Skip to content

נתניהו: "מוכן לחדש מיד את שיחות השלום הישירות עם הרש"פ"

בהתייחסו להסכם שהושג עם איראן הזהיר נתניהו מן הסכנות הטמונות בהסכם הגרעין שנחתם עמה ומפעילותה לתמיכה בטרור. "זהו המסר שלי למנהיגי איראן: תוכניתכם להרוס את ישראל תיכשל. ישראל לא תרשה לשום כוח בעולם לסכן את עתידה. זהו המסר שלי לכל המדינות המיוצגות פה: מול כל החלטה שתקבלו כאן, ישראל תעשה כל שיידרש כדי להגן על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"נותרתי מחויב לחזון שתי המדינות שבו מדינה פלסטינית מפורזת תכיר בזכות קיומה של ישראל. אני  מוכן לחדש מיד את שיחות השלום הישירות עם הרשות הפלסטינית בלי שום תנאים מוקדמים ומקווה שאבו מאזן יחזור בו מסירובו". כך אמר הערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנאומו בעצרת האו"ם – נאום שכונה מיד עם סיומו "נאום השתיקה". עם זאת, לא הייתה בפיו שום בשורה חדשה שלא נאמרה גם בנאומיו הקודמים.

"תוכניתכם להרוס את ישראל תיכשל". בנימין נתניהו (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
"תוכניתכם להרוס את ישראל תיכשל". בנימין נתניהו (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

"ישראל מחויבת להשיג שלום עם הפלסטינים", אמר נתניהו. "הישראלים יודעים מהו מחיר המלחמה. אני יודע מהו: כמעט נהרגתי בקרב, איבדתי חברים רבים, איבדתי את אחי האהוב יוני. אלו שיודעים מה מחיר המלחמה, מעריכים טוב יותר את יתרונות השלום – לנו, לילדינו ולנכדינו.

"למרבה הצער, הנשיא עבאס אמר אתמול שהוא לא מוכן לשיחות ישירות", אמר נתניהו. "אני מקווה שהוא ישנה את דעתו. אני מחויב לשתי מדינות לשני עמים, כשהמדינה הפלסטינית מכירה בזו היהודית. תהליך השלום החל לפני שני עשורים, אבל למרות המאמצים של שישה ראשי ממשלה בישראל, הפלסטינים התעקשו לבחור שלא להשיג הסדר שלום סופי עם ישראל. שמעתם את הסרבנות הזאת רק אמש מעבאס.

"אני יודע שזה קשה, אבל אנו חייבים את זה לעמינו – להמשיך לנסות", אמר ראש הממשלה. הוא קרא לאו"ם לקדם את השלום בכך שיסייע למו"מ ישיר ללא תנאים מוקדמים. "האו"ם לא יעזור לקדמו בכך שינסה לאכוף החלטות שיעודדו סרבנות פלסטינית", הוא אמר, והוסיף: "האו"ם צריך לעשות עוד משהו: להפסיק עם ההלקאה האובססיבית של ישראל".

לאחר נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו ביציאה מבנין האו"ם, פגש נתניהו את ראש ממשלת מלזיה. השניים שוחחו מספר דקות (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
לאחר נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו ביציאה מבנין האו"ם, פגש נתניהו את ראש ממשלת מלזיה. השניים שוחחו מספר דקות (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

את האשמות אבו מאזן נגד ישראל, בעניין הר הבית, כינה נתניהו הפצת שקרים והדגיש ישראל מחויבת  לשמירת הסטטוס קוו בהר הבית. "ישראל מכבדת את המקומות הקדושים ואת חופש התפילה לבני כל הדתות — נוצרים, מוסלמים ויהודים".

את הכינוי "נאום השתיקה" קיבל נאומו של נתניהו לאחר שנזף בחברות האו"ם, על שתיקתן נוכח האיומים להשמיד את ישראל, 70 שנה אחרי השואה. לאחר הדברים האלה נותר ראש הממשלה בשתיקה רועמת, על דוכן הנואמים בעצרת האו"ם, למשך שניות ארוכות.

בהתייחסו להסכם שהושג עם איראן הזהיר נתניהו מן הסכנות הטמונות בהסכם הגרעין שנחתם עמה ומפעילותה לתמיכה בטרור. "זהו המסר שלי למנהיגי איראן: תוכניתכם להרוס את ישראל תיכשל. ישראל לא תרשה לשום כוח בעולם לסכן את עתידה. זהו המסר שלי לכל המדינות המיוצגות פה: מול כל החלטה שתקבלו כאן, ישראל תעשה כל שיידרש כדי להגן על עצמה ועל עמה".

נתניהו בהגיעו אתמול לניו יורק (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
נתניהו בהגיעו אתמול לניו יורק (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

בדרישה את ששת המעצמות שחתמו על ההסכם עם איראן פנה נתניהו: "תדאגו לכך שהפקחים באמת מפקחים. תבטיחו שהסנקציות יוחזרו אם יהיה צורך. תבטיחו שההבטחות האיראניות לא יטואטאו מתחת לשטיח הפרסי. אני יכול להבטיח דבר אחד: ישראל תעקוב מקרוב". הוא הודיע כי ישראל לא תאפשר לאיראן לחצות את הסף הגרעיני. "חלפו הימים שבהם העם היהודי נשאר פסיבי אל מול קריאות להשמדתו", אמר.

יושב-ראש האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג, הגיב בראיון לחדשות 2 ואמר כי נאומו של ראש הממשלה באו"ם היה "מרשים ורהוט", אבל אין בו שום שינוי. "לנאום הזה לא תהיה השפעה מדינית", אמר הרצוג. "כבר מזמן יכולנו להגיע לעוד הסכמי שלום עם מדינות ערב באזורנו, אבל נתניהו לא רוצה – אם הוא היה רוצה, הנאום היה פונה לעולם כולו. במבחן התוצאה, כל הנאומים של נתניהו כשלו".

ח"כ ציפי לבני הגיבה ואמרה כי "העולם רואה מישהו שמדבר על שלום, אבל לא מוכן לשלם את המחיר הפוליטי הקטן ביותר עבורו". לדבריה, "מנהיג חזק נדרש להחלטות אמיצות, ובזה ביבי חלש מאוד".

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, השוהה בימים אלו בניו יורק ובוושינגטון, בסבב פגישות מדיניות, הגיב למאום נתניהו: "הנאום שנשא היום נתניהו באו"ם העביר מסר חשוב מאוד לעולם ולאו"ם – אי אפשר להמשיך יותר עם הצביעות נגד ישראל שהיא הדמוקרטיה היחידה במזה"ת, נלחמת נגד הטרור, ומקפידה על זכויות האזרח וחופש הפולחן לכל הדתות. אבל נאומים אינם תחליף למדיניות. מנהיג אמיתי צריך להציב אלטרנטיבה. וביבי צריך לדעת שאם הוא לא יציע אלטרנטיבה וחזון, מישהו אחר יציע זאת במקומו ודבר זה עלול לגרום נזק למדינת ישראל. לכן, כמי שמוביל אופוזיציה אחראית, אני מקיים כעת סדרת פגישות עם חברי קונגרס וקובעי מדיניות, כדי לקדם תוכנית מדינית שתהווה אלטרנטיבה ותבטיח את השמירה על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל".

אתמול נפגש לפיד עם הנסיך הסעודי טורקי אל פייסל בנושא היוזמה האזורית. היום מקיים לפיד רצף פגישות אינטנסיבי בוושינגטון, עם חברי קונגרס דמוקרטיים ורפובליקנים סביב היוזמה המדינית שלו.

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' הגיבה: "נתניהו ונאומיו הם הסיבה הישירה לכך שישראל סולקה מכל עמדת השפעה בסוגית איראן. מוטב היה לו במקום השתיקה המביכה היום היה נתניהו שותק רק לפני כמה חודשים ולא נואם בקונגרס, תוך תקיעת אצבע בעין של נשיא ארה"ב וגרימת נזק עצום לישראל.

"דבריו כי העם היהודי לא יישאר פאסיבי כבעבר הם פארסה בפני עצמה, שהרי ישראל בהנהגת נתניהו נותרת פאסיבית לחלוטין הן מול איראן והן מול הפלסטינים, ומאפשרת למציאות להתרחש בלא כל יוזמה מצידנו", אמרה ח"כ יחימוביץ'.

ח"כ עומר ברלב: "גם אם נתניהו אומר דברים נכונים שכולנו יודעים: איראן היא אויבת של מדינת ישראל ואנחנו חייבים להגיע להסדר עם הפלסטינים. אבל השתיקה הסמלית של ביבי מייצגת בדיוק את הבעיה במנהיגות שלו – היכולת לדבר מול חוסר היכולת להוציא מן הכח אל הפועל. בשנה שעברה נתניהו דיבר על הזדמנויות חדשות במזרח התיכון. איך פספסנו את ההזדמנויות האלו? איך ירושלים נעשית מסוכנת מיום ליום? הנה האמת – לא לעשות כלום זה אומר לעשות שיהיה הרבה יותר גרוע. השתיקה המדינית הרועמת עושה נזק גדול למדינת ישראל".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן