Skip to content

אושר מתווה הגז אך בוטלה העברת סמכויות שר הכלכלה לממשלה

הממשלה הצליחה לאשר את מתווה הגז ברוב של 59 מול 51, אך בוטלה ההצבעה בעל העברת סמכויותיו של שר הכלכלה לממשלה, לאחר שהתברר שלקואליציה אין רוב. נתניהו: "עכשיו נותר עוד מכשול אחד ואנחנו נתגבר עליו כי זה הדבר הנכון לאזרחי ישראל״; יחימוביץ': "שיקרתם לציבור בגדתם בו הכול כדי לשרת את הכסף הגדול. מחקתם את כל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"יש עוד מכשול אחד אבל כשאני רוצה להשיג משהו, אני משיג אותו. יהיה גז לישראל. אני רוצה את זה לאזרחי ישראל, להורדת יוקר המחייה, להזרמת כסף עצום לקופת המדינה, לביטחון אנרגטי. הדבר הזה יושג, אנחנו מתקדמים צעד אחר צעד ומסלקים מכשול אחר מכשול".

"יום גדול". נתניהו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"יום גדול". נתניהו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

כך הכריז ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאחר שהכנסת אישרה ברוב של 59, מול 51, את מתווה הגז. עם זאת, לאישור שהושג בכנסת אין חשיבות מעשית. ההצבעה החשובה יותר, שהייתה אמורה לאשר את העברת סמכויותיו של שר הכלכלה אריה דרעי לממשלה הרחבה במטרה לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים ולאשר את מתווה הגז – נדחתה. זאת, לאחר שנתניהו לא הצליח להשיג את הרוב הדרוש לכך.

״זה יום גדול למדינת ישראל", אמר נתניהו. "אני מחוייב להביא את הגז לכלכלת ישראל, את מאות המיליארדים לחינוך, לרווחה ולבריאות של אזרחי ישראל ואת עשרות המיליארדים להשקעות ומקומות עבודה. שיפרנו את המתווה, העברנו אותו בממשלה והעברנו אותו היום ברוב מוחץ בכנסת. עכשיו נותר עוד מכשול אחד ואנחנו נתגבר עליו כי זה הדבר הנכון לאזרחי ישראל״.

שר התשתיות, יובל שטייניץ, הודה בדיון בכנסת: "כולם מסכימים שהמצב הקיים לא בריא. יש לנו שדה אחד, קבוצה אחת מונופול אחד. חברות בינלאומיות הפסיקו לעסוק בחיפוש גז ונפט בתחומי ישראל. חלק היו כאן וגירשנו אותן. אם היינו אטרקטיביים והמתווה היה מאושר לפני כמה שנים אז כמו שבמצרים, קפריסין וקנדה מחפשים גז כך היה קורה גם כאן".

שטייניץ קרא לאשר את המתווה ואמר: "בסוף יש עובדות בסיסיות של היגיון וכלכלה שאין להתכחש להן. איפה שכדאי – החברות הבינלאומיות מגיעות. מי שמתעלם מכך מתעלם מהמציאות. ללא פיתוח לוויתן נהיה מדינת חלם שפספסה הזדמנות. המצב בעייתי גם מבחינת ביטחון אנרגטי. פיתוח השדות בגלל עומקם עולה מיליארדים. משמעות נוספת היא שתקלה בצינור יבשתי ניתנת לתיקון תוך ימים ותקלה בצינור ימי רדוד – שבועות. תקלה בעומק של שני ק"מ לוקח חודשים לפעמים ולכן התלות במאגר אחד פירושה אפשרות להפסקות חשמל של חודשים עד תיקון. אנחנו לא יכולים להיות ערבים לביטחון האנרגטי כל עוד לא יהיו עוד שדות".

המתווה עבר ברוב של 59 מול 51 (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)
המתווה עבר ברוב של 59 מול 51 (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)

בהתייחסו למאגר המצרי החדש שהתגלה אמר השר שטייניץ: "ידענו שהחיפושים במצרים התחדשו אך לא ידענו על מציאת שדה. קשה לדעת על גילוי שדה לפני שמגלים אותו". הוא הדגיש כי נכון לעכשיו, למרות התגלית, שר האנרגיה המצרי הודיע שמצרים מבקשת לייבא גז מישראל. "אם נמשיך להמתין ויהיו תגליות נוספות במצרים וקפריסין, ייתכן ולא יזדקקו לגז הישראלי במצרים וירדן. במקרה כזה איבדנו הזדמנות מדינית וכלכלית אנרגטית. מי שעומד במקום נשאר מאחור. אלו עיכובים שיכולים להימשך גם שנה ושנתיים".

נאומו של השר שטייניץ גרם לתגובות זועמות מהאופוזיציה. חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני): "שיקרתם לציבור בגדתם בו הכול כדי לשרת את הכסף הגדול. מחקתם את כל הסמכויות של הריבון, את הפיקוח על המחירים, את היכולת לקבוע שיש הגבל עסקי ולהיאבק במונופולים. גזלתם את ההזדמנות הגדולה ביותר להורדת יוקר המחיה. אני מתביישת בשביל השר שטייניץ על הנאום שנשא כאן. אפילו אחרון הסוחרים לא היה מצדיק את מי שבא איתו במו"מ כמוך. לא היה ראש מדינה שעבד קשה כל כך בשביל מונופול. שר האוצר כחלון- איזו אכזבה. מראית העין של סיעת כולנו שמתלבטת. רק לשמוע את דברי השבח של הח"כים למתווה. הרי ברור שיש עסקה בין שר האוצר לראש הממשלה, עסקה רקובה שריח רע עולה ממנה. אנחנו יודעים שהבטחת לו את מספר האצבעות שיזדקק להן. יש לך הזדמנות אחרונה להראות בשביל מי אתה עובד- למען הטייקונים או הציבור הרחב?"

"מתביישת בשביל השר שטייניץ". שלי יחימוביץ' (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
"מתביישת בשביל השר שטייניץ". שלי יחימוביץ' (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

יו"ר מרצ, חברת הכנסת זהבה גלאון: "המתווה רע למדינה ולא מקיים כלום ממה שהבטיח. הוא כובל את המשק למונופול אימתני. המתווה מציע להפקיד בידי נובל ותשובה משאב טבע מרכזי שיאפשר להם לשלוט על השלטר של המדינה בשורת נושאים. לפני שבוע ניסו למכור לנו שהגז יישאר באדמה וחייבים לייצא למצרים והתגלית המצרית שמטה את כל הטיעונים. אך ראש הממשלה לא מתנדנד וממשיך להסביר איך נמשיך למכור גז למצרים. ח"כ יחימוביץ' שאלה אם היה מחדל בנושא המצרי ואני מעלה את האפשרות שהיה כאן זדון".

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני): "המחיר המשמעותי ביותר הוא של חברת החשמל. ממשיכים את אותו חוזה ולכן המחיר יעלה ברציפות כאשר בכל העולם הגז והחשמל יורדים. זה כשל שאין כדוגמתו. אתה יודע שזה ישראבלוף. לא היה צריך להסתמך על סעיף 52. מה שקורה עם הגז קורה עם הדיור ויוקר המחייה זה כשל שלטוני מתמשך וההצבעה היא האי אמון בממשלה. לא צריך שיפור בשולי המתווה אלא שינוי בשלטון".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "היום בפנינו שאלה בשווי אלף מיליארד שקלים והתשובה צריכה להיות חד משמעית לא למתווה. מונופול מכתיב מחיר גבוה. הצינור הנוסף מתמר חיוני ודחוף ואסור לוותר על הדרישה הזו. אני מקווה שנתניהו לא יצליח לעבור את משוכת הכנסת. זה יכול להיות הסיפור האופטימי של מאבק הגז ושל ציבור הפעילים והנאבקים".

"שאלה בשווי אלף מיליארד שקלים". דב חנין (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"שאלה בשווי אלף מיליארד שקלים". דב חנין (צילום ארכיון: דן בר דוב)

חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני): "מתווה הגז הוא רמיסת כל שומרי הסף בישראל. אני לא קמה בבוקר לשנוא טייקונים ומי שהשקיע מגיעה לו תמורה אבל יש לשמור על האזרחים. המתווה מקבע מונופול והמדינה קושרת ידיה מאחורי הגב".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד): "הדבר היחיד על סדר היום הוא ממשלה שאיננה מושלת. שר השיכון טוען שאינו יכול לקחת חלק בהחלטה אולי הגדולה בדורנו. ושר האוצר טוען שאינו יכול לעסוק בנושא. מי שלא יכול לעסוק בנושא כזה, שלא ייקח על עצמו את תפקיד שר האוצר. וראש הממשלה שמניח לשני שרים כאלו לא להתקיים ולא להתנהל. הצבעת הכנסת על מתווה הגז היא כמו הצבעה על מזג האוויר. אין לה כל משמעות".

ח"כ איימן אודה (הרשימה המשותפת): "נצביע נגד בשתי ההצבעות. קראתי כל מיני ספקולציות ואני מבהיר שעמדתנו היא עקרונית נגד מסירת משאבי הטבע לטייקונים. לא נמכור מוחלשים בדיל. אנחנו בעד בריתות בין כל המוחלשים ונקבל את זכויותינו בראש מורם ולא כאנשים שיקבלו הטבות קטנות פה ושם על חשבון עמדה עקרונית".

ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני): "אילו הייתה הצבעה חשאית אין לי ספק שרוב ברור של הבית הזה היה מצביע נגד.השר דרעי מתעקש לא להצביע – ובדין. מה הוא השרת שלכם? עוד תקום ועדת החקירה שתסביר מי באמת מרוויח מהמתווה הזה".

"יש גבול להתעקשות ולעיוורון". יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
"יש גבול להתעקשות ולעיוורון". יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו): "כולנו שחקנים או ניצבים במבחן הנאמנות שראש הממשלה רוצה לעשות לחברי הקואליציה שלו. אני אצביע נגד המתווה ונגד העברת הסמכויות. בקואליציה אף אחד לא קם והסביר למה הוא בעד חוץ מהשר שטייניץ".

ראש האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג: "ההתנהלות בנושא הגז היא דוגמה קלסית להתנהלות הממשלה בשנים האחרונות רק טריקים ושטיקים. העיקר לא להנהיג ולא לעמוד מול הציבור בכנות. לא יכול להיות שאתה לא מבין מה אומר לך שר הכלכלה והממונה על ההגבלים העסקיים ושר האוצר והרוב בכנסת. אתה ראש הממשלה גם של מובילי המאבק. המתווה שהצעת אינו מתווה הגז ההוגן וההגון לישראל. זה לא עסק פרטי שלך. יש גבול להתעקשות ולעיוורון והרגע לעצור הגיע. אני בעד הגז אבל את המתווה יש לכתוב מחדש, להוריד את המחיר, לייצר תחרות אמיתי או פיקוח אמיתי ולא ישראבלוף. איך ייתכן שהפיקוח נשמט ממאות שעות דיונים? אתה לא שותף של חברות הגז. אתה אמור לייצג את האסרחים ולדאוג לאינטרסים של הציבור".

יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין הודיע בתום ההצבעה שהממשלה משכה את הדיון וההצבעה על החלטת הממשלה להעביר אליה את הסמכויות הנתונות לשר הכלכלה לפי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן