Skip to content

"סיפור מהחיים": סרט נפלא שמחמם את הלב

הסרט "סיפור מהחיים" הוא סיפור אנושי על מורה אידיאליסטי שמאמין בתלמידיו ומחויב אליהם – מתוך תקווה להביא לעולם טוב יותר. הכינו את הלב ואת הממחטות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=4]

סרטים העוסקים במחנך בבית הספר נכנעים לעיתים קרובות לקלישאות, כאשר טווים סיפור קולנועי על מורה שמוצא גדולה בתלמידיו. עלילות מסוג זה כבר צוירו אינספור על הבד הקולנועי – חלקן מביאות השראה או דמויות שניתן להעריצן (בדרך כלל המורה). אולם לרוב הן פועמות על הפן הרגשי, מתוך מטרה להעצים את התלמידים וגם את הצופים. הסרט "סיפור מהחיים" עונה על אותה נוסחה – ומצליח במידה רבה לחמם את הלב ואף להדמיע את עיניי הצופים בבואו להראות מחויבות של מורה לטובת תלמידיו, מתוך תקווה להביא לעולם טוב יותר.

סערה בכיתה. באדיבות קולנוע לב

על פי הסיפור, גברת גוגן (משחק נפלא של אריאן אסקריד, "שלגי הקילימנג'רו") חוסה על כיתה של תלמידים בעייתיים. היא נחושה ללמדם היסטוריה, ועוד יותר מכך – על קורותיהם של ילדים ובני נוער בתקופת השואה. העוצמה בעלילה מביאה חברי כיתה מערב-רב של מוצאים המתלכדים סביב הנושא ולומדים כיצד הנאצים אספו צעירים (יהודים, צוענים, הומוסקסואליים ועוד) והעבירו אותם למחנות הריכוז.

הבמאית מארי-קסטי מנסיון-סקאר בסרט הבכורה שלה עושה כל מאמץ אפשרי כדי להפוך את סרטה לאמין ולריאליסטי. הנטורליזם המרשים של השחקנים הצעירים מסייע ליצור רגעים אמינים ומרגשים כאחד. המצלמה מוצבת באופן חכם, לא מתערבת בנעשה, ומעצבת מבנה עלילה חכם. גורלם של בני הנוער נוגע ללב – בשל רקע לא קל לכל אחד מהדמויות, וגם המוזיקה מוסיפה לא מעט רגש. כושר ההתמדה והשקדנות של גברת גוגן מול כיתתה, כמו גם עדותו של ניצול שואה (אמיתי, ולא שחקן), יוצרים אפקט מקפיא דם לקבוצת הנוער, אך גם לקהל הצופה בסרט, ואף הרבה מעבר למה שניתן לתאר במילים בלבד.

רגעים אמיתיים. באדיבות קולנוע לב

"סיפור מהחיים" משרטט תמונה כואבת ומציאותית של תלמידי בית הספר בימינו, אם זה בצרפת – ובמידה זהה גם בישראל. הסרט מסרב להיות פסימי, וטוען כי גם לדור הנוכחי יש קולות של תקווה תוך עניין להתעלות על מוצאו של כל אחת ואחד או על נקודת ההתחלה מהן הגיעו.

עיקרון אנושי זה יעיל במיוחד ומביא את הצופים להושיט יד לממחטה, תוך שימוש מינימליסטי עד אפסי בטפלולים קולנועיים או עלילתיים. כל אדם שבתחום החינוך יודע שהאידיאלים של חלק מהמורים הוא להטביע אמון באנשים צעירים, ויתכן שפעולה זו אף תשפיע עליהם עד סוף ימיהם. מהשקפה זו, מובא סיפור שבו המורה היא סלע איתן אל מול קבוצה סוערת של צעירים שלא מכירים את המושג כבוד. בנוסף, הסרט מדגיש את החשיבות של שיעורי ההיסטוריה, ובמיוחד שם דגש על טעויות העבר. על כן, הוא בו-זמנית גם מאוד אקטואלי לימינו אנו.

מבחינה פדגוגית, "סיפור מהחיים" הוא סיפור נפלא. בשל חשיבות הנושא, והדרך בה הוא מפרט את רבדיו – החברתיים, ההיסטוריים ואף האתנו-פוליטיים, חשוב לראות אותו ולהבין כיצד אנו (ובעיקר בני הנוער) נראים היום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן