Skip to content

אובמה: "אלה הקוראים לסגת מהעסקה עם איראן – חיים בפנטזיה"

בנאום תקיף שאותו נשא באוניברסיטה האמריקנית בוושינגטון עקץ נשיא ארה"ב אובמה את ראש הממשלה בנימין נתניהו - תוך שהוא מנסה במקביל לשכנע את הציבור בישראל, בחוזקו של ההסכם עם איראן והמשך בעמידתה של ארה"ב מאחורי מדינת ישראל ובטחונה. "נעשה הכל כדי לחזק את ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כשהוא עוקץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובמקביל מנסה לשכנע את הציבור בישראל כי ארה"ב תמשיך לעמוד מאחורי מדינת ישראל ובטחונה – קרא נשיא ארה"ב, ברק אובמה לקונגרס, בנאום שנשא באוניברסיטה האמריקנית בוושינגטון, לתמוך בהסכם וכינה אותו ההסכם הטוב ביותר לפיקוח על נשק גרעיני.

"אף אחד לא יכול להאשים את ישראל בשל הספקות שלה כלפי המגעים עם איראן", אמר הנשיא אובמה. "עלינו להתייחס ברצינות לחששות האלו. בסביבה עוינת כזו ישראל חייבת לעמוד על המשמר. אך עובדה היא שישראל יכולה להגן על עצמה בפני כל איום קונבנציונלי, גם הודות לתמיכה האמריקנית. איראן גרעינית תשנה את המשוואה הזאת.

"אלה הקוראים לנו לסגת מהעסקה הזו ולהתבסס אך ורק על סנקציות נגד איראן חיים בפנטזיה", אמר אובמה, מבלי להזכיר את נתניהו בשמו. "כל המדינות תומכות בהסכם, חוץ מישראל", הוא הדגיש. "פעלתי יותר מכל נשיא אמריקני אחר כדי לחזק את ביטחונה של ישראל והבהרתי שאני מוכן להמשיך לדון בדרכים להעמיק עוד יותר את שיתוף הפעולה הביטחוני בינינו. בין אם מדובר בחיזוק תכנית הגנה מטילים או הגברת שיתוף המידע – נעשה הכל כדי לחזק את ישראל".

אובמה: "אין לנו אשליות בנוגע לממשל האירני". (צילום ארכיון: Official-White-House-Photo-by-Pete-Souza)
אובמה: "אין לנו אשליות בנוגע לממשל האירני". (צילום ארכיון: Official-White-House-Photo-by-Pete-Souza)

בפנותו ישירות לאזרחי ישראל, אמר אובמה: "לעם בישראל אני מבקש לומר שאיראן גרעינית מסוכנת הרבה יותר לכם, לארצות הברית, לעולם כולו, מאשר איראן שהוסרו ממנה הסנקציות הגרעיניות. אני מבין שראש הממשלה נתניהו מתנגד נחרצות לכך ואינני מפקפק בכנות כוונותיו, אבל אני חושב שהוא טועה. העובדות תומכות בעסקה ומחובתי לפעול על פי השקפתי למרות חוסר הסכמה עם ראש ממשלת ישראל".

על האפשרות של פעולה צבאית אמר אובמה כי "גם המומחים הישראלים טוענים שתקיפה באיראן תחזיר את תכנית הגרעין רק שנים ספורות לאחור".

"אין לנו אשליות בנוגע לממשל האירני", אמר הנשיא אובמה. "איראן תומכת בארגוני טרור כמו חיזבאללה, אך האמת היא שאיראן תמיד מצאה דרך לממן טרור, עם או בלי סנקציות כלכליות. היכולות הקונבנציונליות של איראן לעולם לא ישתוו לאלה של ישראל ונדאג לכך במסגרת מחויבותנו לביטחון ישראל".

אובמה הדגיש בנאומו כי הוא מאמין שההסכם תואם את האינטרסים של ישראל וארה"ב. "כנשיא של ארה"ב זאת תהיה בגידה בחובתי להתנגד להסכם, רק משום שהוא גורם נזק ליחסים עם בת בריתי. זה לא יהיה נכון לארה"ב וזה לא יהיה נכון כלפי ישראל".

"יש מקרים שבהם הפעלת כוח היא הכרחית ואם איראן לא תעמוד בתנאי ההסכם, ייתכן שלא תיוותר בידינו ברירה אחרת", אמר, "אבל איך נוכל להצדיק מלחמה מבלי שניסינו לפחות ליישם פתרון דיפלומטי שמשיג את מטרתנו? איך נוכל להצדיק את זה בפני חיילינו, בפני העולם והדורות הבאים?"

אובמה הודה כי ההסכם אינו פותר את כל הבעיות עם איראן ולא מבטיח יחסים טובים בין ארה"ב לאיראן. "אך הוא משיג את אחד היעדים החשובים ביותר שלנו – וככזה הוא טוב מאוד. אי אפשר להחביא חומרים גרעיניים בארון. אם איראן תרמה, נחשוף אותה".

אובמה נשא את נאומו באוניברסיטה האמריקאית בוושינגטון. לאחר משבר הטילים בקובה נאם בה הנשיא ג'ון קנדי, ודיבר בזכות השימוש בכלים דיפלומטיים, כדי להימנע מעימות גרעיני עם ברית המועצות.

2 Comments

  1. גידי
    6 באוגוסט 2015 @ 15:08

    אובמה מפעיל מניפולציות שקרים והפחדה כמו ראש משפחת פשע. נראה שהוא יודע שהסחורה שלו פגומה. הנשיא הפך לבדיחה חבל שזה על חשבוננו.

    • עמית מנדלזון
      6 באוגוסט 2015 @ 16:35

      הבדיחה היא לא אובמה, הבדיחה היא האידיוט שאיננו יודע כיצד להתנהל מול נשיא המעצמה החזקה בעולם. וכל צעד ושעל שלו מגושם טפשי ומזיק, אני לא יודע אם זה הזמן להזכיר לך אובמה הוא נשיא ארה"ב לא נשיא מדינת ישראל, הוא לא חייב כלום לישראל בטח לא למי שניסה לשבש את בחירתו (נתניהו) ומי שחושב שהוא בדיחה עדיין לא מבין כמה מסוכן זה לצחוק ממנה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן