Skip to content

אזרח ישראלי חצה את הגבול לעזה ועקבותיו נעלמו

הבוקר התיר בית המשפט לפרסם את העובדה כי אברהם מנגיסטו בן 28 מאשקלון חצה את הגבול לתוך הרצועה ועקבותיו נעלמו. על פי גורמי ביטחון ישראליים אין לישראל שום מידע אודות מקום הימצאו. המשפחה זועמת כי דבר לא נעשה ממש בעניינו וכי ראש הממשלה לא טרח הגיב לפנייתם. נתניהו: "אני מצפה מהקהילה הבינלאומית שמבטאת את דאגתה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הותר לפרסום – אזרח ישראלי, אברהם מנגיסטו, בן 28 מאשקלון, תועד במצלמות אבטחה בספטמבר 2014 כשהוא חוצה רגלית את הגבול. בתחילה התקבל מידע שלפיו הוא בידי חמאס אך כעת לא ידוע היכן הוא אחיו אך למרות המידע שהיה מצוי בידי כוחות הביטחון אף נציג רשמי לא פגש את המשפחה במשך לפחות שבועיים לאחר התקרית. עם זאת, ביקשה היום (חמישי) המשפחה מהתקשורת ומהציבור בישראל לשמור על איפוק. "אנחנו נודיע לכם בהמשך הדרך על דרכנו בנושא", ביקש האח יאלו מנגיסטו במסיבת עיתונאים מאולתרת שהתקיימה בבית המשפחה.
מנגיסטו חצה בתחילת ספטמבר 2014 את הגבול בין ישראל לרצועת עזה, באזור חוף זיקים, ומאז נעלמו עקבותיו כך פרסם היום לראשונה עיתון הארץ. עוד נודע כי בימים הראשונים של הפרשה היה בידי מערכת הביטחון מידע על כך שהצעיר היה בידי כוחות הביטחון של חמאס, אך לא ידוע מה עלה בגורלו מאז. גם ניסיון ליצור קשר עם הרשויות בעזה, בניסיון להשיג פרטים נוספים על מקום הימצאו או מצבו, לא צלח. עם זאת, כלי התקשורת בעזה ובלבנון דיווחו כי בידי החמאס נמצא אזרח ישראלי שנחטף בידיי החמאס. כלי תקשורת פלסטיני אף טען לאחרונה כי בידי תנועת החמאס נמצאת גופת חייל ישראלי ממוצא אתיופי, עובדה שלא אושרה בידי גורמי ביטחון בישראל. על הפרשה כולה הוטל צו איסור פרסום גורף, שאסר אף לצטט לידיעת הציבור ידיעות בנושא אילו פורסמו בכלי תקשורת זרים. הבוקר התירה שופטת בית משפט השלום באשקלון אורית חדד לבקשת "הארץ" באמצעות עורכת הדין טלי ליבליך והסירה את הצו. בסביבת משפחתו של מנגיסטו, ששמרו עד כה על שתיקה לבקשת גורמים במערכת הביטחון, מבקשים גם הם לפרסם כעת את המקרה, מאחר ולדבריהם, ניסיונות המדינה להשיבו הגיעו למבוי סתום.

אברהם מנגיסטו (צילום באדיבות המשפחה)
אברהם מנגיסטו (צילום באדיבות המשפחה)

המשפחה: נתניהו לא טרח להגיב ולא נפגש איתנו

יאלו מנגיסטו, אחיו של הנעדר סיפר כי במשפחה שוררת אכזבה רבה מכל הקשור לטיפול המדינה בפרשה והוסיף כי בנוסף לכך שלפחות שבועיים לאחר המקרה לא הגיע איש ממערכת הביטחון וצה"ל לבקר בבית המשפחה ולעדכנה בנעשה, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הגיב כלל למכתב שנשלח אליו מטעם המשפחה ולא טרח לפגשה מעולם. "יש אכזבה מאוד קשה מצד המדינה. זה יותר מגזענות, אני קורא לזה 'בלאקשמיות'. אני בטוח במיליון אחוז שאם הוא היה לבן לא היו מגיעים למצב כזה", אמר במרירות האח.
האירוע עצמו התרחש ביום שישי בתחילת חודש ספטמבר 2014, אז חצה מנגיסטו – שעל פי הידוע סבל בעבר מבעיות נפשיות וייתכן כי אף היה תחת השפעת אלכוהול – את הגבול בין ישראל לרצועת עזה, באזור הסמוך לחוף זיקים.

מקום העלמו של הצעיר (צילום מתוך דף הפייסבוק הרשמי שפתחה הקהילה)
מקום העלמו של הצעיר (צילום מתוך דף הפייסבוק הרשמי שפתחה הקהילה)

המצלמות זיהו את מנגיסטו חוצה לעזה

מצלמות התצפית הצבאיות, שתיעדו את התקרית, הבחינו באדם שהגיע אל הגדר במקום והגדירו אותו כחשוד. התצפיתניות אף זיהו כי הוא נושא עמו תיק, מה שעורר את חשדן כי מדובר בפלסטיני שמנסה לחזור לרצועת עזה. בצה"ל הוכרז על "תורכי פרש". מדובר בשם קוד צה"לי למקרה בו בניגוד לחדירת גורם עוין מהרצועה לתוך ישראל, בו מוכרז על "פרש תורכי", כאן המקרה הפוך. ע"פ טענת צה"ל כוח צבאי המוצב בגזרת עזה הוקפץ לאזור, אך אותו אדם – שיתברר מאוחר יותר כמנגיסטו, אזרח ישראלי – הצליח לטפס על הגדר ונעלם. אחיו יאלו הוסיף כי מנגיסטו השאיר בחוף תרמיל שנשא ובתוכו היה ספר תנ"ך. לדבריו, רק כשפתחו החיילים את התיק הבינו שמדובר באזרח ישראלי.
בעקבות האירוע פנו בישראל לצלב האדום וכן לגורמים רשמיים ברצועת עזה באמצעות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי. בישראל מסרו לאו"ם ולצלב האדום כי אזרח ישראלי, מעורער בנפשו, חצה את הגבול לרצועת עזה, ודרשו מאותם גורמים להחזירו לשטח ישראל. אך על פי גורמי ביטחון בישראל לא התקבל שום מידע על מקום הימצאו של הצעיר. עוד נודע מאותם גורמים כי אין זו הפעם הראשונה שמנגיסטו ניסה לצאת את ישראל לכיוון עזה. גורם ביטחוני ציין כי למרות כל זאת אין בידי כוחות הביטחון אף סימן מודיעיני על כך שגורם כלשהו המצוי בעזה מחזיק בידיו אזרח הישראלי, בין אם מדובר בארגון טרור או לאו. בישראל אפילו אינם יודעים לומר בוודאות היכן הוא שוהה – אם בעזה או במצרים – לשם הוא עשוי היה להמשיך במסעו.
בחודשים הראשונים לאחר היעלמותו של הצעיר הופץ המקרה ברשתות החברתיות, בעיקר בקרב קבוצות של יוצאי אתיופיה ששיתפו בדף הפייסבוק כתבות מהתקשורת הזרה. לאחרונה החלה מחאת פייסבוק סביב המקרה ורבים החליפו את תמונת הפרופיל לתמונה עם רקע שחור ושמו באותיות לבנות. אחדים צירפו לתמונתו של מנגיסטו את תמונתו של גלעד שליט. בפוסטים השונים גם הוזכר שמו של גבריאל דוויט, צעיר ישראלי שטבע בחוף באזור חיפה בשנת 2005 וגופתו נסחפה ללבנון. גופתו הוחזרה לישראל במסגרת עסקת חילופין עם חיזבאללה. המשפחה, גם היא ממוצא אתיופי, פוצתה לאחר שהמדינה לא עדכנה אותה בכך שהגופה היתה בידי חיזבאללה. אף נציג ממשלתי לא הגיע להלווייתו שהתקיימה בבאר שבע.

פנייתו של ח"כ גילאון לשר הביטחון נותרה ללא תגובה

משפחתו של מנגיסטו ביקרה בשבוע שעבר בכנסת, ונפגשה עם ח"כ אילן גילאון (מרצ). בני המשפחה – אביו של אברה ואחיו – באו עם התרמיל אותו נשא מנגיסטו ביום בו נעלמו עקבותיו. ח"כ גילאון פנה בימים האחרונים לשר הביטחון, משה יעלון, בבקשה לדעת אילו מגעים התקיימו על מנת להשיב את מנגיסטו לישראל, ואם ידוע למערכת הביטחון או לכל גורם מדיני אחר אם מנגיסטו בחיים, ומה מצבו. למרות זאת, מלשכת שר הביטחון טרם התקבלה תשובה לפנייתו של ח"כ גילאון.
ח"כ חיים ילין (יש עתיד) לשעבר ראש מועצת אשכול הגיב לפרסום וסיפר כי "בעקבות השלכות מלחמת "צוק איתן" וכחלק מהסקת המסקנות, ביקש הדרג הצבאי תקציב לבניית מכשול חדש אשר יבנה לאורך יישובי עוטף עזה כפי שנבנה בגבול מצרים. בעשרה חודשים האחרונים בוצעו כ-300 ניסיונות חדירה, מטרת המכשול היינה למנוע חדירה אל מדינת ישראל וכנראה היה גם מאד אפקטיבי למנוע מעבר ממדינת ישראל אל רצועת עזה". לדבריו בניית המכשול מעוכבת עקב עיכוב אישור תקציב המדינה. "תקציב מדינה לא מאושר לא יכול להיות תירוץ לאי ביצוע המשימה, מדובר בחיי אדם. ממשלת ישראל מחשבת תמיד כמה הדבר עולה, אבל לא חושבת על השלכות העתיד והמחיר שנאלץ לשלם אחר כך", אמר ילין והוסיף: "ראש הממשלה ושר הביטחון, הבטחתם לבנות מכשול ולהגן על תושבי העוטף – הגיע הזמן לממש הבטחות ולהציל חיים".

ראש הממשלה בנימין נתניה ואמר בהתייחסו לנושא כי הממשלה פועלת להשבתם של שני הישראלים שחצו את הגדר לעזה.

"אנו רואים בחמאס האחראי לשלומם", אמר נתניהו. "מיניתי נציג מטעמי לתאם את כלל הפעילות בנושא ואת הקשר עם המשפחות. אתמול שוחחתי עם הוריו ואחיו של אברהם מנגיסטו, אמרתי להם שמרגע היוודע המקרה איננו חוסכים מאמצים להשיבו לישראל. קבענו להיפגש בקרוב. אני מצפה מהקהילה הבינלאומית שמבטאת את דאגתה למצב ההומניטרי בעזה, לצאת בקריאה ברורה לשחרור האזרחים ולדאוג להשבתם של האזרחים".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון אמר: "שני אזרחים ישראלים נמצאים ברצועת עזה בידי חמאס. מדינת ישראל משקיעה מאמצים רבים להשיבם לחיק משפחתם. אנו רואים בחמאס אחראי לגורלם ודורשים את החזרתם.

"נפגשתי עם משפחתו של אברה מנגיסטו, עדכנתי אותה בפעולותינו וחיזקתי את ידיה. אנו נמצאים גם בקשר עם משפחתו של הישראלי הנוסף המוחזק ברצועה ומעדכנים אותה בהתפתחויות".

גם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, שסייר היום בעוטף עזה התייחס לנושא: "מדובר בפרשה כואבת אשר אני מלווה למן ההתחלה. אני נמצא בקשר עם משפחתו ואני יודע כי כל הגורמים האמונים על כך עושים עבודתם נאמנה. זהו מקרה שעניינו הומאני ואנו מצפים מהגורמים המחזיקים בו להתנהג בהתאם ולהשיבו כשבריאותו איתנה. נמשיך לעשות מאמצים על מנת להביא לסיומו של המקרה בהקדם״.


מסיבת העיתונאים (צילום: באדיבות דודי לוי, כאן דרום)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן