Skip to content

מבקר המדינה לשטייניץ: עכבו את ההחלטה בסוגיית מתווה הגז

במכתב ששיגר הערב מבקר המדינה, לשר האנרגיה והתשתית יובל שטייניץ, הוא ביקש ממנו להמתין ולא להעביר את המתווה לאישור הממשלה אחרי השימוע הציבורי – אלא רק לאחר שהמבקר המדינה יעביר את הדוח שלו בנושא פיתוח משק הגז הטבעי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מתערב בנושא הגז ודורש מהממשלה לעכב את החלטתה – עד לפרסום הדו"ח שהוכן במשרד המבקר בנושא זה. דרישה זו עלולה לעכב את ההחלטה במספר שבועות.

"המתווה טוב למדינת ישראל ולאזרחיה". יובל שטייניץ (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"המתווה טוב למדינת ישראל ולאזרחיה". יובל שטייניץ (צילום ארכיון: דן בר דוב)

במכתב ששיגר הערב מבקר המדינה, לשר האנרגיה והתשתית יובל שטייניץ, הוא ביקש ממנו להמתין ולא להעביר את המתווה לאישור הממשלה אחרי השימוע הציבורי – אלא רק לאחר שהמבקר המדינה יעביר את הדוח שלו בנושא פיתוח משק הגז הטבעי. המבקר הודיע לשר התשתיות שטייניץ כי בכוונתו לזרז את דוח המבקר על הגז ולפרסמו בהקדם האפשרי וכי טיוטה ראשונית של הדוח תועבר ע"י המבקר בהמשך השבוע.

קודם לכן, במסיבת עיתונאים שקיים השר שטייניץ בצהריים, הוצג לציבור בפעם הראשונה מתווה הגז שגובש בין המדינה לבין חברות הגז ונובל אנרג'י. "המתווה טוב למדינת ישראל ולאזרחיה, אבל הוא קשה מבחינת חברות האנרגיה. חברות האנרגיה, שנאלצו לקבל על עצמן תנאים קשים – התנאים הקשים ביותר לחברות אנרגיה בכל מדינות המערב", טען השר שטייניץ במסיבת העיתונאים.

לפי המתווה, חברות דלק ונובל אנרג'י ימשיכו להחזיק במאגר לוויתן, אך יחויבו למכור את אחזקותיהן או חלק מהן במאגרי תמר, כריש ותנין. "אנחנו כאן עושים צעד חסר תקדים, לא רק מחייבים אותם למכור את הכל, אלא גם לעשות זאת תוך 14 חודשים, כשהזמן הסביר שמקובל בעולם הוא שש שנים. אנחנו רוצים עוד מפעיל בכריש-תנין כדי שתהיה תחרות. האינטרסים של מדינת ישראל מחייבים אותי לפגוע במה שנראה כמו הגינות בסיסית", אמר השר שטייניץ.

לטענת שר האנרגיה, ישראל היא המדינה היחידה במערב שהטילה מגבלות על חברות האנרגיה בשלושה תחומים: הייצוא, המחיר והבעלות. שטייניץ הוסיף כי בזכות ההסכם ישראל תרוויח "כ-100 מיליארד דולר שישמשו לחינוך, ביטחון ורווחה בעשורים הקרובים".

קודם לכן אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי המתווה שהושג "מפרק את מונופול הגז והוא יכניס מאות מיליארדי שקלים לקופת המדינה, לרווחה, לבריאות, לחינוך, לצרכים רבים אחרים של אזרחי ישראל".

"הפופוליזם גואה סביבנו". בנימין נתניהו (צילום ארכיון: חיים צח/לע"מ)
"הפופוליזם גואה סביבנו". בנימין נתניהו (צילום ארכיון: חיים צח/לע"מ)

נתניהו הוסיף: "הפופוליזם גואה סביבנו. אף אחד לא בדק באופן מעשי את המתווה הזה ועכשיו תהיה אפשרות לעשות זאת. אני אף פעם לא נכנע לפופוליזם. עשיתי הרבה רפורמות שהצילו את כלכלת ישראל מול התנגדות עזה, והיום בפרספקטיבה של עשר שנים, חמש-עשרה שנה, אפשר לשפוט כיצד כלכלת ישראל זינקה מעלה, וכלכלות אחרות שלא עשו את הרפורמות האלה ולא פעלו כפי שאנחנו פעלנו ונכנעו לפופוליזם – כיצד הן התערערו, חלקן על סף קריסה, ואני יכול לומר גם שבחלקן הגז נשאר מתחת לאדמה. אסור שזה יקרה פה. אני סומך על השכל הישר של אזרחי ישראל ואני מצפה לאחריות מנציגי הציבור. אנחנו נעשה הכל כדי שהגז ייצא מהמים".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), אמרה בתגובה: "הציבור שמע אוסף שקרים והטעיות. כעת ברור למה נתניהו ביקש להסתיר את המתווה.

 "המונופול נותר חזק מתמיד, אין פיקוח אפקטיבי על המחירים, ולחברות ניתנה שורת הטבות בלתי מוצדקת ובלתי נסלחת", אמרה יחימוביץ'. "נתניהו נתן את הכל לחברות הגז ולא רשם ולו הישג יחיד. שמענו התפארויות סרק על הישגים שלא היו ולא נבראו, ובפועל הם הרעה של המצב הקיים. חששנו מהגרוע מכל, וזה אכן התממש. כעת ברור למה נתניהו עשה כל שביכולתו כדי להסתיר את המתווה עד להצבעה בכנסת. נתניהו ניהל מו"מ במשך חודשים, נתן לחברות הגז את כל מה שדרשו – ולא הביא ולו הישג משמעותי יחיד".

"התפארויות סרק על הישגים שלא היו ולא נבראו". שלי יחימוביץ' (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
"התפארויות סרק על הישגים שלא היו ולא נבראו". שלי יחימוביץ' (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

יחימוביץ' אמרה עוד: "יש להסיר מסדר היום את השקר שהושמע שוב, בלי בושה, ולפיו חברות נמנעות מלבוא ולחפש גז בגלל 'כשלי רגולציה'. חברות אינן באות משום שכל זכיונות החיפוש כבר חולקו ונמצאים בידי המונופול, וחברות מטיבן לא מגיעות להתחרות כשהן יודעות מראש שכל המשאבים נתונים בידיו של מונופול יחיד. בנוסף, טובי הגיאולוגים אומרים מפורשות כי התגליות הגדולות במימיה של ישראל כבר נמצאו. תגליות אלה הופקרו היום באופן סופי לידי שותפות פרטית, והופקעו מידי אזרחי המדינה".

ח"כ זנדברג התייחסה למסיבת העיתונאים שבה הציג השר שטייניץ את מתווה הגז ואמרה כי "המתווה רע לציבור וטוב לחברות. בשלושת הפרמטרים שהוצגו – מיסוי, יצוא ובעלות – הממשלה נכנעה לטייקונים. צריך לדחות את המתווה על הסף ולבנות מחדש, בתהליך ציבורי שקוף, מתווה שיעבוד לטובת הציבור הישראלי. הטענה שהגז יישאר בים היא חסרת בסיס. מדובר בהחלטה שתקבע את העתיד הכלכלי של ישראל לדורות, בטח ובטח שאסור לקבל את ההתחייבות לא להשתמש לעשר שנים בכלי המרכזי של הממשלה, רגולציה, החלטה שספק אם היא חוקית".

 קודם לכן, בדיון שנערך בוועדה לענייני ביקורת המדינה, אמר סגן הממונה על התקציבים באוצר אודי אדירי, בתשובה לשאלותיה של ח"כ תמר זנדברג (מרצ), כי דיוני צוות קנדל נערכו ללא פרוטוקול וגם לא הוקלטו. בתגובה לדברים אמר מנכ"ל משרד מבקר המדינה אלי מרזל כי "בצוות כל כך בכיר שעוסק בנושא כל כך משמעותי מן הראוי שיהיה פרוטוקול מפורט על מנת שנוכל לבקר את קסלת ההחלטות".

"המתווה רע לציבור וטוב לחברות". תמר זנדברג (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"המתווה רע לציבור וטוב לחברות". תמר זנדברג (צילום ארכיון: דן בר דוב)

ח"כ זנדברג אמרה בתגובה לדברים כי "גם היום המשיכו גורמים רשמיים להכחיש את קיומו של הצוות, זאת בזמן שגורמים אחרים קיימו דיון ארוך בעבודתו של הצוות. עכשיו ברור למה היה כל כך חשוב לממשלה לנהל את הדיונים תוך הכחשה מתמדת – על מנת שיהיה אפשר לחמוק מניהול פרוטוקול. מרגע לרגע תהליך קבלת ההחלטות בנושא הגז הולך ונהיה חשוד ומפוקפק. ההחלטה הכלכלית החשובה ביותר בעשורים האחרונים מתקבלת בהליך לא תקין".

בדיון מסרו אנשי משרד מבקר המדינה, כי כבר בשבוע הבא תצא למבוקרים טיוטת דוח בנושא זה, תוך כוונה להשלים את הדוח ולפרסם אותו לציבור כבר בעוד כמה שבועות. בדיון מסר מנכ"ל משרד מבקר המדינה, כי על פי ממצאי הביקורת עד כה, ישנם ליקויים מהותיים בתחום הרגולציה.

דוח מבקר המדינה בנושא הגז הטבעי עוסק במכלול נושאים, בהם: מדיניות הממשלה ומדיניות משרד האנרגיה, הרגולציה (אסדרה) במשק הגז הטבעי ותיאום פעולות מקבלי ההחלטות במשק הגז הטבעי. בדוח ישנה גם התייחסות לעבודה הבין-משרדית המתקיימת בנושא זה  בתקופה האחרונה.

מליאת הכנסת תצביע מחר על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא הסדרת תחום הגז. ההצעה הוגשה על ידי חברת הכנסת תמר זנדברג ממפלגת מרצ. במידה וההצעה תתקבל תמונה ועדת חקירה פרלמנטרית אשר תבחן את ההחלטות שהתקבלו עד כה ותהליך קבלתן, וכן תעקוב מקרוב אחרי המשך ההתנהלות בנושא.

 ח"כ תמר זנדברג אמרה בעניין כי "לאחר דחיית ההצבעה אתמול וניצחון זמני בדמות פרסום המתווה היום, המאבק ממשיך ואף עולה מדרגה. נשתמש בכל הכלים הפרלמנטריים והציבוריים כדי לחקור את ההתנהלות בנושא ולקיים דיון ציבורי ושקוף. מדובר על החלטה אסטרטגית כבדת משקל אשר יכולה לשנות את פניה של המדינה לדורות. לא ייתכן שהיא תתקבל במחשכים, בהליך לא ברור ותוך כיפוף ועיוות כל ההסדרים שנועדו להבטיח מינהל תקין".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן