Skip to content

נתניהו להמונד: "אין זה ניצחון לדיפלומטיה, אלא כישלון לדיפלומטיה"

אחרי ששר החוץ הבריטי, פיליפ המונד, תקף אמש את ישראל, בדיון בפרלמנט הבריטי, וטען כי "שום הסכם לא היה מספק את ישראל" וכי "ישראל מעוניינת במבוי סתום תמידי מול איראן" - השיב לו נתניהו היום: "ישראלים יודעים טוב יותר מכולם מהו המחיר של סכסוך תמידי עם איראן, וזאת טעות לטעון שישראל מעוניינת בתוצאה כזאת. אנחנו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אין זה ניצחון לדיפלומטיה, אלא כישלון של הדיפלומטיה – וכישלון זה מאיים על הישרדותה של ישראל, על ביטחונם של שכנינו הערבים ועל שלום העולם". כך אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר החוץ של בריטניה פיליפ המונד, בפתח פגישה שקיים אתו בלשכת ראש הממשלה בירושלים. פגישת נתניהו-המונד התקיימה למחרת היום שבו תקף המונד את ישראל, בדיון בפרלמנט הבריטי, וטען כי "שום הסכם לא היה מספק את ישראל" וכי "ישראל מעוניינת במבוי סתום תמידי מול איראן".

"שתי דרכים לפצצה". בנימין נתניהו ושר החוץ הבריטי פיליפ המונד (צילום: חיים צח/לע"מ)
"שתי דרכים לפצצה". בנימין נתניהו ושר החוץ הבריטי פיליפ המונד (צילום: חיים צח/לע"מ)

ראש הממשלה השיב להאשמותיו של המונד: "החלופה לעסקה הרעה הזאת איננה מלחמה. החלופה היא עסקה טובה יותר אשר תסיג לאחור את תוכנית הגרעין הצבאית של איראן ותיצור קשר בין הקלה בסנקציות על תוכנית הגרעין של איראן לבין שינוי בהתנהגותה. זהו סוג העסקה אשר תתקבל בברכה בתל אביב וכאן בבירת ישראל, ירושלים. ישראל תאמץ עסקה טובה שתחייב את איראן לבחור בין הדרך לפצצה לבין הקלה בסנקציות. למרבה הצער, העסקה הנוכחית מאפשרת לאיראן להימנע מהצורך לבחור. היא מסירה את הסנקציות היום וסוללת את הדרך לפצצה מחר".

ראש הממשלה המשיך ואמר כי העסקה שנחתמה עם איראן בווינה סוללת עבור איראן לא רק דרך אחת – אלא שתי דרכים לפצצה: האחת באמצעות רמיה ועקיפת מנגנון פיקוח רופף, כפי שעשתה צפון קוריאה והשניה על ידי ציות להסכם – כיוון שהעסקה מאפשרת לאיראן, תוך כעשור, "לפתח יכולת לייצר אורניום מועשר עבור ארסנל גרעיני שלם עם אפס זמן פריצה – ועשר שנים חולפות כהרף עין".

ראש הממשלה הדגיש: "לישראל אין סכסוך טריטוריאלי עם איראן. למעשה, אין לנו כלל סכסוך עם איראן. עם זאת, מאז המהפכה האסלאמית, איראן מימנה, אימנה, חימשה ושלחה טרוריסטים אשר אחראים לרצח של מאות ישראלים ויהודים ברחבי העולם. ואיראן אומרת שיש להשמיד את ישראל, שיש למחות אותה מעל פני האדמה.

"לכן, אדוני שר החוץ, ישראלים יודעים טוב יותר מכולם מהו המחיר של סכסוך תמידי עם איראן, וזאת טעות לטעון שישראל מעוניינת בתוצאה כזאת", אמר נתניהו. "אנחנו מעוניינים בפתרון דיפלומטי כן ואפקטיבי. אולם, ישראלים גם יודעים מה יקרה אם נסיר את מגננותינו. התוצאה של צעד כזה תהיה באמת בלתי הפיכה. לכן זה ברור שייתכן שלא נסכים על הכול. אולם, כידידים ובני ברית, אנחנו יכולים להסכים שלא להסכים".

שר החוץ הבריטי, המונד, שנשאל ע"י נתניהו על התייחסותו להפגנות ברחובות טהרן, שבהן נשרפים דגלי ישראל וארצות הברית, השיב: "נשפוט את איראן, לא לפי קריאות הקהל ברחובות טהרן, אלא לפי פעולות ממשלתה והסוכנויות שלה. אני מבין את הדאגה, אבל תמיד הבהרנו שהעסקה הזאת היא סביב נושא הגרעין".

המונד הדגיש: "הסוגיות אותן העלית הן סוגיות בעלות חשיבות מכרעת עבור ישראל. אני מבין זאת. הן גם חיוניות לביטחון של בריטניה וליציבות שאנו שואפים אליה באזור. מסיבה זו, הקדשנו אני ושרי החוץ חודשים רבים בדיונים פרטניים וקדחתניים כדי להגיע להתקדמות בנושא אחד מהאיומים העיקריים על השלום והביטחון באזור זה – ולאחר יותר מעשור של דיונים לא פשוטים, יש בידינו הסכם אשר מבטיח את המטרה הבסיסית שלנו – למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני.

"הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תקבל גישה ותיישם פיקוח הדוק כדי לוודא שאכן קיימת שמירה על ההגבלות שהוטלו על תכנית הגרעין של איראן, ובכך היא תספק ערובה לקהילה הבינלאומית שהתכנית הינה למטרות שלום בלבד", אמר שר החוץ הבריטי. "לא היינו מסכימים לעסקה אלמלא היינו בטוחים שיש באמצעותנו אמצעים חזקים כדי לספק פיקוח אפקטיבי על תכנית הגרעין של איראן".

המונד אמר עוד כי אין כוונה להסיר את הסנקציות היום. "אני רוצה להיות ברור: אתה אמרת שנסיר את הסנקציות היום. אנו לא נסיר שום סנקציות היום. הסרת הסנקציות בהסכם זה מותנית בכך שאיראן תיישם תחילה את הדרישות לפיהן היא תפחית את המאגרים, תפרק צנטריפוגות, ותייצא את המאגרים של האורניום המועשר שיש בידיה.

"אין אנו שוגים באשליות לגבי תפקידה של איראן באזור, אך אין משמעות הדבר שאל לנו לפעול כדי להתמודד עם האיום של הפצת נשק גרעיני", אמר המונד. "בדיוק כפי שלמרות שאיננו מסכימים עם רוסיה לגבי פעולותיה באוקראינה, עבדנו יחד אתה על עסקה זו עם איראן. איראן שמבודדת ונשלטת על ידי כוחות קיצוניים לא תשנה את התנהגותה באזור. עלינו לנצל את ההזדמנות שהסכם זה מייצר כדי לבקש לשנות את המעורבות האזורית של איראן בעודה מתחילה לחדש את קשריה עם הקהילה הבינלאומית והאינטרס שלה ביציבות האזורית גדל.

"למרות חילוקי הדעות המשמעותיים בינינו לגבי ההסכם, אני קורא לישראל לעבוד יחד עם בריטניה כדי להבטיח שההסכם ייושם במלואו ויפוקח באופן אפקטיבי. זוהי הדרך הטובה ביותר עבור כולנו להבטיח שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני".

לפני פגישת נתניהו עם שר החוץ הבריטי נפגש אתו יו"ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג. בפגישה השתתפו גם ציפי לבני ומזכ"ל מפלגת העבודה, חיליק בר. בפגישה עם המונד, התייחס הרצוג גם לרקטה שנפלה הלילה בעוטף עזה, ואמר: "הרקטה שנורתה הלילה מעזה היא תזכורת כואבת לטרור המאיים על תושבי מדינת ישראל. זה אותו טרור שקיבל חיזוק נוסף בהסכם הרע שנחתם בוינה עם ממלכת הטרור האיראנית".

הרצוג הדגיש כי "ישראל לא יכולה להסכים למצב בו יינתנו כלים, מימון ולגיטימציה למקורות הטרור נגדה ונגד אזרחיה ומידידותינו בעולם, אנו מצפים, ללא קשר לביקורת שיש לנו כאופוזיציה על התנהלותו של נתניהו בנושא, לבצע צעדים ממשיים שיחזקו את ביטחונה של ישראל מול האיום המחריף באזור".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן