Skip to content

דרישה מהיועץ המשפטי: מנע פעילות נתניהו בתחום משק הגז

הדרישה, בעקבות החשיפה של עיתון הארץ, בדבר המכתב שנשלח לפני כשנה על ידי שלדון אדלסון לנתניהו, ובו נתבקש ראש הממשלה, בין היתר, "לייעל את הרגולציה בתחום משק הגז"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברי הכנסת זהבה גלאון ודב חנין, ביחד עם גורמים אחרים, תובעים מן היועץ המשפטי לממשלה להורות לראש הממשלה נתניהו, להימנע מלפעול או להשתתף בתהליך קבלת ההחלטות, בתחום משק הגז. זאת בעקבות החשיפה של עיתון הארץ, בדבר המכתב שנשלח לפני כשנה על ידי שלדון אדלסון לנתניהו, ובו נתבקש בין היתר "לייעל את הרגולציה בתחום משק הגז".

חשש לניגוד עניינים? נתניהו (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
חשש לניגוד עניינים? נתניהו (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

תנועת "שמאלה" (שמאל ציוני ישראלי) פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה יורה לראש הממשלה להימנע מלפעול ולהשתתף בתהליך קבלת ההחלטות בתחום משק הגז,וזאת בשל חשש לניגוד עניינים.

עוד דורשת התנועה – באמצעות עו"ד ערן חרמוני, יו"ר התנועה – לבחון האם מעורבותו של ראש הממשלה בהחלטות בתחום משק הגז, לאחר מועד המכתב, נעשתה בניגוד עניינים ובניגוד לדין, ומחייבת פתיחת חקירה פלילית. בנוסף לכך תובעת התנועה לפסול את ההחלטות שיתקבלו בתחום משק הגז לאחר מועד המכתב ובאמצעות מעורבות ראש הממשלה – וזאת בשל חשש כי התקבלו תוך מעורבות בניגוד עניינים. התנועה דורשת בין השאר לבטל את החלטת ראש הממשלה, משלהי חודש דצמבר 2014, על הקמת "צוות קנדל" לגיבוש מתווה חדש וממילא לפסול את המלצות "צוות קנדל".

דרישה נוספת: לבחון את הרקע להודעת שר האוצר בדבר העברת סמכויותיו בתחום משק הגז לראש הממשלה דווקא, ולמנוע את העברת סמכויותיו אלו לראש הממשלה.

יו"ר מרצ זהבה גלאון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, ויינשטיין: "הקרבה בין ראש הממשלה לאדלסון והעובדה כי אדלסון תומך בפומבי בראש הממשלה ואף מחזיק בעיתון המזוהה עמו, מעלה חשש כי לראש הממשלה אינטרס ברור בקידום ענייניו של אדלסון ובהיענות לבקשותיו", נאמר בפנייתה של ח"כ גלאון.

גלאון הוסיפה במכתבה כי "במכתבו של אדלסון הוזכרו נושאים רבים, אך תעשיית הגז היא התעשייה היחידה שמוזכרת בו באופן ספציפי. אדלסון מציין במכתבו "לייעל את הרגולציה" ביטויי שמשמעותו במקרים רבים היא צמצום הרגולציה, וכן לפתח קמפיין להסברת יתרונות התעשייה".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) פנה, גם הוא, ליועץ ויינשטיין, בדרישה שיורה לראש הממשלה נתניהו, לחדול מעיסוק בתחום הגז הטבעי. "בנסיבות העניין נוצר ניגוד עניינים מובהק המונע מראש הממשלה להמשיך ולעסוק בהחלטות בתחום משק הגז, ובוודאי מונע ממנו להוביל את העיסוק בנושא", כתב חנין לויינשטיין. "אבקשך בזאת להנחות את ראש הממשלה לחדול באופן מיידי מעיסוק בתחום", הוסיף חנין.

באירוע שבתרבות שהתקיים בחולון אמר יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, כי מפלגתו לא תתמוך במתווה שלא יהיה בו מנגנון פיקוח על מחירי הגז.  "נושא הגז הוא נושא סבוך, רווי אינטרסים וחשוב למדינת ישראל", אמר לפיד," צריך ללמוד את המתווה המתגבש באופן שקוף ופתוח בוועדת כלכלה של הכנסת זה לא יכול להתקיים במחשכים זה חייב להתקיים בשקיפות". לפיד הוסיף: "מדינת ישראל צריכה לאפשר פיתוח של מאגר לויתן על פני פרק זמן קבוע ונתון ולקבוע לכך לוח זמנים מוגדר. אי אפשר להמשיך למשוך זמן בנושא הגז. הפסדנו מילארדים מהעיכוב על חתימות  הסכם ונפסיד עוד מילארדים אם עכשיו יבקשו ללכת אחורה ולהתחיל הכל מהתחלה".

גם בממשלה יש מתנגדים למתווה של נתניהו. במכתב, שתוכנו פורסם לראשונה בחדשות ערוץ 2 ואשר שוגר לראש הממשלה לקראת ישיבת הממשלה, כתב השר להגנת הסביבה, אבי גבאי: "קיבלתי הבוקר את הצעת המחליטים שבנדון ודברי ההסבר לה. לצערי לא מצאתי בדברי ההסבר התייחסות של ממש לפרטי המתווה של ההסדר המתגבש. הגישה הזו נראית לי לא סבירה לחלוטין ולא משקפת תהליך עבודה נכון. לא יעלה על הדעת שבסוגיה הכלכלית הכי משמעותית למדינת ישראל יתקיים דיון טכני ולא מהותי ופרטני. אני מבקש לקבל את כל החומרים הרלוונטיים להסדר ושיתקיים דיון של ממש בכל הנוגע לפרטי ההסדר, יתרונותיו וחסרונותיו, חלופות לו והתייחסות לדברי ביקורת שנשמעים גם מפי מומחים בתחום". גבאי הוא הוא חבר ממשלה מטעם מפלגת כולנו שראשה, שר האוצר משה כחלון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן