Skip to content

נתניהו: "דוח ועדת מועצת זכויות האדם של האו"ם הוא דוח מוטה"

"היקף ההרס והסבל האנושי בעזה חסר תקדים בהיקפו, וישפיע על הדורות הבאים", קבע הדוח של ועדת מועצת זכויות האדם של האו"ם. "ישראל עשתה שימוש נרחב בכלי נשק בעלי נזק סביבתי קטלני". בנושא פעילות צה"ל ברפיח לאחר חטיפתו של סגן הדר גולדין, נכתב בדו"ח: "כאשר חייו של חייל נעמדים על הכף - נראה שצה"ל מתעלם מכל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הדוח על מבצע 'צוק איתן' שפרסמה הוועדה שמינתה מועצת זכויות האדם של האו"ם הוא דוח מוטה". כך הגיב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על קובע דוח ועדת החקירה של האו"ם, שקבע כי "ישראל והארגונים הפלסטינים ביצעו פשעי מלחמה במהלך מבצע צוק איתן".

נתניהו: "ועדה שמגנה את ישראל יותר מאשר את איראן, סוריה וצפון קוריאה ביחד" (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
נתניהו: "ועדה שמגנה את ישראל יותר מאשר את איראן, סוריה וצפון קוריאה ביחד" (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

הדוח קבע, בין היתר, כי "היקף ההרס והסבל האנושי בעזה חסר תקדים בהיקפו, וישפיע על הדורות הבאים" וכי ישראל עשתה שימוש נרחב בכלי נשק בעלי נזק סביבתי קטלני. בנושא פעילות צה"ל ברפיח לאחר חטיפתו של סגן הדר גולדין, נכתב בדו"ח: "כאשר חייו של חייל נעמדים על הכף – נראה שצה"ל מתעלם מכל החוקים". אחת ההמלצות בדו"ח היא שהקהילה הבינלאומית תתמוך בחקירות בית הדין הבינלאומי בהאג בעזה וגם בשטחים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דחה את מסקנות הדוח מכל וכל. "הוועדה שכתבה את הדוח הזה מונתה על ידי מועצה שקוראת לעצמה 'המועצה לזכויות האדם', ובפועל היא עושה הכל חוץ מלדאוג לזכויות האדם", אמר נתניהו. "זאת ועדה שמגנה את ישראל יותר מאשר את איראן, סוריה וצפון קוריאה ביחד. היא מינתה בתחילה לעמוד בראש הוועדה הזאת אדם שנתפס מסית ומדיח נגד מדינת ישראל ושגם קיבל כסף מהפלסטינים. היא התחילה לחקור את האירועים באזור מהיום שלמחרת חטיפת שלושת נערינו שנרצחו, יום אחרי, ולא בכדי, ועל בסיס הנתונים הללו צריך להתייחס גם לממצאיה, למסקנותיה ולהמלצותיה.

"היקף ההרס והסבל האנושי בעזה חסר תקדים בהיקפו". (צילום: "עזה תחת מתקפה")
"היקף ההרס והסבל האנושי בעזה חסר תקדים בהיקפו". (צילום: "עזה תחת מתקפה")

"ישראל מגינה על עצמה ועושה זאת בהתאם לדין הבינלאומי", אמר נתניהו. "אנחנו איננו היחידים שאומרים זאת, אף שפרסמנו בשבוע שעבר דוח מפורט של אנשי מקצוע שנתן פירוט של הפעולות שלנו בהתאם לדין הבינלאומי, מול טרוריסטים שיורים על אזרחים ומסתתרים מאחורי אזרחים. זה גם מגובה על ידי דוח שפורסם על ידי שורה של גנרלים בכירים מארה"ב ומאירופה שהגיעו למסקנה שישראל פעלה בהגנה עצמית מתוך כל סטנדרט של החוק הבינלאומי, אבל הם אומרים 'והרבה מעבר לכך'.  אחד מהגנרלים הבכירים שם אמר שאין מדינה שנוהגת כמו מדינת ישראל, ולפנים משורת הדין כדי לשמור על החוק הבינלאומי.

"ישראל איננה מבצעת פשעי מלחמה", אמר ראש הממשלה. "ישראל מגינה על עצמה מפני ארגון טרור שקורא להשמדתה ומבצע פשעי מלחמה רבים. כל מדינה חפצת חיים הייתה נוהגת כך, אלא אם כן הוועדה מצפה ממדינה שאזרחיה מותקפים באלפי טילים, לשבת בחיבוק ידיים. אנחנו לא נשב ולא ישבנו בחיבוק ידיים. אנחנו נמשיך לפעול בעוצמה ובנחישות נגד כל מי שינסה לפגוע בנו ובאזרחינו, ונעשה זאת בהתאם לדין הבינלאומי".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הגיב: "אני גאה, וכל ישראלי צריך  להיות גאה, בעוצמה המוסרית, וביכולות הקרב של צבא ההגנה לישראל. אינני מכיר מי שיכול לשפוט אותנו, ולהכתים את שמנו. הדילמות המוסריות, עומדות לנגד עינינו, להכרעה של שבריר שניה- גם כאשר חובתנו וזכותנו להגן על אזרחי ישראל- נשים, ילדים, תינוקות, הנמצאים תחת מתקפה, גם כאשר אויבינו מנגד, רומסים את החוק הבינלאומי, ומשתמשים באנשיהם כמגן אנושי חי.

"ככל שאנחנו איתנים, ככל שיותר אמצעים מתוחכמים עומדים לרשותנו, כך מוטל עלינו לשאול: מתי אנחנו מפעילים את הכוח, איך אנחנו מפעילים אותו, ולשם מה. אין לי ספק כי חיילי צה"ל ומפקדיו ידעו לשאול את השאלות בזמן הנכון ולקבל את ההחלטות הקשות בזמן אמת, גם מבלי שנדרש לחקירתם של גופים חיצוניים כאלה ואחרים. רק מי שיודע ומבין מהו כוח- יודע מה הן מגבלות הכוח״.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון: "מדהים הדבר שסביבנו נטבחים עשרות אלפי אזרחים בידי מדינות וארגונים, ואיש במועצה לזכויות האדם אינו עוסק בכך. לא מפתיע שהגוף הצבוע הזה מתעלם מהפרה שיטתית של זכויות אדם במדינות סביבנו, אך בוחר לתקוף ולבקר דווקא את מדינת ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.

"הניסיון להשוות בין ישראל לחמאס, או להציג את ישראל כמי שמבצעת פשעי מלחמה, הוא מתועב. לא נסבול את הניסיון להשחיר את חיילי ומפקדי צה"ל, אשר פועלים במציאות מורכבת אך מקפידים לשמור על ערכי מוסר. במקומות בהם סברנו שיש צורך בבדיקה פיקודית או חקירה פלילית עשינו זאת ללא היסוס, מיוזמתנו, ואף העמדנו לדין את מי שעבר על החוק.

"אני מבקש לגבות את מפקדי וחיילי צה"ל בפעולתם למען ביטחונם של אזרחי ישראל. גם בעתיד, אם נידרש לכך, נפעל כדי להגן על ביטחונם של אזרחי ישראל".

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, אמרה: "הדו"ח שנחשף היום, הוא כרוניקה של סיפור ידוע מראש. כל מטרתו של הדו"ח הינו השחרת פניה של מדינת ישראל וצה"ל מתוך ניסיון לערער את זכותה של ישראל להגן על שלום אזרחיה. הדו"ח משקף באופן ברור ושיטתי את האובססיה של המועצה לזכויות אדם של האו׳ם נגד ישראל ואינו עומד בסטנדרטים בסיסיים של מחקר אובייקטיבי.

"מדינת ישראל וצה"ל יודעים לחקור בצורה היסודית ביותר את כל אירועי הלחימה בהם מדינת ישראל מעורבת וכך גם נמשיך לנהוג בכל הקשור לאירועי צוק איתן", אמרה חוטובלי.

יו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג, השוהה בלונדון במסגרת ביקור מדיני, אמר: "צה"ל הוא צבא מוסרי. בזמן שהחמאס מנסה לפגוע באזרחים אצלנו יש ניסיון תמידי לצמצם ולהפחית הרג חפים מפשע".

הרצוג הוסיף: "אני לא צריך אף דוח בינלאומי ואף וועדה כדי לדעת שצה"ל הוא צבא מוסרי. בעוד שאצל החמאס הרג חפים מפשע הוא המטרה העיקרית אני יכול להגיד מניסיוני בישיבות קבינט רבות ששאלת הפגיעה בבלתי מעורבים וחפים מפשע עולה תמיד על השולחן והיא שיקול כבד משקל בהכרעות המבצעיות של ישראל". הרצוג הוסיף כי "הדבר היחיד שחשוב בהקשר של עזה הוא לעשות הכל כדי למנוע את הסיבוב הבא ולשם כך לתמוך ביוזמה שתביא בהקדם לפירוזה ושיקומה של עזה".

"שיגור חסר האבחנה של אלפי טילים, רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל" (צילום: רפי מיכאלי)
"שיגור חסר האבחנה של אלפי טילים, רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל" (צילום: רפי מיכאלי)

ח"כ ציפי לבני מהמחנה הציוני, שהייתה שרת המשפטים בצוק איתן, תקפה את הדו"ח ומסקנותיו:  "דו״ח הוועדה בעניין צוק איתן נולד בחטא על ידי ועדה שתוקפת את ישראל באופן שיטתי ויזום", אמרה לבני. "לא נקבל השוואה בין טרוריסטים לחיילי צה״ל, לא נסכים שידברו על חיילי צה"ל ועל טרוריסטים בנשימה אחת. חיילי צה״ל נלחמים בטרור גם אם לפעמים נפגעים אזרחים. ארגוני הטרור אינם מבחינים והורגים גם אזרחים וגם חיילים. וזה לא משנה אם זה דניאל טרגרמן בן ה-5 או דני גונן שנרצח בשישי בדולב. זו מטרת הטרור.

"הדבר השני שלא נקבל הוא שהעולם יחקור את חיילי צה״ל", אמרה לבני. "ישראל היא דמוקרטיה שבודקת את עצמה עם מערכת משפט חזקה. העולם צריך לכבד את מה שאנחנו עושים בעצמנו ולא לחפש את ישראל בין אם על ידי ועדה באו״ם או בבית הדין בהאג. שר החינוך, נפתלי בנט, הגיב: "התרגלנו לדבר על מחבלים עם דם הידיים, אבל היום האו"ם ייסד מונח חדש: זהו דו"ח עם דם על הידיים".

"זהו דו"ח עם דם על הידיים כי הוא מתיר רצח יהודים", כתב בנט בעמוד הפייסבוק שלו. "זהו דו"ח עם דם על הידיים מכיוון שהוא מנסה להפוך דם יהודי למוצר הזול ביותר בעולם המודרני. זהו דו"ח עם דם על הידיים מכיוון שהוא כובל את ידי החיילים שלנו מלהגן על תושבי הדרום והמדינה כולה. זהו דו"ח עם דם על הידיים מכיוון שהוא מדלג על רצח הנערים כאילו לא התרחש ואינו ראוי לחקירה.

"בחקירת האו"ם התשובות לא חשובות. חשובות השאלות", אומר בנט, "וכשהשאלות טבולות בצביעות ומתעלמות מדם יהודים, כאילו הוא דיו בלתי נראית – התשובות אינן משנות".

ח"כ יאיר לפיד, יו"ר "יש עתיד": ""זו שערורייה בינלאומית. זה לא דו"ח חקירה אלא תעמולה עבור החמאס. במקום ללכת ולעשות דו"ח על ארגון טרור שפוגע בחפים מפשע הולכים ועושים דו"ח על מדינה דמוקרטית שמגנה על חייהם של נשים וילדים. הייתי בקבינט. ראיתי מקרוב איך צה"ל עושה הכל כדי למנוע פגיעה מחפים מפשע".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד), ראש מועצת אשכול לשעבר, אומר כי הוא אינו מתחרט על כך שהעיד לאחר מלחמת "צוק איתן" מול ועדת החקירה של האו"ם למלחמת "צוק איתן": "גם אם אין סיכוי צריך לדעת להילחם על צדקת הדרך בנחישות ולא לוותר. אסור להתייאש ולאבד תקווה, חייבים להמשיך ולפעול שהאמת שלנו תצא לאור ואת זה ממשלת ישראל לא עושה", האשים ח"כ ילין.

 על ממצאי הדו"ח אמר ח"כ ילין: "מדובר בדו"ח שהוא לא יותר מחותמת גומי הנותן רוח גבית לארגוני הטרור בעולם להמשיך ולפעול כנגד חפים מפשע. מזכ"ל האו"ם שהורה לבנות ברצועת עזה מרפאות ובתי ספר שהפכו למבני טרור, נושא באחריות לטבח ולהרס באזור בהתקפותיו כנגד מדינת ישראל. הגיע העת שהעולם יסתכל על המדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון בצורה אובייקטיבית."

 ח"כ ילין התייחס למצב בעזה ואמר: " עזה בחרה באופן דמוקרטי בדיקטטורה של טרור. היה להם אזורי תעשייה משותפים, מעברים פעילים, שדה תעופה דהניה ותחילת בנייה של נמל ימי על-ידי האיחוד האירופאי, למרות כל זה הם בחרו בדרך הטרור. אנחנו לא טרוריסטים, אלא חפצי חיים. אנחנו כבר לא נמצאים ברצועת עזה מ-2005, אין שום ישראלי, שום יהודי שנמצא שם. אנחנו לא הצבא הזר שנכנס בשביל לעשות סדר, אלא צבא שמגן על אזרחיו. אנחנו מגדלים את הילדים שלנו ואת החיילים שלנו להגן. להגן עלינו, להגן על המשפחה, להגן על החברים, להגן על העם. הילד שלי נכנס לעזה על מנת להגן על מדינתו."

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון אמרה: "ממצאי האו"ם צריכים להדליק נורה אדומה על ההתנהלות בצוק איתן. מדינת ישראל שגתה בהחרמת הוועדה, והחרמתה כמוה כקבוצה שלא מופיעה למשחק; השופט פוסק הפסד טכני."

גלאון הוסיפה: "מדובר בפספוס כפול: פעם אחת, משום שבין השאר הדו"ח הוא תוצאה של הוויתור של ישראל על ההזדמנות להציג את העדויות שבידיה ופעם שניה משום שישראל פספסה את ההזדמנות להשתמש בוועדה כזירה להשפיע בה על דעת הקהל העולמית. חבל שלא נלמד הלקח מפעמים קודמות ודומות."

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שהיה שר החוץ בתקופת המלחמה, אמר: "ישראל אינה מבצעת פשעי מלחמה. מועצת זכויות האדם של האו״ם והועדות המוטות שהיא מקימה מבצעות באופן קבוע פשעים נגד האנושות כשהן משכתבות את ההיסטוריה ומעוותות מציאות שבה יש מדינה שנלחמת בכדי להגן על ילדיה שמותקפים בטילים על-ידי ארגון טרור שפועל מתוך ריכוזי ילדים".

מהמרכז המשפטי עדאלה, שהגיש דו"ח לוועדה במהלך עבודתה, נמסר כי "מסקנותיה של ועדת האו"ם מאשרות את מה שארגוני זכויות אדם, ובכלל זה עדאלה, טענו לאורך כל המלחמה: ישראל הפרה באופן חמור את עקרונות המשפט ההומניטארי הבינלאומי במהלך הפעולות הצבאיות שלה, היא בצעה פשעי מלחמה, וחקירות פליליות עצמאיות, שלא בוצעו ע"י ישראל, נדרשו על מנת לבחון את הפעילות הצבאית של ישראל".

צוק איתן: היערכות טנקים לכניסה לרצועת עזה (צילום: נירה ידין)
צוק איתן: היערכות טנקים לכניסה לרצועת עזה (צילום: נירה ידין)

הדוח קובע כי 742 פלסטינים נהרגו כתוצאה מתקיפות אוויריות של צה"ל על בתי מגורים ברצועת עזה, מרביתם נשים וילדים וכי לפחות 142 משפחות איבדו שלושה או יותר בני משפחה בהתקפות אלה. "העובדה כי ישראל לא שינתה את מדיניות התקיפות האוויריות שלה אפילו לאחר שהתבררו השלכותיהן על אזרחים מעלה את השאלה אם התנהלות זאת היוותה חלק ממדיניות רחבה שאושרה, לפחות באופן טקטי, בדרגים המדיניים הגבוהים ביותר", נכתב בדוח. על מה שאירע באזור רפיח, כאשר התברר כי יש חשש שהחייל הדר גולדין נחטף, כותבת הוועדה: "כאשר חייו של חייל ישראלי מוטלים על הכף, נראה כי מתעלמים מכל החוקים".

הוועדה הביעה דאגה מהשימוש הנרחב שעשתה ישראל בכלי נשק בלי נזק סביבתי קטלני רחב. "נראה כי ישנו דפוס פעולה שעל פיו צה"ל הזהיר תושבי שכונות שלמות לעזוב את בתיהם, והחשיב את אלה שלא שנו לאזהרותיו ללוחמים", כתבה הוועדה.

הדוח – שהתעלם לחלוטין מחטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים הישראלים בגוש עציון – התייחס גם לאירועים שהתרחשו בגדה המערבית ובמזרח ירושלים במהלך תקופת הלחימה וקבע כי 27 פלסטינים נהרגו בחודשים יוני-אוגוסט ביו"ש ובמזרח ירושלים.

על החמאס נאמר בדו"ח כי פעולות האיבה גרמו למצוקה והפרעה עצומה על החיים האזרחיים בישראל. "השיגור חסר האבחנה של אלפי טילים, רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל, נעשה כך נראה, במטרה לזרוע אימה בקרב אזרחי ישראל", נאמר בדוח. "צה"ל איתר 14 מנהרות שהובילו מרצועת עזה לשטח ישראל, ואשר שימשו לתקיפת חייליו במהלך הקרבות. עצם קיומן של המנהרות יצר טראומה בקרב אזרחי ישראל שחששו כל העת מפני אפשרות שיותקפו על ידי מחבלים שיגיחו מתחת לפני האדמה", נאמר בדו"ח. עם זאת נטען בדוח כי הפלסטינים עשו שימוש לגיטימי במנהרות, אך ורק נגד עמדות צה"ל.

הדו"ח גם גינה את ההוצאה להורג של 21 עצורים פלסטינים בחשד לשיתוף פעולה עם ישראל. "הוועדה מאמינה כי מעשה זה מהווה פשע מלחמה, האחראי לכך חייב לתת את הדין".

1 Comment

  1. גורן
    23 ביוני 2015 @ 17:55

    היקף ההרס והסבל האנושי בעזה חסר תקדים בהיקפו, וישפיע על הדורות הבאים"……………, נו לא צריך להגזים אבל נכון יש הרס בעזה אבל היה ניתן למנוע אותו פשוט החמאס לא היה צריך לירות רקטות לעבר ישראל את זה כמובן בדווח לא ירשמו למה הכי קל להאשים את ישראל הרי העולם הערבי בוער דמוקרטיות לא קימות באזור זכיות אדם יש באירן ואצל דאע"ש בסין ובצפון קוראיה כמובן ורק היהודים הם הבעיה של העולם צביעות גזענות ואנטישמיות אמרנו לכן הדוח כמו הרבה דוחות מקומו בסוף יהיה בארכיון

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן