Skip to content

ישראל ספגה שלוש מכות בזירה המדינית, ביממה האחרונה

מאמציו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להוביל לכך שהקונגרס בוושינגטון יגבר על הווטו של הנשיא אובמה ויביא לביטול ההסכם עם איראן, כשלו סופית; עצרת האו"ם החליטה ברוב עצום להניף את דגל פלסטין בחזית בנין האו"ם והפרלמנט האירופי החליט ברוב סוחף של 525 מול 70, לתמוך בסימון המוצרים בהתנחלויות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סופית: כשלו מאמציו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להוביל לכך שהקונגרס בוושינגטון יגבר על הווטו של הנשיא אובמה ויביא לביטול ההסכם עם איראן. הדרך לכניסתו לתוקף של הסכם הגרעין עם איראן, נסללה לאחר שתומכי ההסכם בוושינגטון סיכלו הצבעה בסנאט על דחייתו. הדמוקרטים, תומכי ההסכם, נעזרו בהליך המאפשר להם למנוע הצבעה, ואילו הרפובליקנים לא הצליחו לגייס את הרוב המיוחס של 60 סנאטורים כדי לכפות הצבעה.

נתניהו בקונגרס. הנאום לא עזר. (צילום ארכיון עמוס בן גרשום)
נתניהו בקונגרס. הנאום לא עזר. (צילום ארכיון עמוס בן גרשום)

לאחר ניצחונו שוחח אמש הנשיא אובמה בטלפון עם כ-500 רבנים אמריקנים לכבוד ראש השנה ואמר כי הסכם הגרעין עולה בקנה אחד עם מחויבותה של ארצות הברית לביטחון ישראל. אובמה, אמר עוד שהשיחות הביטחוניות עם ישראל על סיוע אמריקני לאחר הסכם הגרעין עם איראן התחדשו, אחרי שבמשך חודשים ארוכים סרב ראש הממשלה לקיים דיונים כאלה: "ההתייעצויות בינינו לבין גורמי המודיעין והביטחון הישראלים כבר החלו. אני מקווה שאוכל לדון באריכות עם נתניהו על הנושאים האלה כשהוא יבוא לעצרת הכללית של האו"ם מיד לאחר מכן", הדגיש נשיא ארה"ב.  לדבריו, הוא מעוניין להיפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בראשית החודש הבא, בשולי העצרת הכללית של האו"ם וכשנה אחרי פגישתם האחרונה.

התפתחות מדינית שלילית נוספת אירעה הלילה כאשר עצרת האו"ם אישרה ברוב גדול את בקשת הרשות הפלסטינית להניף מחוץ למטה האו"ם בניו יורק גם את דגלן של המדינות המשקיפות שאינן חברות בארגון. באו"ם יש רק שתי חברות כאלה – הרשות הפלסטינית והוותיקן, שהודיע כי אינו בעל עניין בנושא וכי יקבל כל החלטה.

בניין האומות המאוחדות בניו יורק. כאן יונף הדגל הפלסטיני (צילום: ויקיפדיה)
בניין האומות המאוחדות בניו יורק. כאן יונף הדגל הפלסטיני (צילום: ויקיפדיה)

בבקשת הפלסטינים תמכו 119 מדינות, שמונה התנגדו ו-45 נמנעו. האיחוד האירופי תכנן להימנע כגוש אך בסופו של דבר כמה חברות, בהן צרפת ושוודיה, תמכו בהצעה. ישראל התנגדה למהלך. לצד ישראל התנגדו בין השאר ארצות הברית, קנדה ואוסטרליה.

ברמאללה מתכננים שאבו מאזן יניף את דגל הפלסטינים לאחר נאומו בעצרת בסוף החודש.

בנאומו האחרון בעצרת הכללית, כשגריר באו"ם, אמר רון פרושאור כי במקום לכוון את הפלסטינים לדרך הישירה לשלום, עוזר להם האו"ם לרדת מהמסלול, לתעות ולטעות. "במהלך כהונתי, ראיתי כיצד שוב ושוב אתם נותנים גיבוי לתרגילי יח"צ זולים של הפלסטינים, ולא דורשים מהם דיון אמיתי, שכולל פשרות והחלטות חשובות במו"מ", אמר רון פרושאור. "אתם לא מפסיקים לספק להם מעקפים, והם, מצדם, עולים עליהם במהירות מופרזת, בדרך להתרסקות. משמעות ההחלטה שלכם היום היא שלצד הדגל הפלסטיני שיונף באו"ם, יונף גם דגל לבן, של כניעתכם לכוחניות ולפופוליזם טהור".

 רון פרושאור הוסיף: "אני לא מאמין שמישהו באמת הופתע מההחלטה היום. אתם התמכרתם לעיסוק כמעט אובססיבי בסכסוך, ואם הפלסטינים ירצו, הם יוכלו גם להעביר בעצרת החלטה הקובעת כי כדור הארץ שטוח".

אתמול קיבל הפרלמנט האירופי החלטה המביעה תמיכה בסימון מוצרים מההתנחלויות ברשתות השיווק ברחבי היבשת, ובהבחנה בין היחס של האיחוד האירופי לישראל לבין היחס להתנחלויות. 525 חברי פרלמנט אירופאים הצביעו בעד ההחלטה, שדנה במדיניות האיחוד האירופי כלפי תהליך השלום הישראלי־פלסטיני; 70 חברי פרלמנט הצביעו נגדה ו–31 נמנעו.

2 Comments

  1. עדה רבון
    11 בספטמבר 2015 @ 23:08

    אף אחד מהתרחשויות אלה אינן כישלון של ישראל אלא הכשלה של ישראל על ידי ראש הממשלה שלה. במו ידיו כורה את הבורות ומפיל את כולנו בהם

  2. אחמד
    11 בספטמבר 2015 @ 11:41

    זה תוצאה של מדיניות כושלת ללכת לבחירות ומיד

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן