Skip to content

אייקון אופנה: בטי פייג', מלכת הפינ-אפ של העולם

כוכבות רבות וביניהן קייטי פרי, זואי דשאנל, ודיטה וון טיז מקבלות השראה מסגנונה של בטי פייג', מלכת הפינ-אפ ההיסטורית, אשר השפעתה ניכרת גם על מסלולי התצוגות ועל תרבות הפופ. ומי היא הבטי החדשה של טקס אוסקר האחרון? מייד תגלו מאת אריאלה גויכמן טקס האוסקר שנערך השבוע ציין את סיום עונת הטקסים ההוליוודית, ומי מכם שעקב […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כוכבות רבות וביניהן קייטי פרי, זואי דשאנל, ודיטה וון טיז מקבלות השראה מסגנונה של בטי פייג', מלכת הפינ-אפ ההיסטורית, אשר השפעתה ניכרת גם על מסלולי התצוגות ועל תרבות הפופ. ומי היא הבטי החדשה של טקס אוסקר האחרון? מייד תגלו

מאת אריאלה גויכמן

טקס האוסקר שנערך השבוע ציין את סיום עונת הטקסים ההוליוודית, ומי מכם שעקב אחר טקסי ה"אמי", "גלובוס הזהב", וה"באפטה" הבריטי, וודאי שם לב שהאיט גירל החדשה של הוליווד היא דווקא הזמרת, ושחקנית הקולנוע והטלוויזיה זואי דשאנל ("30 ימים עם סאמר"). הסדרה החדשה בכיכובה "The New Girl" היא להיט בהתהוות שזיכה אותה במועמדות ב"גלובוס הזהב" האחרון וגם בשער גליון פברואר של מגזין Allure.

זואי דשנל בהופעה חיה של להקתה She & Him
זואי דשנל בהופעה חיה של להקתה She & Him (צילום: Breezy Baldwin)

אבל מהתבוננות בשער אי אפשר שלא לשים לב שדשאנל, המתהדרת בעיני עגל תכולות, שפתיים משורבבות, ופוני בצבע שחור פחם, נראית כמו התאומה הזהה של הזמרת קייטי פרי. זה לא צירוף מקרים – השתיים מאמצות את מראה ה"פינ-אפ" של שנות הארבעים מזה כמה שנים, ומי שחושב שהן סתם מעתיקות אחת מהשנייה, הגיע הזמן שיכיר את ההשראה האמיתית שלהן ושל כוכבות רבות בשנים האחרונות – דוגמנית ה"פינ-אפ" המיתולוגית בטי פייג'.

קייטי פרי- תאומת הפינ-אפ של דשאנל
קייטי פרי- תאומת הפינ-אפ של דשאנל (צילום: thomascrenshaw לויקימדיה)

חייה של בטי פייג'

בטי פייג'
בטי פייג'

בטי פייג' נולדה ב-1923 בנשוויל שבמדינת טנסי ובמהלך ילדותה סבלה מהתעללות מינית מאביה השיכור, עד אשר אמה גירשה אותו מהבית. לאחר סיום התיכון היא נישאה לאהוב נעוריה והתקבלה ללימודים במכללה להוראה. אולם משכשלו נישואיה, היא עברה לניו יורק והחלה לעבוד כדוגמנית עבור מועדוני צילום – עבודה שהעניקה לה, תוך שנים ספורות, מעמד של אייקון בעולם הצילום המחתרתי.

בין השנים 1952 ל-1957 היא עבדה כדוגמנית בשביל צלם יהודי בשם ארווין קלו, שניהל עסק של תמונות פורנוגרפיות ותמונות פטיש בהזמנה. וכך, בזכות קימוריה המרהיבים ושיערה השחור, בשילוב פניה הילדותיות וחיוכה התמים הפכה בטי פייג' לדוגמנית הפטיש הראשונה בהיסטוריה וזכתה לכינוי The Pin-Up Queen of the world ("מלכת הפינ-אפ של העולם").

 

חיוך תמים וגוף פתייני. בטי פייג' מלכת הפינ-אפ של העולם
חיוך תמים וגוף פתייני - בטי פייג' מלכת הפינ-אפ של העולם

בשנות החמישים הפוריטניות של גנרל מקארתי עוררה בטי גלים כשהצטלמה למגזיני סקס מחתרתיים עם מחוכים וביריות.  עם זאת, גם כשהייתה קשורה לעמודי מתכת או הניפה שוט באוויר,  היא תמיד שמרה על אותו חיוך מתוק על השפתיים או הבעה מרושעת מוגזמת, שגרמו לה להיראות כמו ילדה קטנה שמעמידה פנים. שילוב זה של מיניות ומתיקות היה זה שצד בסופו של דבר גם את עינו של יו הפנר, וב-1957 הפכה הנערה בעלת הנפש המשוחררת שאמרה בראיונות מאוחרים יותר בחייה: "אני לא מאמינה ביחס מופקר כלפי עירום, אבל היו פעמים בהן שקלתי להצטרף למושבת נודיסטים", למיס דצמבר של מגזין פלייבוי לאותה השנה.

אבל השמרנות האמריקאית חשפה לבסוף את פניה המכוערות, ובסוף שנות החמישים בטי זומנה להעיד בסנאט האמריקאי נגד קלו וצלמי פטיש אחרים, כולל יו הפנר, שהועמדו לדין בגין תועבה. הדבר הבהיל אותה כל-כך שהיא עזבה את המקצוע, ובראיונות מאוחרים יותר טענה שקולו של ישו אמר לה לשנות את חייה. בשנות הששים היא עברה לקליפורניה, הצטרפה לכנסיה המקומית וב"הוראתו של ישו" החלה לעבוד במיסיון המקומי ובמכירת ספרי תנ"ך. אבל הילדה הרעה לא נעלמה לחלוטין ושנים לאחר מכן היא התוודתה: "אני מאוד מצטערת על כך שכשהחלטתי להקדיש את חיי לישו אדוננו זרקתי את כל גרביוני הרשת והביקיני שלי…כמה מהם נקנו בחנויות יוקרה".

כנראה שקולו של ישו לא היה הקול היחיד שנשמע בראשה, ובשנת 1979, היא אושפזה בבית חולים פסיכיאטרי, לאחר שאובחנה כחולת סכיזופרניה קשה במיוחד. אישפוזה ערך מעל לעשור והיא שוחררה רק בשנת 1992.

לידה מחדש כאייקון תרבות הפופ

בזמן שאלילת המין המזדקנת העבירה את שנותיה המאוחרות במיטת בית החולים, העולם לא שכח אותה ובשנות השמונים היא זכתה לתחייה כאייקון של תרבות הפופ כאשר אמן הקומיקס דייב סטיבנס (Dave Stevens) החל להשתמש בדמותה, והוצאות הקומיקס Eros Comics ו- Pacific Comics הפכו אותה בשנית לפנטזיה של בניהם של נערי דור הבייבי בום.

מתוך הקומיקס The Betty Pages של האמן דייב סטיבנס
מתוך הקומיקס The Betty Pages של האמן דייב סטיבנס

השפעה אופנתית מתמשכת

גם עולם האופנה כפי הנראה לא שכח את בטי ובמיוחד את סימן ההיכר המובהק ביותר שלה: שיער בגוון שחור עורב עם פוני מעוגל מלפנים – אפקט המתקבל כשגוזרים פוני עד קו העיניים ומגלגלים אותו מעט לאורך המצח.

מתוך תצוגת אביב-קיץ 1997 של טיירי מוגלר: רוחה של בטי מרחפת על פני התצוגה
אביב-קיץ 1997 אצל טיירי מוגלר: רוחה של בטי מרחפת על פני התצוגה

בשנות השמונים והתשעים כיכב הפוני המעוגל והמפוחם על מצחיהן של שחקניות כגון אנג'ליקה יוסטון ודבי מייזר ("הפמליה"), ומעצבים כגון טיירי מוגלר וז'אן פול גוטייה החזירו למסלולי התצוגות את "אופנת הפטיש" עם שלל חזיות מתכת, מחוכים וגרבי רשת. זוכרים את "חזיית השפיצים" המפורסמת של מדונה?

 

 

 

אחת ה"בטיות" לבית דיור - אביב-קיץ 2011
אחת ה"בטיות" לבית דיור - אביב-קיץ 2011

גם בית האופנה דיור לא איחר לתת אינטרפרטציה משלו לאשת ה"פינ-אפ" האגדית, ובתצוגת אביב-קיץ לשנת 2011 העלה על המסלול שרשרת ארוכה של "בטיות" הלבושות בסגנון שנות הארבעים ומתהדרות בשפתיים אדומות וכן, ניחשתם – פוני מעוגל.

 

 

 

אבל מי שניתן להכתיר אותה ללא ספק כה"בטי" של תחילת האלף החדשה, היא אמנית הבורלסק דיטה וון-טיז, שלמעשה התחילה את הקריירה ככפילה של פייג'. דיטה הפיכה רוח חיים באומנות הבורלסק ואף זכתה לכינוי "מלכת הבורלסק החדשה". כיאה לתואר, גם וון-טיז לא שוכחת להצטייד במחוכים תקופתיים, עור לבן ונטול שיזוף, עיניים עתירות ריסים, וכמובן – נשק יום הדין: פוני כהה ומעוגל.

דיטה וון טיז
דיטה וון טיז

בטי פייג' הלכה לעולמה ב-2008 לאחר שאושפזה בעקבות התקף פסיכוטי נוסף, ואילו אנו, במהלך שידורי טקס האוסקר, גילינו גם את ה"בטי" הבאה – השחקנית רוני מארה ("הנערה עם קעקוע הדרקון").

רוני מארה - "בטי" חדשה בטקס האוסקר 2012
רוני מארה - ה"בטי" חדשה בטקס האוסקר 2012
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן