירתו של הזכאי.

 עוד קובע החוק כי יינתן יעוץ חינם למיצוי זכויות רפואיות בכל אחד מסניפי הביטוח הלאומי. הייעוץ נועד לאפשר לכל אזרח לקבל את המידע לגבי זכויותיו ולאחר מכן לקבל החלטה מושכלת האם להגיש תביעה לביטוח הלאומי ללא תיווך. יוקמו מרכזי "יד מכוונת" נוספים בדרום ובמרכז הארץ בנוסף לזה שפועל בחיפה: אלו הן בעצם חברות מימוש זכויות רפואיות פרטיות הנותנות שירות דומה לשירותי חברות המימוש הגדולות, אך מסובסדות על ידי הביטוח הלאומי וחיצוניות לו.

 עוד נקבע כי מכניסת החוק לתוקף יבוצע מחקר ומעקב רציף על השפעות החוק, על תרומתו לציבור הזכאים לקצבה ועל היקף וגובה הקצבאות הניתנות על ידי הביטוח הלאומי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן