Skip to content

אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק נגד התעמרות בעבודה

מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה טרומית את הצעת חוק למניעת התעמרות בעבודה, של ח"כ מירב מיכאלי וקבוצת חברי הכנסת. מטרת הצעת החוק לאסור התעמרות בעבודה שהיא התנהגות חוזרת ונשנית כלפי אדם שיש בה כדי ליצור עבורו סביבה עוינת במסגרת עבודה, כדוגמת ביזוי והשפלה, שיבוש יכולתו לבצע את עבודתו ועוד. מוצע לקבוע כי התעמרות בעבודה הינה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה טרומית את הצעת חוק למניעת התעמרות בעבודה, של ח"כ מירב מיכאלי וקבוצת חברי הכנסת.

מטרת הצעת החוק לאסור התעמרות בעבודה שהיא התנהגות חוזרת ונשנית כלפי אדם שיש בה כדי ליצור עבורו סביבה עוינת במסגרת עבודה, כדוגמת ביזוי והשפלה, שיבוש יכולתו לבצע את עבודתו ועוד. מוצע לקבוע כי התעמרות בעבודה הינה עוולה אזרחית שניתן, בין השאר, לפסוק בשלה פיצוי שלא יעלה על סך 120,000 ש"ח ללא הוכחת נזק.

"להתנהל כבני אנוש". ח"כ מרב מיכאלי (צילום: נירה ידין)
"להתנהל כבני אנוש". ח"כ מרב מיכאלי (צילום: נירה ידין)

עפ"י הצעת החוק יחויב מעסיק לנקוט אמצעים סבירים כדי למנוע התעמרות במסגרת העבודה על ידי עובד של המעסיק, ממונה מטעמו או על ידי ספק או לקוח. המעסיק נדרש לשם כך לקבוע דרך להגשת תלונה ולבירורה, לטפל במקרים של התעמרות בעבודה ולפעול למניעת הישנותם ולתיקון הפגיעה. בנוסף, חובה על מעסיק המעסיק יותר מ-25 עובדים לפרסם תקנון למניעת התעמרות בעבודה. מעסיק שלא ינקוט באמצעים אלה יהיה אחראי לעוולה אזרחית שעשה עובדו, ממונה מטעמו או ספק או לקוח, ואי פרסום תקנון יהיה גם עבירה פלילית. הפיקוח יהיה בידי מפקח שמונה לפי חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במדינת ישראל, כמו במדינות אחרות בעולם, התעמרות בעבודה היא תופעה חברתית נפוצה הפוגעת בעובדים רבים: מחקרים מראים שלפחות אחד מכל ארבעה עובדים ועובדות בישראל נתון במהלך שנות עבודתו להתעמרות במסגרת יחסי עבודה.

התעמרות במסגרת יחסי עבודה היא התנהגות פוגענית המופנית כלפי אדם באופן חוזר ונשנה, לא במסגרת אירוע "חריג" וחד-פעמי אלא במספר אירועים נפרדים, ויוצרת עבור האדם סביבה עוינת במסגרת יחסי עבודה. המתעמר יכול להיות, בין השאר, ממונה בעבודה או עמית לעבודה או לקוח או ספק. התעמרות בעבודה יכולה לקרות בכל ארגון, לכל אדם.

התעמרות במסגרת יחסי עבודה פוגעת בכבוד האדם, בחירותו, ברווחתו, ביכולתו לבצע את עבודתו ובתפקודו המקצועי. ישנם מקרים בהם התעמרות פוגעת אף בבריאותו הגופנית ו/או הנפשית של אדם.

מוצע כי ההוראות לעניין התעמרות בעבודה יחולו גם במסגרות שירות בכוחות הביטחון או בשירות לאומי או לאומי-אזרחי וכן יחולו במסגרת מוסד להשכלה לבוגרים. בתמיכת ממשלה."

ח"כ מיכאלי: "עובדים ועובדות שהשתתפו בסקר של משרד הכלכלה דיווחו שכתוצאה מההתעמרות הם חווים תחושה של פגיעה קשה בתדמית, בערך העצמי, וגם פגיעה בבריאות הפיזית והנפשית. הם מרגישים שכבודם נרמס".

עוד אומרת ח"כ מיכאלי כי התעמרות גורמת לבעיות בריאותיות, שעולות למשק במעל שני מיליון ימי עבודה בשנה; מעל 50% מהאנשים שנפגעים – מתפטרים; והמחקרים בכל העולם מצביעים שכעשרה אחוז ממקרי ההתאבדות של אנשים היא בגין התעמרות בעבודה.

"החוק מקדם תפיסה של 'win-win' שבו כל הצדדים נהנים מהתוצאה. מי שמתנכל לעובד לא עושה זאת כמשהו אישי אלא פשוט כי הוא יכול. באנו בחוק לתת שם לתופעה: התעמרות בעבודה, ולהגיד שזה דבר אסור. הוא מחוץ לנורמות שלנו, מחוץ לאיך שאנחנו רוצים לנהל את חיינו ולהתנהל כבני אנוש".

שר הכלכלה אריה דרעי השיב בשם הממשלה: "הנושא הזה שהפך לנורמה של כלי ניהולי, במקום שתשתמש בכישורך כמנהל אתה משתמש בהתעמרות וזה חמור מאוד. עובד שמגיע הביתה אחרי שחטף התעמרות מהבוס, הבית הוא לא אותו בית והאדם הוא לא אותו דם. מי שסובל מזה בעיקר אלה האוכלוסיות המוחלשות, שהם לא המנהלים".

58 ח"כים תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תעבור לוועדת עבודה ורווחה להמשך טיפול.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן