Skip to content

מומחים מזהירים: הר הבית לפני פיצוץ

אירועי הטרור בירושלים המזרחית, בעתיקה ובהר הבית בפרט מתמקדים כולם ב-אל אקצה. הפלסטינים שולחים נשים להתעמת עם יהודים ושוטרים ומנגד, כשהן נדחפות או נחבלות, הפלסטינים נקראים לקום ולהגן על כבודן שחולל. מומחים מזהירים שמותו של אדם במסגרת העימותים המתגברים יצית את חביות הדלק הקרואות 'הר הבית'. "הפתיל כבר הוצת", הם אומרים, "פיצוץ זה רק עניין […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"

תקרית בהר הבית – "פושעים פשיסטים אתם לא רצויים פה", פושעים מטורפים לכו לעזאזל", ו-"זה הבית שלי אתם לא רצויים פה",זעק הבוקר (שלישי) חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה ברחבת הר הבית בירושלים בעת ביקורו במקום. המהומה שהקים חבר הכנסת התפשטה כאש בשדות ברשתות החברתיות ובתקשורת. 120 אתרי אינטרנט פלסטינים העוסקים בהר הבית עטו על התקרית כמוצאי שלל רב. זחאלקה האשים את המשטרה וכוחות הביטחון בכלל, הוא טען כי כוחות הביטחון הם אלו שפעלו באגרסיביות היות והפרו את כללי הכניסה. "הם התקיפו את הר הבית, עלו על אפם וחמתם של הווקף, וביקשתי שיסתלקו משם. המטרה שלהם היא פגיעה במקומות הקדושים, זו פרובוקציה. אין לי בעיה שכל הדתות יעלו למקום לביקורים תיירותיים – הבעיה היא ביקורים דתיים. מסגד זה מסגד, כנסייה זו כנסייה ובית כנסת זה בית כנסת. שכל אחד יתפלל במקומו", הגיב חבר הכנסת. אתמול ביקרה במקום חברת הכנסת חנין זועבי (הרשימה המשותפת) ולפני מספר ימים הגיח לביקור גם חבר הכנסת אחמד טיבי. "כולם חשים כי זה הזמן להפגין נוכחות היות והנושא כבר מזמן בוער בשטח ולא עוד כתובת על הקיר", אמר למגפון מקור ביטחוני. "הם יודעים כי המצב בהר הוא נפיץ ומשפרים עמדות בקרב ציבור בוחריהם".

ח"כ זחאלקה מתעמת עם השוטרים (צילום מסך)
ח"כ זחאלקה מתעמת עם השוטרים (צילום מסך)


זחאלקה אינו מעמיד פנים ומסביר בפשטות: "חשוב שלא יהיה מצב שבו סוגרים את ההר למוסלמים ומכניסים יהודים. זה לא מקובל בכלל. זה כמו ששודד נכנס אליך הביתה, אתה צועק עליו, והוא מתלונן 'מה אתה צועק?'. ממשלת ישראל משחקת באש. אנחנו זועקים על כך שמנסים לכפות פה סטטוס קוו חדש בניגוד להבטחות ישראל"
"אחרי שהוצאנו מחוץ לחוק את אָל-מוּראבּיטוּן ואָל-מוּראבּיטאת (שתי עמותות פלסטיניות שהוצאו בספטמבר שעבר מחוץ לחוק על ידי שר הביטחון משה יעלון א.מ), תפס את מקומם 'טרוריסט המילים' ח"כ זחאלקה"' כך הגיב חבר הכנסת אורן חזן (הליכוד) לתקרית.
לדבריו "טרור מילולי, אבנים ובקבוקי תבערה, מתוך המסגד הפכו דבר שבשגרה כאשר אלו הם מנהיגיו", כך הוא טוען. לגבי חבר הכנסת זחאלקה עצמו אומר חזן כי: "בזמן ש-'טרוריסט המילים" זחאלקה ממשיך להסית בחופשיות ונהנה מחסינות פרלמנטארית, יהודים עטופים בטלית לא יכולים להגיע בחופשיות ובבטחה לכותל המערבי". "מתי כבר נבין שגם מילים כמו אבנים הם טרור לכל דבר" שואל חזן.
לשאלת מגפון אמר חזן כי בכוונתו להעלות את הנושא בכנסת, לדרוש את הסרת חסינותו של זחאלקה שיואשם בהטפה לרצח, ולתבוע תוך כך חקיקה או הוראת שעה שתמנע מחברי הכנסת הערבים להיכנס להר הבית. "אני קורא ליועמ"ש לפתוח בחקירה פלילית נגד 'טרוריסט המילים' זחאלקה אשר מסית לפגיעה ורצח, ואף פגע בעצמו ביהודים ושוטרים בעת מילוי תפקידם" אמר חזן.
לקריאתו של חזן הצטרף הבוקר גם ח"כ איווט ליברמן, יו"ר "ישראל ביתנו", שקרא ליועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין את ג'מאל זחאלקה על כך שהתפרע ותקף מבקרים יהודים ושוטרים. "על רשויות אכיפת החוק לנהוג בתקיפות מול ההתפרעות הזו שהיא חלק מניסיונות נוספים של חברי הרשימה המשותפת להתסיס את האווירה על הר הבית ולפגוע ביהודים המבקרים שם", אמר ליברמן והוסיף: "זחאלקה שצעק שם ליהודים שיסתלקו וילכו לעזאזל ואמר כי הוא ״מגן על הבית שלו״ צריך לדעת שלא רק הר הבית הוא לא הבית שלו ושל חבריו, אלא מדינת ישראל בכלל אינה ביתם״, דברי ח״כ ליברמן.
כמות האירועים הביטחוניים פליליים בירושלים בכלל ובהר הבית בפרט כבר איננה ניתנת לאמידה תקשורתית. עשרות אירועים קטנים כגדולים מתרחשים מידי יום ומתגברים משעה לשעה והבוקר עלו לחלל האוויר צילומיו של זחאלקה בהר הבית ומייד התסיסו את הרשתות.

התפאורה כבר הוכנה. מספיק ניצוץ אחד והגיהינום יפרוץ 

עולה כל יום להר הבית - גלעד הדרי (צילום מדף הפייסבוק)
עולה כל יום להר הבית - גלעד הדרי (צילום מדף הפייסבוק)

"ההר הבית מזמן איננו שלנו" אמר היום גלעד הדרי (32) אחד מבכירי "נאמני הר הבית". הדרי, נשוי ואב ל-2, מקפיד לעלות מידי יום אל הר הבית, להפגין נוכחות פסיבית ולעקוב מקרוב אחרי המתרחש.
"אני פוקד את הר הבית מזה 20 שנה", הוא אמר למגפון, "אך בשנה וחצי האחרונה אני מקפיד לעלות כמעט כל יום". אין לו ספק כי המדינה וויתרה כבר מזמן על הר הבית והוא ער למצב הקשה שהולך ומחמיר מיום ליום בירושלים בכלל ובהר הבית בפרט. "המשטרה ממש לא שולטת במתרחש בהר", הוא טוען, "היא מגיבה מעט לאירועים ומשתדלת מאוד שלא להגיב קשה מידי, כן, היא מגיבה, אבל ככה בעדינות, כך שבעצם מי ששולט בהר הבית הם המוסלמים. למעשה אין סטאטוס קוו, יש מצב בו המדינה נכנעה מזמן והפסידה את הר הבית", אומר הדרי.
"האירועים מחמירים וההרגשה היא שככל שיחמירו, כך הפיצוץ מתקרב וזה יקרה בקרוב מאוד", מזהיר יצחק גולדשטיין, עיתונאי ועורך אתר חדשות מאריאל. גולדשטיין: "אני אומר לך כי בימים הקרובים יתרחש אירוע בו מישהו יירה למוות ואז הגיהינום יפרוץ. כל המערכות כבר ונכתבו בידי הבמאים ומכנות לעלות לבמה, אנו עומדים לפני סיום מערכה א' ובתחילת מערכה ב', התפאורה כבר הוכנה".

עורך לב השומרון - גולדשטיין: "בקרוב יתרחש אירוע בו ימצא אדם את מותו על ההר והעסק יתפוצץ" (צילום באדיבות המצולם)
עורך לב השומרון - גולדשטיין: "בקרוב יתרחש אירוע בו ימצא אדם את מותו על ההר והעסק יתפוצץ" (צילום באדיבות המצולם)

"מספיק ששוטר שבקבוק תבערה יושלך לעברו ויחוש מאוים, ירה אש חיה על מנת לחלץ את עצמו ויהרוג גבר או אישה בהר הבית, והגיהינום יפרוץ ואני אומר לך בוודאות שזה רק שאלה של זמן. זה יקרה", מבהיר גלעד, גם לו אין ספק כי הכתובת כבר לא בוערת על הקיר אלא היא  "פתיל רועם שהוצת והשאלה היא רק של זמן עד שהוא יתפוצץ". הדרי: "הקיצונים בקרב הערבים מעוניינים בפיצוץ הזה, מבחינתם רק אחרי אירוע אלים וקשה יחזור הר הבית לשליטה מוחלטת של הערבים”.
משטרת ירושלים מתוחה כמעט עד סוף כוחותיה. מעבר לפעילות שוטרי משטרת הר הבית ומקומות הקודש, פועלת המשטרה ברחבי הבירה הישראלית ובמיוחד בשכונות התפר עם הכפרים / שכונות הערביות. שם ידויי אבנים, ירי זיקוקים והשלכת בקבוקי תבערה (בקת"בים), הם כבר מזמן אינם בחזקת אירוע בודד, אלא מעשה של יום ביומו.

כך לדוגמה עצרה הבוקר משטרת ירושלים נער יהודי כבן 15 שתקף מוסלמים וריסס אותם בגז פלפל. לדברי בני משפחתו הוא פעל מתוך הגנה עצמית לאחר שהוא ומשפחתו הגיעו לביקור בהר הבית ובסמוך לשער שלשלת המוביל לרחבת הר הבית, נתקלו בהתגודדות של ערבים מסביבם שהקיפו ותקפו אותם בקריאות ונאצות.
מנגד עצרה המשטרה צעיר אחר בן 15, כשבמהלך פעילות לוחמי מג"ב ויס"מ חוף (שהוזעק מהצפון לעבות פעילות א.מ), ברחוב סולטן סולימן, זיהו הלוחמים צעיר כשהוא מיידה אבנים לעבר אוטובוס שעבר במקום. איש לא נפגע ולא נגרם נזק, אבל הנער נלכד ובחיפוש על גופו נתפשו אגרופן ומיכלי גז אישיים.
בעיסוואיה עצרה המשטרה ילד בן 11 שיידה אבנים. עוד שלושה קטינים נוספים נעצרו בחשד לידויי אבנים ועוד שלש נשים נעצרו בחשד שתקפו יהודים בעיר העתיקה.

בן 15 יידה אבנים. על גופו נשא אגרופן ומיכלי גז אישיים (צילום: חטיבת דוברות המשטרה)
בן 15 יידה אבנים. על גופו נשא אגרופן ומיכלי גז אישיים (צילום: חטיבת דוברות המשטרה)
בן 11 מא-טור נעצר על זריקת אבנים. (צילום: חטיבת דוברות המשטרה)
בן 11 מא-טור נעצר על זריקת אבנים. (צילום: חטיבת דוברות המשטרה)

הבוקר עצרה המשטרה גם 2 נשים מוסלמיות שפעלו אתמול לפי החשד בשני אירועים שונים ותקפו יהודים. אחת מהן תושבת העיר העתיקה והשנייה תושבת הכפר עקב שבצפון ירושלים. שתי הנשים הועברו לחקירה במרחב יפתח. ממשטרת ירושלים נמסר כי "המשטרה רואה בחומרה את האירועים וצפויים מעצרים נוספים".
באחד מהאירועים הללו צעדו אב ובנו הצעיר עם לולב בידיהם לעבר הר הבית. אישה פלסטינית נצמדה אל השניים בזעקות "אללה הוא אגבר" ורדפה אחריהם כשההמון זועק אחריה. בצילומי סרטון הווידיאו של האירוע נראה הילד הצעיר אוחז בחוזקה ביד אביו, זועק בפחד ובוכה. הסרטון הזה עורר זעם בקרב פעילי ימין יהודיים ומנגד שטף של "ברכות מנאצות" ברשתות הפלסטיניות.
ממשטרת ישראל נמסר כי "משטרת ירושלים ממשיכה בפריסת הכוחות הרחבה בצירים המובילים לכותל המערבי, סביב העיר העתיקה ומקומות הומי קהל. המשטרה תגלה אפס סבלנות כלפי כל ניסיון להפר את הסדר או בטחון הציבור ותפעל למיצוי מלוא הדין עם הפורעים".

הסרטון שהסעיר רבים. ילד מבועת זועק לאביו בדרך להר הבית

"מוטה גור, כאן המדינה", עבור. "הר הבית כבר לא בידינו", רות סוף

"מי שמגיע להר הבית ובקיא בנעשה", מספר הדרי, "יודע שהמשטרה פשוט לא שולטת בנעשה. כל פעולה קטנה של יהודי במקום מתפרשת כפרובוקציה. כך לדוגמא אם אעמוד ואמלמל ללא קול תפילה, איאסר. לשם כך מספיק שיראו את שפתי נעות". הדרי: "אם ימצאו בכיסך סמל לדש הבגד של דגל ישראל, זה יילקח ממך בכניסה. לפני מספר ימים הגיעה אישה להר הבית ולצווארה מתחת לבגד היה תליון עם סמל הר הבית, התליון הוסר מצווארה והיא הורשתה להיכנס בלעדיו. יש חדר בידוק בכניסה בו אנו מתבקשים לפשוט חולצה וציצית על מנת לבדוק שאיננו נושאים אפילו סיכה בעלת סממן יהודי", מסביר הדרי. "המשטרה ובעצם המדינה פשוט וויתרה על השליטה על ההר ומעדיפה לשמר מצב בו המוסלמים הנם בעלי הבית המוחלטים. זהו איננו שימור סטאטוס קוו. אלא קיבוע מצב בו הר הבית לא שלנו ולא בידינו", כך הדרי. ועוד: "אתה יודע שאסור למבקרים יהודים לגשת לשתות ממימי הברזייה שלמעשה מוחזקת על ידי עיריית ירושלים שמספקת מים להר הבית על חשבוננו, אם אתה חפץ לגימת מים, גש לשוטרים ואולי יוציאו אותך החוצה ויתנו לך לשתות מבקבוקי המים שבידיהם. עד לשם האבסורד הגיע", כך הוא טוען.
– מי אשם בכך?
"אני אומר לך מי אשם בכל המתרחש. ביבי. כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא פשוט מפחד ומעדיף שלא לעשות דבר. הם הפלסטינים יודעים את זה ופועלים לסלק אותנו בכלל מההר בתעוזה גוברת והולכת. אני אומר לך שאיבדנו מזמן את הרב הבית וזו המציאות שמנסים לסתיר מעיניי הציבור. כן, הר הבית כבר לא בידינו וזו עובדה".
"תנועת החמאס זיהתה מזמן את חולשת המדינה ופועלת להעצמת הטרור בקרב הערבים", אמר היום מקור ביטחוני למגפון, ואכן היום בצהרים באורח לא מפתיע זימנו "גדודי צלאח א-דין" (הזרוע הצבאית של ועדת ההתנגדות העממית א.מ), מסיבת עיתונאים בעזה בה קראו הדוברים לפעול נגד "פלישות האויב הציוני לרצועה (כגון עבודות חישוף שטח כנגד מחבלים ומטעני טרור בסמוך לגדר א.מ), וכמובן לפעול בתוקף כנגד פלישות האויב הציוני להר הבית.
תוך כך אירועו היום התקהלויות והפרות סדר ברחבי הגדה המערבית וכל זאת מתוך "הזדהות עם הנעשה בהר הבית".

רמאלה - צעדת הזדהות עם אל-אקצה ויריות חמושים באוויר (צילום: תקשורת ערבית)
רמאלה - צעדת הזדהות עם אל-אקצה ויריות חמושים באוויר (צילום: תקשורת ערבית)

לקראת 13:00 בצהרים החלה שביתת מסחר חלקית בחברון בהזדהות עם המתרחש באל-אקצה, שכללה עימותים עם כוחות הביטחון. מספר דקות אחרי כן ירו חמושים באוויר ברמאללה, במהלך צעדת הזדהות עם אל-אקצה, ודקות ספורות אחרי כן החלו עימותים בין כוחות הביטחון למתנחלים שביקשו בתגובה לחסום צמתים בסמוך להתנחלות בית אל.
"אני שב ומזהיר", אומר גלעד, "אנחנו הולכים על חבל דק. מאוד, מאוד דק. איזה צעיר ערבי ירה זיקוק, או יידה אבן או ישליך בקת"ב לעבר שוטר שיחוש מאוים, וזה האחרון יגיב בירי בכינון ישיר וזהו זה, זה יקרה, הפלסטיני יהרג. זה לא בגדר חשיבה אפוקליפטית, אלא זו רק שאלה של זמן".
"הם למדו את השיטה", מבהיר גולדשטיין שעוקב מידי יום אחרי התקשורת הערבית בכלל ואחרי הרשתות הערביות והפלסטיניות בפרט. "הם הבינו כי פעולות המפגע הבודד כמעט מיצו את עצמן ולכן כעת הם הולכים על נשים. הנשים נשלחות לקו ראשון מול יהודים ומול המשטרה וכוחות הביטחון. כל צילום של אישה נגררת, נדחפת או חס ושלום מוכה, עולה מייד לחלל התקשורת ואז נקראים ההמונים לפעול לשמירת כבוד האישה. זה כבר לא אל-אקצה נטו, אלא סרטונים ושירים שקוראים לציבור לפעול לשמירת כבוד הנשים".
ואכן "זו יכולה להיות אמך או אחותך או בתך" אומר הקריין במהלך שיר שהועלה היום לרשתות החברתיות הערביות. "אתה חייב לפעול למענן. רק אתה יכול לעמוד מול האויב שמשפיל את אמך ואחותך", אמר הקרין בקול דרמטי לצלילי השיר. "שלא תהינה ספקות" מסכם הדרי: "פעם אמרו – הר הבית בידינו, היום הוא כבר לא".

להיט היום : הגן על אמך, אחותך ובתך

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן